Hadis puasa di bulan Rejab..

View previous topic View next topic Go down

Hadis puasa di bulan Rejab..

Post by aniliaz on Tue May 22, 2012 9:44 am


‎" Barang siapa berpuasa sehari di bulan Rejab, maka ia laksana berpuasa setahun, bila puasa 7 hari maka ditutuplah untuknya pintu-pintu neraka Jahanam, bila puasa 8 hari dibukakan untuknya 8 pintu surga, bila puasa 10 hari, Allah akan mengabulkan semua permintaannya."Barang siapa mengingatkan org lain tentang ini seakan ibadah 80 tahun" ~~ Riwayat Al-Thabarani dari Sa'id bin Rasyid~~

Assalamualaikum w.b.t .. ustaz, sahih ke hadis ni?
Tadi baru je tgk status fb ustaz fikri alamghiri .. mcm2 komen ada kat situ .. katanya

Hadis: “Rejab bulan Allah, Syaaban bulanku dan Ramadan bulan umatku.”

Ini adalah hadis palsu yang direka oleh Ibn Jahdam. (lihat: Ibn Qayyim al-Jauziyyah, al-Manar al-Munif fi al-Sahih wa al-Dha‘if, m.s. 95, cetakan: Maktab al-Matbu‘at al-Islamiyyah, Halab, Syria). Nama penuh Ibn Jahdam ialah Ali bin Abdillah bin Jahdam al-Zahid.

Ibn Jahdam meninggal pada tahun 414H. Beliau adalah seorang guru sufi di Mekah. Dia juga dituduh membuat hadis palsu mengenai solat Raghaib (iaitu solat pada Jumaat pertama bulan Rejab). (lihat: al-Imam al-Zahabi, Mizan al-‘Itidal fi Naqd al-Rijal,. 5, m.s. 173, cetakan: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah, Beirut).

Sebab itulah al-Imam Ibn al-Salah (meninggal 643H) menyebut: Ada beberapa golongan yang membuat hadis palsu, yang paling bahaya ialah puak yang menyandarkan diri mereka kepada zuhud (golongan sufi).

Mereka ini membuat hadis palsu dengan dakwaan untuk mendapatkan pahala. Maka orang ramai pun menerima pendustaan mereka atas thiqah (kepercayaan) dan kecenderungan kepada mereka.

Kemudian bangkitlah tokoh-tokoh hadis mendedahkan keburukan mereka ini dan menghapuskannya. Alhamdulillah. (Ibn al-Salah, ‘Ulum al-Hadis, m.s. 99) - sumber Dr. Maza

Komen ustaz.

aniliaz
AHLI
AHLI

Posts: 234
Points: 252
Join date: 27/03/2012
Location: Kuala Lumpur

Back to top Go down

Re: Hadis puasa di bulan Rejab..

Post by thtl on Tue May 22, 2012 10:47 am

kalau fadilat melampau tu petanda palsuler cik ani

thtl
Admin
Admin

Posts: 9118
Points: 9850
Join date: 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis puasa di bulan Rejab..

Post by thtl on Tue May 22, 2012 12:48 pm



3/188
" Barang siapa berpuasa sehari di bulan Rejab, maka ia laksana berpuasa setahun, bila puasa 7 hari maka ditutuplah untuknya pintu-pintu neraka Jahanam, bila puasa 8 hari dibukakan untuknya 8 pintu surga, bila puasa 10 hari, Allah akan mengabulkan semua permintaannya."Barang siapa mengingatkan org lain tentang ini seakan ibadah 80 tahun" ~~ Riwayat Al-Thabarani dari Sa'id bin Rasyid~

وحديث ( رجب شهر عظيم يضاعف الله فيه الحسنات فمن صام يوما من رجب فكأنما صام سنة ومن صام منه سبعة أيام غلقت عنه سبعة أبواب جهنم ومن صام منه ثمانية أيام فتح له ثمانية أبواب الجنة ومن صام منه عشر أيام لم يسأل الله إلا أعطاه ومن صام منه خمسة عشر يوما نادى مناد في السماء قد غفر لك ما مضى فاستأنف العمل ومن زاد زاده الله ) رواه البيهقي في الشعب (3801 ) والطبراني في الكبير (5538) وعده الحافظ ابن حجر من الأحاديث الباطلة ( مواهب الجليل 2/408 ) وقال الهيثمي " وفيه عبدالغفور – يعني ابن سعيد - وهو متروك " ا.هـ مجمع الزوائد 3/188

hadis batil

thtl
Admin
Admin

Posts: 9118
Points: 9850
Join date: 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis puasa di bulan Rejab..

Post by aniliaz on Tue May 22, 2012 1:43 pm

thtl wrote:kalau fadilat melampau tu petanda palsuler cik ani

Hehehe..contoh mcm fadilat amal ayat sekian2 tembus langit ek ustaz... ok2.. still in learning process.Thanks ustaz.

aniliaz
AHLI
AHLI

Posts: 234
Points: 252
Join date: 27/03/2012
Location: Kuala Lumpur

Back to top Go down

Re: Hadis puasa di bulan Rejab..

Post by Ad-Dien on Tue May 22, 2012 11:54 pm



ramai yang tanya...

"kenapa U. kck" tak puasa hari ni? kan 1 rejab..

saya jawab "Siapa suruh puasa...?"

mereka kata: "Nabi dan sahabat puasa penuh rejab, syaaban, ramadhan.."

saya katakan: "Siapa yang cakap?"

mereka: "Semua orang cakap macam tu.."

saya: "Diam sebentar...senyum... Selamat berbuka puasa ye "

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts: 3857
Points: 4177
Join date: 25/11/2011
Age: 23
Location: al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Hadis puasa di bulan Rejab..

Post by thtl on Wed May 23, 2012 12:05 am

hari ni 1 Rejab kat Malaysia, ramailah yg posa ye...

dien, ust KCK tu maksudnya apa....hensem ek?

thtl
Admin
Admin

Posts: 9118
Points: 9850
Join date: 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis puasa di bulan Rejab..

Post by Ad-Dien on Wed May 23, 2012 12:15 am

thtl wrote:hari ni 1 Rejab kat Malaysia, ramailah yg posa ye...

dien, ust KCK tu maksudnya apa....hensem ek?

mana saya tau depa dok panggil gitu... dua makna..satu yang ustaz habaq, satu lagi ustaz kecik...~~~~~

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts: 3857
Points: 4177
Join date: 25/11/2011
Age: 23
Location: al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Hadis puasa di bulan Rejab..

Post by thtl on Wed May 23, 2012 12:18 am

Ustz budak kecik dah ada iconnya..

yg ni:


thtl
Admin
Admin

Posts: 9118
Points: 9850
Join date: 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis puasa di bulan Rejab..

Post by Ad-Dien on Wed May 23, 2012 12:29 am



itu ustaz budak...

orang tak panggil ustaz kecik.. saya je dpa pnggil camtu..

mcm lah saya kecik sgt....

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts: 3857
Points: 4177
Join date: 25/11/2011
Age: 23
Location: al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Hadis puasa di bulan Rejab..

Post by thtl on Wed May 23, 2012 12:32 am

Oklaa..sangka baik, ustaz hensem ...

kck=KACAK

thtl
Admin
Admin

Posts: 9118
Points: 9850
Join date: 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis puasa di bulan Rejab..

Post by Ad-Dien on Wed May 23, 2012 12:52 am

thtl wrote:Oklaa..sangka baik, ustaz hensem ...

kck=KACAK

depa panggil ustaz kecik lerrr....

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts: 3857
Points: 4177
Join date: 25/11/2011
Age: 23
Location: al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Hadis puasa di bulan Rejab..

Post by thtl on Wed May 23, 2012 12:55 am

dien mana pulak kecik..nampak saiz normal malaysian je

panggilan kecik utk lelaki tak baguz dien...sebab wanita tak suka kecik-kecik...

thtl
Admin
Admin

Posts: 9118
Points: 9850
Join date: 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis puasa di bulan Rejab..

Post by Ad-Dien on Wed May 23, 2012 1:17 am

thtl wrote:dien mana pulak kecik..nampak saiz normal malaysian je

panggilan kecik utk lelaki tak baguz dien...sebab wanita tak suka kecik-kecik...


ok jgak tu..sbb ilmu saya mmg kecik pun..~~

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts: 3857
Points: 4177
Join date: 25/11/2011
Age: 23
Location: al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Hadis puasa di bulan Rejab..

Post by thtl on Wed May 23, 2012 1:35 am

berakidah salaf ashabul hadis tu bukan kecik punya ilmu dien...
mufti pahang dan zamihan pun tak ada akidah salaf ni...

thtl
Admin
Admin

Posts: 9118
Points: 9850
Join date: 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis puasa di bulan Rejab..

Post by Ad-Dien on Wed May 23, 2012 1:40 am

thtl wrote:berakidah salaf ashabul hadis tu bukan kecik punya ilmu dien...
mufti pahang dan zamihan pun tak ada akidah salaf ni...

saya tetap merasakan kerendahan ilmu saya berbanding ustaz dan akhi sekalian..tambahan saya masih budak mentah

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts: 3857
Points: 4177
Join date: 25/11/2011
Age: 23
Location: al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum