Mas Kawin......

View previous topic View next topic Go down

Mas Kawin......

Post by noriana on Thu Oct 02, 2014 10:57 am

Assalamualaikum Ustaz,

Mas kawin adalah sesuatu yang wajib untuk diberikan kepada bakal isteri setelah dinikahi. Tapi sekiranya pihak lelaki tersebut mengambil balik duit Mas Kawin tersebut, adakah perkahwinan itu akan diberkati oleh Allah S.W.T....


Last edited by noriana on Fri Oct 03, 2014 11:16 am; edited 1 time in total

noriana
AHLI
AHLI

Posts : 29
Points : 46
Join date : 26/03/2013
Age : 34

Back to top Go down

Re: Mas Kawin......

Post by abu_firdaus on Fri Oct 03, 2014 7:22 am

mungkin kena betulkan tajuk puan. isi & tajuk tak sama

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Mas Kawin......

Post by noriana on Fri Oct 03, 2014 11:16 am

ye...saya dah betulkan.....

noriana
AHLI
AHLI

Posts : 29
Points : 46
Join date : 26/03/2013
Age : 34

Back to top Go down

Re: Mas Kawin......

Post by thtl on Mon Oct 13, 2014 11:32 am

Terj:
“Berikanlah mahar (maskawin) kepada wanita (yang kamu nikahi) sebagai pemberian yang wajib. Kemudian jika mereka menyerahkan kepada kamu sebagian dari mahar itu dengan senang hati, Maka makanlah (ambillah) pemberian itu (sebagai makanan) yang sedap lagi baik akibatnya.” (Qs. An-Nisa’ : 4)

yang berkatnya gini:
kalau isteri kasi balik secara relahati. Kalau suami ambik dgn paksa, itu tak ada berkat. itu suami yg tak reti ugama dan hukum fiqh munakahat. dalam kursus kawin kan ada bab ni...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Mas Kawin......

Post by noriana on Thu Nov 06, 2014 7:42 am

Jika si suami ambil balik mas kawin tu dan sampai skrg tidak beri dan si isteri ckp 'berhutang' mas kawin daripada suami...camna tu pula uztaz

noriana
AHLI
AHLI

Posts : 29
Points : 46
Join date : 26/03/2013
Age : 34

Back to top Go down

Re: Mas Kawin......

Post by abu_firdaus on Thu Nov 06, 2014 7:48 am

mas kawin kan ke dlm rm80 gitu je? takkan nak berkira? atau puan maksudkan hantaran?

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Mas Kawin......

Post by thtl on Thu Nov 06, 2014 8:31 am

mahar tu masuk semua...
maskawin majlis agama, RM300 di selangor + hantaran RM7-10K (average)

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Mas Kawin......

Post by abu_firdaus on Thu Nov 06, 2014 8:46 am

oh..tempat sy yg tu dipanggil hantaran hehe

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Mas Kawin......

Post by Sponsored content Today at 5:24 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum