Kata-Kata Sahabat, Tabiin, Salafussoleh, Hukama

View previous topic View next topic Go down

Kata-Kata Sahabat, Tabiin, Salafussoleh, Hukama

Post by Ad-Dien on Thu Mar 29, 2012 11:47 am



sekadar perkongsian darn motivasi dari para sahabat, kibarul ulama', dan sebagainya Jemput semua ringan kan tangan kongsikan..


Dari Ali r.a berkata:


قَالَ عَلِي رَضِى الله عَنْهُ لَا تَنْظُرُا إِلَى مَنْ قَالَ، انْظُرُوا إِلى مَا قَالَ

"Jangan dilihat siapa yang berkata, lihatlah apa yang dikatakan"

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts: 3857
Points: 4177
Join date: 24/11/2011
Age: 24
Location: al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kata-Kata Sahabat, Tabiin, Salafussoleh, Hukama

Post by thtl on Thu Mar 29, 2012 11:52 am

Taaliq:
itu zaman keemasan Islam, zaman the "golden generation". masa tu sumer orang baik-baik dan soleh belaka. tapi bila timbulnya fitnah, selepas perang Ali dan Muawiyah, maka zaman menjadi semakin kelam, banyak hadis palsu utk mengungguli ali atau Muawiyah, maka ketika itu kata2 Ali dibatalkan dengan sebuah kaedah salafi," lihatlah dari mana kamu mengambil agama kamu. maksudnya, keena lihat matan dan juga sanad. zaman Ali depa melihat matan sahaja, tapi selepas zakan Ali, kita juga kena lihat atau periksa sanad dan rijal hadis...

Inilah fiqh al-waqe' ...

thtl
Admin
Admin

Posts: 9428
Points: 10188
Join date: 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kata-Kata Sahabat, Tabiin, Salafussoleh, Hukama

Post by Ad-Dien on Thu Mar 29, 2012 11:59 am

thtl wrote:Taaliq:
itu zaman keemasan Islam, zaman the "golden generation". masa tu sumer orang baik-baik dan soleh belaka. tapi bila timbulnya fitnah, selepas perang Ali dan Muawiyah, maka zaman menjadi semakin kelam, banyak hadis palsu utk mengungguli ali atau Muawiyah, maka ketika itu kata2 Ali dibatalkan dengan sebuah kaedah salafi," lihatlah dari mana kamu mengambil agama kamu. maksudnya, keena lihat matan dan juga sanad. zaman Ali depa melihat matan sahaja, tapi selepas zakan Ali, kita juga kena lihat atau periksa sanad dan rijal hadis...

Inilah fiqh al-waqe' ...

brakallahufik atas ta'liq..
jadi sudah dimansukh kan dengan kaedah tersebut..
boleh kongsikan matan arab kaedahnya?

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts: 3857
Points: 4177
Join date: 24/11/2011
Age: 24
Location: al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kata-Kata Sahabat, Tabiin, Salafussoleh, Hukama

Post by thtl on Thu Mar 29, 2012 12:03 pm

dah ada dalam afn 1.0. cuba dien slongkar dulu..

thtl
Admin
Admin

Posts: 9428
Points: 10188
Join date: 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kata-Kata Sahabat, Tabiin, Salafussoleh, Hukama

Post by thtl on Thu Mar 29, 2012 12:22 pm

ni dien dalam muqaddimah sahih Muslim, tak kan dien tak ada.

273 - وعن ابن سيرين قال : إن هذا العلم دين ; فانظروا عمن تأخذون دينكم . رواه مسلم .


"sesungguhnya Ilmu ini (ilmu riwayat) adalah Agama. Maka perhatikan dari mana kamu mengambil sanad agama kamu."

thtl
Admin
Admin

Posts: 9428
Points: 10188
Join date: 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kata-Kata Sahabat, Tabiin, Salafussoleh, Hukama

Post by Ad-Dien on Thu Mar 29, 2012 12:25 pm



syukran-syukran..
ada cuma tak perasan dalam muqaddimah sahih Muslim..

jazakallah

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts: 3857
Points: 4177
Join date: 24/11/2011
Age: 24
Location: al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kata-Kata Sahabat, Tabiin, Salafussoleh, Hukama

Post by Ad-Dien on Thu Mar 29, 2012 12:26 pm


Kata Al-Imam Asy-Syaafi’ie :

“ من استحسن فقد شرع”

maksudnya : “Barangsiapa yang berpandukan akalnya dalam menghukumkan baik buruknya sesuatu perkara (di dalam syari’at agama) maka ia telah (mengambil hak Allah) mensyari’atkan sesuatu.”

[ Al-Mushtashfa lil Al-Imam Al-Ghazzaaliy , Bab Al-Istihsaan]

siapa nak ta'liq silakan Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts: 3857
Points: 4177
Join date: 24/11/2011
Age: 24
Location: al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kata-Kata Sahabat, Tabiin, Salafussoleh, Hukama

Post by thtl on Thu Mar 29, 2012 12:49 pm

terjemahan yg betul:

"siapa yang menggunakan Istihsan, telah membuat hukum syara' "

Imam syafi'iy menolak istihsan.

dien tau ke istihsan tu apa..?

thtl
Admin
Admin

Posts: 9428
Points: 10188
Join date: 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kata-Kata Sahabat, Tabiin, Salafussoleh, Hukama

Post by Ad-Dien on Thu Mar 29, 2012 7:59 pm

thtl wrote:terjemahan yg betul:

"siapa yang menggunakan Istihsan, telah membuat hukum syara' "

Imam syafi'iy menolak istihsan.

dien tau ke istihsan tu apa..?

akhbarna syeikhuna al-alamghiri qala:

(الاستحسان)Istihsan ialah mengambil sesuatu hukum untuk beramal dari dalil umum kepada yang lebih khusus atau dalil sederhana kepada yang lebih rajih (kuat).

salah satu kaedah mengeluarkan hukum.

[Madkhal ila Maqasid al-Syariah]

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts: 3857
Points: 4177
Join date: 24/11/2011
Age: 24
Location: al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kata-Kata Sahabat, Tabiin, Salafussoleh, Hukama

Post by thtl on Fri Mar 30, 2012 2:06 am

Kasilah contoh hukum yang dikeluaran dari Istihsan...

thtl
Admin
Admin

Posts: 9428
Points: 10188
Join date: 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kata-Kata Sahabat, Tabiin, Salafussoleh, Hukama

Post by Ad-Dien on Fri Mar 30, 2012 12:18 pm

thtl wrote:Kasilah contoh hukum yang dikeluaran dari Istihsan...

wahh...tadi tanya maksud...hehe

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts: 3857
Points: 4177
Join date: 24/11/2011
Age: 24
Location: al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kata-Kata Sahabat, Tabiin, Salafussoleh, Hukama

Post by Ad-Dien on Sun Oct 27, 2013 9:15 pm


حدثنا عبد الله ، حدثنا أبي ، حدثنا عبد الرحمن ، حدثنا قرة ، عن عون بن عبد الله بن عتبة قال : قال عبد الله
ليس العلم بكثرة الرواية ولكن العلم الخشية


Berkata Abdullah (Ibn Mas'ud):

Tidaklah ilmu itu dengan banyaknya riwayat tetapi ilmu itu ialah Khashyah (rasa takut kepada Allah)

[Al-Zuhd Imam Ahmad ibn Hanbal 2/404; Jami' Bayan Al-'Ilm wa Fadhlihi lil Ibn 'Abdil Bar 2/436 ]

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts: 3857
Points: 4177
Join date: 24/11/2011
Age: 24
Location: al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kata-Kata Sahabat, Tabiin, Salafussoleh, Hukama

Post by abu_aisyah on Mon Oct 28, 2013 7:00 pm

Kata Amirul Mukminin Abu Bakr al-Siddiq:
أيّ سماء تظلّني؟ وأيّ أرض تقلّني؟ إذا قلت في كتاب اللّه بغير علمٍ

"Langit mana hendak kujunjung? Bumi mana hendak kupijak? Sekiranya aku menyebutkan tentang KitabulLah tanpa ilmu."

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts: 762
Points: 978
Join date: 03/06/2012
Age: 27
Location: bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Kata-Kata Sahabat, Tabiin, Salafussoleh, Hukama

Post by abu_aisyah on Mon Oct 28, 2013 7:05 pm

Kata Ustaz Hasan Al-Banna,

"Sesungguhnya kita ini kuat dengan bantuan Allah,dan tidak akan pernah menjadi lemah dengan pertolongan Allah. Kita ini mulia kerana Allah dan tidak akan pernah hina kerana Allah. Kaya kerana Allah dan tidak akan pernah jatuh miskin kerana Allah. Kami ingin mendidik umat Islam dengan sikap yang baru yang sesuai dengan nilai-nilai Islam. Kami ingin membina umat dengan akhlak Islam dan membimbing mereka dengan sistem hidup Islam. Agar umat Islam dapat berjalan di belakang pemimpinnya yang terulung. Peminpin yang mulia. Muhammad saw...."

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts: 762
Points: 978
Join date: 03/06/2012
Age: 27
Location: bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Kata-Kata Sahabat, Tabiin, Salafussoleh, Hukama

Post by abu_aisyah on Mon Oct 28, 2013 7:05 pm

OT:eh,hukama tu ape ye?Smile Smile 

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts: 762
Points: 978
Join date: 03/06/2012
Age: 27
Location: bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Kata-Kata Sahabat, Tabiin, Salafussoleh, Hukama

Post by Ad-Dien on Mon Oct 28, 2013 8:05 pm

abu_aisyah wrote:OT:eh,hukama tu ape ye?Smile Smile 
Bijakpandai Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts: 3857
Points: 4177
Join date: 24/11/2011
Age: 24
Location: al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum