OFFLINE FOR A WHILE..Hari Kesedihan Buatku

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

OFFLINE FOR A WHILE..Hari Kesedihan Buatku

Post by Ad-Dien on Sat May 05, 2012 1:16 pm


Asif..tiada kekuatan melainkan ianya telah diangkat...
tiada daya melainkan ianya telah diambil..
dunia ini terasa sempit buatku sekalipun ia luas..
beruntunglah orang-orang yang bergembira..
berdukalah orang-orang yang tertimpa..

-uzlah-


ضَاقَتْ عَلَيْهِ الأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: OFFLINE FOR A WHILE..Hari Kesedihan Buatku

Post by thtl on Sat May 05, 2012 1:20 pm

faham, faham

beruzlahlah sedikit masa..

andaikata aku berada di USJ, sudah tentu aku akan bersamamu...

Wallah al-Musta'aan

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: OFFLINE FOR A WHILE..Hari Kesedihan Buatku

Post by Azamtekad on Sat May 05, 2012 2:32 pm

HambaNya wrote:
Asif..tiada kekuatan melainkan ianya telah diangkat...
tiada daya melainkan ianya telah diambil..
dunia ini terasa sempit buatku sekalipun ia luas..
beruntunglah orang-orang yang bergembira..
berdukalah orang-orang yang tertimpa..

-uzlah-


ضَاقَتْ عَلَيْهِ الأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ

Kodarullaha wamasha 'afa'ala Semoga Allah menggantikan perkara yang hilang dengan yang lebih baik. Wallahu'alam

_________________
Husnul Khotimah

Azamtekad
AHLI
AHLI

Posts : 159
Points : 188
Join date : 25/11/2011
Location : Klang

http://kambinghalal.blogspot.com

Back to top Go down

Re: OFFLINE FOR A WHILE..Hari Kesedihan Buatku

Post by ummuyaser on Sat May 05, 2012 7:55 pm

Assalamualaikum...kenapa dengan Dien......apa terjadi ni... Neutral

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: OFFLINE FOR A WHILE..Hari Kesedihan Buatku

Post by thtl on Sat May 05, 2012 8:18 pm

dien ada mohon tempat utk belajar kat IPT agama di selangor, tapi hari ini dapat surat, dukacita permohonan tuan tidak berjaya...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: OFFLINE FOR A WHILE..Hari Kesedihan Buatku

Post by Azamtekad on Sun May 06, 2012 1:36 am

thtl wrote:dien ada mohon tempat utk belajar kat IPT agama di selangor, tapi hari ini dapat surat, dukacita permohonan tuan tidak berjaya...

Kalau anda boleh gembira mendapat duka sebagaimana apabila dikurniakan nikmat memang sudah tinggi darjat anda disisi Allah swt.Jangan fikir sangat, ada hikmah ni.

_________________
Husnul Khotimah

Azamtekad
AHLI
AHLI

Posts : 159
Points : 188
Join date : 25/11/2011
Location : Klang

http://kambinghalal.blogspot.com

Back to top Go down

Re: OFFLINE FOR A WHILE..Hari Kesedihan Buatku

Post by yat on Sun May 06, 2012 4:38 am

sabaq dien, ada hikmahnya tu.....

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: OFFLINE FOR A WHILE..Hari Kesedihan Buatku

Post by thtl on Sun May 06, 2012 8:01 am

tak tau ler ni berapa hari ad_dien akan membawa diri

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: OFFLINE FOR A WHILE..Hari Kesedihan Buatku

Post by ummuyaser on Sun May 06, 2012 1:56 pm

Oo...takpa Dien, cuba lagi. Kalau Dien sungguh2 nak belajar agama buat mcm orang2 Thailand, Singapore dll. Mereka nekad pergi mendaftar di Maahad Buhuth Cairo utk belajar Arabic dan masuk ke Maahad Azhar utk dpt sijil masuk Univ.

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: OFFLINE FOR A WHILE..Hari Kesedihan Buatku

Post by thtl on Sun May 06, 2012 2:51 pm

UY,

rasanya dien ni jenis low risk taker...lagipun nak cari modal awal utk urusan visa dan ticket KLIA-Cairo tu satu hal juga. Mungkin parents dien tak akan kasi...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: OFFLINE FOR A WHILE..Hari Kesedihan Buatku

Post by Nizam on Sun May 06, 2012 7:11 pm

ana bersedih dan dukacita kerana layanan di ofis, seperti diejek, direndahkan, ana amik kesempatan ni untuk doa agar Allah mempermudahkan urusan Ad-Dien dan moga Ad-dien dapat melanjutkan pelajaran di KSA dalam bidang fiqh, hadis.

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: OFFLINE FOR A WHILE..Hari Kesedihan Buatku

Post by kalepensel on Sun May 06, 2012 7:42 pm

HambaNya wrote:
Asif..tiada kekuatan melainkan ianya telah diangkat...
tiada daya melainkan ianya telah diambil..
dunia ini terasa sempit buatku sekalipun ia luas..
beruntunglah orang-orang yang bergembira..
berdukalah orang-orang yang tertimpa..

-uzlah-


ضَاقَتْ عَلَيْهِ الأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ

moga dien dilebarkan rezeki.

kalepensel
AHLI
AHLI

Posts : 176
Points : 260
Join date : 30/01/2012
Age : 21
Location : Kota Bharu, Kelantan

Back to top Go down

Re: OFFLINE FOR A WHILE..Hari Kesedihan Buatku

Post by thtl on Mon May 07, 2012 9:38 am

dah 24 jam dien menghilang..

kemungkinan Allah tak izin dien ke IPTA selangor tu mungkin kerana di sana ramai pensyarah asya'irah kot...hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: OFFLINE FOR A WHILE..Hari Kesedihan Buatku

Post by elhamra' on Mon May 07, 2012 9:48 pm

JANGAN TERLALU BERSEDIH

Wahai saudaraku …

Mungkin saat ini kau dirundung duka

Tetapi seharusnya tidak membuat engkau berlarut lama

Wahai saudaraku …

Ingatlah, kondisi kita tidak selamanya harus dalam suka

Kadang akan merasakan duka

Suka dan duka akan terus berganti dalam hidup kita

Wahai saudaraku …

Takdir Allah itu begitu baik

Jika kita pandang dari satu sisi mungkin terasa tidak enak

Namun coba kita pandang dari sisi lain, Allah punya maksud lain yang terbaik

Wahai saudaraku …

Bukankah Nabimu –shallallahu ‘alaihi wa sallam- bersabda,

مَا يُصِيبُ الْمُسْلِمَ مِنْ نَصَبٍ وَلاَ وَصَبٍ وَلاَ هَمٍّ وَلاَ حُزْنٍ وَلاَ أَذًى وَلاَ غَمٍّ حَتَّى الشَّوْكَةِ يُشَاكُهَا ، إِلاَّ كَفَّرَ اللَّهُ بِهَا مِنْ خَطَايَاهُ

Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu keletihan dan penyakit (yang terus menimpa), kehawatiran dan kesedihan, dan tidak juga gangguan dan kesusahan bahkan duri yang melukainya melainkan Allah akan menghapus kesalahan-kesalahannya.[1]

Perhatikanlah bagaimana janji Rabbmu

Dosa-dosamu akan berguguran satu demi satu

Jadi tidak perlu bersedih …

فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا

“Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.” (QS. Alam Nasyroh: 5)

Di balik kesulitan ada kemudahan yang begitu banyak

Karena satu kesulitan mustahil mengalahkan dua kemudahan

Jadi tidak perlu bersedih …

وَأَنَّ النَّصْرَ مَعَ الصَّبْرِ

“Sesungguhnya pertolongan akan datang bersama kesabaran”[2]

Jalan keluar begitu dekat bagi orang yang bertakwa

Pertolongan mudah datang jika seseorang bersabar

Jadi tidak perlu bersedih …

Jagalah hati, lisan dan anggota badan dari berkeluh kesah

Ridholah dengan takdir ilahi

Jadikan sabar sebagai jalan meraih pertolongan.

Musibah semakin mendewasakan diri

Musibah semakin meninggikan derajat di sisi Allah

Musibah semakin menguji iman seseorang

Moga Allah menjadikan badai cepat berlalu

Moga Allah menjadikan diri kita menjadi orang yang bersabar

Moga Allah membalas orang yang bersabar dengan JANNAH

#sumber http://muslim.or.id/tazkiyatun-nufus/jangan-terlalu-bersedih.html


elhamra'
AHLI
AHLI

Posts : 36
Points : 44
Join date : 25/12/2011

Back to top Go down

Re: OFFLINE FOR A WHILE..Hari Kesedihan Buatku

Post by thtl on Tue May 08, 2012 5:49 pm

dien,

menghilangkan diri ni dan tak bertegur sapa dgn kawan cyber dan rakan bicara thtl ni kena maksima TIGA hari je tau...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: OFFLINE FOR A WHILE..Hari Kesedihan Buatku

Post by zikrulmaut_sm on Wed May 09, 2012 1:43 am

biasanya kalau saya ada masalah, saya cari waktu yang mustajab untuk berdoa. waktu turun hujan, waktu antara azan-iqamat, waktu 1/3 malam terakhir, etc.

waktu-waktu sebegitu saya rasa sangat berharga. kalau Allah perkenankan doa kita waktu tu, masalah besar macam mana pun boleh selesai. Smile

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: OFFLINE FOR A WHILE..Hari Kesedihan Buatku

Post by Ad-Dien on Wed May 09, 2012 7:26 am



insyaAllah................................

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: OFFLINE FOR A WHILE..Hari Kesedihan Buatku

Post by thtl on Wed May 09, 2012 8:19 am

fulamak, sayunya tengok avatar tu...dien kan anak sulong. u must be very strong mentally

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: OFFLINE FOR A WHILE..Hari Kesedihan Buatku

Post by Ad-Dien on Wed May 09, 2012 9:17 am

thtl wrote:fulamak, sayunya tengok avatar tu...dien kan anak sulong. u must be very strong mentally

insyaAllah...

cuma hati ini nak belajar..dah setahun "berehat".. tak ke kelas... susah saya nak cakap perasaan tu macam mana.. masa amat penting untuk saya penuhi dengan belajar.. saya tak rasa saya muda lagi..


عاشق العلم محجوب

betul-betul ingin uzlah lagi..maaflah..~~~

مع السلامة

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: OFFLINE FOR A WHILE..Hari Kesedihan Buatku

Post by nur on Wed May 09, 2012 9:28 am

‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ[b]

terkadang kita terlepas pandang benda ni..

nur
AHLI
AHLI

Posts : 86
Points : 102
Join date : 17/02/2012

Back to top Go down

Re: OFFLINE FOR A WHILE..Hari Kesedihan Buatku

Post by thtl on Wed May 09, 2012 10:19 am

dien,
nur dah kasi ayat 1000 dinar Jordan...hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: OFFLINE FOR A WHILE..Hari Kesedihan Buatku

Post by yugimudo on Wed May 09, 2012 2:20 pm

Salam. Pada Ad-Dien yg dikatakan sama baya KohKohKoh

Baru smalam saya kena ujian besar. Bukan pasal kehilangan tapi pasal akademik.

Projek tahun akhir sya menemui kebuntuan. Gagal mgkin sgt tinggi, putus asa dah banyak kali cuma kecekalan jer buat saya terus maju ke depan. Apakan daya, supervisor (SV) xmemahami. Saya dituduh tidak proaktif, stress xbertempat dan tidak buat kerja. Banyak lagi tuduhan yg jenis tikam tanpa bayang, sesetengah tuduhan tu x berasas pun. Perasaan masa tu kalo bukan sbb ada amoi kat sebelah (partner sy, under SV yg sama)dah nangis dah. Control macho beb.

Tapi saya tk nak dendam dgn SV. Saya cuba utk hadapi dgn positif. Mgkin SV saya niat baik, cuma pilihan ayat tu mengguris hati. Saya ni pun bukan jenis sabar tapi demi utk segulung ijazah, pahit hempedu pun kena telan gak. Org tua ni banyak pengalaman. Kata2 diaorg ada unsur hikmah

Moral: Setiap perkara ada ujian. Belajar, bekerja, berehat. Mgkin bukan rezeki atau Allah ada takdir lain utk Dien. Kalo belajar pun, mesti ada lar saat2 begini. Moga Dien dapat yg Dien hajat KohKohKoh

yugimudo
AHLI
AHLI

Posts : 3
Points : 3
Join date : 01/05/2012

Back to top Go down

Re: OFFLINE FOR A WHILE..Hari Kesedihan Buatku

Post by aniliaz on Wed May 09, 2012 3:34 pm

HambaNya wrote:

insyaAllah................................

comelnya avatar tn.dien adik yg comel.. hehe Allah nak beri yg lebih baik ni..jgn sedih2 ok.. akak ni panjang gak kisah sedih hidupnya... sabar ok.. mudah2an dien sentiasa dlm jagaan dan peliharaan Allah.. Allah beri ujian sbb nak bg yg hebat2.. pesan Ustaz Ismail Kamus pada akak.. senyum2 ek.. Smile

aniliaz
AHLI
AHLI

Posts : 234
Points : 252
Join date : 27/03/2012
Location : Kuala Lumpur

Back to top Go down

Re: OFFLINE FOR A WHILE..Hari Kesedihan Buatku

Post by kalepensel on Wed May 09, 2012 7:05 pm

HambaNya wrote:
thtl wrote:fulamak, sayunya tengok avatar tu...dien kan anak sulong. u must be very strong mentally

insyaAllah...

cuma hati ini nak belajar..dah setahun "berehat".. tak ke kelas... susah saya nak cakap perasaan tu macam mana.. masa amat penting untuk saya penuhi dengan belajar.. saya tak rasa saya muda lagi..


عاشق العلم محجوب

betul-betul ingin uzlah lagi..maaflah..~~~

مع السلامة

dien dah la tu. ceria la, kami nak dien yang lama, ceria sokmo

kalepensel
AHLI
AHLI

Posts : 176
Points : 260
Join date : 30/01/2012
Age : 21
Location : Kota Bharu, Kelantan

Back to top Go down

Re: OFFLINE FOR A WHILE..Hari Kesedihan Buatku

Post by yat on Thu May 10, 2012 7:27 am

la tahzan...la tahzan......

KENAPA AKU DIUJI?
Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja)
mengatakan:”Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi? Dan
sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka
sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan
sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta ~ Surah Al-Ankabut
ayat 2-3

KENAPA AKU TIDAK MENDAPATKAN APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?
Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan
boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu;
Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui ~ Surah Al-Baqarah
ayat 216

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan
kesanggupannya ~ Surah Al-Baqarah ayat 286

MERASA KECEWA YANG AMAT SANGAT?
Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih
hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya),
jika kamu orang-orang yang beriman ~ Surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA?
Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah
kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan
bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beruntung. ~ Surah Al-Imran
ayat 200

Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang
demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu’, ~
Surah Al-Baqarah ayat 45

APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?
Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri dan
harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. ~ Surah At-Taubah
ayat 111

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Ilah selain Dia. Hanya kepada-Nya
aku bertawakal ~ Surah At-Taubah ayat 129

AKU TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!!
..dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada
berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir. ~ Surah
Yusuf ayat 87

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: OFFLINE FOR A WHILE..Hari Kesedihan Buatku

Post by Sponsored content Today at 7:36 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum