Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Page 2 of 5 Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

View previous topic View next topic Go down

Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by Ad-Dien on Sun May 13, 2012 9:10 pm

First topic message reminder :



Alhamdulillah.. wa alhamdulillah..

saya mohon doa dari sahabat dan guru-guru semua..para akhi yang budiman lagi dihormati.. agar mendoakan saya sentiasa dalam rahmat dan kebaikan dariNya..

Alhamdulillah, Allah memberi jalan buat saya..dalam beberapa tahun..saya sudah membantu beberapa orang untuk memeluk Islam.. terkini seorang akak bangsa cina.. baru sahaja memeluk Islam minggu lepas... saya terkejut dan tak sangka..

sungguh hidayah milik Allah.. sekarang membantu ajar sikit-sikit mana yang tahu..mohon kalian doakan..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down


Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by Ad-Dien on Tue May 15, 2012 5:08 pm

aniliaz wrote:
thtl wrote:nak urus benda2 gini, kalau melibatkan anak dara, dien kena ada bini...kalau tidak...banyak cerita yg akan berlaku...hehehe

Betul2..fitnah2 ek..kalau susah sgt kawen je dgn anak dara tu..hihi Smile

saya faham..insyaAllah batasnya masih saya jaga..
tak tahu mengapa ramai yang turut serta pula..
katanya nak belajar juga..orang Islam sendiri,,
dari kedai sebelah-sebelah..asalnya tidak pakai tudung hari ini dengan hidayah Allah mereka bertudung..

saya bacakan al-Quran..mereka mahu mendengar..
benarlah..al-Quran melembutkan hati manusia..
sekarang saya faham bagaimana hati sekeras Umar boleh berubah juga..


tolong doakan saya..mall ini sudah jadi bagai kelas agama pula..Allahul musta'an

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Join date : 24/11/2011

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by thtl on Tue May 15, 2012 5:09 pm

dien,
hang x tahu ke?

lelaki yg baik sekarang amat susah nak cari kat Temerloh...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by Ad-Dien on Tue May 15, 2012 5:23 pm

thtl wrote:dien,
hang x tahu ke?

lelaki yg baik sekarang amat susah nak cari kat Temerloh...

saya tak tahu...
saya hanya ajarkan mereka sahaja..
saya yakin mereka tiada niat lain melainkan untuk belajar..

allahua'lam syeikh

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Join date : 24/11/2011

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by thtl on Tue May 15, 2012 6:44 pm

kami mmg percaya kat dien..itukan cuma ingatan...
kalau kat jazan, mmg dien tak akan dapat laksanakan camtu

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by Ad-Dien on Tue May 15, 2012 6:53 pm

thtl wrote:kami mmg percaya kat dien..itukan cuma ingatan...
kalau kat jazan, mmg dien tak akan dapat laksanakan camtu

Smile

both muslimin wa muslimat lah ya syeikhuna

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by thtl on Tue May 15, 2012 7:18 pm

kalau in group OK la..ana ingatkan personal usrah tadi..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by Ad-Dien on Tue May 15, 2012 7:33 pm

thtl wrote:kalau in group OK la..ana ingatkan personal usrah tadi..

cuma yang bersungguh hanya muslimah...
saya pun segan sebenarnya..
memang tak pernah bercakap dengan mereka walaupun kedai dalam mall ini.. tambahan sebelum ni depa free hair...

saya jadi segan..tapi disebabkan fulanah baru masuk Islam, maka saya tolong lah..lagipun saya yang bantu dia dari awal...tak boleh nak lepas tangan lah...


_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by thtl on Tue May 15, 2012 7:34 pm

anak dara ni kalau ada lelaki yg baik nak bimbing dia, mmg itulah yg depa cari pon...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by Ad-Dien on Tue May 15, 2012 7:38 pm

thtl wrote:anak dara ni kalau ada lelaki yg baik nak bimbing dia, mmg itulah yg depa cari pon...

janganlah cakap macam tu...
yang mendengar tu 1 muallaf..sahaja..
yang lain tu akhwat sebaya, dan muda dari saya...
nak berubah...


seram sejuk mendengar ayat ustazna..
ada jugak esok tak ngajar dah..~~~

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by thtl on Tue May 15, 2012 7:41 pm

dien,

itu pengalaman saya masa membimbing akhowat dalam usrah dulu2...depa akan muda jatuh hati dengan pembimbingnya...hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by Ad-Dien on Tue May 15, 2012 7:53 pm

thtl wrote:dien,

itu pengalaman saya masa membimbing akhowat dalam usrah dulu2...depa akan muda jatuh hati dengan pembimbingnya...hehehe

saya ni bertutup atas kepala..(macam masa liqa' denga ustaz dulu)..tak kan akhwat yang ranggi suka??

depa nak belajar ja tuu...kebetulan saya bacakan quran..sejut ati kut..Allahua'lam..

(p/s- lenggok saad al-ghamidi memang mencairkan hati pendengar,insyaAllah)

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by aniliaz on Wed May 16, 2012 7:27 am

Semoga sentiasa dalam jagaan Allah ... orang beragama ni sejuk je mata menengok nye.. macam ada sorang pakcik yg saya jumpa masa BERSIH aritu.. mmg bersih wajah dan keperibadian dia.. nampak nur ... tapi org skrg ni pelikkan .. ulamak pun dituduhnya kafir... nauzubillah..

aniliaz
AHLI
AHLI

Posts : 234
Points : 252
Join date : 27/03/2012
Location : Kuala Lumpur

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by Ad-Dien on Thu May 17, 2012 7:25 pm




hari ini di mall ini dari asal ajar suka-suka untuk muallaf menjadi sesi tazkirah dan soal jawab lah pula...


_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by thtl on Thu May 17, 2012 7:43 pm

jaga2 kat pahang tu dien, JAIP agak kuat menghidup pendakwah salafiy...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by Ad-Dien on Thu May 17, 2012 7:51 pm

thtl wrote:jaga2 kat pahang tu dien, JAIP agak kuat menghidup pendakwah salafiy...

saya jadi imam di mall ini..mereka yang suruh..
jadi saya solat sebagaimana yang diajar dalam manhaj ini..
memang ada yang buat wajah pelik dan tertanya-tanya..
saya hanya senyum..

kemudian bila mereka tanya, saya jelaskanlah sebaik mungkin.. tak sangka mereka boleh terima.. Alhamdulillah..

benar memang ada yang masih hairan..
saya katakan..

حسبي الله ونعم الوكيل

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by thtl on Thu May 17, 2012 8:03 pm

jgn cepat sangat nak perkenalkan manhaj salaf dien atau fiqh sunnah kat depa...pahang ni antara negeri yg ultra sensitive kpd fahaman pembaharuan...be careful

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by Ad-Dien on Thu May 17, 2012 8:06 pm

thtl wrote:jgn cepat sangat nak perkenalkan manhaj salaf dien atau fiqh sunnah kat depa...pahang ni antara negeri yg ultra sensitive kpd fahaman pembaharuan...be careful

insyaAllah....

p/s- mungkinkah daku akan dipenjara seperti imam Ahmad?

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by thtl on Thu May 17, 2012 8:13 pm

Hakim tak sampai hati nak jelkan dien...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by Ad-Dien on Thu May 17, 2012 8:18 pm

thtl wrote:Hakim tak sampai hati nak jelkan dien...

awat pulak?

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by thtl on Thu May 17, 2012 8:24 pm

dia kesian tengok rupa paras dien

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by Ad-Dien on Thu May 17, 2012 8:37 pm

thtl wrote:dia kesian tengok rupa paras dien

benar kata Rasulullah..jika kita berakhlak.. dan bila orang yakin dengan akhlak pada seseorang, maka dakwah akan jadi lebih mudah..bahkan sangat mudah...insyaAllah

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by kalepensel on Fri May 18, 2012 4:09 am

HambaNya wrote:
thtl wrote:dia kesian tengok rupa paras dien

benar kata Rasulullah..jika kita berakhlak.. dan bila orang yakin dengan akhlak pada seseorang, maka dakwah akan jadi lebih mudah..bahkan sangat mudah...insyaAllah

smalam saya terpikir, saya rasa dien boleh jugak terjemah kitab arab kepada kitab melayu, lepas tu jual. profit banyak jugak boleh tu.

kitab yg nak terjemah tu biar kitab yang masyarakat malaysia suka baca (cnth macam motivation.)

lepas tu tajuk kitab tu mesti gempak punya, sebab mata pelanggan akan tertarik kepada tajuk yang gempak.

sekadar cadangan, buat istikharah dulu kalau nak try.

kalepensel
AHLI
AHLI

Posts : 176
Points : 260
Join date : 30/01/2012
Age : 22
Location : Kota Bharu, Kelantan

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by thtl on Fri May 18, 2012 8:48 am

nak mintak izin coyright dari publisher arab tu yg leceh sikit

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by kalepensel on Fri May 18, 2012 12:55 pm

thtl wrote:nak mintak izin coyright dari publisher arab tu yg leceh sikit

bukan ke selalu dalam kitab arab ni dia tulis

"للطباعة والنشر والتوزيع والترجمة"

adakah perlu mintak izin juga? maaf saya jahil lagi

kalepensel
AHLI
AHLI

Posts : 176
Points : 260
Join date : 30/01/2012
Age : 22
Location : Kota Bharu, Kelantan

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by thtl on Fri May 18, 2012 1:19 pm

kalau depa tulis camtu, bolehlaa...

kalau depa kata copyright control..itu mmg x boleh

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by Ad-Dien on Fri May 18, 2012 8:14 pm

kalepensel wrote:
HambaNya wrote:
thtl wrote:dia kesian tengok rupa paras dien

benar kata Rasulullah..jika kita berakhlak.. dan bila orang yakin dengan akhlak pada seseorang, maka dakwah akan jadi lebih mudah..bahkan sangat mudah...insyaAllah

smalam saya terpikir, saya rasa dien boleh jugak terjemah kitab arab kepada kitab melayu, lepas tu jual. profit banyak jugak boleh tu.

kitab yg nak terjemah tu biar kitab yang masyarakat malaysia suka baca (cnth macam motivation.)

lepas tu tajuk kitab tu mesti gempak punya, sebab mata pelanggan akan tertarik kepada tajuk yang gempak.

sekadar cadangan, buat istikharah dulu kalau nak try.

memang dalam perancangan..cuma kita dalam menterjemah memang tajuk asal dan penulis asal diletakkan.. itu sebagai kredit dan penghormatan besar buat penulis asal...
bab nak cari profit tu saya memang risau...risau dengan talbis iblis dan salah niat...

mungkin enta lebih sesuai menterjemah memandangkan penguasaan bahasa Arab enta jauh lebih baik dari ana..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by kalepensel on Sat May 19, 2012 1:22 am

HambaNya wrote:

memang dalam perancangan..cuma kita dalam menterjemah memang tajuk asal dan penulis asal diletakkan.. itu sebagai kredit dan penghormatan besar buat penulis asal...
bab nak cari profit tu saya memang risau...risau dengan talbis iblis dan salah niat...

mungkin enta lebih sesuai menterjemah memandangkan penguasaan bahasa Arab enta jauh lebih baik dari ana..

a'ah. talbis iblis. time kasih sebab ingatkan.

dien ni rendah diri sangat. tawaduk. sesuai buat menantu. haha~


kalepensel
AHLI
AHLI

Posts : 176
Points : 260
Join date : 30/01/2012
Age : 22
Location : Kota Bharu, Kelantan

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by Ad-Dien on Sat May 19, 2012 7:27 am

kalepensel wrote:
HambaNya wrote:

memang dalam perancangan..cuma kita dalam menterjemah memang tajuk asal dan penulis asal diletakkan.. itu sebagai kredit dan penghormatan besar buat penulis asal...
bab nak cari profit tu saya memang risau...risau dengan talbis iblis dan salah niat...

mungkin enta lebih sesuai menterjemah memandangkan penguasaan bahasa Arab enta jauh lebih baik dari ana..

a'ah. talbis iblis. time kasih sebab ingatkan.

dien ni rendah diri sangat. tawaduk. sesuai buat menantu. haha~


haza min fadli rabbi..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by Sponsored content Today at 1:44 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 5 Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum