Mazhab di Malaysia

View previous topic View next topic Go down

Mazhab di Malaysia

Post by najib76 on Tue Oct 28, 2014 11:56 am

Salam
1. Adakah Malaysia mengamalkan Mazhab Sya'fie secara TOTAL ?
2. Adakah Malaysia tolak penggunaan Mazhab selain Sya'fie di Malaysia ?
3. Kenapa dalam perkara2 tertentu penguasa AGAMA di Malaysia begitu tekankan Mazhab Sya'fie ??
tanpa melihat Mazhab lain ??

scratch




najib76
AHLI
AHLI

Posts : 233
Points : 337
Join date : 02/12/2011
Location : Johor

Back to top Go down

Re: Mazhab di Malaysia

Post by abu_firdaus on Tue Oct 28, 2014 12:24 pm

1. Tidak
2. Tidak
3. Kononnya utk tidak memecahbelah masyarakat

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Mazhab di Malaysia

Post by rd73 on Tue Oct 28, 2014 12:35 pm

no3. sebab budaya ler apa lagi. budaya yg menyusahkan hidup malaysian patut ditolak jauh2.

rd73
AHLI
AHLI

Posts : 61
Points : 69
Join date : 20/05/2014

Back to top Go down

Re: Mazhab di Malaysia

Post by rd73 on Tue Oct 28, 2014 12:39 pm

takan lah tak pernah dengar mata anjing adalah mata syaitan bagi setengah2 budaya malaysian.

rd73
AHLI
AHLI

Posts : 61
Points : 69
Join date : 20/05/2014

Back to top Go down

Re: Mazhab di Malaysia

Post by Ibnu Sarkawi on Tue Oct 28, 2014 4:55 pm

menurut Dr.Fathi As-Sakandary, mazhab org awam M'sia ialah mazhab jabatan agama atau ustaz yg mengajar kalau x silap. & bagi sy pula mazhab org awam selalu bertukar2, bgantung dgn fenomen2 yg berkaitan dgn agama di satu2 tempat. cthnya kalau dulu2, kelompok yg meminta hajat dgn penghuni kubur boleh difatwa sesat, tapi sekarang tokoh yg meminta hajat dgn kubur pun bebas masuk tv & buat program seluruh negara.

Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: Mazhab di Malaysia

Post by najib76 on Wed Oct 29, 2014 3:30 am

saya difahamkan yang Mazhab Sya'fie haramkan bersolek bagi wanita ..

najib76
AHLI
AHLI

Posts : 233
Points : 337
Join date : 02/12/2011
Location : Johor

Back to top Go down

Re: Mazhab di Malaysia

Post by rd73 on Wed Oct 29, 2014 5:09 am

ye ke. walaupun di dalam rumah untuk suami ? kalau begitu tinggal kan qaul tu.

rd73
AHLI
AHLI

Posts : 61
Points : 69
Join date : 20/05/2014

Back to top Go down

Re: Mazhab di Malaysia

Post by thtl on Wed Oct 29, 2014 7:19 am

maksudnya Tabarruj tu..
”Hendaklah kalian (para wanita) tetap di rumah kalian dan janganlah kalian bertabarruj dan seperti tabarruj orang-orang Jahiliyah yang dahulu…” (QS. Al-Ahzab: 33)
solek utk suami, harus, tabarruj utk publik yg tak bolehnya

*tabarruj=berhias org sekarang kata seksi

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Mazhab di Malaysia

Post by najib76 on Mon Nov 03, 2014 4:40 am

Perbezaan mazhab diraikan, namun konsensus tetap kepada Syafi’i, kata Jamil Khir

kenyataan dlm Malaysia Insider.

najib76
AHLI
AHLI

Posts : 233
Points : 337
Join date : 02/12/2011
Location : Johor

Back to top Go down

Re: Mazhab di Malaysia

Post by rd73 on Mon Nov 03, 2014 6:27 am

contoh pak menteri apa ya. jelasin sedikit ya.

rd73
AHLI
AHLI

Posts : 61
Points : 69
Join date : 20/05/2014

Back to top Go down

Re: Mazhab di Malaysia

Post by thtl on Mon Nov 03, 2014 9:13 am

Isu anjing
mazhab syafi'iy nusantara, anjing adalah najis keseluruhannya, haram membelanya dan menyentuhnya dengan sengaja

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Mazhab di Malaysia

Post by rd73 on Mon Nov 03, 2014 10:32 am

pendek cita kena ikut fawta negara ku tercinta ler... nasib2.

rd73
AHLI
AHLI

Posts : 61
Points : 69
Join date : 20/05/2014

Back to top Go down

Re: Mazhab di Malaysia

Post by rd73 on Mon Nov 03, 2014 10:35 am

kesian anjing jadi mangsa keadaan. hihihi

Apa yang sangat pasti, filem tahyul dan hantu di tv, berpeluk cium bukan mahram, tidak menutup aurat dan mengempen siaran hiburan, iklan kempen riba, konsert lagha, rasuah, kos hadiah pegawai penguatkuasa dari mangsa dan sebagainya..semuanya HARAM LEBIH BESAR DARI isu anjing dan TIADA MAZHAB menyebut kehalalannya. Lebih wajar mendapat kritikan berterusan dari semua kita.

rd73
AHLI
AHLI

Posts : 61
Points : 69
Join date : 20/05/2014

Back to top Go down

Re: Mazhab di Malaysia

Post by alDayyan on Tue Nov 04, 2014 5:39 am

rd73 wrote:kesian anjing jadi mangsa keadaan. hihihi

Apa yang sangat pasti, filem tahyul dan hantu di tv, berpeluk cium bukan mahram, tidak menutup aurat dan mengempen siaran hiburan, iklan kempen riba, konsert lagha, rasuah, kos hadiah pegawai penguatkuasa dari mangsa dan sebagainya..semuanya HARAM LEBIH BESAR DARI isu anjing dan TIADA MAZHAB menyebut kehalalannya. Lebih wajar mendapat kritikan berterusan dari semua kita.

betul tu akhi..mostly mati akal bila dibangkitkan isu2 sebegitu..respons mereka plak seoalh2 xpercaya dan xpernah terfikir bende yg dah jadi alah bisa tegal biasa dlm masyarakat sebenarnya lebih kotor dan jijik dari isu anjing ni. baru dorg ada akai.. Alahai

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Mazhab di Malaysia

Post by Ibnu Sarkawi on Wed Nov 05, 2014 1:57 am

Yg paling sy geram ialah kenyataan org awam yg mengaitkan ianya dengan 'rosak aqidah'. Ini seolah2 menghukum kufur orang yang sengaja memegang anjing sedangkan itu permasalah fiqh berkenaan kenajisan anjing, malah dibezakan antara yang kering dan yang basah. Allah dah tunjukkan dan sedarkan kita bahawa org jahil aqidah terlalu ramai, maka jangan lalai dengan dakwah aqidah & tauhid.

Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: Mazhab di Malaysia

Post by najib76 on Wed Nov 05, 2014 7:54 am

kalau ikut Mazhab Syaf'ie , kes kg Chubadak bagaimana ?
penerokaan Tanah ....

najib76
AHLI
AHLI

Posts : 233
Points : 337
Join date : 02/12/2011
Location : Johor

Back to top Go down

Re: Mazhab di Malaysia

Post by Intan Nazirah on Wed Nov 05, 2014 8:26 am

Kli berkenaan wanita purdah@berniqob mcm ne plk?

Intan Nazirah
AHLI
AHLI

Posts : 32
Points : 58
Join date : 30/05/2014

Back to top Go down

Re: Mazhab di Malaysia

Post by Intan Nazirah on Wed Nov 05, 2014 8:32 am

Utk wanita yg berpurdah@niqob yg tutup mata sekali..d mlysia ni..tu Dari mazhab manakah?kbanykkan mereka para isteri tabligh

Intan Nazirah
AHLI
AHLI

Posts : 32
Points : 58
Join date : 30/05/2014

Back to top Go down

Re: Mazhab di Malaysia

Post by thtl on Wed Nov 05, 2014 8:33 am

niqob ni dari mazhab Hanbali cam saudi arabia

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Mazhab di Malaysia

Post by Intan Nazirah on Wed Nov 05, 2014 8:39 am

Sesuai ke amal niqob dimalaysia??atas alasan?

Intan Nazirah
AHLI
AHLI

Posts : 32
Points : 58
Join date : 30/05/2014

Back to top Go down

Re: Mazhab di Malaysia

Post by thtl on Wed Nov 05, 2014 8:40 am

najib,
kena tengok status tanah tu camna...stinggan ke?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Mazhab di Malaysia

Post by thtl on Wed Nov 05, 2014 8:41 am

niqob ni merupakan sesuatu yg tidak disuruh dan dilarang dlm agama. Terpulang kpd wanita dan sekuriti tempat dia kerja, kalau majikan OK, maka OKlaa. kalau nak gi USA, tak lepas entry point.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Mazhab di Malaysia

Post by Intan Nazirah on Wed Nov 05, 2014 8:47 am

http://syahirul.com/purdah-niqab-mengikut-empat-mazhab/

Intan Nazirah
AHLI
AHLI

Posts : 32
Points : 58
Join date : 30/05/2014

Back to top Go down

Re: Mazhab di Malaysia

Post by thtl on Wed Nov 05, 2014 8:48 am

Di Malaysia tak berapa sesuai, sebab sejak dulu kala wanita bekerjaya (perlu berada 8-10 jam di luar kediaman) dan memang wanita Malaysia sudah terbuka wajah2 mereka

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Mazhab di Malaysia

Post by Sponsored content Today at 12:37 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum