najis dari longkang

View previous topic View next topic Go down

najis dari longkang

Post by hafiz on Mon Nov 10, 2014 7:31 pm

Salam.
ada ketika masa saya main bola keranjang, bola masuk dalam longkang basah. ketika itu say ammng langsung x trfikir akan kenajisannya, baru2 ini waktu main dan bola keranjang masuk dalam longkang, baru trsedar. kemudian saya tingglkan permainan kerana yg lain trus brmain dan saya x mampu menegur.

persoalannya;
1. stokin dan semua bnda yg disentuh ketika bola tu dan saya bernajis adakah perlu dibasuh? saya basuh yg mana time saya trsedar tu confirm bernajis dan yg sbelum2 nya yg mana yg mungkin trkena (mcm stokin) saya abaikan sbb saya tahu kalau semua saya layan, was2 pasti timbul dan saya mungkin akan spend sehingga 1~2 jam atau mngkin 3 jam utk membersihkannya. btulkh tindakan saya?

2. saya mahu bermain bola keranjang di tmpt yg sama sbb tmpt dekat yg lain tiada. kalau gunakan bola kawan2 yg sbelum ni tlh masuk longkang, blh x saya andaikan bila mereka bermain dan mungkin bila mereka biarkan bola itu di luar rumah (tetapi mungkin dibiarkan dlm rumah juga), ia kering dan suci secara semula jadi kerana cuaca? utk atasi masalah ni saya ingt nk sdiakan extra air ketika brmain supaya klau masuk lgi longkang bash blh dibersihkan.

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: najis dari longkang

Post by thtl on Mon Nov 10, 2014 10:08 pm

Taharah ni utk ibadat sahaja, solat, je kena jaga.
Jika main tak ada masalah kena najis, kalau longkang, cuma najis ringan sahaja. Pakaian tu juga kotor kena peluh dan daki badan ketika riadhah tu.
Bila balik rumah, pakaian semua masuk WM (washing washine) dan anda mandi. abis cerita, anda bersih semula dan ready utk ibadat dgn pakaian yg lain.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: najis dari longkang

Post by hafiz on Tue Nov 11, 2014 4:03 am

Saya ada trfikir cmtu. Yg saya tkut bila najis longkang tu trkena bnda2 lain seperti tmpt duduk kereta saya dan saya jangkitkannya kpd orng lain. Sbenrnya, saya tkut kacau ibadat org lain yg x sdr hal ni atau tak tahu hukum longkang najis dan tak bersihkan bdn dan baju btul2 slepas brmain. dan Saya rasa dh buat trbaik utk brsihkan mana yg diyakini bila saya mula sdr akan hal ni dn tak hiraukan njis2 yg sbelum saya sdr sbb tkut akan jadi was2 yg bsr. Dh kira ok ustaz?

Yg bola kwn2 yg msuk longkang blh saya kira tersuci melalui cuaca x ustaz? Assuming bola tu sering juga dibawa ke luar.

Tpi lps ni saya akan cuba bawa air dan nasihatkan utk basuh bola jikalau trmasuk longkang

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: najis dari longkang

Post by abu_firdaus on Tue Nov 11, 2014 4:13 am

seperti yg kita selalu sebut sebelum ni, hukum najis hanya jika kita yakin ada najis. jika kita cuma sangka ada najis, itu belum jatuh najis. maka kita abaikan. longkang itu mungkin kotor, tapi kotor saja bukan najis. kadang2 byk daun2 atau tanah lumpur yg buat longkang jadi busuk, tak semestinya najis. cuma kita bersihkan utk hilang bau busuk saja.

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: najis dari longkang

Post by thtl on Tue Nov 11, 2014 9:42 am

kalau longkang mmg busuk, bawa air dan tuala lama. jatuh longkang, basuh dan lap dgn tuala lama tu...ini dah budaya org Japan


thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: najis dari longkang

Post by hafiz on Tue Nov 11, 2014 11:16 am

Kadi, blh jelah saya main di tmpt yg sama. Prrtama kerana longkang itu tak pasti kenajisannya, kemudian saya anggap sahaja bola itu terbersih secra semulajadi melalui pendedahan trhdp cahaya. Boleh?

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: najis dari longkang

Post by abu_firdaus on Tue Nov 11, 2014 11:57 am

mcm sheikh kata, kita jaga kesucian dari najis utk ibadat. kalau utk main, mmg boleh.

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: najis dari longkang

Post by hafiz on Tue Nov 11, 2014 12:40 pm

Saya fhm itu. Yg saya tkut kalau saya ajak orng lain main, atau najis di bdn kena orng lain, tu saya takut. Tpi saya nk main di sana. Saya skrng tngh pause main sbb tkut isu ni

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: najis dari longkang

Post by abu_firdaus on Tue Nov 11, 2014 12:42 pm

tak perlu le takut lagi lepas ni

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: najis dari longkang

Post by hafiz on Tue Nov 11, 2014 1:15 pm

Maksudnya abaikan je?

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: najis dari longkang

Post by thtl on Tue Nov 11, 2014 1:52 pm

abaikan. pakaian sukan lain, pakaian ibadat lain. Jika lepas sukan terus gi mesjid macam budak2 arab kat jazan, kena yakin ia bukan najis. sini tak ada longkang sebab pdg pasir, lepas main bola budak arab terus solat maghrib di mesjid dgn pakaian sukan

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: najis dari longkang

Post by thtl on Tue Nov 11, 2014 1:52 pm

bau semacam je

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: najis dari longkang

Post by Ibnu Sarkawi on Tue Nov 11, 2014 2:36 pm

thtl wrote:bau semacam je

haha.. sbb dah tbiasa maghrib kat sini paling wangi sbb lepas balik keja, sukan & sebagainya org mandi kaw2...

Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: najis dari longkang

Post by Sponsored content Today at 9:07 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum