Hadis Palsu

View previous topic View next topic Go down

Hadis Palsu

Post by Afnan Zul Kamal on Tue Nov 25, 2014 12:48 pm

Assalammualaikum, Ustaz. Macam mana nak kenal hadis- hadis palsu/maudhu'? Byk hadis- hadis palsu sdg tersebar dlm kalangan pelajar. Apakah contoh2 hadis palsu yang ada?

Afnan Zul Kamal
AHLI
AHLI

Posts : 11
Points : 21
Join date : 25/11/2014
Age : 17

Back to top Go down

Re: Hadis Palsu

Post by Mohamad hafiz on Tue Nov 25, 2014 1:00 pm

salam, saudara afnan, ahlan wasahlan Smile
Skrg pukul 1 AM wktu Ustaz thtl, beliau lewat 5 jam dari masa kita di Malaysia hehehe

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Hadis Palsu

Post by thtl on Tue Nov 25, 2014 1:04 pm

al-an, kol 1 tghari Jazan city daa..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis Palsu

Post by thtl on Tue Nov 25, 2014 4:23 pm

Hadith palsu ni tanda nak kenal mudah je,

1. yg sibarkan sembunyi nama perawi, nama kitab takhrij dan statusnya
dia hanya sebut, Nabi saw bersabda...ada satu riwayat hadith...

2. bahasa arab yg nampak koman berbanding bahasa arab dari Nabi yg menunjukkan kefasihan beliau dalam arabic

3. tak logik, cthnya : Nabi Noah tawaf di baitullah sebanyak 7X ketika banjir besar..

4. ada unsur2 marketing atau nak market sesuatu produk, cthnya: perempuan makan tembikai anaknya akan cantik

5. buat amal sedikit dapat pahala banyak, sapa yg sibarkan posting ini kpd 10 orang akan mendapat syurga di akhirat. sapa solat dhuha, dapat pahala 70 orang nabi...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis Palsu

Post by Afnan Zul Kamal on Tue Nov 25, 2014 4:26 pm

Terima kasih ustaz untuk penerangan ustaz.
Apa nama ustaz?

Afnan Zul Kamal
AHLI
AHLI

Posts : 11
Points : 21
Join date : 25/11/2014
Age : 17

Back to top Go down

Re: Hadis Palsu

Post by thtl on Tue Nov 25, 2014 4:39 pm

thtl=tuanhassan bin tuan lah@abdullah
pensyarah
universiti Jazan, Jazan city, Arab saudi (www.jazanu.edu.sa)
admin forum ni...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis Palsu

Post by Afnan Zul Kamal on Tue Nov 25, 2014 5:00 pm

Terima kasih ustaz.
Nama saya Muhammad Nur Afnan bin Ahmad Zul Kamal. Saya pelajar tingkatan 3 di mrsm gerik, perak.

Afnan Zul Kamal
AHLI
AHLI

Posts : 11
Points : 21
Join date : 25/11/2014
Age : 17

Back to top Go down

Re: Hadis Palsu

Post by thtl on Tue Nov 25, 2014 6:11 pm

peserta Forum paling muda..hehehe.
tahniah..takut perbincangan di sini agak tahap tinggi...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis Palsu

Post by Afnan Zul Kamal on Tue Nov 25, 2014 8:09 pm

ustaz-ustaz saya biasa dedahkan tentang istilah bahasa arab dlm kelas...lagi pon saya pernah jugak mengaji beberapa kitab ilmu fardhu ain dgn ustaz saya. Saya suka baca usul isyrin risalah at ta'lim karya imam hassan al banna

Afnan Zul Kamal
AHLI
AHLI

Posts : 11
Points : 21
Join date : 25/11/2014
Age : 17

Back to top Go down

Re: Hadis Palsu

Post by Mohamad hafiz on Wed Nov 26, 2014 2:12 am

Semoga bermanfaat , ahli pling muda hehehe, ^_^

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Hadis Palsu

Post by aimahmad on Wed Nov 26, 2014 3:46 am

thtl wrote:peserta Forum paling muda..hehehe.
tahniah..takut perbincangan di sini agak tahap tinggi...

Jangan, Ustaz.. ade je yg dah tua, tapi payah nak faham2 jugak. Orang muda, otak cair. Heheh!

aimahmad
AHLI
AHLI

Posts : 125
Points : 125
Join date : 29/04/2014
Location : Shah Alam

Back to top Go down

Re: Hadis Palsu

Post by Ibnu Sarkawi on Wed Nov 26, 2014 4:47 am

Afnan Zul Kamal wrote:ustaz-ustaz saya biasa dedahkan tentang istilah bahasa arab dlm kelas...lagi pon saya pernah jugak mengaji beberapa kitab ilmu fardhu ain   dgn ustaz saya. Saya suka baca usul isyrin risalah at ta'lim karya imam hassan al banna
Like Like

Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: Hadis Palsu

Post by thtl on Wed Nov 26, 2014 8:41 am

itu buku utk tahap al-Akh dalam pergerakan Muslim Brotherhood tu. Risalah Ta'alim ada 10 Rukun Bai'ah (Janji setia) utk menjadi kelab Brotherhood...hehehe
Ia mesti disyarah oleh org yg tahu ttg pergerakan brotherhood. takleh baca sendiri...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis Palsu

Post by Afnan Zul Kamal on Wed Nov 26, 2014 8:53 am

saya tidak baca sendiri. saya belajar dgn ustaz saya di maktab. Dalam usul isyrin, saya hanya belajar tentang perbahasan antara ulama salaf dan ulama khalaf mengenai aqidah sahaja.

Afnan Zul Kamal
AHLI
AHLI

Posts : 11
Points : 21
Join date : 25/11/2014
Age : 17

Back to top Go down

Re: Hadis Palsu

Post by thtl on Wed Nov 26, 2014 9:01 am

bagus tu, tahap awal dah tahu ujudnya dia approach dalam mengajiIlmu Tawheed. sebab ini adalah punca ujudnya keretakan dalam umat Islam

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis Palsu

Post by abubakar on Mon Dec 01, 2014 5:00 am

Cuba cari Maulana Asri punya kuliah dan nota berkenaan "99 Usul Dirayah Untuk Mengenal Pasti Hadits-Hadits Da`if Dan Maudhu` oleh Maulana Muhammad Asri Yusoff"

Alhamdulillah walaupun tak berpeluang belajar ilmu hadis secara formal, ilmu yg diberikan maulana Asri sgt byk membantu saya di dlm mengenal pasti hadith dhaif dan maudhu'.

Testimoni drpd saya setelah mempelajari 99 usul dirayah ini, boleh dikatakan 9/10 hadis yg saya kenalpasti sebagai dhaif atau maudhu', mmg benar-benar ianya dhaif atau maudhu'.

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Hadis Palsu

Post by abu_firdaus on Mon Dec 01, 2014 5:08 am

15 tahun! Tahniah di atas kesedaran islamik semuda anda!

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Hadis Palsu

Post by Sponsored content Today at 5:23 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum