Tahqiq Status Hadis 40 Akhir Zaman

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Go down

Tahqiq Status Hadis 40 Akhir Zaman

Post by Ahmad Shamil on Thu May 17, 2012 10:17 am

First topic message reminder :

assalamualaikum wbt..

atas permintaan sahabat-sahabat, kami berusaha utk mencari status hadis-hadis yang terkandung dalam buku 40 Hadis akhir zaman karya Abu Ali Al-Banjari An-Nadwi.

kami hanya akan mentahqiq hadis-hadis yang diriwayatkan oleh imam2 selain Al-Bukhari dan Muslim.

saya hanya akan mengemukakan matan hadis dlm bahasa arab. untuk terjemahan, boleh rujuk di:
http://www.pekida.org/hadis40/hadis01.htm



Last edited by Abu_Zubair on Thu May 17, 2012 11:41 am; edited 1 time in total

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down


Re: Tahqiq Status Hadis 40 Akhir Zaman

Post by Ahmad Shamil on Wed May 23, 2012 6:13 pm

hadis kesebelas
حدثنا القاسم بن يوسف بن يعقوب البلخي ثنا علي بن حجر المرزوي ( ح ) و حدثنا خطاب بن سعيد الدمشقي و الحسين بن اسحاق التستري قالا ثنا هشام بن عمار قالا ثنا عبد الله بن عبد الرحمن بن يزيد بن جابر عن الوضين بن عطاء عن يزيد بن مرثد عن معاذ بن جبل قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه و سلم يقول : خذوا العطاء ما دام عطاء فاذا صار رشوه في الدين فلا تأخذوه [ و ] لستم بتاركيه يمنعكم الفقر والحاجة
- riwayat tabrani, sanad ini diriwayatkan dlm mu'jam al-kabir(20/90).diriwayatkan juga oleh beliau dlm mu'jam as-saghir(2/42)dan musnad syamiyyin (1/379)

status
- menurut al-haithami, Yazid b Marthad tidak mendengar drp Muaz, al-Wadhin bin atha dithiqahkan oleh ibn hibban dan ulamak lain, namun ada sekumpulan ulamak mendhaifkannya. baki perawi yg lain thiqah (al-majma', 5/428)
- Al-Albani menilainya sbg dhaif dlm takhrij musykilah al-faqr (1/11)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Join date : 24/11/2011

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Tahqiq Status Hadis 40 Akhir Zaman

Post by Ahmad Shamil on Wed May 23, 2012 6:19 pm

hadis ke 12
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ كَثِيرٍ أَخْبَرَنَا سُفْيَانُ حَدَّثَنَا الْأَعْمَشُ عَنْ زَيْدِ بْنِ وَهْبٍ حَدَّثَنَا حُذَيْفَةُ قَالَ
حَدَّثَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَدِيثَيْنِ رَأَيْتُ أَحَدَهُمَا وَأَنَا أَنْتَظِرُ الْآخَرَ حَدَّثَنَا أَنَّ الْأَمَانَةَ نَزَلَتْ فِي جَذْرِ قُلُوبِ الرِّجَالِ ثُمَّ عَلِمُوا مِنْ الْقُرْآنِ ثُمَّ عَلِمُوا مِنْ السُّنَّةِ وَحَدَّثَنَا عَنْ رَفْعِهَا قَالَ يَنَامُ الرَّجُلُ النَّوْمَةَ فَتُقْبَضُ الْأَمَانَةُ مِنْ قَلْبِهِ فَيَظَلُّ أَثَرُهَا مِثْلَ أَثَرِ الْوَكْتِ ثُمَّ يَنَامُ النَّوْمَةَ فَتُقْبَضُ فَيَبْقَى أَثَرُهَا مِثْلَ الْمَجْلِ كَجَمْرٍ دَحْرَجْتَهُ عَلَى رِجْلِكَ فَنَفِطَ فَتَرَاهُ مُنْتَبِرًا وَلَيْسَ فِيهِ شَيْءٌ فَيُصْبِحُ النَّاسُ يَتَبَايَعُونَ فَلَا يَكَادُ أَحَدٌ يُؤَدِّي الْأَمَانَةَ فَيُقَالُ إِنَّ فِي بَنِي فُلَانٍ رَجُلًا أَمِينًا وَيُقَالُ لِلرَّجُلِ مَا أَعْقَلَهُ وَمَا أَظْرَفَهُ وَمَا أَجْلَدَهُ وَمَا فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ حَبَّةِ خَرْدَلٍ مِنْ إِيمَانٍ وَلَقَدْ أَتَى عَلَيَّ زَمَانٌ وَمَا أُبَالِي أَيَّكُمْ بَايَعْتُ لَئِنْ كَانَ مُسْلِمًا رَدَّهُ عَلَيَّ الْإِسْلَامُ وَإِنْ كَانَ نَصْرَانِيًّا رَدَّهُ عَلَيَّ سَاعِيهِ فَأَمَّا الْيَوْمَ فَمَا كُنْتُ أُبَايِعُ إِلَّا فُلَانًا وَفُلَانًا


- riwayat bukhari, lafaz ini lafaz beliau.kitab ar-riqaq, bab raf'i al-amanah, dan kitab al-fitan, bab iza baqiya huthalatin min an-nas
-riwayat muslim,kitab al-iman, bab raf'i al-amanah wa al-iman..

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Join date : 24/11/2011

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Tahqiq Status Hadis 40 Akhir Zaman

Post by Ahmad Shamil on Wed May 23, 2012 6:28 pm

hadis ke 13
حدثنا محمد بن عبدالغني ثنا ابي نا مؤمل عن أبي أمية بن يعلى عن أم عيسى عن أم الضراب قالت توفي أبي وتركني وأخا لي ولم يدع لنا مالا فقدم عمي من المدينة فأخرجنا إلى عائشة فأدخلني معها في الخدر لأني كنت جارية ولم يدخل الغلام فشكى عمي إليها حاجته فأمرت لنا بفريضتين وغزارتين ومعقدين وحسل [ ص 285 ] ثم قالت سمعت رسول الله صلى الله عليه و سلم يقول لاتقوم الساعة حتى يكون الولد غيظا والمطر فيظا ويفيض اللئام فيضا ويغيض الكرام غيضا ويجترئ الصغير على الكبير واللئيم على الكريم
- riwayat At-Tabrani dlm Al-Ausat(6/284).
status:
-kata At-Tabrani: مؤمل بن عبد الرحمن bersendirian dlm meriwayatkan hadis ini
- al-iraqi mendaifkannya dlm takhrij ihya (4/365)
- menurut al-haithami, dlm sanadnya ada sekumpulan orang yg tidak dikenali (al-majma' 7/628)
-dinilai dhaif oleh Albani dlm silsilah dhaifah (24/363)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Join date : 24/11/2011

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Tahqiq Status Hadis 40 Akhir Zaman

Post by Ahmad Shamil on Wed May 23, 2012 6:37 pm

hadis ke 14
يأتى على الناس زمان لا يسلم لذى دين دينه إلا من فر من شاهق إلى شاهق أو من جحر إلى جحر كالثعلب بأشباله وذلك فى آخر الزمان إذا لم تنل المعيشة إلا بمعصية الله فإذا كان كذلك حلت العزبة يكون فى ذلك الزمان هلاك الرجل على يدى أبويه إن كان له أبوان فإن لم يكن له أبوان فعلى يدى زوجته وولده فإن لم تكن له زوجة ولا ولد فعلى يد الأقارب والجيران يعيرونه بضيق المعيشة ويكلفونه مالا يطيق حتى يورد نفسه الموارد التى يهلك فيها (أبو نعيم فى الحلية ، والبيهقى فى الزهد ، والخليلى ، والرافعى عن ابن مسعود)

- jam'u al-jawami,1/25690
- dinilai dhaif oleh albani dlm dhaif targhib wa tarhiib 2/111

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Tahqiq Status Hadis 40 Akhir Zaman

Post by Ahmad Shamil on Wed May 23, 2012 6:41 pm

hadis ke 15
حَدَّثَنِي زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ حَدَّثَنَا جَرِيرٌ عَنْ سُهَيْلٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا قَوْمٌ مَعَهُمْ سِيَاطٌ كَأَذْنَابِ الْبَقَرِ يَضْرِبُونَ بِهَا النَّاسَ وَنِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مُمِيلَاتٌ مَائِلَاتٌ رُءُوسُهُنَّ كَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ لَا يَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ وَلَا يَجِدْنَ رِيحَهَا وَإِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ كَذَا وَكَذَا

- riwayat muslim, kitab al-libaas wa az-ziinah, bab an-nisaa al-kaasiyaat al-aariyaat..dan kitab al-jannah wa sifati na'iimiha wa ahliha, bab an-naar yadkhuluha al-jabbaruun wa al-jannah yadkhuluha ad-du'afaa'

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Tahqiq Status Hadis 40 Akhir Zaman

Post by Ahmad Shamil on Wed May 23, 2012 6:46 pm

hadis ke 16
حدثنا القاسم بن زكريا بن دينار قال حدثنا أبو داود الحفري عن سفيان عن محمد بن عبد الرحمن عن المقبري عن أبي هريرة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم يأتي على الناس زمان ما يبالي الرجل من أين أصاب المال من حلال أو حرام
- riwayat an-nasa'i, lafaz ini lafaz beliau.(sunan al-kubra 4/3)
- dinilai soheh oleh Al-Albani dlm Soheh wa dhaif sunan an-nasai 10/26, dan bbrp kitab beliau yg lain sprt sahih wa dhaif al-jami' as-saghir 28/463, silsilah ad-dhaifah 12/671 dan al-jami as-saghir 1/1379

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Tahqiq Status Hadis 40 Akhir Zaman

Post by nurudin on Fri Aug 30, 2013 4:25 am

Assalamualaikum, baru-baru ini ada kawan meminta saya memriksa hadith-hadith yang ada di dalam kitab ini. setelah hampir 3/4 saya buat baru saya dapati terdapat thread ini. maka saya rasakan ada baiknya jika saya kongsikan dengan rakan-rakan. tahqiq ini saya buat dengan ringkas. tidak panjang. dan tidak mengkhususkan kepada takhrij Al-Albani dengan menvariasikan kepada takhrij ulama ulama lainnya. hanya satu hadith yang saya tidak ketemu takhrijnya.. sekian

1.Hadith ini shahih. dishahihkan oleh Al-Arnauth. Abu Daud( 4607)
2.Shahih. Bukhari dan muslim. bukhari (3598) muslim (2880)
3.Hadith ini hasan. di hasankan oleh Al-Arnauth (4297)
4.Hadith ini shahih. sebab riwayat muslim (2673)
5.Hadith ini shahih.sebab riwayat muslim (2669)
6.dishahihkan oleh Al-Arnauth. no 4604
7.hadith shahih. bukhari (3640 dan 7311)
8.syaikh muqbil mengatakan hadith ini terdapat perawi yang tidak dikenali. (7390)
Namun Al-Albani menghukumi hadith ini sebagai hasan di dalam Shahih Jami (3658)
9.hadith shahih.  muslim (145)
10.dhaif. di dhaifkan oleh al-Albani (2476), Al-Arnauth (2644)
11.hadith shahih. sebab diriwayatkan oleh bukhari (2926-lafaz lebih pendek) dan muslim (2922)
12.shahih. bukhari (6497), muslim (143). adapun lafaz milik bukhari
13.diriwayatkan oleh Tabarani di dalam Al-Ausath (6427). di dhaifkan oleh Al-Iraqi dan Al-Albani (Ad-Dhaifah,6160)
14.diriwayatkan oleh BAihaqi dalam Az-Zuhud(439). Amir Ahmad Haidar berkata sanadnya dhaif.juga dilemahkan oleh Al-Albani dalam Targhib Tarhib (1637)
15.shahih. muslim (2128)
16.Shahih. lafaz yang paling hampir adalah lafaz dari An-Nasai (4454) atau Bukhari (2083)
17.Dhaif. dilemahkan oleh Basyar Awad (2278)
18.HAdith ini dilemahkan oleh Al-Arnauth dan Basyar Awad. Namun dishahihkan oleh Al-Albani.(4020) yang rajih Wallahu aqlam, hadith ini lemah. namun terdapat beberapa hadith lain yang seerti dengannya.
19.shahih, lafaz milik muslim (2671). bukhari (81,5231,5577,6808)
20.shahih.  Muslim (Cool
21.Dhaif. di dalam sanadnya terdapat perawi bernama yusuf. dia tertolak. Al-kamil 8/481, di dhaifkan oleh Al-Albani, Ibnu Hajar, dan lain-lain
22.Al-Albani mengatakan hadith ini shahih. (2280) Al-Arnauth mengatakan hadith ini shahih dengan sokongan (2412)
23.dishahihkan oleh Al-Albani (4036), dihasankan oleh Al-Arnauth (4036)
24.shahih. di shahihkan oleh Al-Albani dan Al-Arnauth (4047)
25.shahih. dishahihkan oleh Al-Albani (2332). Al-Arnauth mengatakan sanadnya shahih dengan penguat(2485)
26.?
27.shahih.  Muslim(157)
28.Shahih. Muslim (118)
29.shahih. sebab diriwayatkan oleh Muslim (2498)
30.shahih. terdiri dari beberapa hadith Muslim (2894 dan 2895), bukhari (7119, dengan lafaz yang lebih pendek)
31.Dhaif. dilemahkan oleh Al-Albani dan Al-arnauth(982)
32.Dhaif. Al-Arnauth mengatakan sanadnya terdapat orang yang tidak dikenali. (22879)
33.Dhaif. Mukhtar An-Nadwi dan Abdul 'Ali Al-Hamiid  menghukumi hadith ini dhaif di dalam Syuabul Iman (1763)
34.Shahih. Al-Albani dan Al-Arnauth menghukumi hadith ini shahih. (4049)
35.Dhaif. Al-Albani(2210) dan Al-Arnauth mengatakan sanadnya lemah (2357)
36.Al-Albani mengatakan hadith ini hasan (4019). Al-Arnauth menghukumi ianya hasan dengan penguat.
37.shahih.  bukhari (59)
38.Shahih. Al-Albani dan Al-Arnauth menghukuminya sebagai shahih (449)
39.Al-Albani menghukuminya sebagai sangat lemah (2404). Al-Arnauth menghukuminya sebagai dhaif (2567)
40.Al-Arnauth menghukumi ianya sebagai shahih dengan penguat. (3993). Al-Albani menghukumi sebagai shahih (3993)
41.Hasan. Al-albani mengatakannya sebagai Hasan(2030)
42.Shahih.  Muslim (2901)

Rujukan:
1. Sunan Abu Daud, Imam Abu Daud, tahqiq oleh Syuaib Al-Arnauth dan rakan-rakan,Darl Risalah Al-Ilmiyah,Damsyiq, 1430H, 2009M
2. Shahih Muslim, Imam Muslim, tahqiq oleh Abu Qutaibah Nazir bin Muhammad Al-Faribi ,Darl Thayyibah,Riyadh,1427H, 2006M
3.Shahih Bukhari, Imam Bukhari,Darl Ibnu Katsir,Damsyiq, 1423H, 2002M
4.Al-Mustadrak 'ala al-Shahihain, Imam Hakim, tahqiq oleh Syeikh Muqbil, Darl al-Haramain,Kaherah,1417H, 1997M
5.Shahih Wa Dhaif Al-Jami' As-Shaghir wa Ziyadatuh, Al-Albani, Al-Maktabah Al-Islami, Beirut,1408H, 1988M
6.Sunan Tirmidzi,Imam Termidzi, Tahqiq oleh Al-Albani dengan pengawasan cetakan oleh Syaikh Masyur Hasan Salman, Maktabah Al-Maa'arif, Riyadh, tanpa tahun
7.Sunan Tirmidzi,Imam Termidzi, Tahqiq oleh Al-Albani dengan pengawasan cetakan oleh Syaikh Masyur Hasan Salman, Maktabah Al-Maa'arif, Riyadh, tanpa tahun
8.Mu'jam Al-Ausath, Imam Thabarani, tahqiq oleh Thariq bin Uwaidillah dan Muhsin Al- Husaini, Darl Haramain,Kaherah,1415H, 1995M
9.Silsisah adh-Dhaifah wal Maudhu'ah wa Atsaruhas-Sayyi' fil-Ummah,Albani, Al-Maktabah Al-Ma'arif, Riyadh, 1992M, 1412H
10.Al-Mughni ‘an haml al-Asfar fi al-Asfar fi Takhrij ma fi al-Ihya min al-Akhbar, Al-Iraqi, di selia oleh Abu Muhammad Asyraf bin Abdul Maqsud , Maktabah Tabariyyah,Riyadh, 1415H, 1995M
11.Az-Zuhud, Imam Baihaqi, tahqiq oleh Amar Ahmad Haidar, Muassasah Al-Kutub At-Tsaqafiyah, Beirut, 1408H, 1987M
12.Sunan Ibnu Majah,Ibnu Majah, tahqiq oleh Basyar Awad Ma'ruf, Darl al-Jil, Beirut,1418H, 1998M
13.Sunan Ibnu Majah,Ibnu Majah, tahqiq oleh syuaib Al-Arnauth, Darl Ar-Risalah Al-Ilmiyyah,Damsyiq, 1430H, 2009M
14.Sunan Ibnu Majah,Imam Ibnu Majah, Tahqiq oleh Al-Albani dengan pengawasan cetakan oleh Syaikh Masyur Hasan Salman, Maktabah Al-Maa'arif, Riyadh, 1417H
15.Al-Kamil fi ad-Du’afa Rijal , Ibnu Adi, tahqiq oleh Syaikh Adil Abdul Maujud  dan syaikh  Ali Mahmud , Darul Kutub al-Ilmiyah, Beirut, 1418H, 1997M
16.Musnad Imam Ahmad, ditahqiq oleh Syuaib al-Arnauth, Adil Mursyid dan lain-lain, Muassasah ar-Risalah,Beirut,1416H,1995M
17.Al-Jami Asy-Syuabul Iman, Imam Baihaqi, tahqiq oleh Mukhtar Ahmad An-Nadwi dan Abdul 'Ali Al-Hamiid Haamid, Maktabah Al-Rusyd, Riyadh, 1423H, 2003M

nurudin
AHLI
AHLI

Posts : 6
Points : 6
Join date : 29/08/2013

Back to top Go down

Re: Tahqiq Status Hadis 40 Akhir Zaman

Post by Ahmad Shamil on Sat Aug 31, 2013 1:54 am

jazakallahu khairal jazaa wa baarakallahufiik.. Like

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Tahqiq Status Hadis 40 Akhir Zaman

Post by nurudin on Sat Aug 31, 2013 4:16 am

cuma mengharapkan Ustaz menolong mencarikan derajat hadith no 26. setakat pencarian saya di sunan kubra, syuabul iman dan az-zuhud dengan kata kunci bani sulaim, emas tidak saya ketemukan hadith itu.

nurudin
AHLI
AHLI

Posts : 6
Points : 6
Join date : 29/08/2013

Back to top Go down

Re: Tahqiq Status Hadis 40 Akhir Zaman

Post by thtl on Mon Sep 02, 2013 8:56 am

saya tak ada kitab tsb, ada di Mesia, kalau kasi teks arabic atau terjemahan, saya boleh carikan...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tahqiq Status Hadis 40 Akhir Zaman

Post by nurudin on Mon Sep 02, 2013 10:58 am

Daripada Ibnu Omar r.a. berkata: “Pada suatu masa dibawa ke hadapan Rasulullah saw sepotong emas. Dan emas itu adalah emas zakat yang pertama sekali dikutip. Emas itu telah dibawa oleh Bani Sulaim dari tempat tambang (galian) mereka. Maka sahabat berkata: "Hai Rasulullah! Emas ini adalah hasil dari galian kita". Lalu Nabi saw. menjawab, "Nanti kamu akan dapati banyak galian-galian, dan yang akan menguruskannya adalah orang-orang yang jahat". (Riwayat Baihaqi)

mohon ustaz thtl mencari dan memeriksa kerja saya sekali.

nurudin
AHLI
AHLI

Posts : 6
Points : 6
Join date : 29/08/2013

Back to top Go down

Re: Tahqiq Status Hadis 40 Akhir Zaman

Post by thtl on Mon Sep 02, 2013 11:25 am

Laman web pekida tu macam kena hack je...
ana nak cari teks arabic kat situ

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tahqiq Status Hadis 40 Akhir Zaman

Post by nurudin on Mon Sep 02, 2013 11:55 am

Ustaz, ada ke text arabnya? kalu ada memang senang nak cari statusnya. rasanya sebab takde text arab yang jadi susah.

nurudin
AHLI
AHLI

Posts : 6
Points : 6
Join date : 29/08/2013

Back to top Go down

Re: Tahqiq Status Hadis 40 Akhir Zaman

Post by helper on Tue Sep 03, 2013 4:05 am

tak ada terjemahan matan die ke ust..

helper
Helper
Helper

Posts : 240
Points : 353
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tahqiq Status Hadis 40 Akhir Zaman

Post by thtl on Tue Sep 03, 2013 9:01 am

kalau dalam buku yg printed, adalah teks arabic dan terjemahan. kat website pekida tupun dah tak de, cuma Ust Ahmad Syamil tu dia ambil kat mana arabic text

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tahqiq Status Hadis 40 Akhir Zaman

Post by Razmin78 on Thu Sep 05, 2013 12:33 pm

Salam;


عَنِ ابْنِ عُمَرَ ، قَالَ : أُتِيَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِقِطْعَةٍ مِنْ ذَهَبٍ ، وَكَانَتْ أَوَّلَ صَدَقَةٍ جَاءَتْ بِهِ بَنُو سُلَيْمٍ مِنْ مَعْدَنٍ لَهُمْ ، فَقَالُوا : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، هَذِهِ مِنْ مَعْدَنٍ لَنَا ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " تَكُونُ مَعَادِنُ ، وَيَكُونُ فِيهَا شِرَارُ خَلْقِ اللَّهِ


nurudin wrote:Daripada Ibnu Omar r.a. berkata: “Pada suatu masa dibawa ke hadapan Rasulullah saw sepotong emas. Dan emas itu adalah emas zakat yang pertama sekali dikutip. Emas itu telah dibawa oleh Bani Sulaim dari tempat tambang (galian) mereka. Maka sahabat berkata: "Hai Rasulullah! Emas ini adalah hasil dari galian kita". Lalu Nabi saw. menjawab, "Nanti kamu akan dapati banyak galian-galian, dan yang akan menguruskannya adalah orang-orang yang jahat". (Riwayat Baihaqi)

mohon ustaz thtl mencari dan memeriksa kerja saya sekali.
[Al-Baihaqi dalam Dala'il al-Nubuwwah (530/7)]

Seluruh lafaz dalam Bahasa Arab:

http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=681&pid=334955&hid=2910

Allahu a'lam....

Razmin78
AHLI
AHLI

Posts : 6
Points : 6
Join date : 27/11/2011
Age : 38
Location : Alor Setar - Kulim

Back to top Go down

Re: Tahqiq Status Hadis 40 Akhir Zaman

Post by thtl on Thu Sep 05, 2013 10:45 pm

syukran cikgu Razmin.

Tahqiq:
الراوي: جد رجل من بني سليم المحدث:البوصيري - المصدر: إتحاف الخيرة المهرة - الصفحة أو الرقم: 3/24
خلاصة حكم المحدث: سنده ضعيف

al-Busyiri kata sanadnya dha'if (lemah). Dorar juga al-Haithami dalam Majma'.

الراوي: جد رجل من بني سليم المحدث:الهيثمي - المصدر: مجمع الزوائد - الصفحة أو الرقم: 4/68
خلاصة حكم المحدث: فيه راو لم يسم وبقية رجاله رجال الصحيح

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tahqiq Status Hadis 40 Akhir Zaman

Post by nurudin on Fri Sep 06, 2013 3:31 am

Alhamdulillah cikgu razmin. tak terfikir nak cek dalam Dalail nubuwah. syukran. terima kasih ustaz thtl juga

nurudin
AHLI
AHLI

Posts : 6
Points : 6
Join date : 29/08/2013

Back to top Go down

Re: Tahqiq Status Hadis 40 Akhir Zaman

Post by nurudin on Fri Sep 06, 2013 5:40 am

ustaz thtl, cikgu razmin dan lain-lain yang boleh membantu atau membetulkan tahqiq ini.

Suyuthi mengatakan sanadnya hasan. -Jami shaghir.
Al-Albani mengatakan sanadnya shahih. - Shahih jami dan silsilah shahihah (1885)
All-Arnauth mengatakan hasan lighairihi - Musnad Ahmad (23645)
Al-Busiri mengatakan sanadnya dhaif kerana majhulnya tabiin. beliau merujuk kepada hadith riwayat Ibnu Abi Syaibah (di dalam musnadnya no 589)
Penguat dari Musnad Abi Ya'la dari sahabat Abu Hurairah.

maka apa kesimpulan hukum hadith ini? saya merasakan hukum Al-Arnauth (hasan) adalah hukum yang paling menepati kebenaran.

nurudin
AHLI
AHLI

Posts : 6
Points : 6
Join date : 29/08/2013

Back to top Go down

Re: Tahqiq Status Hadis 40 Akhir Zaman

Post by thtl on Fri Sep 06, 2013 9:09 am

setuju kalau ada syawahid dari jalur lain...saya tak sempat nak kaji lanjut, al-maklumlah sibuk...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tahqiq Status Hadis 40 Akhir Zaman

Post by Ibnu Sarkawi on Fri Sep 06, 2013 10:20 am

Kalau ada syawahid, mungkin hadis tu sampai tahap hasan saja kan. Yang tidak mencapai taraf shahih.

Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: Tahqiq Status Hadis 40 Akhir Zaman

Post by thtl on Fri Sep 06, 2013 11:49 am

betul..setakat Hasan sahaja...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tahqiq Status Hadis 40 Akhir Zaman

Post by thtl on Tue Jan 07, 2014 9:54 am

Terjemahan di web pekida tak boleh access..web tu dah tutup
atau di Malaysia masih boleh access?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tahqiq Status Hadis 40 Akhir Zaman

Post by Sponsored content Today at 9:14 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum