[Syarah hadits] Kalaulah ayat al-Qur'an yang pertama diturunkan menyebut "Janganlah kamu berzina", nescaya tiada siapa akan meninggalkan zina..

View previous topic View next topic Go down

[Syarah hadits] Kalaulah ayat al-Qur'an yang pertama diturunkan menyebut "Janganlah kamu berzina", nescaya tiada siapa akan meninggalkan zina..

Post by zikrulmaut_sm on Tue May 29, 2012 5:55 am

Bismillahirrahmanirrahim,
Assalamualaikum.

Mohon syarah untuk hadits berikut:

Daripada 'A`ishah, Ummul Mu`minin, رضي الله عنها:

إِنَّمَا نَزَلَ أَوَّلَ مَا نَزَلَ مِنْهُ سُورَةٌ مِنَ المُفَصَّلِ، فِيهَا ذِكْرُ الجَنَّةِ وَالنَّارِ، حَتَّى إِذَا ثَابَ النَّاسُ إِلَى الإِسْلاَمِ نَزَلَ الحَلاَلُ وَالحَرَامُ، وَلَوْ نَزَلَ أَوَّلَ شَيْءٍ: لاَ تَشْرَبُوا الخَمْرَ، لَقَالُوا: لاَ نَدَعُ الخَمْرَ أَبَدًا، وَلَوْ نَزَلَ: لاَ تَزْنُوا، لَقَالُوا: لاَ نَدَعُ الزِّنَا أَبَدًا


"Sesungguhnya yang terawal turun di kalangan surah2 al-Qur'an ialah daripada surah2 'mufassal' (surah pendek2), yang di dalamnya peringatan/kisah tentang syurga dan neraka, hinggalah apabila manusia kembali (kpd fitrah) Islam, turunlah (ayat tentang) halal dan haram. Dan kalaulah yang pertama diturunkan ialah: "Janganlah kamu minum arak!", pasti mereka akan berkata, "Kami tidak akan tinggalkan arak selama-lamanya". Dan kalau turun ayat: "Janganlah kamu berzina!",pastimereka akan berkata, "Kami tidak akan tinggalkan zina selama-lamanya!"...
[Sahih al-Bukhari, no. 4993]

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] Kalaulah ayat al-Qur'an yang pertama diturunkan menyebut "Janganlah kamu berzina", nescaya tiada siapa akan meninggalkan zina..

Post by thtl on Tue May 29, 2012 8:44 am

manhaj rabbani dalam penerapan hukum ke atas manusia:
bermula dgn akidah, tarbiyah imaniah..
berakhir dgn penerapan hukum hakam


thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] Kalaulah ayat al-Qur'an yang pertama diturunkan menyebut "Janganlah kamu berzina", nescaya tiada siapa akan meninggalkan zina..

Post by zikrulmaut_sm on Tue May 29, 2012 7:52 pm

maknanya, pendekatan ni sesuai lah untuk orang-orang yang baru nak mengenali Islam.

selalunya pendekatan yang saya tengok, directly terus ajar orang bab fiqh dan hukum-hakam.

sesetengah aktivis dakwah kampus pun macam memberatkan bab fiqh tapi tak begitu tekankan bab aqidah, jadi apabila nampak orang buat salah, cenderung berlaku hentam-menghentam.

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] Kalaulah ayat al-Qur'an yang pertama diturunkan menyebut "Janganlah kamu berzina", nescaya tiada siapa akan meninggalkan zina..

Post by thtl on Tue May 29, 2012 7:55 pm

ini kerana fenomena "Islam itu sudah sempurna" atau "tasyri` kaamil"

maksudnya Islam tu dah pernah tertegak sebagai sebuah negara, superpower dan Polis Dunia...maka sebab tu starting point dakwah tu berbedza

cth: HT dia fokus kpd Khilafah islamiah..
PAS fokus kpd fiqh Dawlah..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] Kalaulah ayat al-Qur'an yang pertama diturunkan menyebut "Janganlah kamu berzina", nescaya tiada siapa akan meninggalkan zina..

Post by zikrulmaut_sm on Tue May 29, 2012 8:00 pm

rasanya cukup dengan hadits ni untuk menyokong pendekatan "aqidah first".

kesian tengok member kena hentam macam-macam sebab langgar hukum Islam, tapi mereka tak diterapkan dengan aqidah yang kuat terlebih dahulu. asyik-asyik didengarkan dengan "yang tu haram!", "yang ni haram", "wajib buat macam ni", etc.

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] Kalaulah ayat al-Qur'an yang pertama diturunkan menyebut "Janganlah kamu berzina", nescaya tiada siapa akan meninggalkan zina..

Post by thtl on Tue May 29, 2012 8:06 pm

tapi hakikatnya di luar sana, kita kena faham terdapat pelbagai jamaah, harakah, NGO islam yg membawa pelbagai pendekatan...

JATI misalnya pimpinan Hasan Ali hanya fokus kpd Islam, Melayu dan Raja...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] Kalaulah ayat al-Qur'an yang pertama diturunkan menyebut "Janganlah kamu berzina", nescaya tiada siapa akan meninggalkan zina..

Post by Ad-Dien on Tue May 29, 2012 8:14 pm



sekarang masa untuk mengamalkan fiqh penyatuan... bukan masa untuk iftiraq lagi...

terpulang pada kesedaran ummah, dan kesedaran golongan agamawan.

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] Kalaulah ayat al-Qur'an yang pertama diturunkan menyebut "Janganlah kamu berzina", nescaya tiada siapa akan meninggalkan zina..

Post by thtl on Tue May 29, 2012 8:22 pm

pertama kita kena keluarkan aliran ultra dari kalangan pendokong sunnah...

kumpulan yg kata DYQ adalah sesat lagi menyesatkan...


thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] Kalaulah ayat al-Qur'an yang pertama diturunkan menyebut "Janganlah kamu berzina", nescaya tiada siapa akan meninggalkan zina..

Post by Ad-Dien on Tue May 29, 2012 8:27 pm

thtl wrote:pertama kita kena keluarkan aliran ultra dari kalangan pendokong sunnah...

kumpulan yg kata DYQ adalah sesat lagi menyesatkan...


Isu baru ni.... iftiraq sesama agamawan sunnah...memang hebat talbis iblis.

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] Kalaulah ayat al-Qur'an yang pertama diturunkan menyebut "Janganlah kamu berzina", nescaya tiada siapa akan meninggalkan zina..

Post by thtl on Tue May 29, 2012 8:32 pm

bukan baru, dah lama di Yaman

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] Kalaulah ayat al-Qur'an yang pertama diturunkan menyebut "Janganlah kamu berzina", nescaya tiada siapa akan meninggalkan zina..

Post by Ad-Dien on Tue May 29, 2012 8:43 pm

thtl wrote:bukan baru, dah lama di Yaman

Maksud saya di Malaysia... perbalahan antara penegak sunnah... buat syabab dan penuntut ilmu macam saya..ia amat memalukan

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] Kalaulah ayat al-Qur'an yang pertama diturunkan menyebut "Janganlah kamu berzina", nescaya tiada siapa akan meninggalkan zina..

Post by thtl on Tue May 29, 2012 8:47 pm

entahlah dien, antara sebab saya hijrah sat ke jazan, sebab nak tenangkan diri dan belajar sesuatu di bumi salafiyah...hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] Kalaulah ayat al-Qur'an yang pertama diturunkan menyebut "Janganlah kamu berzina", nescaya tiada siapa akan meninggalkan zina..

Post by Ad-Dien on Tue May 29, 2012 8:56 pm

thtl wrote:entahlah dien, antara sebab saya hijrah sat ke jazan, sebab nak tenangkan diri dan belajar sesuatu di bumi salafiyah...hehehe

Satu peluang dan manfaat yang baik. Saya harap saya turut berpeluang merasainya.

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] Kalaulah ayat al-Qur'an yang pertama diturunkan menyebut "Janganlah kamu berzina", nescaya tiada siapa akan meninggalkan zina..

Post by thtl on Tue May 29, 2012 9:04 pm

yg paling best bila solat di mesjid, mana-mana mesjid di KSA/jizan, sama saja fiqhnya...cara azan dan bacaan Imam semua sama...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] Kalaulah ayat al-Qur'an yang pertama diturunkan menyebut "Janganlah kamu berzina", nescaya tiada siapa akan meninggalkan zina..

Post by abuzaid65 on Wed May 30, 2012 8:30 am

thtl wrote:tapi hakikatnya di luar sana, kita kena faham terdapat pelbagai jamaah, harakah, NGO islam yg membawa pelbagai pendekatan...

JATI misalnya pimpinan Hasan Ali hanya fokus kpd Islam, Melayu dan Raja...

Kalau JATI betul2 fokus kat 3 tu aje.. saya pun akan sokong tapi masalahnya fokus utamanya benda lain.. parasit dsb.. abis tu camno?? Crying or Very sad

abuzaid65
AHLI
AHLI

Posts : 134
Points : 162
Join date : 03/12/2011
Age : 50
Location : Shah Alam, Selangor

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] Kalaulah ayat al-Qur'an yang pertama diturunkan menyebut "Janganlah kamu berzina", nescaya tiada siapa akan meninggalkan zina..

Post by thtl on Wed May 30, 2012 9:05 am

az65,

golongan parasit ni menghakis IMR (Islam-melayu dan Raja), sbab tu ia mesti diperangi terlebih dahulu

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] Kalaulah ayat al-Qur'an yang pertama diturunkan menyebut "Janganlah kamu berzina", nescaya tiada siapa akan meninggalkan zina..

Post by Sponsored content Today at 5:26 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum