Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Page 3 of 5 Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

View previous topic View next topic Go down

Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by Ad-Dien on Sun May 13, 2012 9:10 pm

First topic message reminder :



Alhamdulillah.. wa alhamdulillah..

saya mohon doa dari sahabat dan guru-guru semua..para akhi yang budiman lagi dihormati.. agar mendoakan saya sentiasa dalam rahmat dan kebaikan dariNya..

Alhamdulillah, Allah memberi jalan buat saya..dalam beberapa tahun..saya sudah membantu beberapa orang untuk memeluk Islam.. terkini seorang akak bangsa cina.. baru sahaja memeluk Islam minggu lepas... saya terkejut dan tak sangka..

sungguh hidayah milik Allah.. sekarang membantu ajar sikit-sikit mana yang tahu..mohon kalian doakan..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down


Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by Ad-Dien on Fri May 18, 2012 8:14 pm

kalepensel wrote:
HambaNya wrote:
thtl wrote:dia kesian tengok rupa paras dien

benar kata Rasulullah..jika kita berakhlak.. dan bila orang yakin dengan akhlak pada seseorang, maka dakwah akan jadi lebih mudah..bahkan sangat mudah...insyaAllah

smalam saya terpikir, saya rasa dien boleh jugak terjemah kitab arab kepada kitab melayu, lepas tu jual. profit banyak jugak boleh tu.

kitab yg nak terjemah tu biar kitab yang masyarakat malaysia suka baca (cnth macam motivation.)

lepas tu tajuk kitab tu mesti gempak punya, sebab mata pelanggan akan tertarik kepada tajuk yang gempak.

sekadar cadangan, buat istikharah dulu kalau nak try.

memang dalam perancangan..cuma kita dalam menterjemah memang tajuk asal dan penulis asal diletakkan.. itu sebagai kredit dan penghormatan besar buat penulis asal...
bab nak cari profit tu saya memang risau...risau dengan talbis iblis dan salah niat...

mungkin enta lebih sesuai menterjemah memandangkan penguasaan bahasa Arab enta jauh lebih baik dari ana..

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Join date : 24/11/2011

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by kalepensel on Sat May 19, 2012 1:22 am

HambaNya wrote:

memang dalam perancangan..cuma kita dalam menterjemah memang tajuk asal dan penulis asal diletakkan.. itu sebagai kredit dan penghormatan besar buat penulis asal...
bab nak cari profit tu saya memang risau...risau dengan talbis iblis dan salah niat...

mungkin enta lebih sesuai menterjemah memandangkan penguasaan bahasa Arab enta jauh lebih baik dari ana..

a'ah. talbis iblis. time kasih sebab ingatkan.

dien ni rendah diri sangat. tawaduk. sesuai buat menantu. haha~


kalepensel
AHLI
AHLI

Posts : 176
Join date : 30/01/2012

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by Ad-Dien on Sat May 19, 2012 7:27 am

kalepensel wrote:
HambaNya wrote:

memang dalam perancangan..cuma kita dalam menterjemah memang tajuk asal dan penulis asal diletakkan.. itu sebagai kredit dan penghormatan besar buat penulis asal...
bab nak cari profit tu saya memang risau...risau dengan talbis iblis dan salah niat...

mungkin enta lebih sesuai menterjemah memandangkan penguasaan bahasa Arab enta jauh lebih baik dari ana..

a'ah. talbis iblis. time kasih sebab ingatkan.

dien ni rendah diri sangat. tawaduk. sesuai buat menantu. haha~


haza min fadli rabbi..

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Join date : 24/11/2011

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by thtl on Sat May 19, 2012 12:07 pm

hukum mengambil upah dari mengajar agama, untung dari menjual musyhaf, jual buku agama ni dah settle la dien...hukumnya boleh.

cuma jangan ambil untung yg besar hingga harga kitab menjadi mahal hingga rakyat biasa tak mampu beli...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by Ad-Dien on Sat May 19, 2012 2:55 pm

thtl wrote:hukum mengambil upah dari mengajar agama, untung dari menjual musyhaf, jual buku agama ni dah settle la dien...hukumnya boleh.

cuma jangan ambil untung yg besar hingga harga kitab menjadi mahal hingga rakyat biasa tak mampu beli...

ye saya tahu keharusannya..maksud saya sekadar risau tersalah niat yang utama untuk mencari keuntungan...
iman anak didikmu ini senipis kulit bawang ya syeikh.. mudah terkena talbis iblis..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by thtl on Sat May 19, 2012 3:10 pm

semua benda kena mujahadah dien, nak kawin pun kena pasang niat dulu...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by Ad-Dien on Sat May 19, 2012 3:15 pm

thtl wrote:semua benda kena mujahadah dien, nak kawin pun kena pasang niat dulu...

itulah syeikh..semua perkara perlu dimujahadah...
sudah 3 hari saya stop ngajar..
banyak mehnah.... Embarassed

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by thtl on Sat May 19, 2012 3:23 pm

ngajar dalam Mall temerloh tu lagi besor talbisnya

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by Ad-Dien on Sat May 19, 2012 3:26 pm

thtl wrote:ngajar dalam Mall temerloh tu lagi besor talbisnya

tulah...dapat hadiah-hadiah misteri dari orang yang tak dikenali....

Allahul musta'an

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by thtl on Sat May 19, 2012 3:30 pm

itulah secret admirer namanyer

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by Ad-Dien on Sat May 19, 2012 3:39 pm

thtl wrote:itulah secret admirer namanyer

Help mee...~~~~

saya lemah menda-menda gini..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by aniliaz on Sat May 19, 2012 3:52 pm

HambaNya wrote:
thtl wrote:itulah secret admirer namanyer

Help mee...~~~~

saya lemah menda-menda gini..

Teringat kepada kisah sang perawat saya dahulu. Bila ditanya saya tentang godaan2 yg bakal didapati bila merawat pesakit wanita. If pesakit kena jin selalunya , jin2 le yg mendorongkan. If manusia biasa ni, syaitan adik beradik jin yg mendorong. So tok gurunya pesan.. banyakkan solat malam... kuat dalaman..kuatla melawan godaan ... wallahualam ... peace~~ hehe Smile

aniliaz
AHLI
AHLI

Posts : 234
Points : 252
Join date : 27/03/2012
Location : Kuala Lumpur

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by Ad-Dien on Sat May 19, 2012 4:03 pm

aniliaz wrote:
HambaNya wrote:
thtl wrote:itulah secret admirer namanyer

Help mee...~~~~

saya lemah menda-menda gini..

Teringat kepada kisah sang perawat saya dahulu. Bila ditanya saya tentang godaan2 yg bakal didapati bila merawat pesakit wanita. If pesakit kena jin selalunya , jin2 le yg mendorongkan. If manusia biasa ni, syaitan adik beradik jin yg mendorong. So tok gurunya pesan.. banyakkan solat malam... kuat dalaman..kuatla melawan godaan ... wallahualam ... peace~~ hehe Smile

syukran ukhti..cuma saya ni bukan digoda ke apa,..segan skit bab 2 ni... rasanya segan bukan dari bisikan jin kot Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by thtl on Sat May 19, 2012 4:07 pm

ubatnya....solat mlm...hehe

nak solat mlm camna, tidur jam 3 pagi...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by aniliaz on Sat May 19, 2012 4:13 pm

Macam2 ek... hehe Smile semoga sentiasa dlm jagaan Allah ... kuatkan smgat.. makin tinggi darjat seseorg,makin beso la bapak setan yg mai ...

Pernah terjadi perawat tarekat dan perawat salafi berebut nak berubat akak sampai depa bergaduh sesama mereka. Nak buat macam mana, qalbu akak tak segebu mana... dirawat perawat salafi yg selalu dibuang dan difitnah atas kerana kesalafiannya... semoga Allah sentiasa memelihara dia walaupun mulutnya laser ...hehe Cool
Orang2 hadis mmg kena pandai berdebat...

aniliaz
AHLI
AHLI

Posts : 234
Points : 252
Join date : 27/03/2012
Location : Kuala Lumpur

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by thtl on Sat May 19, 2012 4:22 pm

camna bleh kena perawat wahabi vs perawat tareqat?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by aniliaz on Sat May 19, 2012 4:38 pm

thtl wrote:camna bleh kena perawat wahabi vs perawat tareqat?

Perawat salafi... dia bukan wahabi... (saya tahu tu)
Camna boleh kena?? Mana saya tahu ustaz, dah Allah nak tentukan sebegitu. Diaorg duk berebut nak ubatkan saya. Saya pun x tahu mcm mana nak jawab soalan ustaz. Yang pasti,semasa saya pening dgn ritual,doa dan ayat amalan mereka. Saya bertanya seseorg yg memberikan jawapan menggunakan hadis dan Al-Quran.

aniliaz
AHLI
AHLI

Posts : 234
Points : 252
Join date : 27/03/2012
Location : Kuala Lumpur

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by aniliaz on Sat May 19, 2012 4:47 pm

Perkara ini yg menyedihkan saya sehingga hari ini. Kedua2nya sgt baik. Sgt taat beragama. Keadaan diri saya yg selalu di datangi perkara2 mistik sgt memikat hati perawat tarekat. Scary ustaz, once you beribadat di tgh2 mlm.. dtg la makhluk2 beramai2 ikut zikir kat belakang you. Jelmaan yg ntah apa2.

Jawapan dr geng abg ikat... nak naik darjat.. huhu sy bukan nak darjat , ini lagi mengelirukan saya. Hidup yg realiti dah penuh dgn cabaran buat apa nak tambah masalah.

Jawapan dr geng salafi ... boleh handle dengan jin n syaitan? kuat iman? ikut pesan Rasulullah dan Allah.

Bagi saya hidup ini indah ... agama Islam itu mudah... jgn diserabutkan...

p/s: sekadar luahan hati penuntut kelas agama SRA ...hehe

aniliaz
AHLI
AHLI

Posts : 234
Points : 252
Join date : 27/03/2012
Location : Kuala Lumpur

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by thtl on Sat May 19, 2012 7:42 pm

typo error..

sepatutnya..

camna ani kenal si fulan tu perawat salafi vs perawat tareqat??

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by aniliaz on Sat May 19, 2012 7:46 pm

thtl wrote:typo error..

sepatutnya..

camna ani kenal si fulan tu perawat salafi vs perawat tareqat??

Kenal di satu forum perubatan islam dan berjumpa semasa menyertai kursus perubatan islam.

aniliaz
AHLI
AHLI

Posts : 234
Points : 252
Join date : 27/03/2012
Location : Kuala Lumpur

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by thtl on Sat May 19, 2012 8:16 pm

biasanya geng salafi ni payah nak zahirkan kesalafian dia kpd org awam...hhehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by aniliaz on Sat May 19, 2012 8:30 pm

thtl wrote:biasanya geng salafi ni payah nak zahirkan kesalafian dia kpd org awam...hhehe

Ya betul.. macam biasa buat je ustaz...hehe kita tgk dr buku yg di suruh baca, kita lihat siapa yg dia suka,idolanya... kata2nyaa... lagi satu rahsia, saya ni ada penasihat...Alhamdulillah... Smile

Saya rasa penasihat saya ni pun mcm geng salafi tapi dia follow cara ulamak bawak diri dengan geng2 ni...saya dah jumpa geng tasauf,geng salafi n geng tarekat ...

Alhamdulillah ustaz..ketiga2 org ni sgt baik dan berusaha utk mengubat saya... mereka x kondem org lain..cuma suruh saya berfikir dan kenal mereka...tuan penasihat yg sgt adil, mengenalkan saya..siapa mereka? tidak terus bg jawapan...suruh sy berfikir dan bertanya.

aniliaz
AHLI
AHLI

Posts : 234
Points : 252
Join date : 27/03/2012
Location : Kuala Lumpur

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by thtl on Sat May 19, 2012 8:43 pm

bukan penasihat yg ni no?

penasihat 25%

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by aniliaz on Sat May 19, 2012 8:50 pm

thtl wrote:bukan penasihat yg ni no?

penasihat 25%

Hehe.. bukan..penasihat yg itu suka tersenyum je...manis je muka dia..tapi bila masa merawat...dia org yg paling ganas...haha x kasi can sama jin... pernah bermimpi dia dtg merawat saya... di dunia realiti, dia x mahu merawat saya.. dia kata saya mampu merawat diri saya sdri..huhu masa tu sedih sgt2...bila dah lama..baru faham apa maksud kata2 dia...

aniliaz
AHLI
AHLI

Posts : 234
Points : 252
Join date : 27/03/2012
Location : Kuala Lumpur

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by zikrulmaut_sm on Sun May 20, 2012 4:22 pm

akhi Dien, mintak kongsikan apa yang menarik minat mualaf yang menyebabkan mereka masuk Islam.

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by thtl on Sun May 20, 2012 5:00 pm

dien kan salesman kat kedai buku agama dalam Mall Temerloh...maka dah tentu mualaf akan mintak bantuan ttg buku apa yg sesuai mualaf baca...

bila si dien menjelaskan pasal buku tu yg dien selitkan manhaj salaf tu...hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by Ad-Dien on Mon May 21, 2012 7:24 am

zikrulmaut_sm wrote:akhi Dien, mintak kongsikan apa yang menarik minat mualaf yang menyebabkan mereka masuk Islam.

Pertama hidayah dari Allah ke atas mereka, alhamdulillah...
saya sebenarnya tidak pernah bercakap langsung dengannya sepenjang bekerja disini. tapi mungkin mereka pernah mendengar saya membaca kalamullah, Allahua'lam.

mereka sukakan akhlak orang Islam..sebab itu saya katakan, pengaruh akhlak dan adab amat besar dalam dakwah.. walaupun kita tidak pernah bercakap ttg agama dengan mereka, namun jika kita menunjukkan akhlak yang baik.. mereka akan jatuh hati dengan agama ini..

insyaAllah...

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by thtl on Mon May 21, 2012 8:08 am

kat mana dien membaca kalam Allah?
ada speakers corner ke dalam Mall tu?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Dakwah Di Mana Jua Anda Berada

Post by Sponsored content Today at 1:42 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 3 of 5 Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum