Maksud syaitan tidak dapat menipu org yg bertakwa; sebuah perkongsian

View previous topic View next topic Go down

Maksud syaitan tidak dapat menipu org yg bertakwa; sebuah perkongsian

Post by seijiseimura84 on Thu Mar 29, 2012 7:13 pm

Salam

sebuah perkongsian dari my own observation mengenai hidup ni
seperti yg kroang tahu, saya ni amat observable orgnya
saya selalu perhatikan impliaksi bila berbuat dosa, bagaimana ia mempengaruhi pemikiran dan tindakan kita secara amnya
di sini saya ingin menyentuh apakah yg dimaksudkanorg bertakwa berlindung dari syaitan

dlm ayat quran.. banyak menyebut tentang bagaimana syatian tidak berdaya dlm menipu org bertakwa. Namun secara praktikalnya, bagaimana kita memahami ayat ini? Adakah kita memahami mekanisma yg berlaku?

Pertama, kita perlu memahami bagaimana syaitan bertindak....
syaitan bertindak melalui BISIKAN
Maksud BISIKAN di sini adalah segala bentuk lintasan fikiran yg terlintas dlm otak kita
Contohnya seperti buruk sangka terhadap allah adalah salah satu contoh bisikan syaitan
Uniknya bisikan ini kadangkala nmpk macam2 seolah2 fikiran milik kita, namun sebenarnya asal originnya adalah syatan

Contoh....apabila saya gagal mendapat awek, maka berbisiklah syaitan...hahaha awak loser...tuhan tak sayangkan awak....etc...etc..saya takn guna... Lantas dgn ayat ini membuatkan manusia depress dan stress lantas apabila stress dan etc....maka bermulalah perbuatan nafsu seperti makan...etc...etc..jumpa bomoh dan sekian

Dengan kata lain 24 hours sebenarnya kehidupan kita dipenuhi mcm2 bisikan syaitan.
Dan sebagai manusia, kadangkala kita sukar mengenal pasti bila bisikan ni akan datang

Itulah hakikat manusia sebenarnya....manusia bukan saja tak mampu menapis mana fikiran sendiri, mana bisiakn syaitan. Malah adakalanya bisikan syaitan itu dianggap 1000% betul

Namun bagi org bertakwa....dia sebenarnya terlindung dari bisikkan ini.

Tak percaya? Benda ni perlukan sebuah eksperimentasi.
Apabila anda leka dgn allah, perhatikan apa yg terlintas dlm fikiran anda.....anda akan perasan mcm2 benda negatif keluar...
tetapi sebaliknya bila kita mendekati allah, pemikiran2 negatif ini tidak langsung wujud kerana kita telah dilinduigi allah

Eksperimen dan observe..... kita sebenarnya dilindunig Allah dari bisikan syaitan. Syaratnya takwa


seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Maksud syaitan tidak dapat menipu org yg bertakwa; sebuah perkongsian

Post by thtl on Thu Mar 29, 2012 7:41 pm

Ini macam slogan:
BERHATI-HATI KETIKA MEMANDU
PEMANDU BERHEMAH JIWA SELAMAT

apa yg doc ingin sampaikan ialah

HIDUP BERTAQWA PASTI DILINDUNGI TUHAN
ORG BERTAQWA PASTI SELAMAT...

masalahnya, mampukah manusia sentiasa berhati-hati di jalanraya yang ada di atasnya mat rempit dan mereka yg agresif cara pemanduannya??
mampukah manusia kekal bertaqwa 24/7?
Hatta Adam & Eve pun berjaya di bisikan oleh Iblis dan termakan buah terlarang!


kenapa tuan Khatib Jumaat sentiasa memulakan khutbah Jumaat dgn seruan bertaqwa? sebab ia amat sukar.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Maksud syaitan tidak dapat menipu org yg bertakwa; sebuah perkongsian

Post by Ad-Dien on Thu Mar 29, 2012 8:05 pm




قل: امنت بالله، ثم استقم . رواه مسلم رقم ٣٨

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Maksud syaitan tidak dapat menipu org yg bertakwa; sebuah perkongsian

Post by thtl on Fri Mar 30, 2012 2:08 am

itu tajuk Istiqomah daa..

tuan doktor ni nak habaq pasal TAQWA

taqwa dan istiqamah tu ada sedikit kelainan

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Maksud syaitan tidak dapat menipu org yg bertakwa; sebuah perkongsian

Post by Ad-Dien on Fri Mar 30, 2012 12:19 pm

HambaNya wrote:


قل: امنت بالله، ثم استقم . رواه مسلم رقم ٣٨

bab takwa lah tuu.... Smile :study: :study:

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Maksud syaitan tidak dapat menipu org yg bertakwa; sebuah perkongsian

Post by seijiseimura84 on Wed Apr 04, 2012 5:51 pm

takwa....adalah satu anugerah Allah
ia adalah hala tuju tertinggi bagi seorang islam
takwa adalah satu2 jaminan, lepas dari api neraka
banyak ayat quran mengesahkan perkara ini
maksudnya hanya jadi org beriman, tidak terjamin terlepas api neraka

takwa adalah anugerah allah
kalau ia mudah tercapai, maka hamba Allah akan jaranglah menyerahkan diri serta bergantung kepadaNya
sebaliknya melalui kesukaran tersebutlah, membuat kita terus bergantung dan berserah serta merendahkan diri pd Allah
dan Allah sukakan pd hambaNya yg merendah diri

Namun bagi saya takwa sentiasa salah fhm oleh masyarakat
Saya fikir, takwa bukanlah sama sepertimana seorang manusia "tekad" utk belajar, atau "teguh" hati , atau berkaitan dgn sabar...etc sepertimana ramai org fikirkan

Takwa bukanlah suatu bentuk usaha kita, umpama berusaha cinta seseorang, atau berusaha naikkan semangat....

Tapi takwa adalah BUAH HASIL dari mujahaddah, istiqamah , taqaruub..selepas berusaha bersungguh2 melalaui jalan yg ditunjukkan agama
Sebab itu takwa adalah suatu anugerah.....ia bukanlah usaha yg terbit dari jiwa kita, tp ia adalah hasil buah dari usaha kita

Wallahualam

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Maksud syaitan tidak dapat menipu org yg bertakwa; sebuah perkongsian

Post by kalepensel on Wed Apr 04, 2012 6:06 pm

bukanke setan tak leh perdaya orang yang ikhlas? AQ 15:40 , 38:83?

kalepensel
AHLI
AHLI

Posts : 176
Points : 260
Join date : 30/01/2012
Age : 21
Location : Kota Bharu, Kelantan

Back to top Go down

Re: Maksud syaitan tidak dapat menipu org yg bertakwa; sebuah perkongsian

Post by thtl on Wed Apr 04, 2012 6:30 pm

mu nak ghoyat gapo tuan doktor?..

nak kasi tazkirah ke?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Maksud syaitan tidak dapat menipu org yg bertakwa; sebuah perkongsian

Post by Sponsored content Today at 6:50 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum