pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by yat on Fri Mar 30, 2012 10:33 pm

http://shahrizanhazime.blogspot.com.au/2010/01/hukum-membaca-al-quran-di-atas-kubur.html

minta komen, lain dgn saya faham

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by thtl on Sat Mar 31, 2012 6:53 pm

Mufti Egypt tu, samahah syaikh Ali Jumah adalah geng tareqat daa..asyairah pulak tu. itu penaung Yayasan sofa

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by yat on Sat Mar 31, 2012 6:56 pm

Ok lah, boleh explain/radd satu hadith dia?

Para ulama' telah bersepakat (berijma' atau berpendapat) mengatakan bahawa membaca Al-Quran di atas kubur adalah tidak haram, bahkan tidak berdosa bagi mereka yang melakukannya dan jumhur ulama' Hanafiah, Syafi'iyah dan Hanabilah berpendapat bahawa hukumnya adalah sunat, berdasarkan riwayat daripada Anas R.A ( hadis marfu' ):

من دخل المقابرفقرأ فيها (يس) خفف عنهم يومئذ، و كلان له بعددهم حسنات

Maksudnya: "Barangsiapa yang memasuki kawasan perkuburan lalu membaca di dalamnya surah Yasin maka diringankan azab kepada ahli kubur di hari tersebut dan bagi mereka (orang yang membaca al-Quran) adalah memperoleh pahala kebaikan"

soalan tambahan: ada yg kiaskan baca quran dengan baca buku, bacalah mana2 yg anda nak baca, di perpustakaan, di bawah pokok, malah di kubur pun kalau tenang mebaca, begitulah baca quran di kubur jugak....amacam nak jawab macam ni?

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by thtl on Sat Mar 31, 2012 7:09 pm

1. Ijma' tu nak kena cek

2. hadis Yasinan semuanya dha'if (doc fathi)

3. qias tu x betul, sebab cara asyairah faham bid'ah tak sama dgn salafiah

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by Ad-Dien on Sat Mar 31, 2012 8:42 pm


asyairah sudah ada universiti..bila kita mahu ada universiti..atau darulhadith? darul Quran dan ada,,,

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by yat on Sun Apr 01, 2012 1:40 am

yg ini?

Dan telah thabit daripada Ibnu Umar bahawa :

"Sesungguhnya beliau berwasiat bahawa apabila beliau dikebumikan, maka dibacakan disisinya dengan awal permulaan surah Al-Baqarah dan akhir surah Al-Baqarah".

ps: blog ni saya ambik dr student malaysia al-azhar, yg high ranking dlm PMRAM, yg memng terkenal untuk rekrut student2 di mesir utk menganggotai parti2 tertentu.....kita ada jugak ustaz yg bagus dr al-azhar mcm ustaz nasaie, dr juanda etc...

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by thtl on Sun Apr 01, 2012 3:53 am

yat, atsar Ibn Umar tu x sahih. dah dlm afn 1.0 tahqiqnya.


thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by yat on Sun Apr 01, 2012 7:52 am

Para ulama' Syafi'iyah berpendapat bahawa pahala tersebut akan sampai kepada si mati dengan diiringi bacaan doa :

اللَّهُمَّ اجْعَلْ مِثْلَ ثَوَابِ مَا قَرَأْتُ لِفُلان

Maksudnya: "Ya Allah, sampaikanlah pahala bacaan Al-Quran aku ini kepada si fulan"

betul ke?

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by thtl on Sun Apr 01, 2012 5:12 pm

itu cuma kenyatan Mufti Ali Jumaah tanpa menyatakan siapakah ulama' syafi'iyah tsb, sedangkan Imam Syafiiy dan Imam Nawawi kata tak sampai..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by Ad-Dien on Sun Apr 01, 2012 8:23 pm

thtl wrote:itu cuma kenyatan Mufti Ali Jumaah tanpa menyatakan siapakah ulama' syafi'iyah tsb, sedangkan Imam Syafiiy dan Imam Nawawi kata tak sampai..

setuju

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by yat on Tue Apr 03, 2012 2:17 pm

so camner nak counter geng2 yg kasi contoh macam baca buku 'hang nak baca buku mana2 pun boleh, dalam library, tempat tiduq, bawah pokok, atas jambatan hatta di kubur sekalipun, semacam lah baca al-quran hang boleh baca (kecuali dlaam tandas) di mana2 pun malah digalakkan baca, hatta di kawasan perkuburan sekalipun'

ada idea?

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by thtl on Tue Apr 03, 2012 2:24 pm

baca hadis ni:

"Jangan kamu jadikan rumah kamu seperti kawasan perkuburan." HR Muslim

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by Ad-Dien on Wed Apr 04, 2012 12:46 pm

thtl wrote:baca hadis ni:

"Jangan kamu jadikan rumah kamu seperti kawasan perkuburan." HR Muslim

betul tu:

matan: لا تجعلوا بيوتكم مقابر

syarah: tempat membaca al-Quran yang dianjurkan adalah di masjid dan rumah, maksud hadith ini adalah laranga membaca al-Quran sebagaimana kebiasaan nya dilakukan dirumah.

kalau depa tak puas hati lagi? bagi ayat AQ ni:

وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ
Dan bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan (balasan) apa yang diusahakannya [an-Najm]

kalau tak puas hati lagi dengan dalil AQ? usahlah berdebat dengannya, doa kan hidayah buatnya.


Allahua'lam

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by delima on Fri May 25, 2012 3:26 am

thtl wrote:itu cuma kenyatan Mufti Ali Jumaah tanpa menyatakan siapakah ulama' syafi'iyah tsb, sedangkan Imam Syafiiy dan Imam Nawawi kata tak sampai..
Tuan Syeikh,
Apakah perkara yang dilarang dan yang patut dilakukan oleh anak bila orang tuanya meninggal?
Terima kasih

delima
AHLI
AHLI

Posts : 42
Points : 46
Join date : 19/05/2012

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by thtl on Fri May 25, 2012 5:39 am

yg dilarang:
1. baca AQ ketika mayat terbaring
2. meratap
3. melambatkan proses pengebumian
4. upah solat jenazah
5. membaca talqin
6. menunggu kubur
7. selamatan arwah, 7, 40 dan 100 hari

yg disunnahkan
1. mengajar org nazak dgn syahadah
2. menyegerakan proses pengkebumian
3. melunaskan hutang si mati
4. menyolatkan si mati seramai mungkin
5. membuat liang lahad
6. masing-masing berdoa kepada si mati selepas pengkebumian
7. takziah tiga hari kepada keluarga tanpa selamatan arwah
8. menghulurkan bantuan kpd keluarga

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by delima on Fri May 25, 2012 6:55 am

Saya byk belajar dari forum ni.
Feedback pun laju..
Terima kasih tuan syeikh

delima
AHLI
AHLI

Posts : 42
Points : 46
Join date : 19/05/2012

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by yat on Fri May 25, 2012 7:06 am

thtl wrote:yg dilarang:
1. baca AQ ketika mayat terbaring
2. meratap
3. melambatkan proses pengebumian
4. upah solat jenazah
5. membaca talqin
6. menunggu kubur
7. selamatan arwah, 7, 40 dan 100 hari

yg disunnahkan
1. mengajar org nazak dgn syahadah
2. menyegerakan proses pengkebumian
3. melunaskan hutang si mati
4. menyolatkan si mati seramai mungkin
5. membuat liang lahad
6. masing-masing berdoa kepada si mati selepas pengkebumian
7. takziah tiga hari kepada keluarga tanpa selamatan arwah
8. menghulurkan bantuan kpd keluarga

ni selalunya terbalik, tradisi nusantara, keluarga si mati lak kena sediakan makanan (kenduri arwah) dan kadang2 tu bg duit pada orang datang, tak kira la kaya atau tidak, kalau tak buat lak, nanto masyarakat setempat mengata...

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by Ahmad Shamil on Fri May 25, 2012 7:26 am

thtl wrote:yg dilarang:
1. baca AQ ketika mayat terbaring

syeikhuna,
isu membaca AQ ketika jenazah terbaring ni- especially yg belum dimandikan- pernah jadi isu di tempat ana.ada yang mengharuskan dan ada yg melarang.

yg melarang berhujjah- jenazah itu belum dimandikan, dia x suci, jadi x boleh baca Al-Quran dekat dia.

yg mengharuskan kata- bukan dia yg baca Quran, kita yg baca.yg kena suci org yg baca Quran, bukan yg dibacakan.

kalau menurut sunnahnya, kenapa membaca Al-Quran kpd mayat terbaring ini dilarang?
-adakah kerana tiada petunjuk nabi s.a.w. yg melakukan demikian, atau mmg ada larangan dr melakukan demikian?

mohon penjelasan

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by thtl on Fri May 25, 2012 7:38 am

Maksud "dilarang" tu bukan haram.

ia hanya senario kematian di zaman salaf dulu. jika mayat sahabat terbaring, terbujur, tak ada kaum salaf yg baca AQ di sisi mayat.

itu maksudnya.

yg betul ialah x sunnah. tidak menjadi amalan salaf.

lagipun tak ada tujuan kenapa AQ tu dibaca sedangkan sanak saudara bertali arus sampai dan mereka bukan peduli pun pada bacaan qari tu...kemudian kebanyakan qari tu sekarang ni diupah. masa tu irg semua kalut dan sibuk, maka bacaan AQ tidak ada apa2 tujuannya...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by Ahmad Shamil on Fri May 25, 2012 7:44 am

maknanya hujah2 "ilmuan" kampung ana ni semua invalid yer sheikh hehehe

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by thtl on Fri May 25, 2012 7:52 am

kita tak sanggah hujah mereka kerana mereka tidak mengerti sunnah. Maka kita mendiamkan diri ajelaa..larang pun tak, suruh pun tak...hehehe.
sebab kalau kita larang, depa akan lapur kpd Nazir mesjid...itulah munculnya wahabi. jadi banyak masalah, maka kita lebih selamat diam ajelaa...unless yg wafat tu adalah keluarga kita...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by Dodo Don on Sat May 26, 2012 1:59 pm

Assalamualaikum,

Ada dua situasi manusia ketika berlaku kematian. Pertama ialah orang yang terasa kesedihan disebabkan kehilangan orang yang dikasihi biasanya berlaku kepada keluarga terdekat dgn simati. Kedua iaitu orang yang tak berapa sedih tetapi ingin menunjukkan simpati kepada golongan pertama. Merasa sedih atas kematian memang naluri atau fitrah manusia kerana ianya adalah titik perpisahan antara yang hidup dan yang mati.Sedangkan perpisahan biasa juga boleh menyedihkan hati sudah tentu perpisahan tidak akan bertemu lagi di dunia ini akan meningkatkan kesedihan dan menguji kesabaran insan.Sebab itu kalau kita pernah lihat kematian orang bukan Islam, memang teruk mereka meratapi simati.Bagi mengurangkan kesedihan dan meningkatkan kesabaran dalam situasi ini,apakah perbuatan yang paling baik bagi kita lakukan sementara menunggu urusan jenazah? Berbual-bual atau makan-minum bersama tetamu yang hadir untuk melupakan kesedihan hati? Boleh juga dilakukan tetapi ada juga insan yang tidak mampu melakukannya kerana terlalu sedih, maka dia boleh menangis melepaskan perasaannya tetapi perlu mengawalnya agar tidak sampai meratap.Tapi adakah sesuatu lain daripada ini yang lebih baik yang kita boleh lakukan? Bagi orang yang beriman pada Hari Akhirat, kematian adalah sesuatu yang mendatangkan keinsafan baginya bahawa mati itu pasti datang kepada setiap yang hidup.Keinsafan ini bukan saja kerana kehilangan simati tetapi merupakan satu tanda kepada kekuasaan Allah dan sudah tentu menjadi satu peringatan yang nyata bagi orang yang merasakan demikian.Dengan sendirinya hati yang insaf akan kembali kepada Penciptanya.Sebab itulah insan akan melakukan amalan yang mendekatkan diri pada Allah dalam mengharungi situasi kematian.Amalan ini bukan untuk simati tetapi adalah bagi diri sendiri yang masih diberi peluang hidup oleh Allah s.w.t. Manusia boleh melakukan kerja dunia yang lain selagi dia merasa hidupnya masih panjang dan dunia ini bermanfaat baginya.Tetapi jika kalau dia pasti akan mati tidak lama lagi, maka nak tersenyum pun tak mampu. Tidak dinafikan manusia jarang mengingati mati dan sibuk dengan perkara dunia. Oleh itu kematian yg berlaku dikalangan orang yg terdekat sepatutnya menjadi satu 'alarm' yang akan menyedarkan kita dari kealpaan.Mendekatkan diri kepada Allah dalam suasana diselubungi kematian menunjukkan kita termasuk dalam kalangan orang yang mengambil iktibar dari kejadian itu.Zaman sekarang bukan seperti zaman Nabi dan para sahabat yang sentiasa diselubungi suasana iman dan amal.Kita terpaksa akui sebahagian besar dari kita berkerja keras dalam mencari kehidupan dunia sehinggakan tidak ada masa untuk mengingati mati dan beramal untuk akhirat.Zaman para sahabat Al Quran sudah menjadi amalan harian siang dan malam tidak kira ada kematian ataupun tidak.Berbeza dengan orang Islam kini yang khatam sekali dan tak baca-baca lagi.Sebab itulah saya rasa biarlah mereka baca AlQuran bila bila ketika hati mereka tergerak untuk baca AlQuran dalam mendekati diri dgn Allah s.w.t.











Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by thtl on Sat May 26, 2012 3:03 pm

don,

ijtihad sapa ni?
kalaulah ritual agama itu dgn akal, mmg kita boleh merekacipta apa saja. sepatutnya kreatif ni utk merekacipta model kereta proton ke...bukan kreatif dalam urusan selenggara mayat...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by yat on Sun May 27, 2012 8:37 am

hmmm...

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by thtl on Sun May 27, 2012 8:51 am

yat pun dah hmmm..

alasan depa nak sedapkan hati utk melazimkan baca yasin mlm Jumaat pun sama juga..

drpd depa dok tengok TV je, lebih baik depa baca Yasin...ada juga pekdahnya

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by Sponsored content Today at 5:14 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum