hukum melupakan hafalan al-Quran

View previous topic View next topic Go down

hukum melupakan hafalan al-Quran

Post by hafiz on Wed Sep 24, 2014 11:09 am

adakah benar berdosa besar melupakan hafalan al-Quran? Melalui pembacaan saya hadis2 yg .erkata demikian banyak palsu/dhaif.

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: hukum melupakan hafalan al-Quran

Post by hafiz on Mon Sep 29, 2014 9:03 am

Saya hrp ada forumer mnjwb prtanyaan saya

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: hukum melupakan hafalan al-Quran

Post by abu_firdaus on Mon Sep 29, 2014 11:45 am

macam pelik je hukum tu.

mungkin yg dimaksudkan kita melupakan (meninggalkan ajaran) alquran kot? bukan melupakan hafalan?

allahua'lam.

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: hukum melupakan hafalan al-Quran

Post by thtl on Mon Oct 13, 2014 9:36 am

bukan dosa besar (Kabair), dalam kitab az-Zahaby, tak ada. Ia cuma etika dengan AQ sahaja.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hukum melupakan hafalan al-Quran

Post by amirahrzk on Thu Jan 01, 2015 1:48 pm

Dah lama sye cari hukum lupa hafalan ni.. Alhamdulillah jumpa juga

amirahrzk
AHLI
AHLI

Posts : 11
Points : 19
Join date : 30/12/2014

Back to top Go down

Re: hukum melupakan hafalan al-Quran

Post by thtl on Thu Jan 01, 2015 1:55 pm

Syaikh Muqbil rahimahullahu ta’ala dalam kitab Ijabatus Sail, soal no. 199, hadith Abu Daud yg mengatakan dosa besar:
Abi Dawud dalam Sunannya: 461

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- « عُرِضَتْ عَلَىَّ أُجُورُ أُمَّتِى حَتَّى الْقَذَاةُ يُخْرِجُهَا الرَّجُلُ مِنَ الْمَسْجِدِ وَعُرِضَتْ عَلَىَّ ذُنُوبُ أُمَّتِى فَلَمْ أَرَ ذَنْبًا أَعْظَمَ مِنْ سُورَةٍ مِنَ الْقُرْآنِ أَوْ آيَةٍ أُوتِيَهَا رَجُلٌ ثُمَّ نَسِيَهَا ».

Dari Anas bin Malik ra. Ia berkata: Rasulullah saw. bersabda: Telah ditunjukkan (oleh Allah) kepadaku pahala-pahala umatku, sampai kotoran mata (ketek) yang dibuang oleh seseorang dari masjid. Dan ditunjukkan pula kepadaku macam-macam dosa umatku, maka aku tidak mendapati dosa yang lebih besar melebihi satu surat atau ayat dari al-Qur’an yang telah diberikan kepada seseorang (hafal) kemudian ia melupakannya.

hadith ini dha'if:
Maka saya mendapatinya terdapat dalam Sunan Abu Dawud dan juga dalam kitab Qaidil Qadir dari jalan al-Muthalib ibn Abdillah ibn Hanthab dari Anas, sementara al-Muthalib ibn Abdillah ibn Hanthab tidak pernah mendengar hadits dari Anas, karenanyalah hadits tadi adalah hadits yang dhaif.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hukum melupakan hafalan al-Quran

Post by Dodo Don on Mon Jan 12, 2015 4:20 pm

Ada seorang guru agama mengakui tidak hafal surah sajadah dan takut melakukan dosa besar seperti dalam hadis itu, dia pun tidak mahu menghafal ayat alquran itu.

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: hukum melupakan hafalan al-Quran

Post by Sponsored content Today at 7:40 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum