[Syarah hadits] "Menafsirkan al-Quran dengan akal adalah salah walaupun benar."

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

[Syarah hadits] "Menafsirkan al-Quran dengan akal adalah salah walaupun benar."

Post by zikrulmaut_sm on Tue Jun 05, 2012 8:04 pm

Bismillahirrahmanirrahim,
Assalamualaikum,

Mohon syarah hadits yang berikut:

"Barangsiapa menafsirkan al-Quran dengan akalnya, maka dia dianggap salah, meskipun penafsirannya benar."
(HR. Abu Dawud dan at-Tirmidzi. at-Tirmidzi mengatakan hadis ini hasan gharib. Namun ath-Thabari mengatakan ada masalah di perawinya)

Juga yang ini:

Dari Abi Malikah, ia berkata: Abu Bakr ash-Shiddiq radhiallahu anhu ditanya tentang tafsir 1 huruf di dalam al-Quran. Lantas beliau menjawab, "Langit mana yang mau menaungiku, bumi mana yang mau aku injak, ke mana aku akan pergi? Apa yang aku lakukan jika aku menafsirkan satu huruf dalam al-Quran dan tidak sesuai dengan apa yang diinginkan oleh Allah subhanahu wa ta`ala?"
(disebutkan oleh al-Qurthubi dalam kitab tafsirnya, Al-Jami` li Ahkam al-Quran, jilid 1 hlm.29)

Jazaakallahu khairan. Smile

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] "Menafsirkan al-Quran dengan akal adalah salah walaupun benar."

Post by thtl on Tue Jun 05, 2012 11:41 pm

status hadis:

من قال في القرآن برأيه ، فأصاب ، فقد أخطأ

الراوي:جندب بن عبدالله المحدث:الألباني - المصدر:ضعيف الجامع- الصفحة أو الرقم:5736
خلاصة حكم المحدث:ضعيف

Bila Imam Abu Isa kata hasna gharib, ia indikasi dha`if dan didha`ifkan juga oleh al-Albani.
tapi maksudnya sahih. Yakni tidak boleh seseorang tanpa ada ilmu alat tafsir untuk mentafsirkan AQ. Ini kerana mentafsir AQ kena belajar banyak ilmu alat dan mengetahui tafsir terbaik ialah tafsir bil makthur atau tafsir yg dikutip dari salaf.

apa yg dinukilkan sbg atsar abu Bakar dari tafsir Qurthubi menguatkan hadis dha`if di atas.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] "Menafsirkan al-Quran dengan akal adalah salah walaupun benar."

Post by gothehome on Wed Jun 06, 2012 2:34 am

yang paling penting adalah ilmu, dalam hal ini ilmu untuk menafsir al-quran.

nak belajar menafsir al-quran perlu guna akal Embarassed

gothehome
AHLI
AHLI

Posts : 21
Points : 23
Join date : 02/06/2012

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] "Menafsirkan al-Quran dengan akal adalah salah walaupun benar."

Post by zikrulmaut_sm on Wed Jun 06, 2012 4:16 am

adakah kitab-kitab tafsir zaman modern ni sesuai digunakan? atau lebih baik merujuk pada kitab klasik seperti tafsir ibnu katsir?

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] "Menafsirkan al-Quran dengan akal adalah salah walaupun benar."

Post by thtl on Wed Jun 06, 2012 4:52 am

GTH,

kena guna Naqli dan Aqli..naqli dulu.


zsm,

tafsir moden kena lihat:

1. manhaj pengarang (makthur, ra'yi, sufi, ijtima'iy, ilmi, syiah...dsbnya)

2. siapa pengarang

3. senarai rujukan tafsir moden tsb.

Tafsir klasik yg ditahqiq, diringkaskan pun banyak..Kitab Tafsir Ibn Kathir misalnya, edisi moden ialah ringkasan oleh syafi`urehman al-Mubarakfuri, terjemahan Indo. Beli tafsir makthur yg lama, tapi diberi afas baru oleh Muhaqqiqin

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] "Menafsirkan al-Quran dengan akal adalah salah walaupun benar."

Post by Ad-Dien on Wed Jun 06, 2012 8:31 am



Jangan pakai tafsir Muqatil dan tafsir tha'labi udah ler.. Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] "Menafsirkan al-Quran dengan akal adalah salah walaupun benar."

Post by Dodo Don on Wed Jun 06, 2012 9:06 am

Adakah setiap ayat Al Quran mempunyai maksud tersirat, iaitu perlu ditafsirkan dan tidak boleh mengambil pemahaman secara tersurat.

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] "Menafsirkan al-Quran dengan akal adalah salah walaupun benar."

Post by thtl on Wed Jun 06, 2012 11:39 am

don,

ayat AQ kan ada dua jenis:
1. ayat muhkam (ayat yg jelas). contoh:
"wahai orang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa"

ini ayat yg jelas boleh faham secara tersurat.

2. ayat mutashabihat (ini kena baca tafsir) sebab ia tersirat
cth:

ayat pasal Harut dan Marut yang mengajar sihir
ayat pasal Yakjuj dan Makjuj
ayat pasal Zulqarnain
ayat pasal Khidir

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] "Menafsirkan al-Quran dengan akal adalah salah walaupun benar."

Post by Dodo Don on Wed Jun 06, 2012 12:14 pm

Bagaimana dgn ayat yg menyebut Allah menggenggam alam ini dengan tangan kanan..
Saya tidak ingat surahnya tetapi maksud hampir seperti itu.

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] "Menafsirkan al-Quran dengan akal adalah salah walaupun benar."

Post by thtl on Wed Jun 06, 2012 1:43 pm

itu mutasyabihat.

kalau takwil, itu metod asya'irah dan ilmu kalam

kalau serahkan maknanya kpd Allah, itu metod salaf

itu dua metod menghadapi ayat2 mutasyaabihaat

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] "Menafsirkan al-Quran dengan akal adalah salah walaupun benar."

Post by Ad-Dien on Wed Jun 06, 2012 3:50 pm

Dodo Don wrote:Adakah setiap ayat Al Quran mempunyai maksud tersirat, iaitu perlu ditafsirkan dan tidak boleh mengambil pemahaman secara tersurat.

Boleh, ada ayat yang boleh kita fahami secara zahirnya. Ada ayat yang memerlukan penjelasan dari ayat dari surah lain, dan ada ayat yang tidak boleh difahami secara zahir tersurat sahaja.

ada ayat yang muhmakamat dan ada yang mutasyabihat macam ustaz thtl sudah cakapkan. Ada pula ayat-ayat yang di nasakh dan mansuh..

ia semua bahagian daripada usul al-Quran

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] "Menafsirkan al-Quran dengan akal adalah salah walaupun benar."

Post by zikrulmaut_sm on Wed Jun 06, 2012 6:24 pm

saya pernah terdengar pasal tafsir hermeneutics al-Quran, tapi belum pernah baca lagi. macam mana isi kandungannya sebenarnya? apa beza dengan tafsir yang seperti ibnu katsir punya?

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] "Menafsirkan al-Quran dengan akal adalah salah walaupun benar."

Post by thtl on Thu Jun 07, 2012 9:13 am

Tafsir Hermeneutika adalah tafsir kaum JIL (jaringan Islam Liberal). Tapi belum keluar lagi tafsir ni sampai hari ni...hehehe

Ia menggunakan metod Padri2 madzhab Protestant dalam mentafsir Holy Bible. Metod Hermeneutika ialah metod Greek, yakni metod bebas tanpa syarat dlm mentafsir kitab suci.
rukun2 tafsir Hermeneutika:
Langkah pertama dalam metod hermeneutika ialah semua kitab suci bukan kalam Allah. ia dikarang oleh manusia.

langkah kedua: kandungan semua kitab suci tertakluk oleh masa, tempat, keadaan, adat, dan orang.

ambil contoh salah satu tafsir hermeneutika:

1. ayat menutup aurat.

Tafsir Hermeneutika akan kata: menutup aurat dgn pakai tudung itu adalah isu budaya arab dan keperluan zaman tersebut. Maka buat masa sekarang, pakailah apa saya yang sesuai dan menasabah untuk zaman sekarang.

Tafsir hermeneutika ni sebenarnya tafsir untuk meruntuhkan agama. ia tafsir kaum yg murtad dan ateis. sekian

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] "Menafsirkan al-Quran dengan akal adalah salah walaupun benar."

Post by Ad-Dien on Thu Jun 07, 2012 9:47 am



tafsir al-Quran KDN semak tak? ada ke KDN keluarkan tafsir al-Quran selain tafsir pimpinan Rahman tu?

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] "Menafsirkan al-Quran dengan akal adalah salah walaupun benar."

Post by thtl on Thu Jun 07, 2012 10:35 am

Tafsir, kdn tak semak dien.
depa akan rampas dan haramkan jika ada komplen dan lapuran polis dari org awam.
KDN hanya terbitkan pimpinan ar-Rahman je...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] "Menafsirkan al-Quran dengan akal adalah salah walaupun benar."

Post by Ad-Dien on Thu Jun 07, 2012 10:41 am

thtl wrote:Tafsir, kdn tak semak dien.
depa akan rampas dan haramkan jika ada komplen dan lapuran polis dari org awam.
KDN hanya terbitkan pimpinan ar-Rahman je...

tulah..KDN tak ada cetakkan tafsir berskala besar.. tafsir yang ma'thur... tak macam indo... depa dalam pencetakan kitab-kitab memang jauh mendahului kita.... sayang duit banyak-banyak tak peruntukkan untuk dana pencetakan berskala besar..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] "Menafsirkan al-Quran dengan akal adalah salah walaupun benar."

Post by thtl on Thu Jun 07, 2012 11:30 am

kat Indo pun samala dien. KDN Indo cuma terbit satu je, industri buku swasta depa lah yg laju. KDN Indo (dept agama republik Indo) cuma terbit satu edisi sahaja..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] "Menafsirkan al-Quran dengan akal adalah salah walaupun benar."

Post by Ad-Dien on Thu Jun 07, 2012 1:09 pm

thtl wrote:kat Indo pun samala dien. KDN Indo cuma terbit satu je, industri buku swasta depa lah yg laju. KDN Indo (dept agama republik Indo) cuma terbit satu edisi sahaja..

ok lah tuu.. sana ramai penerbit yang berlumba-lumba terbitkan kitab sunnah wa salafussoleh.. kat sini... rasanya jahabersa je kot...

kitab tahqiq semua dari indo...malizi takda

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] "Menafsirkan al-Quran dengan akal adalah salah walaupun benar."

Post by thtl on Thu Jun 07, 2012 1:41 pm

geng asyairah marah tahqiq buku, sebab depa kata ia merosakkan karya orang dulu2

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] "Menafsirkan al-Quran dengan akal adalah salah walaupun benar."

Post by Ad-Dien on Thu Jun 07, 2012 1:51 pm

thtl wrote:geng asyairah marah tahqiq buku, sebab depa kata ia merosakkan karya orang dulu2

Kalau karya tu dah memang rosak takkan tak boleh bagi ulama' selepasnya menambah baikkan... pelik juga fikir manhaj macam ni..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] "Menafsirkan al-Quran dengan akal adalah salah walaupun benar."

Post by thtl on Thu Jun 07, 2012 2:06 pm

cth:

az-Zahabi mentahqiq Ihya' Uloomiddin karya al-Ghazali.

al-Mubarakfuri mentahqiq tafsir Ibn Katsir..

depa nak Ihya' dalam bentuk asal, bagi depa, Ihya' tu bukan kitab hadis, nak tahqiq hadis buat apa?

gitu juga dgn tafsir Ibn katsir, depa kata Ibn katsir ni seorang muhaddis yg hebat, maka jangan usik karya dia, biar dalam bentuk asal...

kalau dien jawab karya org dulu rosak, siaplah dien akan KENA...

lagipun depa tak percaya dgn kerja pentahqiq kalau dia dari manhaj sunnah...hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] "Menafsirkan al-Quran dengan akal adalah salah walaupun benar."

Post by Ad-Dien on Thu Jun 07, 2012 2:12 pm

thtl wrote:cth:

az-Zahabi mentahqiq Ihya' Uloomiddin karya al-Ghazali.

al-Mubarakfuri mentahqiq tafsir Ibn Katsir..

depa nak Ihya' dalam bentuk asal, bagi depa, Ihya' tu bukan kitab hadis, nak tahqiq hadis buat apa?

gitu juga dgn tafsir Ibn katsir, depa kata Ibn katsir ni seorang muhaddis yg hebat, maka jangan usik karya dia, biar dalam bentuk asal...

kalau dien jawab karya org dulu rosak, siaplah dien akan KENA...

lagipun depa tak percaya dgn kerja pentahqiq kalau dia dari manhaj sunnah...hehehe

Kita tak menilai kitab lama rosak 100%.. Kitab ihya' contohnya memang menjadi rujukan nusantara ni..tapi bukan semua dari kita ada kemampuan untuk menilai kesahihan dan kebenaran hadis, fakta dalam sesebuah kitab tu...

jadi edisi tahqiq lah yang menjelaskan lebih detail, memberi komentar, menambah baik, menilai semula mana yang dhaif, maudhu' , gharib dan sebagainya. Contoh Al-Iraqi telah mmbawa nafas baru dalam Ihya hasil tahqiq nya...


bagi saya, orang yang kata sebab kitab tu bukan kitab hadis dan ia tak perlu ditahqiq adalah tak tepat pegangannya. Semua khabar selain hadis juga ada kemungkinan dipalsukan baik sirah, fakta dan sebagainya..

Smile :study:

Ini apa yang saya fahami

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] "Menafsirkan al-Quran dengan akal adalah salah walaupun benar."

Post by thtl on Thu Jun 07, 2012 2:19 pm

TQ, ralat, bukan zahabi tapi al-Iraqi...hehehe


tak tau ler dien, itulah antara perbedzaan antara manhaj org melayu lama dgn kita...kot mana dien argue pun depa akan pakai kitab Ihya' yang asal dan kitab Ibanah Imam asya`ari yg asal.

ini isu yg kalau dien nak satukan geng asya'irah dan salafiyah, ini antara isu utama..isu Tahqiq...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] "Menafsirkan al-Quran dengan akal adalah salah walaupun benar."

Post by Ad-Dien on Thu Jun 07, 2012 3:48 pm

thtl wrote:TQ, ralat, bukan zahabi tapi al-Iraqi...hehehe


tak tau ler dien, itulah antara perbedzaan antara manhaj org melayu lama dgn kita...kot mana dien argue pun depa akan pakai kitab Ihya' yang asal dan kitab Ibanah Imam asya`ari yg asal.

ini isu yg kalau dien nak satukan geng asya'irah dan salafiyah, ini antara isu utama..isu Tahqiq...

Saya tak sedar ustaz Mention Az-Zahabi..

ye saya faham realiti dan hakikat perbezaan manhaj ni... moga Allah menyatukan hati kita semua

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] "Menafsirkan al-Quran dengan akal adalah salah walaupun benar."

Post by thtl on Thu Jun 07, 2012 4:28 pm

sekarang camna nak satukan hati 10 geng salafiyah kat malaysia ni...
dengan geng tareqat, pondok, asya'irah tu projek tahun 2050...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Syarah hadits] "Menafsirkan al-Quran dengan akal adalah salah walaupun benar."

Post by Sponsored content Today at 9:14 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum