Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Go down

Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by zikrulmaut_sm on Thu May 03, 2012 12:30 pm

First topic message reminder :

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum,

Dr. MAZA ada keluarkan satu artikel baru. Cuba lihat di link ni:

http://drmaza.com/home/?p=1873

Mohon pendapat tentang hal ini. Sebab saya dah selalu dengar pendapat dari aliran "satu" lagi. Mungkin kalau ada pendapat lain pulak ke.

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down


Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by Ad-Dien on Sun May 13, 2012 8:07 pm


Khilaf itu lumrah bagi manusia...

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Join date : 24/11/2011

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by thtl on Sun May 13, 2012 8:11 pm

khilaf OK, gaduh tu yg tak best...gaduh ni banyak sebab..antaranya dengki sesama sendiri...itu yg malangnya.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by Ad-Dien on Sun May 13, 2012 8:19 pm

thtl wrote:khilaf OK, gaduh tu yg tak best...gaduh ni banyak sebab..antaranya dengki sesama sendiri...itu yg malangnya.

betul..sebab tu perlu bijak dalam khilaf..
supaya khilaf itu menjadi khilaf rahmatun..bukan khilaf harbun...

saya memang tak pandai nak bergaduh..

tak boleh mengikut jejak Ibn Hazm al-Andalusi..

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Join date : 24/11/2011

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by thtl on Sun May 13, 2012 8:23 pm

camtu dien tak boleh jadi ahli fiqh, sebab ahli fiqh akan dibantah dan di radd...

dien nak jadi apa? kalau ahli hadis tulin mungkin tak gaduh laa

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by Ad-Dien on Sun May 13, 2012 8:49 pm

thtl wrote:camtu dien tak boleh jadi ahli fiqh, sebab ahli fiqh akan dibantah dan di radd...

dien nak jadi apa? kalau ahli hadis tulin mungkin tak gaduh laa

ulama' silam penuh adab dalam khilaf... radd, kritik dan khilaf dengan ilmu.. saya tiada masalah dengan itu kalau mahu radd saya... kalau kita amalkan begitu pun insyaAllah tiada pergaduhan...

sepanjang lipatan sejarah..umat Islam ni bergaduh dalam khilaf sebab:

1. tak menghormati pandangan orang lain
2. tidak beradab dalam berhujah
3. tidak menolak khilaf dengan ilmiah
4. menolak khilaf dengan nafsu dan hasad dengki.
5. menyerang peribadi orang yang berkhilaf, bukan fakta atau hujah yang dikhilafkan.

dan banyak lagi...

kalau kita perhatikan adab khilaf para ulama terdahulu sungguh indah...mereka menyatakan ketidaksetujuan mereka dalam sesuatu perkara kemudian memuji kebaikan dan keilmuan lawan mereka itu..Subhanallah sungguh indah..

moga kita mencontohi mereka, insyaAllah

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by thtl on Sun May 13, 2012 8:54 pm

dien bleh try, tapi zaman dah berubahlah dien..dien lihat ajelaa dalam afn 2.0 camna mereka berkhilaf...hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by Ad-Dien on Sun May 13, 2012 9:06 pm

thtl wrote:dien bleh try, tapi zaman dah berubahlah dien..dien lihat ajelaa dalam afn 2.0 camna mereka berkhilaf...hehehe

ya betul tu...zman dah berubah...tapi tak sepatutnya umat Islam berubah dalam aspek ni kepada keburukan..

itulah...saya ni masih baru dalam manhaj ini... saya hanya menisbahkan diri saya sebagi Muslim.. insyaAllah..

melalui pemerhatian saya..yang masih baru dan mentah ni..saya lihat para syabab yang mengenal manhaj ini sebahagiannya begitu mudah menjatuhkan orang lain.. merasakan dirinya serba tahu.. tidak menghormati pandangan orang lain yang berselisih dengannya.. tidak beradab dalam berhujah..tidak menghormati orang yang mengajarkan ilmu dan orang yang lebih tua..

saya lihat ini penyakit dalam para syabab..sama seperti yang pernah terjadi dalam ikhwan.. saya nak berkata lebih..saya masih baru dan bertatih... jadi saya hanya memerhatikan dan mengambil pelajaran yang berguna untuk diri saya, insaAllah

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by thtl on Sun May 13, 2012 9:24 pm

rasanya dien tak baca lagi kemuncak perang madzhab abad ke 3, ke 4 ke 5....sampai ada fatwa sapa yg pindha madzhab akan disebat 40 rotan...

cuba dien baca lagi...hehehe

tapi kalau dien nak maintain cool dan steady dien tu pun OK maa...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by Ad-Dien on Sun May 13, 2012 9:28 pm

thtl wrote:rasanya dien tak baca lagi kemuncak perang madzhab abad ke 3, ke 4 ke 5....sampai ada fatwa sapa yg pindha madzhab akan disebat 40 rotan...

cuba dien baca lagi...hehehe

tapi kalau dien nak maintain cool dan steady dien tu pun OK maa...

ye benar... itu saat iftiraq... sekarang kita boleh cuba semula perbaiki perlahan-lahan..insyaAllah saya mulakan dengan diri saya..doakan saya ya ustaz

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by thtl on Sun May 13, 2012 9:41 pm

cuba dien pikir macam mana nak damaikan 5-6 puak salafi yg berperang di Malaysia sesama sendiri ni...hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by Ad-Dien on Sun May 13, 2012 9:54 pm

thtl wrote:cuba dien pikir macam mana nak damaikan 5-6 puak salafi yg berperang di Malaysia sesama sendiri ni...hehehe

ustaz...beri saya masa... memang itu sentiasa dalam fikiran saya..bahkan saya harap dapat melihat umat Islam semuanya bersatu..salaf dan khalaf..saya perlu belajar dari pemerhatian dan pengalaman..mungkin 20-30 tahun akan datang (kalau hidup lagi)... saya dapat sumbang sesuatu..

buat masa sekarang..saya hanya berjuang dengan pena dan tinta (penulisan).. dan akhlak dengan masyarakat sekeliling.. doakan saya

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by thtl on Sun May 13, 2012 9:58 pm

peringkat nasional tu dien jgn pikir lgi...umno-pas-pkr tu...hehehe

ni di sesama salafi yg dua tiga kerat ni...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by Ad-Dien on Sun May 13, 2012 10:02 pm

thtl wrote:peringkat nasional tu dien jgn pikir lgi...umno-pas-pkr tu...hehehe

ni di sesama salafi yg dua tiga kerat ni...

insyaAllah membantu mana yang termampu..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by yat on Mon May 14, 2012 3:51 am

macam2 bergaduhnya puak2 salafi...

dari demo, merebak ke muzik, merebak ke imam bukhari amal hadith dhaif ke tak, mahdi, terbaru, hari ibu pun nak gadih gak...benda2 yg tak bawak manfaat sgt nak gaduh..

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by Ad-Dien on Mon May 14, 2012 7:42 am

yat wrote:macam2 bergaduhnya puak2 salafi...

dari demo, merebak ke muzik, merebak ke imam bukhari amal hadith dhaif ke tak, mahdi, terbaru, hari ibu pun nak gadih gak...benda2 yg tak bawak manfaat sgt nak gaduh..

point puncanya telah saya nyatakan sebelum ini.. mesti ada salah satu darinya

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by thtl on Mon May 14, 2012 8:42 am

bukan la dien...
geng salafiyah ni depa tak pernah duduk dalam tanzim, tak pernah ada mas-ul atau ketua, tak duduk dalam tarbiyah yg tersusun, sebab depa ni hanya manhaj atau aliran sahaja...jadi disiplin utk taat, hormat org, tak ujud dalam diri mereka...mereka ni sentiasa lepas bebas...
berbanding dgn geng haraki pula depa ni biasa hidup dalam tanzim...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by Ad-Dien on Mon May 14, 2012 9:30 am

thtl wrote:bukan la dien...
geng salafiyah ni depa tak pernah duduk dalam tanzim, tak pernah ada mas-ul atau ketua, tak duduk dalam tarbiyah yg tersusun, sebab depa ni hanya manhaj atau aliran sahaja...jadi disiplin utk taat, hormat org, tak ujud dalam diri mereka...mereka ni sentiasa lepas bebas...
berbanding dgn geng haraki pula depa ni biasa hidup dalam tanzim...

benar juga kata-kata ustaz..namun bagi saya ini sebahagian faktor juga..

saya nyatakan bahawa:



ulama' silam penuh adab dalam khilaf... radd, kritik dan khilaf dengan ilmu.. saya tiada masalah dengan itu kalau mahu radd saya... kalau kita amalkan begitu pun insyaAllah tiada pergaduhan...

sepanjang lipatan sejarah..umat Islam ni bergaduh dalam khilaf sebab:

1. tak menghormati pandangan orang lain
2. tidak beradab dalam berhujah
3. tidak menolak khilaf dengan ilmiah
4. menolak khilaf dengan nafsu dan hasad dengki.
5. menyerang peribadi orang yang berkhilaf, bukan fakta atau hujah yang dikhilafkan.

dan banyak lagi...

kalau kita perhatikan adab khilaf para ulama terdahulu sungguh indah...mereka menyatakan ketidaksetujuan mereka dalam sesuatu perkara kemudian memuji kebaikan dan keilmuan lawan mereka itu..Subhanallah sungguh indah..

moga kita mencontohi mereka, insyaAllah

melalui pemerhatian saya..yang masih baru dan mentah ni..saya lihat para syabab yang mengenal manhaj ini sebahagiannya begitu mudah menjatuhkan orang lain.. merasakan dirinya serba tahu.. tidak menghormati pandangan orang lain yang berselisih dengannya.. tidak beradab dalam berhujah..tidak menghormati orang yang mengajarkan ilmu dan orang yang lebih tua..

saya lihat ini penyakit dalam para syabab..sama seperti yang pernah terjadi dalam ikhwan.. saya nak berkata lebih..saya masih baru dan bertatih... jadi saya hanya memerhatikan dan mengambil pelajaran yang berguna untuk diri saya, insaAllah

zaman ini memang perlukan pembimbing dan guru untuk quide kami para syabab.. tapi ada juga sahabat saya yang tidak duduk dalam tanzim yang amat baik akhlaknya..

dan ada pula beberapa sahabat yang duduk dalam nama jamaah yang akhlaknya (tidak diteruskan)...

Allahua'lam ya ustaz..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by thtl on Mon May 14, 2012 9:43 am

baguz juga kalau dien nak buat kajian..

kemudian cetak dgn company Bestseller Publication sdn bhd

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by Ad-Dien on Mon May 14, 2012 9:58 am

thtl wrote:baguz juga kalau dien nak buat kajian..

kemudian cetak dgn company Bestseller Publication sdn bhd

insyaAllah... buat masa ini tak boleh lah.. saya hanya memerhatikan sahaja..macam saya katakan sebelum ni..mungkin beberapa tahun nanti saya dapat lihat sesuatu dan saya boleh menulis berdasarkan pemerhatian saya sejak remaja hingga dewasa..

mungkin masa itu ilmu saya cukup untuk memberi pandangan dan saranan.. kalau sekarang kalau saya beri pandangan dalam buku mesti tak ada yang pandang.. yelah pandangan seseorang yang majhul peribadi dan keilmuannya..

tapi kalau ustaz thtl, ustaz AZ dan yang lain-lain saya rasa lebih baik.. akhi semua banyak pengalaman hidup dan ilmu dari saya.. silakanlah

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by Marjan on Wed May 16, 2012 11:08 am

Kalau ikut saya cara taliban aje..

Sapa tak dengar kata tu...sebat je kehkehkeh

Marjan
AHLI
AHLI

Posts : 6
Points : 6
Join date : 18/04/2012

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by thtl on Wed May 16, 2012 11:37 am

marjan,

merujuk pada penguatkuasaan apa ni?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by Marjan on Wed May 16, 2012 11:47 am

sarcasm jer tuan,

Merujuk kritikan drmaza keatas pemuda dulu

http://nikabduh.wordpress.com/2011/11/01/sekitar-dr-asri/

Marjan
AHLI
AHLI

Posts : 6
Points : 6
Join date : 18/04/2012

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by thtl on Wed May 16, 2012 11:57 am

oa..pasal doc maza kata pemuda P*s ala taleban...hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by yat on Wed May 16, 2012 2:11 pm

sekrang ni dekat wall dr maza panas sahja, pasla Syaikh Rabee lak:

..ramai bertanya siapakah kelompok al-Madkhali yang mula menjejakkan aliran mereka di negara ini..aliran al-madkhali adalah salah satu kelompok salafi aliran keras yang menjadikan asas akidah mereka 'taatkan pemerintah, tanpa mengira adil ataupun zalim, baik ataupun buruk'..tokoh pengasas ajaran ini bernama as-Syeikh Hadi bin Rabi' al-madkhali..al-madkhali menjadikan asas itu sebagai perbezaan antara sesama muslim..mana-mana individu muslim yang dilihat tidak setia kepada pemerintah dianggap sesat dan terkeluar dari ajaran salaf..ajaran salaf pada mereka ialah tafsiran pegangan al-madkhali itu sendiri..mereka kebelakangan ini 'seakan' menolak ataupun sekurangnya tidak dapat menerima Saidatuna 'Aishah, Abdullah ibn Zubair, Saidina Husain Ali, Said bin Jubair dan ramai lagi golongan salaf yang berbalah dengan pemerintah zaman mereka..golongan madkhali terkenal dengan menghukum sesat tokoh-tokoh agama dan gerakan Islam. Mereka menyesatkan Hasan al-Banna, Sayyid Qutb dan seluruh mereka yang terbabit dengan al-Ikhwanul al-Muslimin..bahkan mereka juga menyesatkan golongan salafi yang tidak sebulu dengan mereka seperti Syeikh Salman 'Audah. Safar Hawali, 'Aidh al-Qarni (penulis La Tahzan) al-Syanqiti, Abu Ishak al-Huwaini (tokoh ulama dan dakwah Mesir), Muhammad Hassan (tokoh dakwah Mesir) dan ramai lagi..asas mereka siapa tidak menyokong kerajaan maka dia sesat..mereka menjadikan asas itu penentu hubungan antara muslim..lidah mereka sangat lunak dengan pemerintah sekalipun zalim, tetapi sangat petah memaki hamun, menyesat dan mencerca sesiapa yang tidak menyokong pemerintah..hal ini boleh dilihat di fb ataupun blog-blog mereka..ucapan dua kalimah shahadah seakan tiada erti jika tidak sama dengan pegangan syeikh mereka..sesiapa yang tidak sama dengan syeikh mereka al-madkhali mereka akan beri pelbagai gelaran seperti ahli bidah, terkeluar dari salaf, ikhwani dan pelbagai lagi..salaf jika mereka sebut ia merujuk pegangan dan amalan al-madkhali itu sendiri..merekalah yang mengeluarkan fatwa mempertahankan regim gaddafi, mubarak, zainul abidin bin ali dan lain-lain..mufti saudi sekarang, tokoh-tokoh gerakan Islam memberi amaran tentang bahaya ajaran ini..di UK mereka telah menyebabkan perbalahan sesama muslim kerana menuduh masjid yang tidak mengikut al-madkhali sebagai sesat..di Malaysia ia mula berkembang (walaupun tidak begitu ramai) tetapi aktif..maka kita kena renungi kenyataan "siapa tidak sokong kerajaan dia terkeluar dari salaf' kerana itu lambang al-madkhali..


panas betul, saya tak kenal sgt pun Syaokh rabee ni, ulamak2 yg kononnya 'literal' pun dok guna Syaikh Al-Albani, Syaikh Ibnu Uthaimeen, Syikh Ibn Baaz, Syaikh Saleh Fauzan Al Fauzan, jarang saya dengaq Syiakh Rabee ni...dan saya kenal ada geng2 literal ni yg terlajak lebih, tapi takder la pulak mengkafirkan orang, ni semua heavyweight punya gaduh ni...

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by thtl on Wed May 16, 2012 6:20 pm

dia asal dari Jazan..

sekarang prof di Univ Islam Madinah...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by Ad-Dien on Fri May 18, 2012 11:04 am


Tahniah dan Takziah Dato' Arif Perkasa Dr. Prof Madya Maza.

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Artikel Dr.MAZA: Lain Budaya, Lain Fatwanya

Post by Sponsored content Today at 3:15 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum