Tahlil - UAI (ust azhar idrus)

View previous topic View next topic Go down

Tahlil - UAI (ust azhar idrus)

Post by saifulnd43 on Sat Nov 01, 2014 12:10 pm

Salam
Ikut video nie

Tahlil ialah amalan Ulamak Solehfusoleh  mengikut UIA . ( siapakah yg UIA maksud kan tu )

http://www.youtube.com/watch?v=_Ptw0Pc62oc


kajian prof Dr Basri Ibrahim .... Tahlil asal dari mimpi Ulamak yaman

http://www.youtube.com/watch?v=A4Op8LY8bDo&feature=share


*topic edited for typo error (Mod)

saifulnd43
AHLI
AHLI

Posts : 106
Points : 182
Join date : 11/09/2013

Back to top Go down

Re: Tahlil - UAI (ust azhar idrus)

Post by Ibnu Sarkawi on Sat Nov 01, 2014 12:57 pm

sekadar iklan & up topic hehe.. saya dah ada 4 buku terjermahan & tulisan Dr.Basri Ibrahim. Alhamdulillah terima kasih kepada THTL kerana memperkenalkan kpd penulis ini sewaktu mencari buku tentang qada & qadar dahulu.

Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: Tahlil - UAI (ust azhar idrus)

Post by Ibnu Sarkawi on Sat Nov 01, 2014 1:03 pm

saifulnd43 wrote:Salam
Ikut video nie

Tahlil ialah amalan Ulamak Solehfusoleh  mengikut UIA . ( siapakah yg UIA maksud kan tu )

http://www.youtube.com/watch?v=_Ptw0Pc62oc


kajian prof Dr Basri Ibrahim .... Tahlil asal dari mimpi Ulamak yaman

http://www.youtube.com/watch?v=A4Op8LY8bDo&feature=share



tahlilan ni ada byk pendapat, tetapi yg paling lemah ialah pendapat yg mengatakan nya dari ulama salaf. menurut maulana asri, kaifiat bacaan tahlil arwah ini dikarang oleh Syeikh Abdul Kadir Al-Mandili ulama tanah melayu yg mengajar di tanah haram. Beliau rhm beraqidah salaf tetapi tidak dlm bab menetapkan kaifiat ibadah2. Anaknya Syeikh Muhammad Al-Mandili yg juga mengajar di masjidil haram juga seorang ulama salafi.


Last edited by Ibnu Sarkawi on Sun Nov 02, 2014 8:52 am; edited 2 times in total

Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: Tahlil - UAI (ust azhar idrus)

Post by abu_firdaus on Sat Nov 01, 2014 3:39 pm

Pening sy ingat sapa UIA. Rupanya UAI

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Tahlil - UAI (ust azhar idrus)

Post by saifulnd43 on Sat Nov 01, 2014 4:21 pm

sorry tersilap typo

saifulnd43
AHLI
AHLI

Posts : 106
Points : 182
Join date : 11/09/2013

Back to top Go down

Re: Tahlil - UAI (ust azhar idrus)

Post by thtl on Sun Nov 02, 2014 8:42 am

Tahlil ke tahlil Arwah?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tahlil - UAI (ust azhar idrus)

Post by Ibnu Sarkawi on Sun Nov 02, 2014 8:54 am

hehe baru perasan.. sepatutnya tahlilan @ tahlil arwah. kalau guna 'tahlil', dalam al-quran pun ada ajar tahlil hehe

Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: Tahlil - UAI (ust azhar idrus)

Post by thtl on Sun Nov 02, 2014 9:00 am

Tahlil Arwah atau Selamatan Arwah ni banyak kajian sebenarnya sapa yg start dulu. Kajian dari Indonesia menyatakan ia amalan kaum Jember di Indo.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Tahlil UAI

Post by umrah persendirian on Sun Nov 02, 2014 10:31 am

saifulnd43 wrote:Salam
Ikut video nie

Tahlil ialah amalan Ulamak Solehfusoleh  mengikut UIA . ( siapakah yg UIA maksud kan tu )


Cadangan sahaja;



Kalau sudah tahu silap. Mohon perbetulkan tajuk UIA kepada UAI.

Di bimbangi bila sudah komen agak panjang, mereka tak terbaca bahawa UAI yg sepatutnya di baca di tajuk tersebut.


Hanya satu cadangan

umrah persendirian
AHLI
AHLI

Posts : 219
Points : 231
Join date : 09/03/2014

http://umrahsertaziarah.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Tahlil - UAI (ust azhar idrus)

Post by thtl on Sun Nov 02, 2014 11:39 am

syukran, done

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tahlil - UAI (ust azhar idrus)

Post by saifulnd43 on Sun Nov 02, 2014 1:11 pm

Ustaz THTL

berbalik kpd soalan siapakah ulamak solehfusoleh yg di maksudkan oleh UAI tu .( tahlil arwah )?

saifulnd43
AHLI
AHLI

Posts : 106
Points : 182
Join date : 11/09/2013

Back to top Go down

Re: Tahlil - UAI (ust azhar idrus)

Post by Ibnu Sarkawi on Sun Nov 02, 2014 2:56 pm

takda ulama salafussoleh yg memulakan amalan tahlilan arwah ni sbb kaifiatnya direka oleh orang yg kemudian, bila ada kaifiat barulah ada amalan.

Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: Tahlil - UAI (ust azhar idrus)

Post by saifulnd43 on Sun Nov 02, 2014 3:35 pm

Salam

So UAI main tembak jee lah nie

saifulnd43
AHLI
AHLI

Posts : 106
Points : 182
Join date : 11/09/2013

Back to top Go down

Re: Tahlil - UAI (ust azhar idrus)

Post by Ibnu Sarkawi on Sun Nov 02, 2014 4:08 pm

diat tak tembak.. itu yg dia dengar & itu yg dia belajar

Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: Tahlil - UAI (ust azhar idrus)

Post by Ibnu Sarkawi on Sun Nov 02, 2014 4:14 pm

Yang sebetulnya pada zaman salafussoleh ialah amalan sedekah makanan & membantu ahli mayat(keluarga si mati. Amalan berkumpul & makan2 sahaja(tanpa tahlilan arwah) mungkin logik walaupun dibenci ulama salaf, tetapi kaifiat tahlilan arwah belum wujud lagi masa tu untuk dijadikan amalan seperti tahlilan 7 hari, 40, 100 & seterusnya makan hol ulang tahun kematian.

Ulama salaf yang mashyur iaitu Imam Asy-Syafie rhm ada berkata :
"Aku suka jiran si mati atau orang yang mempunyai pertalian keluarga dengannya (keluarga jauh) memberi makan kepada ahli mayat (si mati), yang mengenyangkan mereka pada hari dan malamnya, kerana itu adalah sunnah dan itu juga ingatan (zikir) yang mulia, dan ianya adalah perbuatan golongan yang baik-baik sebelum dan selepas kita. Ini kerana apabila tiba berita kematian Ja'afar, Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bersabda: Buatlah kamu makan kepada keluarga Ja'afar kerana telah datang perkara yang mengharukan kepada mereka."

"Aku benci diadakan ma'tam iaitu perhimpunan, walaupun tidak ada tangisan kepada mereka, kerana sesungguhnya perbuatan itu memperbaharuan dukacita dan membebankan tanggungan". [Muhammad Idris al- Syafie, al-Umm, juzuk 1 halaman 278- 279]

Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: Tahlil - UAI (ust azhar idrus)

Post by thtl on Sun Nov 02, 2014 8:57 pm

Jika ada ulama' salaf yg buat tahlilan arwah, silalah bawa bukti..Ulama' salaf yg hidup dalam lingkungan 300 tahun pertama hijrah.kalau kata Imam Jalaludin al-syuyuti al-syafi'iy ulama' salaf itu mmg joke laa

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tahlil - UAI (ust azhar idrus)

Post by abu_firdaus on Thu Nov 06, 2014 5:47 am

ada juga teori tahlil arwah mlm 1,3,7,40 ikut ugama hindu & ada tulis dlm kitab hindu. cuma bacaan ritualnya ditukar kpd ayat2 quran. boleh search dlm youtube ada seorang indon yg ugama sebelumnya hindu & revert islam. ada ke sapa2 yg boleh cari dlm kitab hindu

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Tahlil - UAI (ust azhar idrus)

Post by thtl on Thu Nov 06, 2014 8:39 am

tanya jiran Indialaa...aci, apa u all bikin selepas mayat sudah bakar? ada baca mantra setiap malam ka?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tahlil - UAI (ust azhar idrus)

Post by abu_firdaus on Thu Nov 06, 2014 8:47 am

hehe.. sy nak dalil sahih punya, bukan org ikut adat punya Smile

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Tahlil - UAI (ust azhar idrus)

Post by Mohamad hafiz on Thu Nov 06, 2014 10:35 am

kne cari kt tempat mereka klu nk cari kitab hindu hehehehe, barang rare susah cari tu

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Tahlil - UAI (ust azhar idrus)

Post by thtl on Thu Nov 06, 2014 10:51 am

Dulu row rumah ana di subang jaya, ada rumah India. Bila suami dia mati, mmg ada majlis selamatan arwah sebiji macam org melayu buat, ada sami datang, dan bacaan mantra dia boleh dengar dari jalan. saya jalan balik dari mesjid, boleh dengar mantra dibaca beramai-ramai dgn jelas, bacaan jama'iy

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tahlil - UAI (ust azhar idrus)

Post by abu_firdaus on Thu Nov 06, 2014 11:48 am

tu dia...memang sah la kita ikut hindu

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Tahlil - UAI (ust azhar idrus)

Post by Sponsored content Today at 11:12 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum