Persoalan tentang nikah khitbah

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Go down

Persoalan tentang nikah khitbah

Post by kalepensel on Mon Mar 12, 2012 7:30 am

First topic message reminder :

saya ada beberapa soalan tentang nikah khitbah.

1- bagaimana akad nikah bg nikah khitbah? Adakah sama dengan nikah biasa?

2- dalam nikah khitbah ini, jika isteri masih belum masuk ke dalam rumah si suami, maka segala nafkah wajib ditanggung oleh bapa kepada isteri itu. kalau isteri itu masuk ke dalam rumah si suami, maka suami itu wajib tanggung nafkahnya.

saya jumpa ni dalam: http://www.youtube.com/watch?v=-JvpNrNp3aA

betul ke macam ni?

3- kalau terjadi persetubuhan antara suami dan isteri (dalam nikah khitbah), adakah nafkah tu masih wajib ditanggung bapa isteri dan bukan kepada si suami tu?

sekadar tanya, tak nak nikah lagi pun Laughing

kalepensel
AHLI
AHLI

Posts : 176
Points : 260
Join date : 30/01/2012
Age : 21
Location : Kota Bharu, Kelantan

Back to top Go down


Re: Persoalan tentang nikah khitbah

Post by thtl on Thu Jul 12, 2012 1:30 pm

silap faham tu, maksud tanggung adalah NAFKAH, dosa ke atas setiap yang aqil baligh adalah atas dirinya sendiri.

dalil:

AQS 6:164 [dan seorang yang berdosa tidak akan memikul dosa orang lain]


thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Persoalan tentang nikah khitbah

Post by alaysyafiq on Thu Jul 12, 2012 1:34 pm

thtl wrote:silap faham tu, maksud tanggung adalah NAFKAH, dosa ke atas setiap yang aqil baligh adalah atas dirinya sendiri.

dalil:

AQS 6:164 [dan seorang yang berdosa tidak akan memikul dosa orang lain]


bgmna pula dgn knyataan ini
"tanggungan dosa adalah membawa kepada perkara-perkara terang-terangan yang membawa dosa tetapi tidak ditegur oleh bapa terhadap isteri mahupun anak-anak perempuannya,termasuklah saudara-saudara lelaki terhadap saudara perempuannya, sekiranya selepas ditegur wanita tersebut masih tidak berubah dan berterusan membawa dosa yang sama maka dosa tersebut adalah dibawah tanggungjawab wanita tersebut, sekiranya tidak pernah ditegur sama sekali oleh bapa mahupun saudara lelaki sehingga wanita tersebut lalai dalam dosa-dosa, maka wanita tersebut akan mengheret bapa atau saudara lelaki terhadap dosa atas kejahilannya kerana tidak ditegur" dalilnya tiada..hanyalah copy paste dr sumber lain...


alaysyafiq
AHLI
AHLI

Posts : 5
Join date : 12/07/2012

Back to top Go down

Re: Persoalan tentang nikah khitbah

Post by thtl on Thu Jul 12, 2012 2:14 pm

yea betul tu..

dosa parents ialah kerana dosa tidak berdakwah kpd anaknya sendiri dan dosa tidak menguatkuasakan kuasa parents kpd anak sendiri BUKAN memikul dosa anaknya yg mendedahkan aurat tu...

dosa dedah aurat, itu anak daranya yg pikul, dosa tak ada dakwah dan penguatkuasaan, mmg akan dipikul oleh wali. itu dua jenis dosa yg berbedza

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Persoalan tentang nikah khitbah

Post by alaysyafiq on Thu Jul 12, 2012 2:28 pm

thtl wrote:yea betul tu..

dosa parents ialah kerana dosa tidak berdakwah kpd anaknya sendiri dan dosa tidak menguatkuasakan kuasa parents kpd anak sendiri BUKAN memikul dosa anaknya yg mendedahkan aurat tu...

dosa dedah aurat, itu anak daranya yg pikul, dosa tak ada dakwah dan penguatkuasaan, mmg akan dipikul oleh wali. itu dua jenis dosa yg berbedza

terimas kasih ustaz ats pnerangan...skg sy lbh fhm...
terbaik

alaysyafiq
AHLI
AHLI

Posts : 5
Points : 5
Join date : 12/07/2012

Back to top Go down

Re: Persoalan tentang nikah khitbah

Post by cikin73 on Tue Sep 04, 2012 8:02 am

kalau saya nikah khitbah bole ke saya berkedudukan dengan suami saya 1 rumah?cuma kenduri diadakan lambat.

cikin73
AHLI
AHLI

Posts : 1
Points : 1
Join date : 04/09/2012

Back to top Go down

Re: Persoalan tentang nikah khitbah

Post by thtl on Wed Sep 05, 2012 6:33 pm

boleh, jika sijil sementara nikah sudah ada secara sah dari pendaftar nikah mukim anda.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Persoalan tentang nikah khitbah

Post by khairsyafiqah on Sun Nov 04, 2012 5:31 pm

assalamualaikum.. sy nak tnya sedikit... nikah khitbah ni.. kalau nak isi borg ke ape ke yg akn tnya status.. boleh ke xboleh letak masih bujang? or mesti letak sudah berkahwin? scratch

khairsyafiqah
AHLI
AHLI

Posts : 1
Points : 1
Join date : 04/11/2012
Age : 26

Back to top Go down

Re: Persoalan tentang nikah khitbah

Post by thtl on Mon Nov 05, 2012 1:32 pm

sudah berkahwin

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Keliru dengan Nikah Khitbah

Post by azie on Mon Dec 24, 2012 6:17 pm

Assalamualaikum
Saya ingin bertanya:
Jika nikah khitbah dan tinggal bersama bapa, siapakah yang harus saya patuhi, bapa atau suami...
Suami mengajak tinggal bersamanya selama seminggu sedangkan bapa tidak mengizinkan kerana masih belum mengadakan kenduri. Suami tidak redha dengan keadaan ini manakala bapa tidak redha keluar rumah. Keadaan ini amat mengelirukan saya.

azie
AHLI
AHLI

Posts : 1
Points : 1
Join date : 24/12/2012

Back to top Go down

Re: Persoalan tentang nikah khitbah

Post by thtl on Mon Dec 24, 2012 9:21 pm

wsm,
kena ikut agreement asal semasa rombongan datang berunding dulu,cuba lihat camna butiran agrement kedua-dua belah pihak.

Rasanya, lebih baik ikut ayah dulu, sehingga semua proses mengikut syariat dan adat selesai. Kena minta suami anda bersabar seminggu je...barang dah ada dalam genggaman, sdabar sekejap je..he3

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Persoalan tentang nikah khitbah

Post by Ad-Dien on Wed Dec 26, 2012 12:42 pm

thtl wrote:wsm,
kena ikut agreement asal semasa rombongan datang berunding dulu,cuba lihat camna butiran agrement kedua-dua belah pihak.

Rasanya, lebih baik ikut ayah dulu, sehingga semua proses mengikut syariat dan adat selesai. Kena minta suami anda bersabar seminggu je...barang dah ada dalam genggaman, sdabar sekejap je..he3

Bukan dah kira sah nikah ke dan wajib taat kepada suami Ustaz?

Tambahan tampak alasan ayah tak redha tu hanya sebab belum kenduri nampak mcm tak relevan? Padangan ustaz macam mana??


p/s- suami dan ayh kena bawak berbincang baik-baik...saling toleransi

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Persoalan tentang nikah khitbah

Post by thtl on Wed Dec 26, 2012 2:56 pm

Mmg sah Dien, tapi nak ambik anak dara orang kena ikut juga adat. adat muhkam

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Persoalan tentang nikah khitbah

Post by Ad-Dien on Wed Dec 26, 2012 7:14 pm

thtl wrote:Mmg sah Dien, tapi nak ambik anak dara orang kena ikut juga adat. adat muhkam

al-'adah muhakkamah, sahih.

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Persoalan tentang nikah khitbah

Post by syafiq on Thu Aug 22, 2013 4:37 am

Assalamualaikum ustaz,
saya ingin bertanya,
1. Adakah perlu keatas individu itu pergi kursus kahwin sebelum melakukan nikah khitbah yang selalu dilakukan oleh individu yg bernikah seperti biasa?
2. Jika si isteri sudah kematian ayah, macam mna pula tanggungjawab si suami, adakah semua tanggungjawab si isteri akan jatuh keatas suami ataupun masih tanggungjawab abang dan pakcik si isteri.

syafiq
AHLI
AHLI

Posts : 1
Points : 1
Join date : 22/08/2013

Back to top Go down

Re: Persoalan tentang nikah khitbah

Post by thtl on Mon Sep 02, 2013 9:03 am

1. Ya, jika nak kawin dalam Malaysia sbb ia syarat oleh majlis agama negeri2
Jika kawin di thailand dgn jurunikah brtauliah, tak perlu
2. Jika perempuan dah kawin, semua tanggungjawab dah pindah pada suami dia, tak kira samada ayah dia masih hidup atau wafat.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Persoalan tentang nikah khitbah

Post by Sponsored content Today at 7:37 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum