Hadis berkenaan nasionalis

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Hadis berkenaan nasionalis

Post by hamba_Allah on Thu May 03, 2012 8:41 pm

As-Salāmu `Alaykum

Saya ingin tahu status 3 hadis dibawah. Harap saya boleh mendapat statusnya disini.

“Bukan daripada kalangan kami orang yang menyeru kepada asobiah, bukan daripada kalangan kami orang yang berperang atas dasar asobiah dan bukan dari kalngan kami yang mati atas dasar asobiah.”

Seorang sahabat bertanya:
“Apakah asobiah itu wahai Rasulullah?”

Nabi Muhammad menjawab:
“Asobiah itu ialah kamu menolong kaummu atas dasar kezaliman.”
[Riwayat Muslim, Abu Daud dan Nasa’i]



Dalam Hadis yang ditulis oleh Misykat al masabih, Rasulullah ṣall Allāhu ʿalay-hi wa-sallam berkata :
dia yang menyeru kepada Assobiyah laksana seorang yang mengigit kemaluan ayahnya.


Dalam dua riwayat yang berbeza oleh Ibnu Al-Mubarak dalam dua kitabnya, Al-Birr dan As-Salah, bahawa terjadi ketidaksepakatan antara Abu Dzar dan Bilal. Abu Dzar berkata kepada Bilal,
"Kamu anak seorang budak hitam" Rasulullah ṣall Allāhu ʿalay-hi wa-sallam yang mendengar perkara ini sangat marah, lalu beliau mengingatkan Abu Dzar dengan bersabda: "Ini keterlaluan Abu Dzar". Orang yang ibunya berkulit putih tidak mempunyai kelebihan yang membuatnya menjadi lebih baik daripada seorang yang ibunya berkulit hitam".
Peringatan ini meninggalkan kesan yang amat dalam diri Abu Dzar. Ia kemudian meletakkan kepalanya di tanah dan bersumpah bahawa ia tidak akan mengangkatnya selagi Bilal belum menginjakkan kakinya ke atasnya.


Apakah status ketiga-tiga hadis diatas? Terima kasih.

hamba_Allah
AHLI
AHLI

Posts : 9
Points : 17
Join date : 09/02/2012

Back to top Go down

Re: Hadis berkenaan nasionalis

Post by thtl on Fri May 04, 2012 5:46 am

Pertama:

حَدَّثَنَا هُرَيْمُ بْنُ عَبْدِ الْأَعْلَى حَدَّثَنَا الْمُعْتَمِرُ قَالَ سَمِعْتُ أَبِي يُحَدِّثُ عَنْ أَبِي مِجْلَزٍ عَنْ جُنْدَبِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْبَجَلِيِّ قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ قُتِلَ تَحْتَ رَايَةٍ عِمِّيَّةٍ يَدْعُو عَصَبِيَّةً أَوْ يَنْصُرُ عَصَبِيَّةً فَقِتْلَةٌ جَاهِلِيَّةٌ

(MUSLIM - 3440) : Telah menceritakan kepada kami Huraim bin Abdul A'la telah menceritakan kepada kami Al Mu'tamir dia berkata; saya mendengar ayahku menyebutkan dari Abu Mijlaz dari Jundab bin Abdullah Al Bajali dia berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Barangsiapa terbunuh karena membela bendera kefanatikan yang menyeru kepada kebangsaan atau mendukungnya, maka matinya seperti mati Jahiliyah."
HR Muslim adalah sahih, tak dipertikaikan lagi


thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis berkenaan nasionalis

Post by thtl on Fri May 04, 2012 5:49 am

Hadis kedua:

حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا عَوْفٌ عَنْ الْحَسَنِ عَنْ عُتَيٍّ عَنْ أُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ قَالَ
رَأَيْتُ رَجُلًا تَعَزَّى عِنْدَ أُبَيٍّ بِعَزَاءِ الْجَاهِلِيَّةِ افْتَخَرَ بِأَبِيهِ فَأَعَضَّهُ بِأَبِيهِ وَلَمْ يُكَنِّهِ ثُمَّ قَالَ لَهُمْ أَمَا إِنِّي قَدْ أَرَى الَّذِي فِي أَنْفُسِكُمْ إِنِّي لَا أَسْتَطِيعُ إِلَّا ذَلِكَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَنْ تَعَزَّى بِعَزَاءِ الْجَاهِلِيَّةِ فَأَعِضُّوهُ وَلَا تَكْنُوا
حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا عِيسَى بْنُ يُونُسَ عَنْ عَوْفٍ عَنْ الْحَسَنِ عَنْ عُتَيٍّ عَنْ أُبَيٍّ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِثْلَهُ حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ عَنْ يُونُسَ عَنْ الْحَسَنِ عَنْ عُتَيٍّ أَنَّ رَجُلًا تَعَزَّى بِعَزَاءِ الْجَاهِلِيَّةِ فَذَكَرَ الْحَدِيثَ قَالَ أُبَيٌّ كُنَّا نُؤْمَرُ إِذَا الرَّجُلُ تَعَزَّى بِعَزَاءِ الْجَاهِلِيَّةِ فَأَعِضُّوهُ بِهَنِ أَبِيهِ وَلَا تَكْنُوا حَدَّثَنَا عَبْد اللَّهِ حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ بْنِ مَيْسَرَةَ حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ زُرَيْعٍ حَدَّثَنَا يُونُسُ عَنْ الْحَسَنِ عَنْ عُتَيٍّ قَالَ قَالَ أُبَيٌّ كُنَّا نُؤْمَرُ إِذَا اعْتَزَى رَجُلٌ فَذَكَرَ مِثْلَهُ

(HR AHMAD - 20285) : Telah menceritakan kepada kami Yahya bin Sa'id telah menceritakan kepada kami Auf dari Hasan dari Utay dari Ubay bin Ka'b berkata, "Pernah kulihat seseorang telanjur membanggakan diri dengan kebanggaan jahiliyah pada Ubbay bin Ka'b. Ia membangga-banggakan ayahnya. Hanya sesaat kemudian ia menggigit (menahan, menyembunyikan) kebanggaan itu dan tidak menyatakannya secara vulgar (terang-terangan). Laki-laki itu (menyatakan keinsafannya) seraya berkata kepada mereka 'Ketahuilah, saya sebenarnya juga sependapat dengan kalian, saya tak bisa apa-apa, hanya telah kudengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Siapa yang membangga-banggakan diri dengan kebanggaan jahiliyah, tolong gigitlah (tahanlah) dan jangan (diterus-teruskan hingga) dinyatakan secara vulgar (terang-terangan)." Telah menceritakan kepada kami Abu Bakar bin Abu Syaibah telah menceritakan kepada kami Isa bin Yunus dari Auf dari Hasan dari Utay dari Ubay dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam seperti itu." Telah menceritakan kepada kami Isma'il dari Yunus dari Hasan dari Utay, bahwa seseorang yang membanggakan nasabnya seperti perbuatan orang-orang Jahiliyah…lalu ia menyebutkan sebagaimana dalam hadits tersebut." Ubay berkata, "Jika ada seorang laki-laki membangga-banggakan nasabnya secara jahiliyah maka kami diperintahkan untuk menahan (dari membangga-banggakan) dengan menjelekkan bapaknya tanpa dengan cara yang vulgar." Telah menceritakan kepada kami Abdullah telah menceritakan kepada kami Ubaidullah bin Umar bin Maisarah. Telah menceritakan kepada kami Yazid bin Zura'i telah menceritakan kepada kami Yunus dari Hasan dari Utay berkata, Ubay berkata, "Kami diperintah jika seseorang yang membanggakan keturunannya…lalu ia menyebutkan hadits tersebut."
Kata syaikh Syuaib yg mentahqiq al-Musnad, hadis hasan

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis berkenaan nasionalis

Post by thtl on Fri May 04, 2012 6:11 am

hadis ketiga:

حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ قَالَ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ وَاصِلٍ الْأَحْدَبِ عَنْ الْمَعْرُورِ بْنِ سُوَيْدٍ قَالَ لَقِيتُ أَبَا ذَرٍّ
بِالرَّبَذَةِ وَعَلَيْهِ حُلَّةٌ وَعَلَى غُلَامِهِ حُلَّةٌ فَسَأَلْتُهُ عَنْ ذَلِكَ فَقَالَ إِنِّي سَابَبْتُ رَجُلًا فَعَيَّرْتُهُ بِأُمِّهِ فَقَالَ لِي النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَا أَبَا ذَرٍّ أَعَيَّرْتَهُ بِأُمِّهِ إِنَّكَ امْرُؤٌ فِيكَ جَاهِلِيَّةٌ إِخْوَانُكُمْ خَوَلُكُمْ جَعَلَهُمْ اللَّهُ تَحْتَ أَيْدِيكُمْ فَمَنْ كَانَ أَخُوهُ تَحْتَ يَدِهِ فَلْيُطْعِمْهُ مِمَّا يَأْكُلُ وَلْيُلْبِسْهُ مِمَّا يَلْبَسُ وَلَا تُكَلِّفُوهُمْ مَا يَغْلِبُهُمْ فَإِنْ كَلَّفْتُمُوهُمْ فَأَعِينُوهُمْ
(BUKHARI - 29) : Telah menceritakan kepada kami Sulaiman bin Harb berkata, telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Washil Al Ahdab dari Al Ma'rur bin Suwaid berkata: Aku bertemu Abu Dzar di Rabdzah yang saat itu mengenakan pakaian dua lapis, begitu juga anaknya, maka aku tanyakan kepadanya tentang itu, maka dia menjawab: Aku telah menghina seseorang dengan cara menghina ibunya, maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menegurku: "Wahai Abu Dzar apakah kamu menghina ibunya? Sesungguhnya kamu masih memiliki (sifat) jahiliyyah. Saudara-saudara kalian adalah tanggungan kalian, Allah telah menjadikan mereka di bawah tangan kalian. Maka siapa yang saudaranya berada di bawah tangannya (tanggungannya) maka jika dia makan berilah makanan seperti yang dia makan, bila dia berpakaian berilah seperti yang dia pakai, janganlah kalian membebani mereka sesuatu yang di luar batas kemampuan mereka. Jika kalian membebani mereka, maka bantulah mereka".

al-Bukhari tidak memperincikan kisah ini. maka kisah itu tidak sahih.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis berkenaan nasionalis

Post by yat on Fri May 04, 2012 7:48 am

dan juga perlu diperincikan maksud assobiyah...bukanlah bermakna bangsa sahaja, atau negara, boleh jadi group jugak, yang saya faham kalau pertahankan 'orang sendiri' walaupun jelas orang tu buat salah boleh dikategorikan sebagai assobiyah

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Hadis berkenaan nasionalis

Post by thtl on Fri May 04, 2012 9:07 am

yat,
maksud asal asobiah adalah grup atau clan atau kabilah. Ini ciri bangsa arab, mengutamakan kabilah atau tribe mereka. Macam daulah ummayah, daulah uthmaniah dan daulah saudiah. asobiah ler tu...
cuma Barat mengembangkan maksudnya kpd nasionalisme

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis berkenaan nasionalis

Post by Ad-Dien on Fri May 04, 2012 7:36 pm

thtl wrote:yat,
maksud asal asobiah adalah grup atau clan atau kabilah. Ini ciri bangsa arab, mengutamakan kabilah atau tribe mereka. Macam daulah ummayah, daulah uthmaniah dan daulah saudiah. asobiah ler tu...
cuma Barat mengembangkan maksudnya kpd nasionalisme

asobiyyah tu digelar walaupun kita redha dengan kezaliman..

tapi hadith ini ditafsir lain oleh ustaz yang terkenal rasanya .... dia memberi komentar dalam majalah Q&A bahkan menjadi kolumnis tetap segmen akidah...asyairah..huhu

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Hadis berkenaan nasionalis

Post by thtl on Fri May 04, 2012 7:39 pm

el-muhammady al-kalantani ler tu kot atau al-Ghari...hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis berkenaan nasionalis

Post by Ad-Dien on Fri May 04, 2012 7:57 pm

thtl wrote:el-muhammady al-kalantani ler tu kot atau al-Ghari...hehehe

bukan...ustaz Raja tu...

el-Muhammady bukan kolumnis tetap

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Hadis berkenaan nasionalis

Post by thtl on Fri May 04, 2012 8:05 pm

Raja mana pulak?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis berkenaan nasionalis

Post by Ad-Dien on Fri May 04, 2012 8:10 pm

thtl wrote:Raja mana pulak?

Raja Mukhlis lah...tak kan tak kenal blog dia..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Hadis berkenaan nasionalis

Post by hamba_Allah on Fri May 04, 2012 9:58 pm

Terima kasih dengan jawapan yang diberikan.

Saya ada soalan berkaitan. Adakah permainan sukan seperti bolasepak antara negeri atau antara negara itu dilarang dalam Islam kerana perkara assabiah itu?

Kalau mengikut hadis yang saya baca, jika menyeru kepada assabiah itu dilarang sudah tentu assabiah yang tidak ghulluw pun dilarang.

Saya keliru sebenarnya. Adakah pertandingan sukan antara negeri atau antara negara itu berkait dengan assabiah? Mungkin pemahaman saya tentang definisi assabiah ini yang tak betul.

Harap dapat penjelasan disini. Terima kasih semua.

hamba_Allah
AHLI
AHLI

Posts : 9
Points : 17
Join date : 09/02/2012

Back to top Go down

Re: Hadis berkenaan nasionalis

Post by thtl on Sat May 05, 2012 7:30 am

Jawab:

Ini dah masuk hukum lain..sukan.

sukan asalnya harus, termasuk bolasepak.


tapi kalau terbukti ia menjurus kpd maksiat, yakni asobiah jahiliyah. Maka bolasepak seperti itu tidak diharuskan. Apakah liga Super malaysia atau Liga M mempromosi asobiah? Ini kena kaji dulu...kita tidak boleh terburu-buru...saya beranggapan, ia ada ciri2 ke arah asobiah, tapi masih terkawal...mungkin ada sebilangan kecil yg fanatik. tapi fanatisme ni ada dalam mana-mana aliran dan segmen. WA

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis berkenaan nasionalis

Post by zikrulmaut_sm on Sun May 20, 2012 4:49 pm

saya nak tanya, apa pandangan Islam terhadap nasionalisme dalam kenegaraan? boleh ke kita melaungkan semangat kesatuan negara?

yang saya nampak, akibat dari laungan tersebut, ummat Islam terpaksa berwala' dengan orang non-Muslim. kesatuan bukan lagi pada aqidah tapi sebagai "orang negara XXX".

kat Indonesia ni lagi parah kot saya tengok. semangat nasionalisme totok habis. kadang-kadang ada yang extreme pro-nasionalist sampai mendiskriminasikan orang luar. kalau ikhwah yang jenis moderate sikit, diorang akan pentingkan ukhuwah sesama agama berbanding semangat negara. kalau yang antagonist extreme, memang anti nasionalisme terus macam HT. heheh

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Hadis berkenaan nasionalis

Post by thtl on Sun May 20, 2012 4:58 pm

zsm,

panjang nak cerita benda ni..hehehe

tapi syaikh Hasan al-Banna banyak kupas isu nasionalisme dan wathaniah (kebangsaan dan kenegerian). kemudian syed Qutb dalam Maalim fi tariq.

dasar kebangsaan yg diamalkan sekarang, 1Malaysia, 1Indonesia, 1Saudia, 1Egypt, 1 Turkiy semuanya menyalahi dasar kesatuan Islam...

yang dibolehkah ialah wathaniah atau perasaan cintakan negeri kelahirannya. misalnya anda lahir di kalimantan, maka anda menyintai kalimantan sebagai tempat kelahiran anda...anda sokong pasukan bolasepak negeri kelantan misalnya kerana anda lahir di kelantan...

tapi dasar kebangsaan mmg tidak cocok dgn Islam sebab Islam mempromosi dasar kebangsaan berdasarkan akidah. akidah adalah dasar kebangsaan Islam.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis berkenaan nasionalis

Post by zikrulmaut_sm on Sun May 20, 2012 5:17 pm

itulah pasal. dasar kesatuan nasionalisme ni macam memaksa rakyat Muslim untuk bersatu dengan non Muslim.

macam mana konsep al-wala' wal bara' dalam Islam yang sebenarnya? apa hukumnya? wajib ke?

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Hadis berkenaan nasionalis

Post by thtl on Sun May 20, 2012 5:39 pm

enta minta benda yg berat dan memerlukan sebuah seminar...mana mungkin dapat diterangkan di sini konsep al-wala dan bara;/

ringkas: al-wala' melakukan sesuatu yg disukai Tuhan dan menjauhi sesuatu yg dibenci Tuhan...

dalam negara Islam, ada warga non-muslim, maka jika mereka ingin menjadi warga negara islam, ia berhak menetap dalam negara Islam...maka bersatu dgn zimmiyin bukanlah albara'.


thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis berkenaan nasionalis

Post by zikrulmaut_sm on Sun May 20, 2012 5:44 pm

wah, berat jugak kalau nak kena buat seminar. heheh

hari tu ada baca dah bab al-wala' wal bara'. tapi saya still tak faham macam mana konsep pelaksanaan dia.

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Hadis berkenaan nasionalis

Post by thtl on Sun May 20, 2012 5:47 pm

ia satu bab dalam mempelajari akidah.

ia bermaksud cinta dan benci dalam mencari keredhaan Allah.

apa yg kita kena buat utk menyintai Allah dan apa yg kita kena benci juga utk mendapat redha Allah

Luv n Hate to win Allah's pleasure....

cth: melaksanakan hudud, adalah al-wala'

menghentikan hukum civil Inggeris, adalah al-bara'.

menutup kelab malam dan rumah sundal adalah al-bara'

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis berkenaan nasionalis

Post by zikrulmaut_sm on Sun May 20, 2012 5:51 pm

owh, jadi maksud al-wala' wal bara' ni luas dan bukan hanya terbatas pada segi struktur sosial saja lah ni ye.

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Hadis berkenaan nasionalis

Post by thtl on Sun May 20, 2012 5:57 pm

Ia diletakkan di bawah bab Akidah

kalau dibawa ke dalam sosial, mmg hancuslaa sebab sosial dan politik ni adalah fiqh yg tersendiri pulak...kita kena clear dulu wala dan bara' ni duduk dalam akidah...

bila masuk isu sosial dan politik, kita kena pakai tools yg lain pulak

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis berkenaan nasionalis

Post by zikrulmaut_sm on Sun May 20, 2012 6:08 pm

ok. noted.

kadang-kadang messed up sebab orang selalu sebut bab al-wala' wal bara' dalam politik dan sosial. diorang suruh wala' dengan geng yang ni, wala' dengan geng yang itu. tu yang buat pening tu.

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Hadis berkenaan nasionalis

Post by thtl on Sun May 20, 2012 6:26 pm

geng salafi literal mmglah depa akan guna benda ni dalam politik..maka segala benda tak boleh termasuk nak keluar mengundi dan demokrasi. sebab demokrasi tu kufur

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis berkenaan nasionalis

Post by hamba_Allah on Mon May 21, 2012 12:16 am

thtl wrote:zsm,

panjang nak cerita benda ni..hehehe

tapi syaikh Hasan al-Banna banyak kupas isu nasionalisme dan wathaniah (kebangsaan dan kenegerian). kemudian syed Qutb dalam Maalim fi tariq.

dasar kebangsaan yg diamalkan sekarang, 1Malaysia, 1Indonesia, 1Saudia, 1Egypt, 1 Turkiy semuanya menyalahi dasar kesatuan Islam...

yang dibolehkah ialah wathaniah atau perasaan cintakan negeri kelahirannya. misalnya anda lahir di kalimantan, maka anda menyintai kalimantan sebagai tempat kelahiran anda...anda sokong pasukan bolasepak negeri kelantan misalnya kerana anda lahir di kelantan...

tapi dasar kebangsaan mmg tidak cocok dgn Islam sebab Islam mempromosi dasar kebangsaan berdasarkan akidah. akidah adalah dasar kebangsaan Islam.

ha saya tak faham sikit. Macamana pula dengan cintakan negara? Sokong pasukan bolasepak Malaysia? Adakah itu wathaniah atau assabiah?

Mohon penjelasan. terima kasih Smile

hamba_Allah
AHLI
AHLI

Posts : 9
Points : 17
Join date : 09/02/2012

Back to top Go down

Re: Hadis berkenaan nasionalis

Post by thtl on Mon May 21, 2012 6:08 am

cintakan negara itu adalah kebangsaan

cintakan bolasepak malaysia adalah kebangsaan

jika OIC jadi khilafah islamiah, maka jika sokong bolasepak malaysia, barulah wathaniah

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis berkenaan nasionalis

Post by Sponsored content Today at 11:09 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum