Solat menghadap pokok/objek.

View previous topic View next topic Go down

Solat menghadap pokok/objek.

Post by ZulQ on Fri Apr 13, 2012 3:27 pm

Assalamualaikum,

Dalam pencarian saya tentang candlelight vigil saya jumpa pernyataan ini:

http://mpph.pas.org.my/index.php?option=com_content&view=article&id=56:hasilan-kajian-berkenaan-hukum-vigil

Kaedah ini,iaitu niat yang baik tidak boleh mengharuskan perbuatan yang haram bukan sahaja diaplikasikan dalam bab ini, tetapi di dalam semua bab di dalam fekah seperti ibadat, muamalat, perundangan dan lain-lain. Contohnya, seseorang tetap haram bersembahyang dengan menyembah (mengadap) pokok sekalipun niatnya ikhlas untuk khusyuk ...

Soalan saya adakah ini benar? Atau adakah ini contoh yang kurang tepat kerana walaupun ada kaum yang menyambah semangat hutan, ibadat mereka mempunyai ritual yang spesfik, bukan seperti orang islam solat menghadap pokok (kerana pokok ada di depannya). Di harap dapat berikan penjelasan.

ZulQ
AHLI
AHLI

Posts : 163
Points : 244
Join date : 28/11/2011

Back to top Go down

Re: Solat menghadap pokok/objek.

Post by thtl on Fri Apr 13, 2012 7:55 pm

ana dah nak berlepas ke KSA...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Solat menghadap pokok/objek.

Post by ZulQ on Sat Apr 14, 2012 5:31 am

Selamat berlepas.

ZulQ
AHLI
AHLI

Posts : 163
Points : 244
Join date : 28/11/2011

Back to top Go down

Re: Solat menghadap pokok/objek.

Post by yat on Sun Apr 15, 2012 6:32 am

saya up topik ni, nak tau jugak, kadang2 tu di sini umopanya (di luar negara yg kafirun, memang sembahyang di tempat2 terlindung sikit seperti di pokok sebab mereka sceptical)

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Solat menghadap pokok/objek.

Post by Ad-Dien on Mon Apr 16, 2012 7:40 pm



UP..

Minta Dijawabkan

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Solat menghadap pokok/objek.

Post by thtl on Tue Apr 17, 2012 8:42 am

dien,
apa isunya..ana tak sempat nak baca laman web Pas tu ler...

umumnya, kita umat Islam boleh solat di mana saja..kalau di tanah lapang, tak ada masalah nak mengadap apa saja objek di depan kita, anggap objek tsb sutrah dan ia tidak mengganggu khusyu'.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Solat menghadap pokok/objek.

Post by Ad-Dien on Tue Apr 17, 2012 7:37 pm

thtl wrote:dien,
apa isunya..ana tak sempat nak baca laman web Pas tu ler...

umumnya, kita umat Islam boleh solat di mana saja..kalau di tanah lapang, tak ada masalah nak mengadap apa saja objek di depan kita, anggap objek tsb sutrah dan ia tidak mengganggu khusyu'.

sutrah ni suatu sunnah yang dilupakan dan diabaikan oleh masyarakat Islam sekarang..mcam tak rasa apa-apa bila lalu depan orang solat..

p/s- kalau patung berhala kat depan guane?hehe

batu ke??macam syiah solat taruk batu depan..hee Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Solat menghadap pokok/objek.

Post by ZulQ on Tue Apr 17, 2012 9:03 pm

Saya dengar dari radio tentang pertanyaan seorang ni tentang bersolat dalam rumah orang Kristian yang mempunyai cross dalam bilik yang orang muslim hendak solat. Jawapan penuh saya tidak dengar jelas (radio jiran) tapi ustaz tu jawab lebih kurang macamni: salib tu hanya sebuah objek yang tiada apa2 makna di sisi Islam. Boleh ke bersolat dalam bilik sebegitu jika perlu?

ZulQ
AHLI
AHLI

Posts : 163
Points : 244
Join date : 28/11/2011

Back to top Go down

Re: Solat menghadap pokok/objek.

Post by thtl on Wed Apr 18, 2012 5:49 am

dalam fiqh sunnah sayyid sabiq ada bincang, tajuk solat dalam gereja.
hukumnnya boleh jika dharurat dengan syarat tiada patung Jesus dan Virgin Mary atau gambar2 Jesus. Kalau sekadar Salib, tidak mengapa kerana salib hanya alat menghukum banduan di zaman purba. Bahkan dalam agama kita, ada hukuman hudud yg mana pesalah boleh disalib. Khalifah Islam zaman dulu pun pernah menyalib penjenayah dan pemberontak.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Solat menghadap pokok/objek.

Post by ZulQ on Wed Apr 18, 2012 7:44 am

JazakAllah khair ke atas jawapan. Saya membuat keputusan bahawa boleh menghadap pokok untuk bersolat kerana dunia ni milik Allah. Lainlah jika pokok itu keadaannya syubhat (seperti di Jepun sesetengah pokok diikat tali, bukan semua pokok dibuat ritual sebegini), maka jika situasi sebegitu lebih baik elak kerana tidak mahu menimbulkan fitnah.

ZulQ
AHLI
AHLI

Posts : 163
Points : 244
Join date : 28/11/2011

Back to top Go down

Re: Solat menghadap pokok/objek.

Post by thtl on Wed Apr 18, 2012 7:49 am

kalau kat Jazan KSA ni, mmg susah nak nampak pokok, kecuali semak samun je, padang pasir je sejauh mata memandang...
manakala di Malaysia, kalau anda solat dalam hutan atau pinggir hutan, mestilah ada pokok.
Pokok yg dilarang ialah pokok besar yg dipuja oleh penganut agama lain atau penurun nombor ekor, pokok tu mmg tak boleh sebab ia objek sembahan atau pemujaan manusia.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Solat menghadap pokok/objek.

Post by Sponsored content Today at 3:41 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum