"Sikap antum ni memalukan jemaah tarbiyah saja!"

View previous topic View next topic Go down

"Sikap antum ni memalukan jemaah tarbiyah saja!"

Post by zikrulmaut_sm on Thu May 31, 2012 8:38 am

Bismillahirrahmanirrahim,
Assalamualaikum.

Kadang-kadang, manusia tak terlepas dari melakukan kesilapan. mungkin sengaja atau tidak sengaja. Bukannya sepanjang masa yang manusia ni boleh kekal tanpa dosa.

Tapi reaksi yang diberikan oleh orang ramai kadang-kadang agak lantang, terutamanya kalau yang buat salah tu para ustaz, aktivis dakwah, geng kopiah berjubah, muslimah bertudung labuh, jemaah itu dan ini, dan sebagainya.

Misalnya, bila antara mereka ni buat kesalahan, orang akan kata "Sikap antum ni memalukan jemaah tarbiyah saja!" atau "Buat malu agama Islam saja", atau juga "Memalukan gerakan dakwah!".

Sebenarnya, macam mana reaksi kita yang betul untuk menghadapi saudara-saudara kita bila mereka buat kesilapan?

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: "Sikap antum ni memalukan jemaah tarbiyah saja!"

Post by zikrulmaut_sm on Thu May 31, 2012 8:44 am

kalau reaksi yang popular adalah:
"Harap tudung je labuh, tapi !%^##^",
"Tengok janggut je lebat, tapi ^%^#$%@$".

Ada-ada saja attribute seseorang tu menjadikan aibnya di depan masyarakat menjadi sangat besar.

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: "Sikap antum ni memalukan jemaah tarbiyah saja!"

Post by Ad-Dien on Thu May 31, 2012 11:14 am



saya pernah melaluinya semasa dalam haraki suatu masa dahulu.

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: "Sikap antum ni memalukan jemaah tarbiyah saja!"

Post by Dodo Don on Thu May 31, 2012 11:26 am

Orang akan cakap apa saja kalau dia tidak suka.Tak kira buat salah atau tidak? Bukankah Nabi juga mendapat ejekan yang bermacam-macam seperti ahli sihir dan orang gila.
Melakukan kesalahan adalah proses dalam kita belajar utk mencapai kebaikan. Macamana kita mahu memahami sesuatu kebaikan kalau kita tidak faham suatu kesalahan. Dan orang yang melakukan kesalahan lebih memahami erti kesalahan tersebut.

" orang yang tidak melakukan kesalahan adalah orang yang tidak melakukan sebarang kerja"
" orang yang selalu melakukan kesalahan adalah orang yang tidak
tahu buat kerja"

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: "Sikap antum ni memalukan jemaah tarbiyah saja!"

Post by thtl on Thu May 31, 2012 2:53 pm

zsm,

betul ler tu...cth: bila geng Bersih betul2 buaat demo di mesjidil Haram, maka org akan kata," buat malu malaysia je"

kalau kita buat aib, maka org akan kata, buat malu kampung kita je....

Ini namanya MARUAH sesuatu kelompok kena jaga

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: "Sikap antum ni memalukan jemaah tarbiyah saja!"

Post by Ad-Dien on Thu May 31, 2012 7:32 pm



kalau nak duduk dalam haraki, memang kena ikut kata jumhur... tak boleh one man show..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: "Sikap antum ni memalukan jemaah tarbiyah saja!"

Post by zikrulmaut_sm on Thu May 31, 2012 9:19 pm

wujud ke dalam Islam, prinsip "menjaga maruah kelompok"?

saya rasa nama lainnya "honour".

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: "Sikap antum ni memalukan jemaah tarbiyah saja!"

Post by thtl on Thu May 31, 2012 9:20 pm

ujud, di kalangan bangsa arab ialah maruah kabilah

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: "Sikap antum ni memalukan jemaah tarbiyah saja!"

Post by zikrulmaut_sm on Thu May 31, 2012 9:24 pm

thtl wrote:ujud, di kalangan bangsa arab ialah maruah kabilah

ini masih valid dalam Islam, atau cuma adat saja?

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: "Sikap antum ni memalukan jemaah tarbiyah saja!"

Post by thtl on Thu May 31, 2012 9:35 pm

adat, tapi ia muhkam maksudnya Islam endorsed

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: "Sikap antum ni memalukan jemaah tarbiyah saja!"

Post by Sponsored content Today at 9:05 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum