Siapakah Yang Menamakan Surah-Surah Dalam Al-Quran?

View previous topic View next topic Go down

Siapakah Yang Menamakan Surah-Surah Dalam Al-Quran?

Post by Ad-Dien on Sat Feb 11, 2012 11:01 am



Assalamualaikum, dicanang daripada tread AFN, siapakah yang menamakan surah-surah dalam al-Quran?

jemput bincangkan untuk maslahah ummah

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Siapakah Yang Menamakan Surah-Surah Dalam Al-Quran?

Post by thtl on Sat Feb 11, 2012 9:03 pm

ini tajuk pHD daa..

khilaf dan rumit nak kaji.

projek mengumpul dan menyatukan mushaf ni projek pertama Negara Madinah. Maka AQ yg ada kat tangan kita ni hasil projek raksaksa atau mega di zaman abu Bakar, Umar dan siap di zaman Uthman, dan diapproved oleh semua sahabat.

jadi, tak dapat nak pastikan, surah 114 tu sapa yg namakan, surah itu sendiri pun ada, Nabi pun ada, para khalifah dan panitia yg mengumpul AQ yg diketuai oleh Zaid bin Tsabit..
jadi projek ni projek bersama..hingga lahirlah mushaf Uthmani.

maka kita terima seadanya..kalau kita nak korek pun, bukan boleh ubahlagi.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Siapakah Yang Menamakan Surah-Surah Dalam Al-Quran?

Post by Ad-Dien on Sat Feb 11, 2012 9:11 pm

thtl wrote:ini tajuk pHD daa..

khilaf dan rumit nak kaji.

projek mengumpul dan menyatukan mushaf ni projek pertama Negara Madinah. Maka AQ yg ada kat tangan kita ni hasil projek raksaksa atau mega di zaman abu Bakar, Umar dan siap di zaman Uthman, dan diapproved oleh semua sahabat.

jadi, tak dapat nak pastikan, surah 114 tu sapa yg namakan, surah itu sendiri pun ada, Nabi pun ada, para khalifah dan panitia yg mengumpul AQ yg diketuai oleh Zaid bin Tsabit..
jadi projek ni projek bersama..hingga lahirlah mushaf Uthmani.

maka kita terima seadanya..kalau kita nak korek pun, bukan boleh ubahlagi.


hehe,...kata tadi mau yang susah...ini baru kena lavel kan? Wink

ustaz pun tak dapat nak pastikan ye..hehe...nampaknya ustaz boleh tulis satu buku tentang ni...kehkeh...


tapi setahu saya ada je al-Quran versi selain rasm uthmani kan?? tapi tak tahu negara mana yang guna...

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Siapakah Yang Menamakan Surah-Surah Dalam Al-Quran?

Post by thtl on Sat Feb 11, 2012 9:16 pm

itulah jawapan saya. nak jawab macam tu pun kena pikir juga...hehehe

maksudnya sapa yg nak buat MA dan phD, bolehlah consider tajuk ni..

negara yg tak pakai rasm uthmani? syiah ler kot...kalaun sunni, 100% kena pakai, itu perintah Uthman maa..sebab yg lain dah kena bakor

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Siapakah Yang Menamakan Surah-Surah Dalam Al-Quran?

Post by Ad-Dien on Sat Feb 11, 2012 9:23 pm

thtl wrote:itulah jawapan saya. nak jawab macam tu pun kena pikir juga...hehehe

maksudnya sapa yg nak buat MA dan phD, bolehlah consider tajuk ni..

negara yg tak pakai rasm uthmani? syiah ler kot...kalaun sunni, 100% kena pakai, itu perintah Uthman maa..sebab yg lain dah kena bakor

hehe..dah sah ini phd lavel...boleh lah ustaz buat research k..hehe...

yang lain kena bakar? maknanya adalah yang lain tu?apa dia?rasm apa?

soalan phd jugak kan?haha

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Siapakah Yang Menamakan Surah-Surah Dalam Al-Quran?

Post by thtl on Sun Feb 12, 2012 7:03 am

siapa yg kasi nama-nama surah AQ ni mungkin dah ada kitab, dah ada tesis, sebab kitab2 Arab dan tesis2 MA dan phD kat university arab kita belum selongkar habis lagi...saya yakin, kajiannya atau kitabnya dah ada. kalau jumpa saya akan up-date.

mengenai musyhaf yg dibakar, sahabat-sahabat lain mmg ada koleksi peribadi mereka, cuma tidak lengkap, ada mushaf Ali-Fatimah, ada musyhaf Hafsyah, ada musyhaf Ubay bin Kaab, ada musyhaf Zaid bin Tsabit, ada musyhaf Ibn Mas'ud, dsbnya. Bila projek Uthmani ni selesai, maka koleksi yg lain dibakar supaya tidak ada lagi kekeliruan.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Siapakah Yang Menamakan Surah-Surah Dalam Al-Quran?

Post by Ad-Dien on Sun Feb 12, 2012 10:56 am

thtl wrote:siapa yg kasi nama-nama surah AQ ni mungkin dah ada kitab, dah ada tesis, sebab kitab2 Arab dan tesis2 MA dan phD kat university arab kita belum selongkar habis lagi...saya yakin, kajiannya atau kitabnya dah ada. kalau jumpa saya akan up-date.

mengenai musyhaf yg dibakar, sahabat-sahabat lain mmg ada koleksi peribadi mereka, cuma tidak lengkap, ada mushaf Ali-Fatimah, ada musyhaf Hafsyah, ada musyhaf Ubay bin Kaab, ada musyhaf Zaid bin Tsabit, ada musyhaf Ibn Mas'ud, dsbnya. Bila projek Uthmani ni selesai, maka koleksi yg lain dibakar supaya tidak ada lagi kekeliruan.

ok, kita buat ini satu kajian bersama lah...projek Bicara THTL untuk dibukukan...ahaks, sekadar selingan (gurau) Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Siapakah Yang Menamakan Surah-Surah Dalam Al-Quran?

Post by Sponsored content Today at 3:14 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum