Tatacara Majlis Tazkirah

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Tatacara Majlis Tazkirah

Post by Nizam on Fri May 11, 2012 1:28 am

Assalammualaikum

Di tempat kerja ana, GM selalu gak wat majlis tazkirah untuk para pekerja. Dan GM ana pernah ikuti kuliah di IQ dan pernah ikut kuliah Dr Asri. Dia dah tahu ana pun pernah gi IQ dan dengar kuliah2 sunnah ni. Tak mustahil satu hari dia suruh ana lak kasi tazkirah. Mohon kongsi tatacara nak start majlis ilmu cara sunnah?

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Tatacara Majlis Tazkirah

Post by Ad-Dien on Fri May 11, 2012 11:29 am

Penyu wrote:Assalammualaikum

Di tempat kerja ana, GM selalu gak wat majlis tazkirah untuk para pekerja. Dan GM ana pernah ikuti kuliah di IQ dan pernah ikut kuliah Dr Asri. Dia dah tahu ana pun pernah gi IQ dan dengar kuliah2 sunnah ni. Tak mustahil satu hari dia suruh ana lak kasi tazkirah. Mohon kongsi tatacara nak start majlis ilmu cara sunnah?

skadar berkongsi sahaja..

1.



Sahih al-Bukhari صحيح البخاري
Kitab Permulaan Wahyu كتب بدىء الوحي



عَنْ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَلَى الْمِنْبَرِ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَاتِ وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِىٍٔ مَانَوَى فَمَنْ كَانَتْ حِجْرَتُهُ إِلَى دُنْيَا يُصِيبُهَا أَوْ إِلَى امْرَأَةٍ يَنْكِحُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَاهَاجَرَ إِلَيْهِ


Daripada Umar al-Khattab r.a diatas mimbar berkata, Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda semua perbuatan tergantung niatnya dan (balasan) bagi setiap orang (bergantung) kepada apa yang diniatkannya. Barangsiapa niat hijrahnya kerana dunia yang ingin dimilikinya atau kerana perempuan yang ingin dinikahinya, maka hijrahnya adalah kepada apa yang dia niatkan (Riwayat al-Bukhari)

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Tatacara Majlis Tazkirah

Post by thtl on Fri May 11, 2012 11:49 am

penyu tanya cara nak start majlis la dien, bukan nak start terus syarah hadis 40...
hadis 40 tu kuliah bersiri, penyu nak buat tazkirah setahun sekali je...

start dgn memuji Allah, selawat la..atau khutbatul Hajaat tu

dien ada matan khutbah hajat tu...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tatacara Majlis Tazkirah

Post by yat on Fri May 11, 2012 11:52 am

saya selalu tgk contoh ustaz2 sunnah mula mahjlis, tapi tak tahu lak asal-usul nya, kot ada teks dan ayatnya, mintak paste kat sini..

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Tatacara Majlis Tazkirah

Post by Ad-Dien on Fri May 11, 2012 12:38 pm


Mamng yang pertama perlu luruskan niat..

maaf andai tidak bersetuju..

kemudian biasanya kuliah sunnah atau penulisan sunnah dimulakan dengan rangkap ini..

ada sandarannya

بسم الله الرحمن الرحيم





الحمد الله، نحمده ونستعينه ونستغفره، ونعوذ باالله من شرور انفسنا ومن سيئات اعمالنا، من يهده الله فلا مضل له، ومن يضلل فلا هادي له، واشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له، واشهس ان محمدا عبده ورسوله.
أما بعد

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Tatacara Majlis Tazkirah

Post by Ad-Dien on Fri May 11, 2012 12:46 pm




فإن اصدق الحديث كتاب الله واحسن الهدي هدي محمد صلى الله عليه وسلم، وشر الامور محدثاتها، وكل محدثة بدعة، وكل بدعة ضلالة، وكل ضلالة في النار

Rasulullah s.a.w membaca ketika khutbah, diriwayatkan oleh sebahagian muhaddithin. al-Albani menaqalkannya dalam al-Ajwiba al-Nafiah 'an As-Ilati Lajnah Masjid al-Jamiah

allahua'lam

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Tatacara Majlis Tazkirah

Post by thtl on Fri May 11, 2012 12:59 pm

aha..inilah yg bro penyu nak dien...

ala kulli hal, harap bro penyu lihat U-tube Ust Rasul Dahri ke, klip U-tube, Dr Abu Anas al-Madani ke. Ust Fathul Bari, Dr Maza ke...maka follow intro depa tu...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tatacara Majlis Tazkirah

Post by Nizam on Fri May 11, 2012 1:19 pm

kalau penutup lak?

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Tatacara Majlis Tazkirah

Post by Nizam on Fri May 11, 2012 1:23 pm

HambaNya wrote:
Penyu wrote:Assalammualaikum

Di tempat kerja ana, GM selalu gak wat majlis tazkirah untuk para pekerja. Dan GM ana pernah ikuti kuliah di IQ dan pernah ikut kuliah Dr Asri. Dia dah tahu ana pun pernah gi IQ dan dengar kuliah2 sunnah ni. Tak mustahil satu hari dia suruh ana lak kasi tazkirah. Mohon kongsi tatacara nak start majlis ilmu cara sunnah?

skadar berkongsi sahaja..

1.



Sahih al-Bukhari صحيح البخاري
Kitab Permulaan Wahyu كتب بدىء الوحي



عَنْ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَلَى الْمِنْبَرِ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَاتِ وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِىٍٔ مَانَوَى فَمَنْ كَانَتْ حِجْرَتُهُ إِلَى دُنْيَا يُصِيبُهَا أَوْ إِلَى امْرَأَةٍ يَنْكِحُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَاهَاجَرَ إِلَيْهِ


Daripada Umar al-Khattab r.a diatas mimbar berkata, Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda semua perbuatan tergantung niatnya dan (balasan) bagi setiap orang (bergantung) kepada apa yang diniatkannya. Barangsiapa niat hijrahnya kerana dunia yang ingin dimilikinya atau kerana perempuan yang ingin dinikahinya, maka hijrahnya adalah kepada apa yang dia niatkan (Riwayat al-Bukhari)

hehehe ana pernah terpikir gak kalau kena kasi kuliah ana nak citer hadis ni

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Tatacara Majlis Tazkirah

Post by thtl on Fri May 11, 2012 1:33 pm

penutup? minta dien cari dulu...hehehe

hadis dalam matan arbaien mmg sesuai buat tazkirah...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tatacara Majlis Tazkirah

Post by Nizam on Sat May 12, 2012 10:02 am

mana addein

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Tatacara Majlis Tazkirah

Post by thtl on Sat May 12, 2012 10:12 am

addien masih belum 100% pulih dari kecederaan hati...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tatacara Majlis Tazkirah

Post by Ahmad Shamil on Sat May 12, 2012 6:25 pm

Penyu wrote:kalau penutup lak?

penutup tasbih kaffarah..
sebahagian membaca surah al-asr..x silap ana, membaca surah al-asr di akhir pertemuan ni amalan para sahabat..ana pernah terbaca ttg hal ini dlm mukhtasar tafsir ibnu kathir, dlm tafsir surah al-asr..

kalau ngaja ana sendiri mmg mulakan dgn khutbah al-haajah.
pas tu doa nabi musa- rabbi isyrah li sodri...sampai abis..

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Tatacara Majlis Tazkirah

Post by thtl on Sat May 12, 2012 6:32 pm

mana syaikh penyu dapat pakaian kebangsaaan KSA tu??

ana kat sini pun tak boleh pakai...dilarang, kecuali warga saudi sahaja

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tatacara Majlis Tazkirah

Post by Ahmad Shamil on Sat May 12, 2012 6:33 pm

thtl wrote:mana syaikh penyu dapat pakaian kebangsaaan KSA tu??

ana kat sini pun tak boleh pakai...dilarang, kecuali warga saudi sahaja

bakpo dio larey nyo ustaz?

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Tatacara Majlis Tazkirah

Post by thtl on Sat May 12, 2012 6:46 pm

sebab dia nak bezakan pekerja asing dgn warga tempatan...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tatacara Majlis Tazkirah

Post by Nizam on Sat May 12, 2012 6:49 pm

thtl wrote:mana syaikh penyu dapat pakaian kebangsaaan KSA tu??

ana kat sini pun tak boleh pakai...dilarang, kecuali warga saudi sahaja

oh shemagh memang ada jual sini, cuma iqal atau gelung tuh tok ana beli masa haji

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Tatacara Majlis Tazkirah

Post by thtl on Sat May 12, 2012 7:00 pm

ana masa buat haji tahun 2007, ana pakai kat saudi macam enta pakai tu, terus kena sound dgn org saudi...depa kata, bukan kami tak kasi pakai, tapi nak pakai benda ni hang kena tau dulu silsilah dan macam mana kami pakai...sebab pakai camni melambangkan keududukan seseorang dalam masyarakat arab..lepas tu ana tak pakai dah.

kemudian bila ana kerja di Jazan, pun ana tanya boss ana, boss ana arab jazan cakap, kalau boleh org bukan arab jangan pakai...satunya org ajam pakai sumbang sebab depa tak tahu cara nak pakai dan ia melambangkan kedudukan seseorang dalam masyarakat depa...sebab tu ana memilih pakaian biasa dan bertali leher sehaja di Jazan.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tatacara Majlis Tazkirah

Post by Ahmad Shamil on Sat May 12, 2012 7:18 pm

en penyu pakai kt malaysia x de hal la

ni pakaian en penyu nak pakai masa tazkirah GM nanti ek

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Tatacara Majlis Tazkirah

Post by thtl on Sat May 12, 2012 7:36 pm

tapi kena pandai arabic ler dulu cam ad-dien tu, avatar dia pun lebih kurang juga (sebelum avatar kitab dan baby terlungkup)...kohkoh

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tatacara Majlis Tazkirah

Post by yat on Sat May 12, 2012 11:35 pm

ayoyo, jgn off topic, pakaian si penyu lak, haiya...

so anyone kalau boleh compile la pembuka dan penutup dlam satu teks...

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Tatacara Majlis Tazkirah

Post by Nizam on Sun May 13, 2012 4:57 am

Yat bila dah compile trus lock k

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Tatacara Majlis Tazkirah

Post by Ahmad Shamil on Sun May 13, 2012 2:15 pm

yat wrote:ayoyo, jgn off topic, pakaian si penyu lak, haiya...

so anyone kalau boleh compile la pembuka dan penutup dlam satu teks...

yat enta kena check byk tempat kitorang da off topic hehehe Laughing

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Tatacara Majlis Tazkirah

Post by Ad-Dien on Sun May 13, 2012 9:32 pm

Abu_Zubair wrote:en penyu pakai kt malaysia x de hal la

ni pakaian en penyu nak pakai masa tazkirah GM nanti ek
GM tu apa ya ustaz al-Raubi?

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Tatacara Majlis Tazkirah

Post by Ahmad Shamil on Mon May 14, 2012 6:34 am

HambaNya wrote:
Abu_Zubair wrote:en penyu pakai kt malaysia x de hal la

ni pakaian en penyu nak pakai masa tazkirah GM nanti ek
GM tu apa ya ustaz al-Raubi?

x silap ana general manager

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Tatacara Majlis Tazkirah

Post by Sponsored content Today at 9:06 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum