perihal dakwah

View previous topic View next topic Go down

perihal dakwah

Post by Ahmad Shamil on Sat May 05, 2012 7:02 pm

selalunya dakwah berlaku di masjid,madrasah, surau
sebahagian orang ada yg berpendapat- tugas berdakwah dikira selesai dgn mengadakan majlis2 ilmu di masjid..siapa yg tak datang dia menanggung dosa kalau dia jahil..

ada yg berpendapat, tidak habis di masjid/surau/madrasah..imam/ustaz/ulamak perlu turun padang berdakwah kepada masyarakat, sama ada rumah ke rumah, atau tempat2 berkumpulnya mereka sprti kedai kopi, kafe, pondok bas dan seumpamanya..

adakah kita akan dipersoalkan di akhirat kelak jika kita tak pergi berdakwah ke tempat2 selain masjid/surau/madrasah...adakah kita akan didakwa oleh Allah kerana kita x menyampaikan dakwah kpd org yg x dtg ke masjid?


_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: perihal dakwah

Post by thtl on Sat May 05, 2012 7:08 pm

pertama: hukum berdakwah
ianya fardhu kifayah
kedua: fiqh dakwah ada macam-macam cara/ metod..

dakwah umum
dakwah fardiah
dakwah internet/cyber
dakwah media cetak dan elektronik
dakwah haraki
dakwah NGO


maka masing2 fokus kpd apa yg dia paling baik melakukannya. kalau boleh sebanyak mungkin lagi bagus, namun, dakwah kena dilaksanaka mengikut kemampuan

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: perihal dakwah

Post by Ahmad Shamil on Sat May 05, 2012 7:12 pm

minggu lepas kan ust saya join ijtima jamaah tabligh...
kalau ikut penerangan tu, kita ustaz2 ni x selesai tugas di masjid sahaja..
kena turun padang berdakwah pada masyarakat...kena buat ziarah rumah ke rumah...
cara diorang cakap tu, seolah2 kita akan dipersoalkan nanti di akhirat kalau kita x buat dakwah turun padang..

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: perihal dakwah

Post by Ahmad Shamil on Sat May 05, 2012 7:19 pm

kalau fardhu kifayah kan ust, bermakna perlu saling tampung menampung je kan..
maknanya saya berdakwah di dalam masjid, mereka pula berdakwah cara mereka di luar masjid...

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: perihal dakwah

Post by thtl on Sat May 05, 2012 7:48 pm

ya, tampung menampung.

Hujah JT tu mmg tak leh pakai sangat. sebenarnya di zaman salaf, apa yg JT buat tu adalah kerja2 mubaligh2 yg dihantar oleh khalifah kpd kabilah2...

kaau ustaz dah fokus kpd mengajar di mesjid, maka tugas mengetuk pintu rumah2 tu mmg specialize utk JT ler..sebab depa dah sanggup nak buat kerja tu...hehehe

JT ni mmg dah sanggup pikul tugas mengetuk pintu rumah.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: perihal dakwah

Post by zikrulmaut_sm on Tue May 08, 2012 1:05 pm

hari tu saya ada pergi majlis tazkirah bersama jemaah tabligh. mereka datang dari malaysia untuk khuruj selama lebih kurang 4 bulan di sulawesi. saya ada dengar jugak kata-kata yang hampir sama seperti yang dikatakan ustaz abu zubair berkenaan dakwah.

kalau tak silap saya, ada satu ayat al-Quran yang menceritakan yang orang Yahudi dulu telah meninggalkan amar makruf nahi munkar.

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: perihal dakwah

Post by thtl on Tue May 08, 2012 1:11 pm

sebab tu ianya fardhu kifayah
AQ 3:104

bukan wajib atas semua orang...

adapun kasus Bani Israel tu sebab depa meninggalkan terus nahy mungkar...amar makruf mmg depa buat, tapi nahy mungkar depa tinggalkan.

sama spt yg geng JIL nak laa..depa tak mahu nahy mungkar ni..sebab dah jadi Moral Policing.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: perihal dakwah

Post by zikrulmaut_sm on Tue May 08, 2012 1:52 pm

owh, betul jugak. amar makruf tanpa nahi mungkar ni ada ciri liberal. biasanya atas nama human right, semua benda boleh jadi "makruf".

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: perihal dakwah

Post by Ahmad Shamil on Wed May 09, 2012 11:08 am

dalam salah satu tazkirah mereka...
mereka menjawab persoalan org tentang mereka...
"kenapa asyik amar makruf je...x nak nahi munkar?"
kata mereka:
di sebalik amar makruf mereka itu ada nahi munkar yg paling besar..
mereka mendakwa mereka sedang mencegah kemungkaran terbesar iaitu syirik dgn cara ajak org buat baik..

satu lagi "modal" mereka ialah kiaskan pada bilik yg gelap..
kejahatan dan kejahilan ibarat bilik yg gelap..kalau kita marah, kita pukul, dia x kan terang...jadi kita kena suluh cahaya..
suluhan cahaya ini ialah buat baik dan ajak org buat baik...

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: perihal dakwah

Post by thtl on Wed May 09, 2012 11:15 am

ngarut semua tu...hehehe

nahy mungkar yg paling power diraih melalui kuasa politik. Contoh di Mesir, Ikhwan dan Salafi akhirnya masuk politik sebab nak tegakkan nahy mungkar kerana selama ini mereka macam JT juga hanya amar makruf.
cuba JT tubuhkan parti...di India ke.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: perihal dakwah

Post by Ahmad Shamil on Wed May 09, 2012 11:20 am

saya cuba bersikap terbuka dengan mereka...
tapi entahlah...kadang2 mereka macam ambik kesempatan plak atas keterbukaan saya tu..
adakah saya perlu bersikap tertutup semula kpd mereka

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: perihal dakwah

Post by thtl on Wed May 09, 2012 11:31 am

eh eh, kena bersikap open..seba kita tahu asal usyul JT adalah amar makruf dan menegakkan 6 prinsip Tabligh mereka...biarkan kerana itu saja kemampuan mereka dan ia memenuhi impian dan inspirasi ramai umat Islam yg kecewa dgn keadaan mereka, maka sekurangnya mereka ada pilihan yg sesuai dgn jiwwa mereka, keluar bersama JT.

JT ni nak tegur atau ubah manhaj mereka mmg impossible..so, biarlah mereka dalam keadaan begitu dan Allah tidak membebankan sesorang sesuai dgn kefahaman dan kemampuan mereka...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: perihal dakwah

Post by Ahmad Shamil on Wed May 09, 2012 12:45 pm

huhu tapi diorang ajak saya keluar 3 hari, 40 hari dan setahun ust..huhu

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: perihal dakwah

Post by thtl on Wed May 09, 2012 12:49 pm

dulu, saya declare secara terus terang dgn JT..

saya jawab, OK, saya setuju nak keluar bersama kamu, tapi saya ni dari Jamaah Ikhwan. saya sanggup keluar dgn kamu, dengan syarat, kamu kena pergi menghadiri program Ikhwan juga, ijtima', tamrin dan mukhayyam kami.

atau camna?

sebab kami pun padat dgn program. jika awak nak saya ikut kamu, kamu pun kena sudilah ikut program kami supaya kamu dapat bandingkan program ikhwan vs tabligh.

geng PAS pun sama, depa akan isytihar, saya ni org Pas..kami pun dah ada projek, program dan tamrin kami...

maka dengan jamaah ni kita kena terangkan kita dari jamaah mana. kalau tidak depa kita ni jenis dok goyang kaki tengok astro kat rumah...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: perihal dakwah

Post by Ahmad Shamil on Wed May 09, 2012 12:50 pm

saidina umar pernah beri arahan pada panglima tentera pada zaman beliau supaya jgn tahan tentera lebih dari 3 bulan..ia disimpulkan drp pertanyaan beliau pada para wanita, lama mana seorg istri leh bertahan tanpa suami..
(sumber- kitab al-muktamad fi fiqh as-syafi'i, dr muhammad az-zuhaili)

so cmne dgn status diorang keluar sampai 4 bulan, setahun..

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: perihal dakwah

Post by Ahmad Shamil on Wed May 09, 2012 12:53 pm

thtl wrote:dulu, saya declare secara terus terang dgn JT..

saya jawab, OK, saya setuju nak keluar bersama kamu, tapi saya ni dari Jamaah Ikhwan. saya sanggup keluar dgn kamu, dengan syarat, kamu kena pergi menghadiri program Ikhwan juga, ijtima', tamrin dan mukhayyam kami.

atau camna?

sebab kami pun padat dgn program. jika awak nak saya ikut kamu, kamu pun kena sudilah ikut program kami supaya kamu dapat bandingkan program ikhwan vs tabligh.

geng PAS pun sama, depa akan isytihar, saya ni org Pas..kami pun dah ada projek, program dan tamrin kami...

maka dengan jamaah ni kita kena terangkan kita dari jamaah mana. kalau tidak depa kita ni jenis dok goyang kaki tengok astro kat rumah...

saya dr jamaah salafi heheheh
diorang bukan tak tau ust, saya memang full time menyampai amanah ilmu..hari2 saya ada pogram..
tp sebahagian drp diorang suruh korbankan seketika pengajian2 saya tu utk pergi keluar bersama mereka...
diorg kata lps keluar ilmu saya akan lg mantop kohkohkoh

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: perihal dakwah

Post by thtl on Wed May 09, 2012 1:03 pm

dalam hidup ni, ust AZ..kita kena berani berkata TIDAK atau NO...

budaya arab kat sini camtu, budaya org putih pun sama, depa ada kehendak utk berkata TIDAK kepada sesuatu yang depa x suka...

tak ada salah apa pun utk kita menolak pelawaan JT menyertai dakwah mereka...kerana JT bukan mewakili Islam...seruan mereka adalah seruan sebuah NGO sahaja...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: perihal dakwah

Post by Ahmad Shamil on Wed May 09, 2012 1:18 pm

thtl wrote:dalam hidup ni, ust AZ..kita kena berani berkata TIDAK atau NO...

budaya arab kat sini camtu, budaya org putih pun sama, depa ada kehendak utk berkata TIDAK kepada sesuatu yang depa x suka...

tak ada salah apa pun utk kita menolak pelawaan JT menyertai dakwah mereka...kerana JT bukan mewakili Islam...seruan mereka adalah seruan sebuah NGO sahaja...

NGO yg berdaftar ke ust heheh

ana skrg ni jd JK masjid kariah..biro agama..asalnya ana minta bantuan diorang utk program imarah masjid..utk program pembacaan hadis slps asar dan ziarah dakwah umum utk org kampung...dua benda ni x de masalah..

nanti pasal keluar tu ana akan ikut ckp ust la.. NO

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: perihal dakwah

Post by thtl on Wed May 09, 2012 1:29 pm

ahlan..

sesi pembacaan hadis tu pastikan depa baca riadhus solihin ke...atau silsilah al-sahihah albani ke...hehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: perihal dakwah

Post by Ahmad Shamil on Wed May 09, 2012 1:38 pm

kitab muntakhab ahadis digunakan..
tp setakat ni x de masalah sebab ana yg buat jadual bacaan
ana akan pastikan status hadis2 tu sebelum masukkan dlm jadual
minggu ni insya Allah ana akan start guna riadhus salihin..luqman hadiahkan pd ana minggu lepas

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: perihal dakwah

Post by Sponsored content Today at 11:22 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum