Persoalan mengenai hibah

View previous topic View next topic Go down

Persoalan mengenai hibah

Post by Nizam on Sat Jun 02, 2012 10:19 am

Assalammualaikum

ana ada beberapa kemusykilan mengenai hibah:

- apakah hibah setelah akad dibuat namun qabad (penyerahan barang) belum berlaku boleh dibatalkan yakni ditarikbalik?

- apakah benar hibah benda yang belum berada di milik pemberi adalah batal dan tidak sah? sebagai contoh seorang itu menghibahkan gaji bulan depannya kepada seseorang namun gajinya itu belum dapat maka hibah ini batal dan tidak valid?

Jazakallahu khair

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Persoalan mengenai hibah

Post by thtl on Sat Jun 02, 2012 11:29 am

Hibah ni termasuk dalam fiqh perwarisan kepada bukan ahli waris.
cth: enta ada anak angkat, maka bila enta dah tua maka enta menulis surat wasiat dgn firma wasiat, memperuntukkan sejumlah harta sebagai hibah kpd anak angkat enta.
Itu definasi hibah.
dalil:
Firman ALLAH SWT dalam Surah al-Baqarah, ayat 177:

Dan memberi seseorang akan harta yang dikasihinya kepada keluarga terdekat, anak-anak yatim, orang miskin, orang musafir, orang yang berhajat dan hamba.

1. apakah hibah boleh ditarik balik? Boleh sekiranya enta masih hidup dan dilakukan dengan sukarela

2. Gaji walaupun belum terima, tetapi ia adalah benda yg pasti. Maka jika anda membuat deklarasi, gaji saya utk bulan Julai 2012, saya nak beri kesemuanya kepada kamu. lebih baik ditulis dan ada dua saksi, maka ia adalah valid.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Persoalan mengenai hibah

Post by Nizam on Sat Jun 02, 2012 11:48 am

thtl wrote:Hibah ni termasuk dalam fiqh perwarisan kepada bukan ahli waris.
cth: enta ada anak angkat, maka bila enta dah tua maka enta menulis surat wasiat dgn firma wasiat, memperuntukkan sejumlah harta sebagai hibah kpd anak angkat enta.
Itu definasi hibah.
dalil:
Firman ALLAH SWT dalam Surah al-Baqarah, ayat 177:

Dan memberi seseorang akan harta yang dikasihinya kepada keluarga terdekat, anak-anak yatim, orang miskin, orang musafir, orang yang berhajat dan hamba.

1. apakah hibah boleh ditarik balik? Boleh sekiranya enta masih hidup dan dilakukan dengan sukarela

2. Gaji walaupun belum terima, tetapi ia adalah benda yg pasti. Maka jika anda membuat deklarasi, gaji saya utk bulan Julai 2012, saya nak beri kesemuanya kepada kamu. lebih baik ditulis dan ada dua saksi, maka ia adalah valid.

bukankah ada pendapat yang mengatakan tidak bloeh kerana orang yang meminta balik hibah adalah sama dengan anjing yang memakan kembali muntahnya?

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Persoalan mengenai hibah

Post by thtl on Sat Jun 02, 2012 12:01 pm

Hibah pesaka tu kan belum berlaku lagi? ia masih tersimpan dgn peguam. ia dibuka dam dibacakan bila enta dah mati.
Dalam kes lain,
Jika enta dah kasi hibah, tiba2 enta tarik balik, itu namanya buruk siku atau anjing yg makan balik muntahnya. itu sahih.

Maka Hibah ni kena lihat, apa yg enta hibahkan? kenapa enta tarik balik, mesti ada sebab yg kuat kan?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Persoalan mengenai hibah

Post by Nizam on Sat Jun 02, 2012 12:10 pm

tak ni bukan ada kes apa ker cuma ana memang tak mendalami lagi bab hibah. ana ada jumpa beberapa qaul mengenai penarikan balik hibah antaranya:

Istilah al-qabd (penerimaan barang) bermaksud mendapat sesuatu, menguasainya dan
boleh melakukan tasarruf terhadap barang atau harta tersebut. Mengikut mazhab Hanbali
dan Maliki, penerimaan barang tidak disyaratkan dalam sesuatu hibah, malah memadai
dengan akad semata-mata. Ini bererti apabila berlaku kematian salah seorang atau salah
satu pihak sama ada pemberi hibah atau penerima hibah sebelum penyerahan barang, maka
hibah itu tidak terbatal. Sebaliknya, mengikut Abu Hanifah dan Syafie, penerimaan barang
merupakan salah satu dari syarat sah hibah. Oleh itu, apabila berlaku kematian salah satu
dari dua pihak sebelum penyerahan barang, maka hibah itu terbatal.
Dalam mazhab Syafie, al-qabd merupakan syarat luzum, ertinya akad hibah tidak sempurna
dan tidak berkuat kuasa dengan ijab dan qabul semata-mata, kecuali selepas al-qabd.
Sekiranya al-qabd tidak berlaku maka akad hibah merupakan akad yang tidak mengikat.
Oleh itu, pemberi hibah berhak menarik balik hibah tersebut selama mana harta berkenaan
berada dalam pemilikannya.

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Persoalan mengenai hibah

Post by Nizam on Sat Jun 02, 2012 12:12 pm

lagi satu:

Apabila sempurna sesuatu akad hibah dengan memenuhi rukun dan syaratnya serta berlaku
penyerahan dan penerimaan barang (al-qabd), maka harta itu menjadi milik penerima
hibah sekalipun tanpa balasan (‘iwad). Namun demikian, adakah hibah berkenaan boleh
ditarik balik selepas itu menjadi perselisihan di kalangan fuqaha’ seperti berikut:

(i) Menurut pendapat mazhab Hanafi, pemberi hibah boleh tetapi makruh menarik
balik hibah yang telah diberikan dan dia boleh memfasakhkan hibah tersebut
walaupun telah berlaku penyerahan (qabd), kecuali jika hibah itu dibuat dengan
balasan (‘iwad).

(ii) Menurut pendapat mazhab Syafie, Hanbali dan sebahagian fuqaha’ mazhab Maliki
penarikan balik hibah boleh berlaku dengan semata-mata ijab dan qabul. Tetapi
apabila disertakan dengan peyerahan dan penerimaan barang (al-qabd) maka hibah
berkenaan tidak boleh ditarik balik kecuali hibah yang dibuat oleh bapa (termasuk
juga ibu, datuk, nenek dan usul yang lain) kepada anak-anaknya selama mana harta
itu tidak ada kaitan dengan orang lain.

(iii) Menurut pendapat Imam Ahmad dan mazhab Zahiri, pemberi hibah tidak boleh
(haram) menarik balik hibah yang telah dibuat kecuali hibah bapa (termasuk juga
ibu, datuk, nenek dan usul yang lain) kepada anak-anaknya. Ini adalah berdasarkan
kepada hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

“Orang yang menarik balik hibahnya sama seperti anjing yang memakan balik
muntahnya...” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Secara umumnya, para fuqaha’ bersetuju mengenai keharusan pembatalan hibah sekiranya
ia dilakukan secara redha meredhai antara pemberi dan penerima hibah atau melalui
keputusan hakim.

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Persoalan mengenai hibah

Post by thtl on Sat Jun 02, 2012 12:15 pm

pemberi hibah berhak menarik balik hibah tersebut selama mana harta berkenaan
berada dalam pemilikannya.

sahih.

sebab tu antara tanda keteguhan peribadi seseorang ialah bila dia dah declare dia kasi hibah, maka dia tak tarik balik. kalau sekejap kasi, kemudian tarik balik, maka ini org tara bagus, tarak tetap pendirian dan tidak dipercayai oleh manusia.
sebab tu pepatah melayu dah kata, "BURUK SIKU"
dah kasi tapi tarik balik. ia mengecewakan hati manusia.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Persoalan mengenai hibah

Post by thtl on Sat Jun 02, 2012 12:17 pm

Hibah yg enta dok quote tu adalah dalam urusan pewarisan bila enta mati nanti..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Persoalan mengenai hibah

Post by Nizam on Sat Jun 02, 2012 12:23 pm

Q 1: What are Shar`y (Islamic legal) conditions for a gift to be valid?

A: The following are the conditions for a gift to be valid: 1. Proposal and acceptance. For example, the giver proposes to give a certain gift to another who expresses acceptance in any way whether verbally or practically. 2. The actual gift should be known, meaning, one should gift a known object. 3. Ability to deliver the gift. It will not be valid if the gift is undeliverable. 4. The gift should not be a purchased object that has not yet been received. 5. The gift should not be contingent on a future condition. 6. In case of one's children, justice must be observed. A parent may not give a gift specifically to one child while depriving other children. 7. The gift must not be meant for bribery, such as gifts for workers, e.g. An employee giving a gift to his supervisor or a student giving a gift to his teacher in public schools.

Ni fatwa dari KSA

Yang ana merahkan tu kata jika hibah tu membabitkan penyerahan pada masa akan datang maka tidak valid. so kes gaji bulan depan tadi jika berdasarkan fatwa nih ia adalah tak valid.

sihatnya perbincangan nih :face:

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Persoalan mengenai hibah

Post by thtl on Sat Jun 02, 2012 12:30 pm

Gaji mana disentuh dalam fatwa tsb..
fatwa tsb hanya diskus pasal barangan.
cth: enta declare camni:
Pada harijadi u bulan Ogos nanti, saya janji nak hadiahkan iPhone.
tapi bila datang ogos, tak jadi sebab Iphone stock tak sampai...maka u cancelled.

Gaji adalah benda yg pasti.
Laughing


Last edited by thtl on Sat Jun 02, 2012 12:32 pm; edited 1 time in total

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Persoalan mengenai hibah

Post by Nizam on Sat Jun 02, 2012 12:32 pm

tak juga maa, boleh jadi kompeni bungkus ka, or kena buang, atau si pemberi hibah cabut

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Persoalan mengenai hibah

Post by thtl on Sat Jun 02, 2012 12:41 pm

sekarang cuba fokus kpd janji hibah dgn gaji:

cth:

"gaji bulan depan, abang nak kasi hibah kat adik separuh gaji abang"

tiba2 bulan depan, enta tak jadi kasi...sebab enta amat memerlukan wang.

apa perasaan adik enta tu?
tentulah dia kata, tak apa bang, bulan Ogos ke?

maksudnya, janji ni akan tetap ditagih.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Persoalan mengenai hibah

Post by Nizam on Sat Jun 02, 2012 12:42 pm

dari segi contoh yang diberi ia dilihat sebagai janji dan tidak pula hibah syeikh, apakah ia lebih tepat janji untuk hibah?

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Persoalan mengenai hibah

Post by Nizam on Sat Jun 02, 2012 12:49 pm

Pun begitu ana cenderung pada pendapat setelah berlaku penyerahan barang maka tidak boleh ditarik balik berdasarkan dalil anjing memakan muntahnya kembali.

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Persoalan mengenai hibah

Post by thtl on Sat Jun 02, 2012 12:55 pm

janji pun benda yg berat dalam agama kita.
Hibah satu hal. jika kita beri, maka tak boleh ambil balik.

Janji utk hibah pun benda yg berat. Memang ia tidak valid selagi hibah tidak diserahkan tapi JANJI itu adalah suatu yg besar impak kpd seorang mukmin. bahkan ia adalah salah satu tanda NIFAK jika kita janji tapi kita tidak tunaikan.

Maka tiga dosa ialah:

1. kita beri hibah, tapi ambil balik

2. kita janji hibah tapi batal di saat akhir

3. kita janji nak kasi hibah, tapi kita tak tunaikan.


nak senang faham. tukar istilah HIBAH kepada HADIAH

Hukum berjanji nak kasi hadiah, tapi kita batalkan atau ambil balik. Ia boleh dilakukan, tapi letaklah diri kita dipihak yg akan terima bukan yg akan beri hadiah.

sekarang tuan penyu hanya melihat dari sudut pemberi hadiah. bagaimana kalau sekarang enta lihat dari sudut penerima hadiah...


thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Persoalan mengenai hibah

Post by Nizam on Sat Jun 02, 2012 1:04 pm

Ok clear syeikh bab tuh Laughing

now on to the next isu:

Lafaz akad hibah, apakah ia rukun? dan apakah ia mesti lafaz sarih sahaja? kinayah dan isyarat adakah dikira?


_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Persoalan mengenai hibah

Post by thtl on Sat Jun 02, 2012 3:00 pm

hibah ni nama lain kpd sedekah dan hadiah..maka mana pulak diberatkan rukunnya..hehehe

unless, ia melibatkan harta yg bernilai, maka itu kena buat dokumen hibah di agensi wasiat, hibah dan pesaka laa...

lafaz kinayah dan isyarat semua tak valid dalam Islam unless ianya SARIH (jelas) melalui dokumen legal atau lafaz dan saksi.

sekian


thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Persoalan mengenai hibah

Post by Nizam on Tue May 14, 2013 4:03 pm

Bagaimana kes macam ni thtl?

A berkata pada B "Aku nanti lepas beli tanah ni aku hibahkan kat kau"

tapi A belum beli dan tanah tu masih belum miliknya.

Lepas beli dia tak tunaikan apa yang dia cakap. Adakah berlaku hibah? Apakah tanah tu milik si B atau masih milik Si A?

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Persoalan mengenai hibah

Post by thtl on Tue May 14, 2013 4:12 pm

Tak, ia dinamakan mungkir janji sahaja. ia merusakkan hubungan sosial manusia. dari segi legal dan hukum ia tak berlaku apa-apa transaction...
tanah milik si A.

Hibah terjadi bila dah tukar hakmilik

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Persoalan mengenai hibah

Post by Nizam on Tue May 14, 2013 4:16 pm

Jazakallah

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Persoalan mengenai hibah

Post by Sponsored content Today at 5:20 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum