Teknik Mengetahui al-Mudarraj al-Hadith

View previous topic View next topic Go down

Teknik Mengetahui al-Mudarraj al-Hadith

Post by Ad-Dien on Tue Mar 06, 2012 8:21 pm


Bagaimana cara atau teknik untuk mengetahu mudarraj dalam hadith sama ada mudarraj al-isnad atau mudarraj al-matan pada awal,tengah atau akhir sesuatu matan hadith?

ada teknik tertentu kah ?


maksud soalan saya..macam mana saya nak tahu hadith ini ada mudarraj di dalamnya apabila saya bertemu dengan sesebuah hadith...

bukan maksud mudarraj yek..hehe Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Teknik Mengetahui al-Mudarraj al-Hadith

Post by thtl on Wed Mar 07, 2012 7:01 am

dien kena capai taraf Muhaddith yg handal spt syaikh Muqbil, dr basyar maaruf, imam al-Albani laa...hehehe

jika kita jumpa hadith, atau ada org baca hadith, sebab tu selalu depa sebt (أو كما قال) maksudnya matan hadith tu mungkin ada mudarraj sebab ia hanya dari hafalan penulis sahaja.
cth: dalam kitab la tahzan banyak sekali hadith yg ada mudarraj matan, sebabnya dr aidh al-qarni mengarang kitab tsb hanya menggunakan hafalannya sahaja bukan rujuk CD hadith macam ana...hehehe

menjawab soalan anda: amat sukar utk kita mengesan hadith yg ada mudarraj sanad/matan, melainkan anda adalah muhaddith yg mengkhususkan hidup anda dengan hadith, takhrij dan tahqiq hadith...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Teknik Mengetahui al-Mudarraj al-Hadith

Post by Ad-Dien on Wed Mar 07, 2012 8:01 am

thtl wrote:dien kena capai taraf Muhaddith yg handal spt syaikh Muqbil, dr basyar maaruf, imam al-Albani laa...hehehe

jika kita jumpa hadith, atau ada org baca hadith, sebab tu selalu depa sebt (أو كما قال) maksudnya matan hadith tu mungkin ada mudarraj sebab ia hanya dari hafalan penulis sahaja.
cth: dalam kitab la tahzan banyak sekali hadith yg ada mudarraj matan, sebabnya dr aidh al-qarni mengarang kitab tsb hanya menggunakan hafalannya sahaja bukan rujuk CD hadith macam ana...hehehe

menjawab soalan anda: amat sukar utk kita mengesan hadith yg ada mudarraj sanad/matan, melainkan anda adalah muhaddith yg mengkhususkan hidup anda dengan hadith, takhrij dan tahqiq hadith...

ya benar...itu jawapannya..
samalah dengannya untuk mengetahui illah dalam hadith...hanya mereka yang banyak menghabiskan diri dengan hadith, melazimi dan mahir dengannya yang boleh mengetahuinya..

sebagaimana kata Abu Zar'ah: mengetahui ilal dalam hadith adalah umpama ilham dari Allah kepada orang tertentu

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Teknik Mengetahui al-Mudarraj al-Hadith

Post by thtl on Wed Mar 07, 2012 9:03 am

dah tau tanya lagi..

dalam istilah arab" istifham ingkari " (dah tahu bertanya pulak)

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Teknik Mengetahui al-Mudarraj al-Hadith

Post by Ad-Dien on Wed Mar 07, 2012 10:23 am

thtl wrote:dah tau tanya lagi..

dalam istilah arab" istifham ingkari " (dah tahu bertanya pulak)

bukan macam tu..huhu...nak menambah kefahaman..kot-kot ustaz ada teknik khas yang boleh bantu ana tau mudarrah al-hadith ni bila sekli pandang hadith je..hehe...


rupanya tak dak..hehe :lol!:

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Teknik Mengetahui al-Mudarraj al-Hadith

Post by thtl on Wed Mar 07, 2012 10:50 am

Itu level sifoo. dien kena pasang angan2 dulu...perjalanan masih jauh...tahap sekarang, dien kena kuasa ilmu hadith yg basic dulu...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Teknik Mengetahui al-Mudarraj al-Hadith

Post by Ad-Dien on Wed Mar 07, 2012 11:30 am

thtl wrote:Itu level sifoo. dien kena pasang angan2 dulu...perjalanan masih jauh...tahap sekarang, dien kena kuasa ilmu hadith yg basic dulu...

hehe..ye baik...toyyib Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Teknik Mengetahui al-Mudarraj al-Hadith

Post by Sponsored content Today at 3:10 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum