Bicara Mufti: Pemikiran Wahabi dan Permasalahannya.

Page 1 of 3 1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

Bicara Mufti: Pemikiran Wahabi dan Permasalahannya.

Post by Ad-Dien on Mon May 21, 2012 12:05 pm

ceramah mufti pahang dengan ustaz Zamihan mat zin al-Ghari...

Lokasi: Masjid Taman Temerloh Jaya
Masa: 9.00 Malam.
Tarikh: 24/05/2012

doakan agar warga disini terselamat daripada fitnah dan tomahan yang palsu..


Last edited by HambaNya on Mon May 21, 2012 12:50 pm; edited 2 times in total

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Bicara Mufti: Pemikiran Wahabi dan Permasalahannya.

Post by thtl on Mon May 21, 2012 12:08 pm

kenapa iklan dien?

ini ahbash + syiah hasan saqqaf jordania...akidah Allah ada di merata tempat...


dien nak tanggung dosa ke?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bicara Mufti: Pemikiran Wahabi dan Permasalahannya.

Post by thtl on Mon May 21, 2012 12:13 pm

apakah ini yg dien maksudkan
"aku positif dengan semua orang, kalau ada manfaat aku ambil, kalau ada keburukan, aku tolak."

tapi saya gerenti malam tu wahabi dan salafi akan kena hantam habis-habisan...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bicara Mufti: Pemikiran Wahabi dan Permasalahannya.

Post by Ahmad Shamil on Mon May 21, 2012 12:33 pm

saya pernah berbual dengan seorang timbalan pengarah JAIP, ust norhamizi tentang mufti Pahang ni. ada beberapa perkara yang secara zahir menampakkan beliau mungkin congdong kpd ahbasy.

ust fikri al-amghiri pernah beritahu saya melalui chatting di fb, bahawa penasihat kepada mufti Pahang adalah org ahbasy. tak silap saya ada 3 org, dari maran.ust norhamizi sendiri pernah nasihatkan mufti Pahang ttg bahaya Ahbasy.

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Bicara Mufti: Pemikiran Wahabi dan Permasalahannya.

Post by Ad-Dien on Mon May 21, 2012 12:38 pm

thtl wrote:apakah ini yg dien maksudkan
"aku positif dengan semua orang, kalau ada manfaat aku ambil, kalau ada keburukan, aku tolak."

tapi saya gerenti malam tu wahabi dan salafi akan kena hantam habis-habisan...

sebab first time dia mai temerloh... saya maklumkan sebab nak minta doa sahabat semua agar disini tidak terpengaruh dengan dakyah memburukkan fahaman sunnah..

saya juga nak tahu apa pendapat mufti pahang...apakah membenarkan pendapat al-Ghari atau sebaliknya... sya tak pernah kenal dan bertemu mufti pahang dan tak tahu fahaman yang dibawanya...


ustaz...janganlah zan begitu...

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Bicara Mufti: Pemikiran Wahabi dan Permasalahannya.

Post by thtl on Mon May 21, 2012 12:39 pm

dien tau ke ahbash tu apa?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bicara Mufti: Pemikiran Wahabi dan Permasalahannya.

Post by thtl on Mon May 21, 2012 12:40 pm

Ini bahasa Iklan dien..

Jemput hadir ye semua... ceramah musfti pahang dengan ustaz Zamihan mat zin al-Ghari...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bicara Mufti: Pemikiran Wahabi dan Permasalahannya.

Post by Ad-Dien on Mon May 21, 2012 12:40 pm

Abu_Zubair wrote:saya pernah berbual dengan seorang timbalan pengarah JAIP, ust norhamizi tentang mufti Pahang ni. ada beberapa perkara yang secara zahir menampakkan beliau mungkin congdong kpd ahbasy.

ust fikri al-amghiri pernah beritahu saya melalui chatting di fb, bahawa penasihat kepada mufti Pahang adalah org ahbasy. tak silap saya ada 3 org, dari maran.ust norhamizi sendiri pernah nasihatkan mufti Pahang ttg bahaya Ahbasy.

Alhamdulillah atas perkongsian ustaz, insyaAllah jika saya ada peluang pi sana..saya akan mendengar apa pendapat mufti pahang dan saya cuba kongsikan disini.... tread ini khusus untuk saya share apa stand "kepala agama" a.k.a mufti negeri kelahiran saya ini...

tolong doakan saya disini....

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Bicara Mufti: Pemikiran Wahabi dan Permasalahannya.

Post by Ahmad Shamil on Mon May 21, 2012 12:42 pm

hati-hati..terkadang tindakan kita perlu diperjelaskan sejelas-jelasnya..
jika tidak org akan tersilap faham...
kalau dari awal akhi letak situ- doa-doakan agar umat Temerloh tak terpengaruh- kan tak de sapa nak zann kat akhi

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Bicara Mufti: Pemikiran Wahabi dan Permasalahannya.

Post by Ad-Dien on Mon May 21, 2012 12:44 pm

thtl wrote:Ini bahasa Iklan dien..

Jemput hadir ye semua... ceramah musfti pahang dengan ustaz Zamihan mat zin al-Ghari...

dah edit... syukran atas teguran... saya fikir dan mengajak sahabat yang dalam forum ini hadir untuk menilai hujah mereka... kalau ada yang salah faham, maka abaikanlah.

syeikh- ye, tahu ahbasy dan bahananya.. permushannya dengan sunni tak pernah padam.. syeikhuna alamghiri sering berpesan kepadaku berkaitannya..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Bicara Mufti: Pemikiran Wahabi dan Permasalahannya.

Post by thtl on Mon May 21, 2012 12:45 pm

itulah pasal dien,

saya mengulas atau tahqiq berdasarkan tulisan asal pengarang..

dari bacaan saya, dien mewar-warkan kpd warga temerloh yg visit forums bicara thtl

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bicara Mufti: Pemikiran Wahabi dan Permasalahannya.

Post by Ahmad Shamil on Mon May 21, 2012 12:46 pm

kadang2 apa yg kita praktikkan untuk diri kita mungkin tak boleh dipraktikkan utk org lain...

tidak semua orang sama dengan kita..boleh memahami sebgaimana yg kita faham..

kita mungkin boleh mendengar dari pelbagai aliran, kerana kita boleh menimbang dan memikir, menerima dan menolak.kerana kita ada asas pertimbangan

namun ada orang yang apabila mendengar dia menelan dan menghadam, terus menutup pintu dirinya utk menerima yg lain.

guru saya selalu berpesan, jika kita ada 10 benda yg kita pelajari, tidak semua sesuai disampaikan kpd sesebuah masyarakat sekaligus..,mungkin ada yg kena tangguh dulu dan tunggu masa yg sesuai..

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Bicara Mufti: Pemikiran Wahabi dan Permasalahannya.

Post by Ad-Dien on Mon May 21, 2012 12:47 pm

Abu_Zubair wrote:hati-hati..terkadang tindakan kita perlu diperjelaskan sejelas-jelasnya..
jika tidak org akan tersilap faham...
kalau dari awal akhi letak situ- doa-doakan agar umat Temerloh tak terpengaruh- kan tak de sapa nak zann kat akhi

baiklah ya al-ustaz.. padam sahaja tread ini.
hilangkan mudharat, insyaAllah

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Bicara Mufti: Pemikiran Wahabi dan Permasalahannya.

Post by Ahmad Shamil on Mon May 21, 2012 12:53 pm

ana hanya panelis sahaja di sini..
antum semua admin yg ada hak utk padam memadam ni..
tugas ana menjawab soalan dan mengkomentar apa yg ana mampu berdasarkan ilmu kurniaan Allah

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Bicara Mufti: Pemikiran Wahabi dan Permasalahannya.

Post by thtl on Mon May 21, 2012 12:56 pm

dien,

kena letak :

"Hadir dengan extreme caution, tenang dan jangan bertindak semberono"

jika ia jelas majlis lagha, maka beredarlah dgn aman
..

camtu...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bicara Mufti: Pemikiran Wahabi dan Permasalahannya.

Post by kalepensel on Mon May 21, 2012 6:56 pm

saya marah jugak dengan anak murid hasan saqaf ni. mulut serapah, menuduh tak tentu hala, jenayah ilmiah. bila la nak masuk jail atau ISA dia ni

kalepensel
AHLI
AHLI

Posts : 176
Points : 260
Join date : 30/01/2012
Age : 22
Location : Kota Bharu, Kelantan

Back to top Go down

Re: Bicara Mufti: Pemikiran Wahabi dan Permasalahannya.

Post by thtl on Mon May 21, 2012 7:03 pm

dia kerja bawah jakim (unit ILIM), mana boleh masuk jel (ISA pun dah mansuh)

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bicara Mufti: Pemikiran Wahabi dan Permasalahannya.

Post by Ad-Dien on Mon May 21, 2012 8:37 pm


baru usai mulazamah dengan syeikhna alamghiri..
beliau sedang mengusahakan artikel untuk penduduk temerloh jaya... caution berkaitan ceramah 24 haribulan memandangkan esok ustaz fikri mengajar di masjid yang sama...

sudah ada suara yang beri warning untuk adukan ustaz fikri ke mufti pahang... saya khuatir terjadi apa-apa kepada syeikna...

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Bicara Mufti: Pemikiran Wahabi dan Permasalahannya.

Post by thtl on Mon May 21, 2012 9:48 pm

itulah pasal, Pahang ni dah bahaya utk gerakan salafiyah

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bicara Mufti: Pemikiran Wahabi dan Permasalahannya.

Post by zikrulmaut_sm on Tue May 22, 2012 2:08 am

HambaNya wrote:
baru usai mulazamah dengan syeikhna alamghiri..
beliau sedang mengusahakan artikel untuk penduduk temerloh jaya... caution berkaitan ceramah 24 haribulan memandangkan esok ustaz fikri mengajar di masjid yang sama...

sudah ada suara yang beri warning untuk adukan ustaz fikri ke mufti pahang... saya khuatir terjadi apa-apa kepada syeikna...

semoga dipelihara Allah. hanya Allah tempat bergantung,

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Bicara Mufti: Pemikiran Wahabi dan Permasalahannya.

Post by yat on Tue May 22, 2012 6:26 am

dulu ada la jugak nak baik2 ngan geng sufi dan geng2 pakai selendang dan serban tebal2...

tapi setelah sekian lama, buang karan jek....

geng ahbash lagi la, memang tak ngam langsung...


yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Bicara Mufti: Pemikiran Wahabi dan Permasalahannya.

Post by Ahmad Shamil on Tue May 22, 2012 9:17 am


ust fikri ada cerita kt fb, ttg ancaman tu..beliau kata,kalau nak difikirkan ancaman, Nabi s.a.w. lebih teruk diancam..

doakan kebaikan buat kami para pejuang di negeri Pahang ini...

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Bicara Mufti: Pemikiran Wahabi dan Permasalahannya.

Post by thtl on Tue May 22, 2012 11:17 am

ancaman jangan dicari, tapi kalau datang juga, anggaplah ia sunnah yang pernah kena pada org2 terdahulu
dien je yg selalu nak lari dari ancaman...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bicara Mufti: Pemikiran Wahabi dan Permasalahannya.

Post by Ahmad Shamil on Tue May 22, 2012 12:06 pm

insya Allah ustaz, akan saya gigit pesanan itu dengan geraham saya

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Bicara Mufti: Pemikiran Wahabi dan Permasalahannya.

Post by thtl on Tue May 22, 2012 12:11 pm

terbaik

Ini slogan dien al-Kardawi:

عقيدة السلف اصحاب الحديث


maka dien juga kena bersedia macam ust AZ kita

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bicara Mufti: Pemikiran Wahabi dan Permasalahannya.

Post by Sponsored content Today at 9:21 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 3 1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum