hukum menaiki kereta org bukan Islam

View previous topic View next topic Go down

hukum menaiki kereta org bukan Islam

Post by hilman on Wed Apr 25, 2012 12:43 pm

Assalamualaikum
saya ingin bertanya

1) apakah hukum kita menumpang kereta org bukan Islam yg di dalamnya terdapat patung2 tuhan diaorang atau kereta dyeorg telah dijampi (mengikut agama diaorng)?bagaimana pula kalau kita menumpang kereta org Islam yg telah dijampi yg mungkin jampi itu salah disisi syarak?
2) bagaimana pula klau kita meminjam dan memandu kereta orng bukan Islam (yg ada patung tuhan dyeorg atau/dan dijampi) atau kereta orng Islam sendiri yg mungkin telah dijampi dengan jampi yg slh di sisi syarak?
3) saya juga tertanya mcm orng Islam yg ada menjampi kereta (yg mungkin jampinya slh disisi syarak) dan membawanya utk ke kerja seperti pergi office, adakah gajinya dikira haram?

harap sesiapa yg arif dapat memberikan pndngan dan jawapan.

hilman
AHLI
AHLI

Posts : 31
Points : 45
Join date : 23/04/2012

Back to top Go down

Re: hukum menaiki kereta org bukan Islam

Post by thtl on Wed Apr 25, 2012 1:37 pm

Jawab:
apa yg anda ajukan ini adalah sengaja memperdetailkan urusan hidup bertujuan menyusahkan diri anda sendiri. Allah larang kita terlalu mendetailkan permasalahan hidup yg mana kita akhirnya tidak dapat hidup melainkan di Mekah dan madinah sahaja. Larang itu terkandung dalam ayat:
AL-MAIDAH 101
{101} Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu bertanyakan perkara-perkara yang jika diterangkan kepada kamu akan menyusahkan kamu, dan jika kamu bertanya mengenainya ketika diturunkan Al-Qur'an, tentulah akan diterangkan kepadamu. Allah maafkan kamu dari perkara-perkara itu; kerana Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyabar.

1. hukum asalnya kita boleh naik semua jenis kenderaan orang Islam atau bukan Islam, walaupun ada patung, salib atau ada bumber sticker "we luv Jesus" atau Jesus is Lord" tak ada masalah. cuma, jangan terlalu lama bergantung dengan kereta yg macam ni..sebab muslim tu dia cari yg terbaik utk dirinya.
2. Pinjam pun macam tu juga tak ada masalah, nak pinjam sapa saja, tapi jangan terlalu lama meminjam kereta orang.
sebab setiap muslim menumpang dan meminjam, dia dalam dharurat, maka dharurat mengharuskan yang terlarang. kemudian agama ni masing-masing, maka oleh kerana kereta itu kereta dia, maka kita kena akur, itu hak dia nak letak berhala. masalahnya, kita yg kaki menumpang dan kaki pinjam ni...kita selesai masalah kita, abis cerita.

3. pastikan apa jampi yg dia baca dulu, lebih sangka baik dia menjampi dengan doa2 yg makthur.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hukum menaiki kereta org bukan Islam

Post by hilman on Wed Apr 25, 2012 2:30 pm

terima kasih ustaz. cuma saya x berapa fhm jwapan ke-2 ustaz. adakah maknanya boleh tetapi jgn selalu?

hilman
AHLI
AHLI

Posts : 31
Points : 45
Join date : 23/04/2012

Back to top Go down

Re: hukum menaiki kereta org bukan Islam

Post by ZulQ on Wed Apr 25, 2012 5:04 pm

Boleh ke begitu? Itikad hati tidak berubah tetapi bukankah ianya seperti "mengiklankan" bible/agama lain (jika ada sticker verse bible di belakang)apabila kita meminjam dan membawa kereta sebegitu keliling kampung atau bandar?

ZulQ
AHLI
AHLI

Posts : 163
Points : 244
Join date : 28/11/2011

Back to top Go down

Re: hukum menaiki kereta org bukan Islam

Post by thtl on Wed Apr 25, 2012 7:55 pm

hilman,
ya, contoh boss anda kristian, dia letak salib kat dalam kereta, tapi anda tumpang dia pergi meeting...

zulQ,
kena kreatif laa..tanggalkan sticker tu kejap, bila nak hantar balik, pasang balik.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hukum menaiki kereta org bukan Islam

Post by hilman on Thu Apr 26, 2012 6:15 am

trime kasih ustaz

hilman
AHLI
AHLI

Posts : 31
Points : 45
Join date : 23/04/2012

Back to top Go down

Re: hukum menaiki kereta org bukan Islam

Post by hilman on Thu Apr 26, 2012 2:31 pm

thtl wrote:hilman,
ya, contoh boss anda kristian, dia letak salib kat dalam kereta, tapi anda tumpang dia pergi meeting...

zulQ,
kena kreatif laa..tanggalkan sticker tu kejap, bila nak hantar balik, pasang balik.

minta maaf tnye lgi ustaz. mcm mana klau kita pinjam kereta tu dan kita pandu sndiri (kiranya bos tu x ikut atau kita nak pandu kereta tu utk kegunaan peribadi)? bos tu plak mcm yakin bahawa salib tu pendinding kereta dye tpi ble kita bwk mmng bgi kita bnde tu xde maknanya. adakah hanya blh pinjam utk pandu kereta tu waktu darurat je atau kte blh pinjam utk pandu kereta tu pada bila2 masa dngn syarat kita takde ada apa2 keyakinan pda salib tu?

hilman
AHLI
AHLI

Posts : 31
Points : 45
Join date : 23/04/2012

Back to top Go down

Re: hukum menaiki kereta org bukan Islam

Post by thtl on Thu Apr 26, 2012 3:45 pm

kalau objek dan stiker salib tu boleh buang, bolehlah pinjam selalu...

kalau tak boleh buang, maka utk ketika dharurat ajelaa...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hukum menaiki kereta org bukan Islam

Post by hilman on Thu Apr 26, 2012 5:38 pm

terima kasih ustaz

hilman
AHLI
AHLI

Posts : 31
Points : 45
Join date : 23/04/2012

Back to top Go down

Re: hukum menaiki kereta org bukan Islam

Post by thtl on Thu Apr 26, 2012 7:54 pm

dalam fiqh, kufur ni bila kita memakai atau menggunakan lambang kufur itu dgn sengaja dan tidak boleh ditakwil lagi melainkan kita dgn sengaja memakai lambang2 kufur. itu takrif dalam usyul 20, usyul asyrin Hasan al-Banna.
jika anda tidak sengaja dan masih boleh ditakwil anda bukan sengaja, maka ia bukan perbuatan kufur, tapi jangan diamalkan selalu kerana masyarakat sentiasa melihat anda dan mereka akan membuat takwil dan tafsir...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hukum menaiki kereta org bukan Islam

Post by Sponsored content Today at 7:37 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum