Tayamum untuk hadas besar

View previous topic View next topic Go down

Tayamum untuk hadas besar

Post by yat on Fri May 11, 2012 9:43 am

saya nak berkongsi status ustaz Fikri Alamghiri di FB:

malam ni kelas Fiqh Sunnah di Masjid Lama Temerloh Jaya seperti biasa... topik yang akan dibincangkan ialah bab tayammum. Biasanya di dalam buku di Malaysia ini akan membincangkan bahawa tayamum hanya boleh mengangkat hadas kecil sahaja dan ramai yang tidak tahu ia boleh mengangkat hadas besar juga... jadi, siapa yang tak sempat bangun awal pagi untuk mandi junub tu. Di akhir waktu sebenarnya dia boleh bertayamum untuk menyempatkan diri bersolat Subuh. Kerana haram hukumnya solat di luar waktu dengan mandi junub dan bersabun dan bersyampu lama-lama hingga habis waktu Subuh. Pelik kan?

Cuma saya tak dapat penjelesana dia lagi dekat FB..so beberapa persoalan:

1. Adakah ini hanya valid kalau bangun tu dah dekat2 akhir waktu subuh?
2. Selepas sembahyang apa semua perlu mandi wajib sempurna balik kan?

mohon pencerahan

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Tayamum untuk hadas besar

Post by thtl on Fri May 11, 2012 9:49 am

adab sesama Ilmuan ni, enta kena habiskan dgn Ust Alamghiri juga...hehehe
lagipun ana tak ada kitab2 induk buat masa ni...

kalau browse e-book...adus, kena pelan-pelan...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tayamum untuk hadas besar

Post by Ad-Dien on Fri May 11, 2012 11:25 am

Al-Fadhil Syeikhuna..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Tayamum untuk hadas besar

Post by yat on Fri May 11, 2012 11:28 am

baru dia jawab:

solat dlm bertayamum terlebih dahulu utk solat dalam waktu. Bila dah selesai, bolehlah mandi junub. Jika di awal waku, kena mandi junub terlebih dahulu kerana waktu subuh masih pjg..

kot2 ada sapa2 nak tambah boleh tambah..

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Tayamum untuk hadas besar

Post by Ad-Dien on Fri May 11, 2012 11:40 am

perkongsian..


Dari Jabir Radhiyallahu anhu, ia berkata, “Kami keluar dalam sebuah perjalanan. Salah seorang di antara kami terkena batu hingga kepalanya terluka parah. Dia kemudian mimpi basah. Lalu dia bertanya kepada para sahabatnya, 'Apakah kalian melihat adanya keringanan bagiku untuk bertayammum?' Mereka menjawab, 'Kami tidak mendapatkan keringanan bagimu, sedang kau mampu menggunakan air.' Kemudian dia mandi lalu wafat. Ketika kami menemui Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam, hal itu diadukan kepada beliau. Lalu beliau bersabda, 'Mereka telah membunuhnya. Semoga Allah membunuh mereka. Kenapa mereka tidak bertanya jika memang tidak tahu?! Sesungguhnya obat kebodohan adalah bertanya. Sesungguhnya cukuplah baginya untuk bertayammum.’” [Sunan Abi Dawud (no. 326)]



Dari 'Amr bin al-‘Ash Radhiyallahu anhu, bahwasanya ketika dia diutus dalam perang Dzaatus Salaasil dia berkata, "Pada suatu malam yang sangat dingin, aku mimpi basah. Aku merasa jika aku mandi maka aku akan celaka. Aku lalu bertayammum kemudian menjadi imam shalat shubuh bagi para sahabatku. Ketika kami menemui Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam, mereka menceritakan hal itu kepadanya. Beliau berkata, 'Wahai 'Amr, kau mengimami para sahabatmu dalam keadaan junub?' Aku berkata, "Saya teringat firman Allah Ta'ala:


إِنِّي أُرِيدُ أَن تَبُوءَ بِإِثْمِي وَإِثْمِكَ فَتَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ ۚ وَذَٰلِكَ جَزَاءُ الظَّالِمِينَ


“Sesungguhnya aku ingin agar kamu kembali dengan (membawa) dosa (membunuh) ku dan dosamu sendiri, maka kamu akan menjadi penghuni Neraka, dan yang demikian itulah pembalasan bagi orang-orang yang zhalim.” [Al-Maa-idah: 29]

Kemudian aku bertayammum dan shalat. Lalu Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam tertawa dan tidak mengkritik sedikit pun." [Mustadrak al-Hakim (I/177).]

Allahua'lam

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Tayamum untuk hadas besar

Post by thtl on Fri May 11, 2012 11:50 am

dien,
jangn lontar masuk hadis, kemudian cabut lari...fiqh hadis tu mana??

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tayamum untuk hadas besar

Post by Ad-Dien on Fri May 11, 2012 12:45 pm



saya hanya berkongsi..jika ada tambahan mohon dikongsi bersama..

saya akan berkata "Tidak tahu" pada sesuatu yang saya tidak tahu..allahua'lam

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Tayamum untuk hadas besar

Post by Ahmad Shamil on Fri May 11, 2012 12:53 pm

Dari Jabir Radhiyallahu anhu, ia berkata, “Kami keluar dalam sebuah perjalanan. Salah seorang di antara kami terkena batu hingga kepalanya terluka parah. Dia kemudian mimpi basah. Lalu dia bertanya kepada para sahabatnya, 'Apakah kalian melihat adanya keringanan bagiku untuk bertayammum?' Mereka menjawab, 'Kami tidak mendapatkan keringanan bagimu, sedang kau mampu menggunakan air.' Kemudian dia mandi lalu wafat. Ketika kami menemui Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam, hal itu diadukan kepada beliau. Lalu beliau bersabda, 'Mereka telah membunuhnya. Semoga Allah membunuh mereka. Kenapa mereka tidak bertanya jika memang tidak tahu?! Sesungguhnya obat kebodohan adalah bertanya. Sesungguhnya cukuplah baginya untuk bertayammum.’” [Sunan Abi Dawud (no. 326)]

- hadis ini menjadi dalil keharusan bertayammum kerana sakit yang tidak boleh kena air, atau akan jd lebih mudarat jika guna air.

Dari 'Amr bin al-‘Ash Radhiyallahu anhu, bahwasanya ketika dia diutus dalam perang Dzaatus Salaasil dia berkata, "Pada suatu malam yang sangat dingin, aku mimpi basah. Aku merasa jika aku mandi maka aku akan celaka. Aku lalu bertayammum kemudian menjadi imam shalat shubuh bagi para sahabatku. Ketika kami menemui Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam, mereka menceritakan hal itu kepadanya. Beliau berkata, 'Wahai 'Amr, kau mengimami para sahabatmu dalam keadaan junub?' Aku berkata, "Saya teringat firman Allah Ta'ala:


إِنِّي أُرِيدُ أَن تَبُوءَ بِإِثْمِي وَإِثْمِكَ فَتَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ ۚ وَذَٰلِكَ جَزَاءُ الظَّالِمِينَ


“Sesungguhnya aku ingin agar kamu kembali dengan (membawa) dosa (membunuh) ku dan dosamu sendiri, maka kamu akan menjadi penghuni Neraka, dan yang demikian itulah pembalasan bagi orang-orang yang zhalim.” [Al-Maa-idah: 29]

Kemudian aku bertayammum dan shalat. Lalu Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam tertawa dan tidak mengkritik sedikit pun." [Mustadrak al-Hakim (I/177).]

- dalil kepada keharusan bertayammum dalam keadaan ada air, tetapi keadaan tersangat sejuk, dikhuatiri kalau guna air akan memudaratkan atau membawa maut

Wallahu'a'lam

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Tayamum untuk hadas besar

Post by thtl on Fri May 11, 2012 1:02 pm

kes di atas, dien..

hang bangkit subuh, cuma tiggal 3 minit aje lagi waktu subuh nak melayang...sedangkan dien ada mimpi basah...camna, kalu mandi, subuh akan melayang...itulah yg nak dibahaskan oelh syaikh alamghiri...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tayamum untuk hadas besar

Post by Ad-Dien on Sat May 12, 2012 6:51 am

thtl wrote:kes di atas, dien..

hang bangkit subuh, cuma tiggal 3 minit aje lagi waktu subuh nak melayang...sedangkan dien ada mimpi basah...camna, kalu mandi, subuh akan melayang...itulah yg nak dibahaskan oelh syaikh alamghiri...

ye...sudah disebut..tayammum juga untuk berhadas..
syukran

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Tayamum untuk hadas besar

Post by Sponsored content Today at 3:40 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum