Adakah imam kena kalih ke belakang selepas sembahang dan pandang makmum?

View previous topic View next topic Go down

Adakah imam kena kalih ke belakang selepas sembahang dan pandang makmum?

Post by yat on Thu Apr 12, 2012 9:07 am

Salam,

Saya tgh cari dalilnya ini, selalu lepas sembahyng, imam selalu akan nmengalihkan badannya ke belakang mengadap makmum sambil berzikir (bukan zikir kuat ye), ada yg sekadar kalih badan ke tepi..

adakah macam ini sunnahnya selepas sembahyang? dalil?

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Adakah imam kena kalih ke belakang selepas sembahang dan pandang makmum?

Post by thtl on Thu Apr 12, 2012 6:33 pm

dien, tlg carikan, ana dah semput sangat ni

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Adakah imam kena kalih ke belakang selepas sembahang dan pandang makmum?

Post by yat on Fri Apr 13, 2012 1:27 am

owh, take your time...

sebab pernah menjadi imam pada seorang pak arab saudi suatu waktu dahulu, lepas sembahyang saya tak kalih badan mana2 pun, habis zikir and sembayhyang sunat dia sembang ngan saya, dia cakap tak betul kena mengadap makmum...saya tak tanya dalil waktu tu..

dan lihat sapa yg jadi imam kat sini (yg dari arab atau pun india/pakistan), memang depa akan buat macam ni..

saya tanya orang malaysia dia cakap 'alah lepas sembahyang nak buat apa pun takper'...

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Adakah imam kena kalih ke belakang selepas sembahang dan pandang makmum?

Post by Ad-Dien on Fri Apr 13, 2012 5:14 am

yat wrote:owh, take your time...

sebab pernah menjadi imam pada seorang pak arab saudi suatu waktu dahulu, lepas sembahyang saya tak kalih badan mana2 pun, habis zikir and sembayhyang sunat dia sembang ngan saya, dia cakap tak betul kena mengadap makmum...saya tak tanya dalil waktu tu..

dan lihat sapa yg jadi imam kat sini (yg dari arab atau pun india/pakistan), memang depa akan buat macam ni..

saya tanya orang malaysia dia cakap 'alah lepas sembahyang nak buat apa pun takper'...

saya katakan: Berkata Syeikhuna al-Ustaz Fikri Alamghiri al-Maghribi, sunnah bagi para imam untuk menghadapkan ke arah makmun dan jamaah seusai solat,

nanti saya cuba cari hadithnya, lupadah..

kelas dulu-dulu..


_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Adakah imam kena kalih ke belakang selepas sembahang dan pandang makmum?

Post by Ad-Dien on Fri Apr 13, 2012 7:52 am

banyak juga hadithnya..antaranya:


كان النبي صلى الله عليه وسلم إذا صلى صلاة ، أقبل علينا بوجهه .


dari Samurah, berkata: “adalah Nabi SAW, apabila telah selesai shalat, beliau menghadapkan mukanya kepada kita” [HR. Bukhari]

al-Hafiz Ibn Hajar menukil pendapat para ulama’ akan hikmah mengapa imam berpusing menghadap makmum setelah selesai solat. Antara pendapat yang dinukil ialah:

وقيل الحكمة فيه تعريف الداخل بأن الصلاة انقضت, إذ لو استمر الإمام على حاله لأوهم أنه في التشهد مثلا.

Dikatakan, hikmahnya ialah untuk memberitahu orang yang baru masuk (masjid) bahawa solat telah selesai, sebab jika imam masih tetap seperti posisinya yang asal (tanpa berpusing menghadap makmum), akan timbul sangkaan bagi yang baru datang bahawa imam masih sedang solat dalam posisi duduk tasyahud(Fath al-Bari)

allahua'lam..

ustaz silakan menambah


Last edited by HambaNya on Fri Apr 13, 2012 7:55 am; edited 2 times in total

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Adakah imam kena kalih ke belakang selepas sembahang dan pandang makmum?

Post by thtl on Fri Apr 13, 2012 7:53 am

kalau ada dari Bukhari, cukupla..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Adakah imam kena kalih ke belakang selepas sembahang dan pandang makmum?

Post by yat on Fri Apr 13, 2012 8:52 am

syukran...dah cukup kuat tu...


yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Adakah imam kena kalih ke belakang selepas sembahang dan pandang makmum?

Post by Ad-Dien on Fri Apr 13, 2012 10:13 am

yat wrote:syukran...dah cukup kuat tu...


afwan..la baksa 'alaik Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Adakah imam kena kalih ke belakang selepas sembahang dan pandang makmum?

Post by Sponsored content Today at 5:20 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum