Ahli Sunnah sahaja x ada "jama'ah"

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Ahli Sunnah sahaja x ada "jama'ah"

Post by Ahmad Shamil on Wed Apr 25, 2012 11:12 am

assalamualaikum..

alhamdulillah pagi hingga tengah hari tadi, saya berkesempatan menghadiri program taklimat dan pembaharuan tauliah bagi tauliah bridged ceramah Majlis Ugama Islam Pahang MUIP.antara isu yg dibangkitkan isu pengajaran aqidah yg sebenar iaitu Akidah ahli sunnah wal jamaah..

antara peringatan yg diberi adalah tentang syiah..dlm hal ni ust tu agak tegas..dia berpendapat syiah itu agama yg lain..tak diterima dan dah di"declare" sesat oleh majlis fatwa..

namun dia menambah satu lagi ancaman...jeng..jeng jeng...
"Ahli sunnah" yg bukan jama'ah...(maknanya bertentangan la tu dgn ahli sunnah wal jamaah- baca "aliran asya'irah- Laughing )

antara ciri2 dia sebut:
-suka membid'ahkan orang. antara contoh yg diberi membid'ahkan bacaan yasin mlm jumaat dan qunut subuh
-x suka kpd imam2 mazhab. cth panggil imam syafi;i pi'ie aje
-fahaman berasal dr saudi. juga di morocco
-di malaysia berasal dari pulau pinang..sudah merebak terutamanya perlis

dia ada ckp dlm majlis tu, siapa2 yg memang berfahaman dua2 ni dia minta sila keluar.. Laughing
tp yg syiah dia lg syadid la..kalau ada org report dia akan terus suruh tangkap..

sekian sekadar kongsi pengalaman hari ni Wink

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Ahli Sunnah sahaja x ada "jama'ah"

Post by thtl on Wed Apr 25, 2012 11:48 am

ini zamihan punya kerja la ni...

maka enta pun dah dapat tauliah Pahang...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ahli Sunnah sahaja x ada "jama'ah"

Post by yat on Wed Apr 25, 2012 11:50 am

anta tak keluar ke? Laughing

ada tak dia bincang isu 'Di mana Allah'?

PS: semoga AZ akan sentiasa tabah berdakwah di Pahang..insyaallah

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Ahli Sunnah sahaja x ada "jama'ah"

Post by thtl on Wed Apr 25, 2012 11:52 am

tiru stail Dr Basit (pondok sg Durian)..salafi tapi dapat diterima oleh masyarakat..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ahli Sunnah sahaja x ada "jama'ah"

Post by Ahmad Shamil on Wed Apr 25, 2012 12:44 pm

thtl wrote:ini zamihan punya kerja la ni...

maka enta pun dah dapat tauliah Pahang...

ana ada dekat 3 tahun da rasa pegang amanah tauliah bridged ni..tadi tu diorang perbaharui utk tahun 2012 ni..cuma ni 1s time ana join taklimat diorang Smile

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Ahli Sunnah sahaja x ada "jama'ah"

Post by Ahmad Shamil on Wed Apr 25, 2012 12:47 pm

yat wrote:anta tak keluar ke? Laughing

ada tak dia bincang isu 'Di mana Allah'?

PS: semoga AZ akan sentiasa tabah berdakwah di Pahang..insyaallah

ada gak..dia kata ada ustaz yg ngaku ahli sunnah sahaja tu buat gaya Tuhan duduk atas arasy..style duduk mcm raja katanya..

doa-doakan ana yat...
td masa mula2 pun ust tu tanya ana ngaja kt mana..bila ana jawab dia terus sebut nama ana...dia kata selalu dengar org crita pasal ust tp bru ni jumpa... jeng..jeng..jeng..

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Ahli Sunnah sahaja x ada "jama'ah"

Post by Ahmad Shamil on Wed Apr 25, 2012 12:48 pm

thtl wrote:tiru stail Dr Basit (pondok sg Durian)..salafi tapi dapat diterima oleh masyarakat..

ana mmg sedang cuba utk contohi beliau...bleh ust beri tips2 sket Smile

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Ahli Sunnah sahaja x ada "jama'ah"

Post by Nizam on Wed Apr 25, 2012 12:55 pm

:shock:

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Ahli Sunnah sahaja x ada "jama'ah"

Post by yat on Wed Apr 25, 2012 1:03 pm

Abu_Zubair wrote:
yat wrote:anta tak keluar ke? Laughing

ada tak dia bincang isu 'Di mana Allah'?

PS: semoga AZ akan sentiasa tabah berdakwah di Pahang..insyaallah

ada gak..dia kata ada ustaz yg ngaku ahli sunnah sahaja tu buat gaya Tuhan duduk atas arasy..style duduk mcm raja katanya..

doa-doakan ana yat...
td masa mula2 pun ust tu tanya ana ngaja kt mana..bila ana jawab dia terus sebut nama ana...dia kata selalu dengar org crita pasal ust tp bru ni jumpa... jeng..jeng..jeng..

lepas tu apa jadi? haiya cerita sekerat teragntung la, bikin suspen jek

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Ahli Sunnah sahaja x ada "jama'ah"

Post by thtl on Wed Apr 25, 2012 1:40 pm

itu tanda yellow tag...disyaki je...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ahli Sunnah sahaja x ada "jama'ah"

Post by Ahmad Shamil on Wed Apr 25, 2012 5:35 pm

ceritanya memang tergantung la..sbb lepas ust tu cakap slalu dgr cerita ttg ana dia x sambung dah sembang...
masa dia cakap pasal "ahli sunnah" yg x "jamaah" tu pun ana buat mcm biasa je..

tp mcm ust thtl cakap tu..mungkin ana dah disyaki kot..

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Ahli Sunnah sahaja x ada "jama'ah"

Post by Ad-Dien on Wed Apr 25, 2012 7:35 pm



setahu saya..majlis fatwa di malaysia ni semua asyairah kecuali perlis sahaja..

saya pernah kenal ustaz..dia macam akhi AZ juga..cuma dia lagi diuji iaitu disoal terang-terangan apakah itu ASWJ..Dia jujur sahaja, redha sama ada dapat tauliah atau tidak

dia pun jawablah..tambah hadith umat islam pecah 73 tu..

dan kata ikut manhaj sebagaimana para sahabat dan salafussoleh..


_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Ahli Sunnah sahaja x ada "jama'ah"

Post by thtl on Wed Apr 25, 2012 7:52 pm

kenalah taqiyah sikit dien...utk maslahat lebih besau di masa depan

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ahli Sunnah sahaja x ada "jama'ah"

Post by yat on Wed Apr 25, 2012 11:12 pm

ustaz2 sunnah kita yg lain kat pahang camana?

Ustaz Fikri?

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Ahli Sunnah sahaja x ada "jama'ah"

Post by thtl on Thu Apr 26, 2012 7:24 am

kena taqiyah, jangan sentuh tahlil, yasin, zikir jamaiy, talqin..sebab agama ni amat luas...bab akhlak pun 10 tahun tak abis..syarah hadis 40, 3 tahun pun tak abis...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ahli Sunnah sahaja x ada "jama'ah"

Post by Ahmad Shamil on Thu Apr 26, 2012 9:39 am

thtl wrote:kena taqiyah, jangan sentuh tahlil, yasin, zikir jamaiy, talqin..sebab agama ni amat luas...bab akhlak pun 10 tahun tak abis..syarah hadis 40, 3 tahun pun tak abis...

huhuhu...ana mmg cuba jadi sesederhana yg boleh..
namun ada sebahagian bab mmg jelas..dan kita mmg x dpt elak hatta ngaja kitab fiqh syafi'i sekalipun..seperti isu kenduri arwah..


_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Ahli Sunnah sahaja x ada "jama'ah"

Post by Ad-Dien on Thu Apr 26, 2012 5:15 pm

thtl wrote:kenalah taqiyah sikit dien...utk maslahat lebih besau di masa depan

tidak dikira menipuk kah syeikh?



akhi yat, ustaz Alamghiri ngajar fiqh sunnah di masjid..dapat offer..
guna metod wasatiyyah.. sesuai dengan tahap orang awam macam saya..alhamdulillah..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Ahli Sunnah sahaja x ada "jama'ah"

Post by thtl on Thu Apr 26, 2012 7:58 pm

ya,

dia tipu kita, maka kita kena tipu dia balik...

dia tipu kita dgn kata wahabi sesat...kita pun tipu dia balik, asyairah dan tareqat ni geng sunnah ori...

Laughing

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ahli Sunnah sahaja x ada "jama'ah"

Post by Ad-Dien on Thu Apr 26, 2012 8:46 pm

thtl wrote:ya,

dia tipu kita, maka kita kena tipu dia balik...

dia tipu kita dgn kata wahabi sesat...kita pun tipu dia balik, asyairah dan tareqat ni geng sunnah ori...

Laughing

huhu...boleh ka tipu dibalas tipu??huhu...

risau ...~~~~

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Ahli Sunnah sahaja x ada "jama'ah"

Post by thtl on Thu Apr 26, 2012 8:48 pm

org cam dien tak bolehlah..u jenis straight

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ahli Sunnah sahaja x ada "jama'ah"

Post by kalepensel on Thu Apr 26, 2012 8:49 pm

kalau mengajar kat masjid, tak boleh ke sebut pasal sunnah ni?

kalepensel
AHLI
AHLI

Posts : 176
Points : 260
Join date : 30/01/2012
Age : 21
Location : Kota Bharu, Kelantan

Back to top Go down

Re: Ahli Sunnah sahaja x ada "jama'ah"

Post by thtl on Thu Apr 26, 2012 8:50 pm

sunnah tak apa sebut, jgn sebut yasin dan tahlil x sunnah. x sunnah tu depa terjemah bid'ah

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ahli Sunnah sahaja x ada "jama'ah"

Post by kalepensel on Thu Apr 26, 2012 8:54 pm

thtl wrote:sunnah tak apa sebut, jgn sebut yasin dan tahlil x sunnah. x sunnah tu depa terjemah bid'ah

oo. kalau sebut jugak, adakah berdosa kalau menyalahi adat setempat?

sebab terdengar mufti kelantan cakap jangan sebut perkara2 gini(yasin,tahlil).

kalepensel
AHLI
AHLI

Posts : 176
Points : 260
Join date : 30/01/2012
Age : 21
Location : Kota Bharu, Kelantan

Back to top Go down

Re: Ahli Sunnah sahaja x ada "jama'ah"

Post by thtl on Thu Apr 26, 2012 8:59 pm

bukan dosa, ini pasal nak dapat tauliah ngajar agama kat Pahang

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ahli Sunnah sahaja x ada "jama'ah"

Post by Ad-Dien on Sat Apr 28, 2012 8:08 pm

thtl wrote:org cam dien tak bolehlah..u jenis straight

jarh wa ta'dil ni? Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Ahli Sunnah sahaja x ada "jama'ah"

Post by Sponsored content Today at 5:20 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum