pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Go down

pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by yat on Fri Mar 30, 2012 10:33 pm

First topic message reminder :

http://shahrizanhazime.blogspot.com.au/2010/01/hukum-membaca-al-quran-di-atas-kubur.html

minta komen, lain dgn saya faham

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down


Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by thtl on Sat May 26, 2012 3:03 pm

don,

ijtihad sapa ni?
kalaulah ritual agama itu dgn akal, mmg kita boleh merekacipta apa saja. sepatutnya kreatif ni utk merekacipta model kereta proton ke...bukan kreatif dalam urusan selenggara mayat...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by yat on Sun May 27, 2012 8:37 am

hmmm...

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by thtl on Sun May 27, 2012 8:51 am

yat pun dah hmmm..

alasan depa nak sedapkan hati utk melazimkan baca yasin mlm Jumaat pun sama juga..

drpd depa dok tengok TV je, lebih baik depa baca Yasin...ada juga pekdahnya

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by Nizam on Sun May 27, 2012 9:09 am

Tgk youtube kuliah sunnah dr asri ka, uzar ka kan ker lebih elok dari mengkhususkan bacaan yasinan hanya pada malam jumaat. Hehehe... Tak ke extreme statement ana nih.

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by Ad-Dien on Sun May 27, 2012 9:14 am



tadabbur lah keseluruhan al-Quran. Bukan surah yasin sahaja yang diturunkan untuk umat Muhammad. Bacalah semuanya, yasin dan yang lain sekali, insyaAllah.

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by Nizam on Sun May 27, 2012 9:21 am

Adalah penting kita menitikberatkan sunnah termasuklah dalam urusan pengurusan jenazah. Jika tidak dikhuatiri urusan tersebut akan menjadi cacamarba dan berlaku tokok tambah yang kemudian generasi akan datang akan menganggap yang ditokok tambah itu sunnah dan kalau bidaah pun ia adalah bidaah hasanah. Sedangkan setiap bidaah (dalam agama) adalah ditolak walaupun ia ada unsur2 menyerupai syariat.

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by ummuyaser on Sun May 27, 2012 3:21 pm

Ad-Dien wrote:

tadabbur lah keseluruhan al-Quran. Bukan surah yasin sahaja yang diturunkan untuk umat Muhammad. Bacalah semuanya, yasin dan yang lain sekali, insyaAllah.

OT skit...erm, kira ni Ad-Dien menyahut seruan lah ye, letak gambar ori...baru nampak kecomelannya ehe

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by thtl on Sun May 27, 2012 3:35 pm

dien mmg camtu, bila kita dah corner dia dan perangkap dia ke penjuru, baru dia akan serender...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by yat on Sun May 27, 2012 4:02 pm

mula2 cakap cam tu la, lepas tu jadi tradisi dn tidak dapat ditinggalkan...

dari buat bidaah, baik lepak2 di tepi pantai

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by Ad-Dien on Sun May 27, 2012 8:20 pm

ummuyaser wrote:
Ad-Dien wrote:

tadabbur lah keseluruhan al-Quran. Bukan surah yasin sahaja yang diturunkan untuk umat Muhammad. Bacalah semuanya, yasin dan yang lain sekali, insyaAllah.

OT skit...erm, kira ni Ad-Dien menyahut seruan lah ye, letak gambar ori...baru nampak kecomelannya ehe

Ya, menyahut seruan insyaAllah..sebab nanti nak gubal akta gambar dan nama sebenar.. Smile
tapi mana tahu ini untuk sementara sahaja,.. segan pun ada ni.. Razz

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by thtl on Sun May 27, 2012 9:04 pm

cuma kalau ada Ibn Abdul Qadir ad-Dien al-Kardawi baru cantik

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: pendapat menggalakkan baca quran di kuburan

Post by Sponsored content Today at 3:37 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum