kotor dan bersih bercampur

View previous topic View next topic Go down

kotor dan bersih bercampur

Post by sitisu on Tue Dec 16, 2014 4:38 pm

bagaimana hukumnya?
situasinya begini:

terbasuh seluaar yang terkena air kencing anak sekali dgn kain yang tidak ada najis dalam mesin basuh. setelah beberapa hari pengasuh memberitau seluar anak yang saya dah basuhkan ke dalam mesin tadi ada kencingnya dan tidak dibilas.
soalannya;
1. bagaimana status kebersihan mesin basuh yang selepas itu menbasuh pula pakaian saya dan suami.
2. pakaian xbernajis yang bercampur tadi perlu bilas balik ke?
sekiranya hukumya bernajis..
bagaimana semua benda yang tersentuh dengan pakaian yang sudah dibasuh tadi
perlukah saya membilas sebelum mencucinya semuanya sekali lagi? masalahnya dah jemur dan kering pun.

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: kotor dan bersih bercampur

Post by abu_firdaus on Tue Dec 16, 2014 5:02 pm

Macam sama je soalan puan ni tentang mesin basuh. Dah ada jwpannya sebelum ni. Was2 dah ni.

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: kotor dan bersih bercampur

Post by sitisu on Tue Dec 16, 2014 6:04 pm

Yg sblm mi sy tnya najis yg ringan mcm darah yg sikit dsb..tp yg ni najis mutawassitah kan.sbb ank kecil umur2 thn permpuan. Tu yg tnya juga ni. Ke sama sj hukumnya?

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: kotor dan bersih bercampur

Post by abu_firdaus on Tue Dec 16, 2014 6:20 pm

Mmg sebaiknya kena bilas jika ada kesan kencing sebelum masuk mesin. Tetapi since kejadian dah lepas, anggaplah terkena kencing sedikit saja & dah pun dilarutkan dgn air & sabun hingga tiada lagi kesan kencing. Jika tidak, selamanya akan jadi was2.

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: kotor dan bersih bercampur

Post by Ibnu Sarkawi on Tue Dec 16, 2014 8:24 pm


Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: kotor dan bersih bercampur

Post by sitisu on Thu Dec 18, 2014 10:42 pm

Terima kasih abu firdaus tak jemu mnjwb persoalan sy. Ibnu sarkawi: terima kasih juga.

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: kotor dan bersih bercampur

Post by sitisu on Thu Dec 18, 2014 10:44 pm

Terima kasih abu firdaus tak jemu mnjwb persoalan sy. Ibnu sarkawi: terima kasih juga.

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: kotor dan bersih bercampur

Post by Sponsored content Today at 3:12 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum