Kadar minimum nafkah yg wajib diberi oleh si suami kpd istri

Page 1 of 3 1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

Kadar minimum nafkah yg wajib diberi oleh si suami kpd istri

Post by uzbmmzunp94 on Wed May 02, 2012 3:51 pm

Assalamualaikum.

Saya ingin bertnya. Jika sepasang suami istri berkahwin awal, ada tak satu kadar minimum nafkah yg wajib diberi oleh si suami kpd istri? Contohnya nfkah zahir sperti wang, pkaian dan tempat tnggal serta nfkah batin. Maklumlah mgken si suami masih belajar dan xmampu memberi nafkah sperti biasa. Atau si suami boleh melepaskan bbrp tanggugjwbnya dgn redha istri?

Terima kasih. Assalamualaikum. Smile

uzbmmzunp94
AHLI
AHLI

Posts : 39
Points : 63
Join date : 02/05/2012
Age : 22
Location : Malaysia

Back to top Go down

Re: Kadar minimum nafkah yg wajib diberi oleh si suami kpd istri

Post by thtl on Wed May 02, 2012 4:33 pm

dalil bg yg tak mampu:

AQ 65:7 [Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya; dan sesiapa yang di sempitkan rezekinya, maka hendaklah ia memberi nafkah dari apa yang diberikan Allah kepadanya (sekadar yang mampu); Allah tidak memberati seseorang melainkan (sekadar kemampuan) yang diberikan Allah kepadanya. (Orang-orang yang dalam kesempitan hendaklah ingat bahawa) Allah akan memberikan kesenangan sesudah berlakunya kesusahan]


jadi kalau isteri dah redha, no problem.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kadar minimum nafkah yg wajib diberi oleh si suami kpd istri

Post by uzbmmzunp94 on Wed May 02, 2012 4:48 pm

oo. syukron jazilan Smile . mcam mna pula dgn kahwin gantung? kalau x silap saya, dalam kes kwen gantung, suami tidak memegang apa2 tanggungjwab terhadap isteri sehingga mereka bersetubuh. tetapi mereka halal utk bersentuhan, msej2, kol2, rindu2 dan sebagainya. adakah islam membolehkan kahwin gantung?

uzbmmzunp94
AHLI
AHLI

Posts : 39
Points : 63
Join date : 02/05/2012
Age : 22
Location : Malaysia

Back to top Go down

Re: Kadar minimum nafkah yg wajib diberi oleh si suami kpd istri

Post by thtl on Wed May 02, 2012 5:12 pm

kawin macam mana pun boleh asalkan cukup rukun nikahnya...nak gantung ke..terpulanglah kpd syarat dan perjanjian yg telah dipersetujui bersama..sebab manusia terikat dengan perjanjian mereka. Cuma gantung tu jangan lama sangat sebab ia merugikan kedua-dua belah pihak...kawin kalau tak dapat nak bersatu tubuh apa gunanya?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kadar minimum nafkah yg wajib diberi oleh si suami kpd istri

Post by uzbmmzunp94 on Wed May 02, 2012 5:25 pm

syukran jazilan! terbaik

uzbmmzunp94
AHLI
AHLI

Posts : 39
Points : 63
Join date : 02/05/2012
Age : 22
Location : Malaysia

Back to top Go down

Re: Kadar minimum nafkah yg wajib diberi oleh si suami kpd istri

Post by thtl on Wed May 02, 2012 5:34 pm

Nikah gantung ni macam Nabi saw kawin dgn Aisyah ra. Nabi kawin Aisyah di Mekah, tapi hanya bersama Aisyah ketika mereka semua hijrah dan menetap di Madinah. rasanya 3 tahun, Nabi nikah gantung dgn Aisyah. semasa nikah gantung, Aisyah duduk rumah Abu Bakar ra.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kadar minimum nafkah yg wajib diberi oleh si suami kpd istri

Post by uzbmmzunp94 on Wed May 02, 2012 6:10 pm

oo..

berkenaan hadis ini : “’Abdul Rahman bin ‘Awf melakukan perkahwinan, maka Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam bersabda kepadanya: Hendaklah anda mengadakan walimah walaupun dengan seekor kambing.”
(Al-Hadith)

jika satu pasangan suami istri itu masih sedang belajar, dan mempunyai sumber kwangan yg terhad, tetapi ingin melakukan walimah, bolehkah mereka hanya menyediakan makanan2 yg kosnya lebih murah seperti mee goreng, nasi goreng dan lain2? atau adakah seekor kambing itu kadar minima dan tidak boleh kurang drpd itu :?: :?: :?:

uzbmmzunp94
AHLI
AHLI

Posts : 39
Points : 63
Join date : 02/05/2012
Age : 22
Location : Malaysia

Back to top Go down

Re: Kadar minimum nafkah yg wajib diberi oleh si suami kpd istri

Post by thtl on Wed May 02, 2012 7:32 pm

walimah tu kan hukumnya cuma sunnah atau sunat muakkad. Maka jika tak mampu, buatla ala kadar, maka taak dapatlah pahala sunnah..itu ajelaa.

yg penting, pernikahan tu sah dr segi undang2, jangan buat kat Thailand ke...hehehe

ada wali, dua saksi dan pejabat agama dapat keluarkan kad nikah yang sah.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kadar minimum nafkah yg wajib diberi oleh si suami kpd istri

Post by Ad-Dien on Wed May 02, 2012 8:18 pm



tread kawin ...hee

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kadar minimum nafkah yg wajib diberi oleh si suami kpd istri

Post by uzbmmzunp94 on Thu May 03, 2012 11:01 am

thtl wrote:walimah tu kan hukumnya cuma sunnah atau sunat muakkad. Maka jika tak mampu, buatla ala kadar, maka taak dapatlah pahala sunnah..itu ajelaa.

yg penting, pernikahan tu sah dr segi undang2, jangan buat kat Thailand ke...hehehe

ada wali, dua saksi dan pejabat agama dapat keluarkan kad nikah yang sah.

oo..xbuat kat thailand lahh.. Laughing
kalau pasangan ni maseh dalam kahwin gantung, dan melakukan istimta', adakah mereka masih dikira kahwin gantung, atau segala tanggungan terhadap isteri telah jatuh kepada si suami?

uzbmmzunp94
AHLI
AHLI

Posts : 39
Points : 63
Join date : 02/05/2012
Age : 22
Location : Malaysia

Back to top Go down

Re: Kadar minimum nafkah yg wajib diberi oleh si suami kpd istri

Post by thtl on Thu May 03, 2012 11:16 am

tanggungjawab nafkah bila berlaku seks.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kadar minimum nafkah yg wajib diberi oleh si suami kpd istri

Post by Ad-Dien on Thu May 03, 2012 8:30 pm

thtl wrote:tanggungjawab nafkah bila berlaku seks.

al-dalil..hehe

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kadar minimum nafkah yg wajib diberi oleh si suami kpd istri

Post by thtl on Thu May 03, 2012 9:30 pm

mana ada dalil, sebab ini dah masuk perbahasan fiqh.

ini hujah Imam syafi'iy, lihat al-Umm, bila perempuan dah serahkan kemaluannya, maka tertanggunglah nafkah atas suaminya...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kadar minimum nafkah yg wajib diberi oleh si suami kpd istri

Post by Ad-Dien on Thu May 03, 2012 9:37 pm

thtl wrote:mana ada dalil, sebab ini dah masuk perbahasan fiqh.

ini hujah Imam syafi'iy, lihat al-Umm, bila perempuan dah serahkan kemaluannya, maka tertanggunglah nafkah atas suaminya...

ni guna qaedah apa..kehkeh..

syukran 'ala ma'lumat..

bab munakahat kendian sikit Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kadar minimum nafkah yg wajib diberi oleh si suami kpd istri

Post by thtl on Thu May 03, 2012 9:47 pm

ini bukan kaedah apa, tapi dah masuk dalam bab NAFKAH. satu bab dalam munakahat.
takkan dien tak pernah belajar masa UiTM

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kadar minimum nafkah yg wajib diberi oleh si suami kpd istri

Post by Ad-Dien on Thu May 03, 2012 9:54 pm

thtl wrote:ini bukan kaedah apa, tapi dah masuk dalam bab NAFKAH. satu bab dalam munakahat.
takkan dien tak pernah belajar masa UiTM

saje je tanya..belajar tapi bukan di uitm...
si uitm yang ada hanya citu..
citu hanya sekadar subjek sampingan sahaja sem 1 -3..

tak bawa apa-apa kesan pun...tengoklah rata-rata student melayu di uitm...menyedihkan..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kadar minimum nafkah yg wajib diberi oleh si suami kpd istri

Post by Ahmad Shamil on Fri May 04, 2012 10:26 am

baca thread ni terasa bersemangat nak kahwin plak Laughing
Embarassed Embarassed

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kadar minimum nafkah yg wajib diberi oleh si suami kpd istri

Post by thtl on Fri May 04, 2012 11:25 am

semangat tu yg penting...bila dah mai. maka selepas ni hanya mengorak langkah je...lelaki ni bukannya susah, semangat je yg penting...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kadar minimum nafkah yg wajib diberi oleh si suami kpd istri

Post by Ahmad Shamil on Fri May 04, 2012 5:10 pm

thtl wrote:semangat tu yg penting...bila dah mai. maka selepas ni hanya mengorak langkah je...lelaki ni bukannya susah, semangat je yg penting...
umur ana dah nak masuk 30-an mau x bersemangat ust KohKohKoh

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kadar minimum nafkah yg wajib diberi oleh si suami kpd istri

Post by thtl on Fri May 04, 2012 5:14 pm

30'an...!

jgn buang masa lagi...tapi pastikan ana ada di Malaysia. Julai Ogos 2012 ada di Malaysia...Raya Haji ana ada di malaysia..insyaAllah kalau buat masa tu, maka ana akan ke Raub ler...hhehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kadar minimum nafkah yg wajib diberi oleh si suami kpd istri

Post by Ahmad Shamil on Fri May 04, 2012 5:17 pm

thtl wrote:30'an...!

jgn buang masa lagi...tapi pastikan ana ada di Malaysia. Julai Ogos 2012 ada di Malaysia...Raya Haji ana ada di malaysia..insyaAllah kalau buat masa tu, maka ana akan ke Raub ler...hhehe

amboi tuan guru..cepatnye tu..calonnye x de lagi

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kadar minimum nafkah yg wajib diberi oleh si suami kpd istri

Post by thtl on Fri May 04, 2012 5:20 pm

ke nak suruh bawak balik dari Jazan?

Laughing

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kadar minimum nafkah yg wajib diberi oleh si suami kpd istri

Post by Ahmad Shamil on Fri May 04, 2012 5:51 pm

thtl wrote:ke nak suruh bawak balik dari Jazan?

Laughing

x mampu ana nak nikah dgn org arab sheikh

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kadar minimum nafkah yg wajib diberi oleh si suami kpd istri

Post by thtl on Fri May 04, 2012 7:27 pm

yealaa, sekitar Raub pun Ok maa
mana tahu anak-anak murid ustaz jatuh hati dgn syaikhnya...hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kadar minimum nafkah yg wajib diberi oleh si suami kpd istri

Post by Ahmad Shamil on Fri May 04, 2012 7:40 pm

thtl wrote:yealaa, sekitar Raub pun Ok maa
mana tahu anak-anak murid ustaz jatuh hati dgn syaikhnya...hehehe

anak2 murid semua bini orang ustaz Laughing

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kadar minimum nafkah yg wajib diberi oleh si suami kpd istri

Post by Sponsored content Today at 9:08 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 3 1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum