Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by zikrulmaut_sm on Thu May 03, 2012 12:30 pm

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum,

Dr. MAZA ada keluarkan satu artikel baru. Cuba lihat di link ni:

http://drmaza.com/home/?p=1873

Mohon pendapat tentang hal ini. Sebab saya dah selalu dengar pendapat dari aliran "satu" lagi. Mungkin kalau ada pendapat lain pulak ke.

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by thtl on Thu May 03, 2012 12:59 pm

pendapat dr maza itulah yg sahih. tapi kaedah fiqh waqe' dipakai mujtahid mengikut lokasi masing-masing. kalau di saudi, status quo politik dan sosialnya masih sama sejak 1000 tahun. maka fiqh waqe' tidak banyak di pakai di saudi, namanya aliran hadis.

manakala yg banyak pakai fiqh waqe' ialah fiqh Hanafi atau aliran ra'yi. Ini isu lama. kebetulan dr maza dan kem satu lagi agak tegang hubungannya. maka kita tak perlu campur tangan.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by zikrulmaut_sm on Thu May 03, 2012 2:13 pm

kadang-kadang bila saya baca pendapat kem yang satu tu, rasa macam betul.

lepas tu, baca pulak pendapat kem yang satu lagi, rasa macam betul jugak.

adakah kita kena bersikap "wasathiyyah"?

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by thtl on Thu May 03, 2012 3:19 pm

kita pun kena cerdik juga membaca rentak dan politik mereka. bila mereka dah masuk bersama Pemerintah, maka selalunya pemikiran mereka tidak lagi merdeka...so kena lihat kem mana yg lebih dekat dengan penguasa

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by Ad-Dien on Thu May 03, 2012 8:36 pm



kem ape ni??
rasanya la ni umaza cuti sabatikal di overseas sana..

ada perkara kontroversi baru kaa?

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by thtl on Thu May 03, 2012 9:18 pm

lebih baik dien tak tau...dien bukan boleh selesaikan pon...

ini heavyweight punya fight...

kalau dien masuk campur pun, dien ibarat sang kancil akan terpijak dek gajah2 tu

mmg doc maza kat Oxford
thtl kat jazan...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by Ad-Dien on Thu May 03, 2012 9:32 pm

thtl wrote:lebih baik dien tak tau...dien bukan boleh selesaikan pon...

ini heavyweight punya fight...

kalau dien masuk campur pun, dien ibarat sang kancil akan terpijak dek gajah2 tu

mmg doc maza kat Oxford
thtl kat jazan...

tau lah...isu perbezaan pendapat yang tak sudah...
antara golongan agamawan yang memihak pemerintah dan yang modern di UK..huhuhu...

macam-macam lah dunia sekarang ni..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by thtl on Thu May 03, 2012 9:49 pm

tau takper..

kalau dah tau, tah yahlah tanya...diam2 udahlah..cam thtl gaduh hari tu, dien bukan buleh buat apa...akhirnya afn 2.0 dah hampir kantoi...kohkoh

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by Ad-Dien on Thu May 03, 2012 9:55 pm

thtl wrote:tau takper..

kalau dah tau, tah yahlah tanya...diam2 udahlah..cam thtl gaduh hari tu, dien bukan buleh buat apa...akhirnya afn 2.0 dah hampir kantoi...kohkoh

tapi saya tak faham isu ape sebenarnya yang diperhangatkan...

cuba cerahkan kepada saya..

apakah soal wala' pada amir atau isu bersih?

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by zikrulmaut_sm on Fri May 04, 2012 2:11 am

masalah perselisihan pendapat yang berterusan, diperburuk lagi dengan timbulnya issue Bersih baru-baru ni. sampai ada yang label kh*w*r*j, sy*r*k, dan sebagainya.

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by yat on Fri May 04, 2012 4:52 am

ada yg saya setuju degn kedua2 kem, ada yg saya tak setuju dgn kedua2 kem....


yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by yat on Fri May 04, 2012 7:51 am

thtl wrote:pendapat dr maza itulah yg sahih. tapi kaedah fiqh waqe' dipakai mujtahid mengikut lokasi masing-masing. kalau di saudi, status quo politik dan sosialnya masih sama sejak 1000 tahun. maka fiqh waqe' tidak banyak di pakai di saudi, namanya aliran hadis.

manakala yg banyak pakai fiqh waqe' ialah fiqh Hanafi atau aliran ra'yi. Ini isu lama. kebetulan dr maza dan kem satu lagi agak tegang hubungannya. maka kita tak perlu campur tangan.

masalahnya meraka yg duduk sesuatau tempat dan terpengaruh dengan tempat itu cuba membawa benda yag tak sesuai, boleh jadi baik di tempat itu tapi tidak baik di tempat sendiri...

contoh lama duduk dekat arab cuba bawak benda2 yg sesuai di arab tapi tak di malaysia, sama juga dah lama selesa di neagra barat, cuba bawak pemikiran barat yg tiodak sesuai di malaysia

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by thtl on Fri May 04, 2012 9:06 am

apa yg yat sebut tu mmg betul.
bila saya dok kat saudi ni baru saya perasan cara wahabi tu mmg sesuai di sini

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by Ahmad Shamil on Fri May 04, 2012 10:21 am

dakwah berkait rapat dengan lingkungan yg berada di sekelilingnya...
kena banyak terjun ke dalam masyarakat realiti dan timba pengalaman...

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by zikrulmaut_sm on Fri May 04, 2012 3:36 pm

perkara ni membuatkan saya terfikir, bukan setakat adanya perbezaan macro seperti latar belakang sosial masyarakat yang berbeza, malah ada juga perbezaan micro seperti latar belakang setiap individu yang berbeza dalam satu komuniti yang sama.

maksudnya, sesuatu topik dalam dakwah lebih "masuk" kepada sesetengah orang tapi bagi sesetengah orang lain, lebih sesuai dengan topik lain pula.

misalnya, agak2 sesuai tak kalau kita bagi nasihat berupa peringatan tentang syurga kepada orang yang hidupnya sentiasa enjoy sakan, atau peringatan tentang neraka kepada orang yang hidupnya selalu susah menderita?

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by thtl on Fri May 04, 2012 3:53 pm

zsm,
memang itu sudah menjadi sifat manusia...manusia mmg dilahirkan utk berkhilaf di antara satu sama lain...IQ, EQ, SQ manusia mmg berbeda.

Nota:

yg enjoy sakan kena peringatkan pasal neraka yg membakar

yg susah menderita, peringatan utk mereka, syurga yg mana majoriti penghuninya adalah org miskin

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by Ad-Dien on Fri May 04, 2012 7:45 pm

thtl wrote:zsm,
memang itu sudah menjadi sifat manusia...manusia mmg dilahirkan utk berkhilaf di antara satu sama lain...IQ, EQ, SQ manusia mmg berbeda.

Nota:

yg enjoy sakan kena peringatkan pasal neraka yg membakar

yg susah menderita, peringatan utk mereka, syurga yg mana majoriti penghuninya adalah org miskin

ye dakwah berkait dengan keadaan sesuatu tempat..sama seperti ijtihad lah...

kalau kita nak ikut 100% macam saudi...kita kena buat evolusi macam syeikh Abdul Wahhab buat tuu lah..

habis sapu bersih saudi..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by yat on Sat May 05, 2012 11:50 am

just nak share status kapten di FB (yg bukan pasal poliG, Laughing ):

Kita tidak meminta fatwa kepada seorang mufti "Dalam sehari nak solat berapa kali?" tetapi kita minta fatwa "Bolehkan menjamak solat kerana jadual peperiksaan di universiti." Seorang mufti di negara Czech Republic akan kata boleh sebab negara komunis memang tidak mesra agama. Sementara seorang mufti di M'sia akan kata "lebih baik kalian minta di susun semula jadual" kerana M'sia adalah sebuah negara yang lebih mesra agama berbanding Czech Republic.
Fatwa boleh diubah-ubah berdasarkan faktor-faktor yang selari dengan pertimbangan agama, bukan kerana dorongan nafsu, kecenderungan politik dan mencari pujian orang ramai.

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by thtl on Sat May 05, 2012 12:01 pm

He got a point there.
agreed

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by Ad-Dien on Sat May 05, 2012 12:12 pm

thtl wrote:He got a point there.
agreed

ana aidho

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by zikrulmaut_sm on Sat May 12, 2012 12:20 pm

ada satu post FB dari seorang saudara yang bertulis begini:

Apabila memahami satu-satu hadis, berkemungkinan khilaf yang berlaku dalam memahami hadis tersebut kedua-duanya benar. Contoh yang paling terkanal ialah kes solat asar di perkampungan Bani Quraizah. Arahan Nabi ialah jangan solat asar melainkan setelah tiba di perkampungan tersebut. Tetapi sahabat terpecah dua dalam memahami arahan itu. Ada sebahagian sahabat solat dalam perjalanan dan ada sebahagian lain solat setelah tiba di Bani Quraizah. Ini disebabkan dikalangan sahabat itu terpecah kepada dua jenis cara fikir. Satu kelompok memahami hadis itu secara literal lalu mereka tidak akan solat melainkan hingga sampai ke destinasi. Satu lagi kelompok memahami hadis dari konteks dan tujuannya yakni memahami tujuan Nabi berkata begitu adalah agar kaum Muslimin tidak sampai lewat ke destinasi. Lalu mereka solat dalam perjalanan asalkan sempat bersama-sama kaum Muslimin untuk sampai ke destinasi. Bukanlah mereka yang solat dalam perjalanan itu ingkar kepada arahan Nabi. Tetapi mereka memahami arahan itu dari konteks dan tujuannya. Di sini munculnya dua jenis madrasah iaitu madrasah ‘Zhawahir’ dan Madrasah ‘Maqasid’. Madrasah ‘zhawahir’ merujuk kepada zahir lafaz sesuatu nas dan memahaminya berdasarkan patah-patah perkataan dalam nas tersebut. Madrasah maqasid pula melihat kepada tentang isi, roh dan maksud sebenarnya sesuatu nas. Maka golongan 'literalist' dan golongan 'aqlaniyyun' itu sebenarnya memang wujud dan tidak wajar kita bercakaran satu sama lain. Betulkan kalau saya silap. Wallahua'lam.

any comment?

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by thtl on Sat May 12, 2012 12:59 pm

sahih..

itulah asal usyul munculnya madzhab. kisah ini disebut dalam kebanyakan fiqh lintas madzhab..
madrasah hadis vs madrasah ra'yi tu mmg maklum. cuma madzhab syafi'iy ia balance antara madrasah hadis + madrasah ra'yi

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by Ad-Dien on Sun May 13, 2012 8:07 pm


Khilaf itu lumrah bagi manusia...

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by thtl on Sun May 13, 2012 8:11 pm

khilaf OK, gaduh tu yg tak best...gaduh ni banyak sebab..antaranya dengki sesama sendiri...itu yg malangnya.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by Ad-Dien on Sun May 13, 2012 8:19 pm

thtl wrote:khilaf OK, gaduh tu yg tak best...gaduh ni banyak sebab..antaranya dengki sesama sendiri...itu yg malangnya.

betul..sebab tu perlu bijak dalam khilaf..
supaya khilaf itu menjadi khilaf rahmatun..bukan khilaf harbun...

saya memang tak pandai nak bergaduh..

tak boleh mengikut jejak Ibn Hazm al-Andalusi..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by Sponsored content Today at 9:19 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum