Tidak boleh bercakap dengan orang mati, tetapi Nabi Muhammad (s.a.w) bercakap dengan nabi lain yg telah wafat

View previous topic View next topic Go down

Tidak boleh bercakap dengan orang mati, tetapi Nabi Muhammad (s.a.w) bercakap dengan nabi lain yg telah wafat

Post by yat on Sun Mar 11, 2012 2:57 pm

Perbincangan saya dengan anti hadith...

soalan dia:

Quran 35:19-33 says that we cant talk 2 d dead, Muhamad included. Why then in Muslim traditions we hear that he talked 2 other dead prophets?

dia kasi reference ni:

http://www.sunnah.org/ibadaat/fasting/ascen3.htm

ada komen?


yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Tidak boleh bercakap dengan orang mati, tetapi Nabi Muhammad (s.a.w) bercakap dengan nabi lain yg telah wafat

Post by thtl on Sun Mar 11, 2012 4:59 pm

Habaq kat depa..
do you believe in miracle?

Jesus could resurrect the dead; Moses splited open the Red sea, King Solomon could command the jinns and the animal kingdom..

it's regarding faith..that Prophets were given miracles

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tidak boleh bercakap dengan orang mati, tetapi Nabi Muhammad (s.a.w) bercakap dengan nabi lain yg telah wafat

Post by yat on Sun Mar 11, 2012 5:13 pm

dia ckp muhammad only miracle is quran?

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Tidak boleh bercakap dengan orang mati, tetapi Nabi Muhammad (s.a.w) bercakap dengan nabi lain yg telah wafat

Post by Ad-Dien on Sun Mar 11, 2012 9:08 pm

yat wrote:dia ckp muhammad only miracle is quran?

itu mukjizat teragung..terbesar..terpower..hehe
yang kekal hingga akhir zaman walaupun cuba dimusnahkan..

mukjizat lain banyak lagi..macam-macam ada..

hadith akhir zaman contohnya..leh tahu perkara akhir zaman camna... Smile

GAH ni memang lerrr..ish..ish


Last edited by HambaNya on Mon Mar 12, 2012 11:51 am; edited 1 time in total

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Tidak boleh bercakap dengan orang mati, tetapi Nabi Muhammad (s.a.w) bercakap dengan nabi lain yg telah wafat

Post by kalepensel on Mon Mar 12, 2012 6:57 am

yat wrote:dia ckp muhammad only miracle is quran?

dia dah checkmate la tu

kalepensel
AHLI
AHLI

Posts : 176
Points : 260
Join date : 30/01/2012
Age : 21
Location : Kota Bharu, Kelantan

Back to top Go down

Re: Tidak boleh bercakap dengan orang mati, tetapi Nabi Muhammad (s.a.w) bercakap dengan nabi lain yg telah wafat

Post by Dodo Don on Sun May 27, 2012 5:43 am

Assalamualaikum,
Apakah kedudukan GAH, bida'ah atau kafir? mereka masih mengaku Islam, para Nabi, malaikat, Kitab dan mengesakan Allah.

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: Tidak boleh bercakap dengan orang mati, tetapi Nabi Muhammad (s.a.w) bercakap dengan nabi lain yg telah wafat

Post by thtl on Sun May 27, 2012 6:08 am

kafir
sebab menafikan ijma'

al-hadis adalah ijma' sumber syariat Islam.

namun vonis kafir jatuh selepas proses perbicaraan dulu.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tidak boleh bercakap dengan orang mati, tetapi Nabi Muhammad (s.a.w) bercakap dengan nabi lain yg telah wafat

Post by osh_in_islam on Sun May 27, 2012 6:39 am

Dan sesiapa yang menentang (ajaran) Rasulullah sesudah terang nyata kepadanya kebenaran pertunjuk (yang dibawanya), dan ia pula mengikut jalan yang lain dari jalan orang-orang yang beriman, Kami akan memberikannya kuasa untuk melakukan (kesesatan) yang dipilihnya, dan (pada hari akhirat kelak) Kami akan memasukkannya ke dalam neraka jahanam; dan neraka jahanam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali. [an-Nisaa’ 4]

apa pendirian GAH tentang ayat ni?

osh_in_islam
AHLI
AHLI

Posts : 40
Points : 68
Join date : 27/02/2012

Back to top Go down

Re: Tidak boleh bercakap dengan orang mati, tetapi Nabi Muhammad (s.a.w) bercakap dengan nabi lain yg telah wafat

Post by osh_in_islam on Sun May 27, 2012 6:42 am

osh_in_islam wrote:Dan sesiapa yang menentang (ajaran) Rasulullah sesudah terang nyata kepadanya kebenaran pertunjuk (yang dibawanya), dan ia pula mengikut jalan yang lain dari jalan orang-orang yang beriman, Kami akan memberikannya kuasa untuk melakukan (kesesatan) yang dipilihnya, dan (pada hari akhirat kelak) Kami akan memasukkannya ke dalam neraka jahanam; dan neraka jahanam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali. [an-Nisaa’ 4]

apa pendirian GAH tentang ayat ni?

sambung lagi

Dan apa jua perintah yang dibawa oleh Rasulullah (s.a.w) kepada kamu maka terimalah serta amalkan, dan apa jua yang dilarang-Nya kamu melakukannya maka patuhilah larangan-Nya. [al-Haysr 59:07]

osh_in_islam
AHLI
AHLI

Posts : 40
Points : 68
Join date : 27/02/2012

Back to top Go down

Re: Tidak boleh bercakap dengan orang mati, tetapi Nabi Muhammad (s.a.w) bercakap dengan nabi lain yg telah wafat

Post by osh_in_islam on Sun May 27, 2012 6:45 am

osh_in_islam wrote:
osh_in_islam wrote:Dan sesiapa yang menentang (ajaran) Rasulullah sesudah terang nyata kepadanya kebenaran pertunjuk (yang dibawanya), dan ia pula mengikut jalan yang lain dari jalan orang-orang yang beriman, Kami akan memberikannya kuasa untuk melakukan (kesesatan) yang dipilihnya, dan (pada hari akhirat kelak) Kami akan memasukkannya ke dalam neraka jahanam; dan neraka jahanam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali. [an-Nisaa’ 4]

apa pendirian GAH tentang ayat ni?

sambung lagi

Dan apa jua perintah yang dibawa oleh Rasulullah (s.a.w) kepada kamu maka terimalah serta amalkan, dan apa jua yang dilarang-Nya kamu melakukannya maka patuhilah larangan-Nya. [al-Haysr 59]

dan

Sesiapa yang taat kepada Rasul, maka sesungguhnya ia telah taat kepada Allah. [an-Nisaa’ 4:80]

osh_in_islam
AHLI
AHLI

Posts : 40
Points : 68
Join date : 27/02/2012

Back to top Go down

Re: Tidak boleh bercakap dengan orang mati, tetapi Nabi Muhammad (s.a.w) bercakap dengan nabi lain yg telah wafat

Post by thtl on Sun May 27, 2012 7:33 am

GAH x berani masuk sini

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tidak boleh bercakap dengan orang mati, tetapi Nabi Muhammad (s.a.w) bercakap dengan nabi lain yg telah wafat

Post by Dodo Don on Sun May 27, 2012 10:21 am

Bukan mudah seseorang itu berpaling kepada GAH selepas beriman. Apakah ini merupakan ketentuan Allah disebabkan keyakinan mereka pada akal sendiri dan tidak mahu bertakliq kepada orang terdahulu yg beriman. Gah menggunakan ayat AlQuran yg menempelak orang yg tidak mahu berfikir dan hanya mengikut kepercayaan nenek moyang mereka.
Semoga kita dan anak cucu kita dijauhkan dari GAH. Bagaimanapun tiada hukuman oleh kerajaan kita terhadap individu yg diketahui menolak hadith.

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: Tidak boleh bercakap dengan orang mati, tetapi Nabi Muhammad (s.a.w) bercakap dengan nabi lain yg telah wafat

Post by thtl on Sun May 27, 2012 10:41 am

don,

saya pernah bertarung dgn puak2 GAH ni zaman muda-muda dulu, antaranya SAIM BAKAR.

susah nak debat dgn depa sbb depa letak AKAL dulu. Kita letak AQ dan AS...jadi kat situlah puncanya...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tidak boleh bercakap dengan orang mati, tetapi Nabi Muhammad (s.a.w) bercakap dengan nabi lain yg telah wafat

Post by ZulQ on Sun May 27, 2012 11:38 am

osh_in_islam wrote:
sambung lagi

Dan apa jua perintah yang dibawa oleh Rasulullah (s.a.w) kepada kamu maka terimalah serta amalkan, dan apa jua yang dilarang-Nya kamu melakukannya maka patuhilah larangan-Nya. [al-Haysr 59]

GAH menyatakan ayat ini hanya untuk pembahagian harta sahaja. Ini hujah kapten tentang hal ni:

http://hafizfirdaus.com/ebook/20hujah/kajian3.htm

ZulQ
AHLI
AHLI

Posts : 163
Points : 244
Join date : 28/11/2011

Back to top Go down

Re: Tidak boleh bercakap dengan orang mati, tetapi Nabi Muhammad (s.a.w) bercakap dengan nabi lain yg telah wafat

Post by Ad-Dien on Sun May 27, 2012 8:29 pm

thtl wrote:don,

saya pernah bertarung dgn puak2 GAH ni zaman muda-muda dulu, antaranya SAIM BAKAR.

susah nak debat dgn depa sbb depa letak AKAL dulu. Kita letak AQ dan AS...jadi kat situlah puncanya...

ya, itu salah satu kelemahan gah, mendahului akal dari nas.

الادلة لا تعارض بالعقل، بل يسلم للدليل تسليما من غير اعتراض عليه

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Tidak boleh bercakap dengan orang mati, tetapi Nabi Muhammad (s.a.w) bercakap dengan nabi lain yg telah wafat

Post by thtl on Sun May 27, 2012 9:02 pm

aqal sihat tak per, tapi akal yg rosak beyond repair...depa maki semua perawi, terutamanya Abu Hurayrah, al-Bukhari-Muslim, depa maki semua mufassir, spt Tobari, Ibn kathir..camna nak debat camtu...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tidak boleh bercakap dengan orang mati, tetapi Nabi Muhammad (s.a.w) bercakap dengan nabi lain yg telah wafat

Post by Dodo Don on Mon May 28, 2012 4:42 am

Adakah GAH juga terdapat dikalangan negara Arab ataupun berlaku di negara lain sahaja? Saya kira ianya lebih mudah mempengaruhi bangsa yg tak faham bahasa Arab.

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: Tidak boleh bercakap dengan orang mati, tetapi Nabi Muhammad (s.a.w) bercakap dengan nabi lain yg telah wafat

Post by thtl on Mon May 28, 2012 8:40 am

GAH bermula di pusat2 Orientalis di Barat, pencetusnya adalah Joseph Schact. anak2 murid mereka adalah arab, kebanyakan di Egypt, antaranya Ahmad Amin. Di Malaysia, Kasim Ahmad dan Jamaah al-Qur'an Malaysia, JAM

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tidak boleh bercakap dengan orang mati, tetapi Nabi Muhammad (s.a.w) bercakap dengan nabi lain yg telah wafat

Post by Dodo Don on Mon May 28, 2012 1:29 pm

Oleh itu jenazah mereka tidak perlu dimandikan dan tidak boleh menyembahyangkan mereka. Perlukah diberitahu kpd orang atau disembunyikan utk memelihara aib dia dan keluarganya.

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: Tidak boleh bercakap dengan orang mati, tetapi Nabi Muhammad (s.a.w) bercakap dengan nabi lain yg telah wafat

Post by Ad-Dien on Mon May 28, 2012 2:03 pm



sekarang depa tukar nama...Quraniyyun..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Tidak boleh bercakap dengan orang mati, tetapi Nabi Muhammad (s.a.w) bercakap dengan nabi lain yg telah wafat

Post by thtl on Mon May 28, 2012 3:19 pm

dia dianggap fasiq , maka di urus spt biasa. tutup kes. unless penguasa yg putuskan kes mereka di mahkamah. jika dia senyap2 GAH, maka ditutup kes dgn diurus secara Islam

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tidak boleh bercakap dengan orang mati, tetapi Nabi Muhammad (s.a.w) bercakap dengan nabi lain yg telah wafat

Post by Sponsored content Today at 4:53 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum