Madzhab |Ahlul Hadith

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

Madzhab |Ahlul Hadith

Post by ummuyaser on Fri Jun 08, 2012 5:30 am

First topic message reminder :

Assalamualaikum,
Apakah Imam madzhab yang empat iaitu Ahmad, Hanafi, Malik dan Syafei bermadzhab dengan Madzhab Ahlul Hadith?

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down


Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by thtl on Fri Jun 08, 2012 2:06 pm

silap quote tu dien, cuba cari matan arabic..

"yg betul, ahli hadis adalah laksana farmasis...bukan jual ubat daa..."


bila Imam syafi'iy dah kata lagu tu, abis tu sebab apa dien masih nak gubal madzhab ahlul hadis?

sedangkan depa hanya ahli farmasi??

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by Ad-Dien on Fri Jun 08, 2012 2:08 pm

thtl wrote:Syaikh Muhammad al-Ghazali yang aku kenali...

buku membela gurunya yang berselisih dgn albani dan ben baz...
juga ada dalam fatawa Mu'asirat, jilid 2 (arabic)
juga dalam kitabnya, kaifa nataamalu maa sunnah an-nabawiyah (bagaimana nak berinteraksi dgn sunnah)...

kalau ada madzhab Bukhari, mazhab Muslim, mazhab abu daud, baguslah, tapi mana dia? saya tak pernah jumpa

Kan dah cakap mereka tak mencipta mazhab atas nama sendiri.. mereka tergolong dalam kalangan berdiri atas mazhab ahlul hadis yang di dalamnya ulama-ulama hadis je... pendapat ni ada dalam kitab ape saya lupa. Nanti saya semak balik..

Alasan terkuat sebab tak jelas mereka mazhab apa kerana semua ulama mazhabiyyah mengaku imam hadith ini pengikut mazhab mereka... kerana itu syeikh ni mengeluarkan mereka dari kelompok mazhabik. Bukan saya yang cakap yek..ni pendapat segelintir ulama wahai syeihna

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Join date : 24/11/2011

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by thtl on Fri Jun 08, 2012 2:12 pm

dien,

itu ada dalam Usyul asyrin Hasan al-banna.

usyul ke 13

mana-mana orang yg sampai ke peringkat naza, maka dia tidak terikat dgn madzhab.

maka, Imam Bukhari, mmg tak logik terikat dgn mana-mana mazhab sebab dia adalah mujtahid. Maka mujtahid spt DYQ, muhammad al-Ghazali, albani, ben baaz, ben uthaimin, mmg tak ada maddzhab..sebab depa adalah mujtahid...

rasanya tang ni dien keliru...

madzhab ahli hadis adalah madzhab Ahmad, tak ada yg lain dien...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by thtl on Fri Jun 08, 2012 2:18 pm

killer question:

kenapa madzhab Imam Ahmad ibn Hanbal bukan madzhab ahli hadis??

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by Ad-Dien on Fri Jun 08, 2012 2:21 pm

thtl wrote:dien,

itu ada dalam Usyul asyrin Hasan al-banna.

usyul ke 13

mana-mana orang yg sampai ke peringkat naza, maka dia tidak terikat dgn madzhab.

maka, Imam Bukhari, mmg tak logik terikat dgn mana-mana mazhab sebab dia adalah mujtahid. Maka mujtahid spt DYQ, muhammad al-Ghazali, albani, ben baaz, ben uthaimin, mmg tak ada maddzhab..sebab depa adalah mujtahid...

rasanya tang ni dien keliru...

madzhab ahli hadis adalah madzhab Ahmad, tak ada yg lain dien...

Kalau mereka mengikut mazhab saya cenderung kepada ii juga..hanbali...tapi dalam tabaqat lain...ulamak mazhab lain semua mengaku ahlul hadith ni dalam mazhab mereka...cuba tengok Tabaqat syafieyyah, ithaf al-Kabir malikiyyah etc... semua mengaku ahlul hadith dalam mazhab mereka...

hhehe...saya mungkin terkeliru juga..tak pe.. daripada kekeliruan ini saya belajar... minta tunjuk ajar naa Smile :study: :study:

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by Ad-Dien on Fri Jun 08, 2012 2:22 pm

thtl wrote:killer question:

kenapa madzhab Imam Ahmad ibn Hanbal bukan madzhab ahli hadis??

Mazhab Imam malik dengan Muwatta' nya juga aliran Ahlul hadith dan amal madinah kan ehe...

ustaz ajar laa cek :study:

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by thtl on Fri Jun 08, 2012 2:25 pm

mmg keliru pun, dien kena study balik usyul asyrin yg saya sebutkan tadi..

Imam Bukhari, Muslim dan Abu Daud tu mmg mujtahid dan depa tak perlu mazhab. ini macam kita minta dari DYQ, tanya dia mazhab apa, tentu DYQ akan jawab, mazhab DYQ laa...hahaha

cuba tanya apa mazhab albani, tentu albani akan jawab, saya ikut mzhab albani.

Mujtahid ni mmg tak ada mazhab.

kalau dien nak sampai tahap tu, dien kena dapatkan ilmu alat dulu...buat masa ni, dien mmg kena pegang kitab madzhab Ahmad, al-Mughni tu...itulah kitab induk madzhab ahlu hadis di Hijaz. kat Saudi ni mmg madzhab hanbali aje dien, tak ada maddzhab Bukhari, Abu daud, nasa'iy...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by thtl on Fri Jun 08, 2012 2:35 pm

rumusan:

Imam Bukhari, Muslim, Abu Daud, mmg mujtahid dan mereka tak ada madzhab sebab ilmu mereka sudah mencukupi utk mereka beramal dalam agama.
apa yg imam2 hadis tu amalkan hanya utk diri mereka sahaja dan utk masyarakat, mereka sudah ada madzhab yg sudah pun established.

jika ada ada teori baru, penemuan baru bahawa madzhab fiqh Bukhari ni mmg ujud di Bukhara, maka dien kena kemukakanlah buktinya...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by ummuyaser on Fri Jun 08, 2012 2:43 pm

Ya Sheikh, saya lagi keliru dengan perbincangan ni sebab rasa amat kurang ilmu.
Adakah 'Ahli Nadzor' yang dimaksudkan oleh Imam Hassan dalam Usul isyreen tu ialah mereka yang menghafaz sebanyak 100 000 hadith termasuk sanad dan matannya?

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by Ad-Dien on Fri Jun 08, 2012 2:55 pm

thtl wrote:rumusan:

Imam Bukhari, Muslim, Abu Daud, mmg mujtahid dan mereka tak ada madzhab sebab ilmu mereka sudah mencukupi utk mereka beramal dalam agama.
apa yg imam2 hadis tu amalkan hanya utk diri mereka sahaja dan utk masyarakat, mereka sudah ada madzhab yg sudah pun established.

jika ada ada teori baru, penemuan baru bahawa madzhab fiqh Bukhari ni mmg ujud di Bukhara, maka dien kena kemukakanlah buktinya...

Ehh yang ni lah saya cakapkan tadi syeikh.. mereka TAK terikat kepada mana-mana mazhab pun. Mana ada saya cakap mereka wujudkan mazhab bukhari, mazhab muslim... eh..ehh...

cuba syeikh baca semula tulisan saya.. saya kata mereka tidak bpegang kepada mazhab tertentu sahaja. Mereka berdiri sendiri hasil ijtihad mereka.. cuma ada sesetengah ulama' menyebut mereka bermazhab ahlul hadith...

saya mana ada cakap mereka buat mazhab baru seperi mazhab bukhari..mazhab muslim..
. Crying or Very sad Crying or Very sad

p/s- best tajuk ni.. nanti saya tanya syeikhna dan syeik lain2... mana tau boleh buat kajian dan dibukukan..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by Ad-Dien on Fri Jun 08, 2012 2:57 pm

ummuyaser wrote:Ya Sheikh, saya lagi keliru dengan perbincangan ni sebab rasa amat kurang ilmu.
Adakah 'Ahli Nadzor' yang dimaksudkan oleh Imam Hassan dalam Usul isyreen tu ialah mereka yang menghafaz sebanyak 100 000 hadith termasuk sanad dan matannya?

maafkak kalau tak menjawab soalan yang akak tanya dan mengelirukan akak dengan diskusi kami ni... saya minta maaf kak

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by thtl on Fri Jun 08, 2012 3:03 pm

UY,

ahli nazhar tu bukan kena hafal 100K hadis...itu impossible dream maa..

maksudnya dia tahu ilmu alat istinbat hukum dari dalil dan dalam semua isu fiqh, dia tahu dalil dan cara nak keluarkan hukum fiqh. kemudian, dia mesti ada madzhab juga utk bergantung kalau dia sangkut...safety net.

dien,

madzhab yg dah established hanya 4 shj, yang lain banyak lagi, auza'iy, tsauri, semua dah pupus...

kalau dien maksudkan madzhab ahli hadis, ia secara otomatik merujuk kpd Mazhab Ahmad.

awal thread kan dien cakap dien madzhab ahli hadis..sebab tu saya dok tanya, madzhab mana lagi?
dien cakap madzhab imam bukhari, muslim, abu daud, tapi ddien avoid nama Imam Ahmad ibn hanbal

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by thtl on Fri Jun 08, 2012 3:10 pm

apa yg dien boleh karang ialah:

Fiqh Sunnah di sisi Bukhari. yakni menghimpunkan semua pendapat fiqh Imam Bukhari

Fiqh Sunnah di sisi Abu Daud, dien kena himpunkan semua pendapat2 Abu daud dalam fiqhnya...

ini mmg tesis PhD.

sebab kat saudi, ada tesis MA di universiti Imam, Fiqh Solat Imam Bukhari, dia extract dari sahih Bukhari, kitab solat. yg buat tesis ni ialah perempuan saudi.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by ummuyaser on Fri Jun 08, 2012 3:12 pm

Ad-Dien wrote:
ummuyaser wrote:Ya Sheikh, saya lagi keliru dengan perbincangan ni sebab rasa amat kurang ilmu.
Adakah 'Ahli Nadzor' yang dimaksudkan oleh Imam Hassan dalam Usul isyreen tu ialah mereka yang menghafaz sebanyak 100 000 hadith termasuk sanad dan matannya?

maafkak kalau tak menjawab soalan yang akak tanya dan mengelirukan akak dengan diskusi kami ni... saya minta maaf kak

Tak pa Dien, jangan rasa terganggu, teruskan berdiskusi,mudah-mudahan kami semua semakin faham jugak...barakallahu fekuma..

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by thtl on Fri Jun 08, 2012 3:22 pm

bila sebut Madzhab, fokusnya kpd Metod mengeluarkan hukum dari nas-nas (nusus). Nas ni dalam bentuk ayat AQ dan al-hadis dan sumber2 lain.

yg dah establish 4 madzhab sebab ia lengkap mengemukakan metod istinbat dan kitab2 madzhab yg berjilid-jilid

Klasifikasi madzhab pun dah established:

mazhab ahlu hadis: maliki dan hanbali
mazhab ahlu ra'yi: hanafi
mazhab hadis + ra'yi: syafi'iy.


Maka kalau nak buat mazhab baru,
pertama: kena kemukakan metod istinbat
kedua: database fiqh kena cukup utk merangkumi isu solat sampai kpd politik antarabangsa.
ketiga: siapa yg nak menubuhkan mazhab baru? apakah kesarjanaan dia dalam ilmu??

itu rumusan awal.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by Ad-Dien on Fri Jun 08, 2012 3:43 pm

thtl wrote:UY,

ahli nazhar tu bukan kena hafal 100K hadis...itu impossible dream maa..

maksudnya dia tahu ilmu alat istinbat hukum dari dalil dan dalam semua isu fiqh, dia tahu dalil dan cara nak keluarkan hukum fiqh. kemudian, dia mesti ada madzhab juga utk bergantung kalau dia sangkut...safety net.

dien,

madzhab yg dah established hanya 4 shj, yang lain banyak lagi, auza'iy, tsauri, semua dah pupus...

kalau dien maksudkan madzhab ahli hadis, ia secara otomatik merujuk kpd Mazhab Ahmad.

awal thread kan dien cakap dien madzhab ahli hadis..sebab tu saya dok tanya, madzhab mana lagi?
dien cakap madzhab imam bukhari, muslim, abu daud, tapi ddien avoid nama Imam Ahmad ibn hanbal

ok. Saya faham maksud syeikh thtl.. jazakallah. Ada beberapa soalan untuk dibincangkan.

1. Jika dinisbahkan mereka mazhab Hanbal saya pun berat kepada pendapat itu berbanding pendapat beliau mazhab lain. Soalannya kenapa Mazhab Ahmad dan bukan Maliki? Maliki juga mazhab hadith dan beliau yang memperkenalkan madrasah ahlul hadith dalam istinbat hukum bahkan turut mengambil amal madinah sebagai sumber hukum. Mohon pencerahan.


2. Kenapa ulama' mazhab lain seperti Syafieyyah dan malikiyyah menyatakan para ahlul hadith ni dalam mazhab mereka sehingga direkodkan dalam tabaqat mazhab mereka? . Mohon pencerahan syeikh.

Soalan lain kemudian... minta pencerahan dua soalan ini supaya bertambah ilmu dan kefahaman saya insyaAllah. :study: :study: :study:

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by thtl on Fri Jun 08, 2012 4:01 pm

tak boleh jawab dien, sebab saya kesibukan di jazan ni, banyak report due.
kemudian kitab2 perbandingan mazhab saya semua ada di mesia..

dien tak kan tak ada langsung kitab pasal sejarah pertumbuhan mazhab?

cuba buat homework dulu...

hari ni pun dah banyak saya kasi tu...

kenapa org saudi pilih hanbali bukan maliki, itu panjang cerita, kenapa org mesir dan malaysia pilih syafi'iy dan kenapa org India pilih hanafi...atau kenapa org afrika utara pilih maliki.

sebab terbesar ialah penajaan atau ia dijadikan mazhab resmi negara oleh sultan masa tu..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by ummuyaser on Fri Jun 08, 2012 4:04 pm

Jazakallahu khairan katheeran Sheikh, semoga Allah permudahkan urusan, hari ni je banyak yang saya pelajari di sini. Semoga dapat teruskan diskusi ni di lain hari.

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by thtl on Fri Jun 08, 2012 4:06 pm

semua empat madzhab tu semuanya mazhab ahli hadis atau ahli sunnah. sebab semua madzhab ada kitab hadis, maliki=muwatta', syafi'iy=musnad syafi`iy, hanafi=musnad imam abu hanifah atau hadis ahli kufah dan hanabilah=musnad ahmad.
cuma, masing2 akan saling mensahihkan hadis depa dan mendha`ifkan hadis2 dalam musnad orang lain, itulah punca perselisihan dan pertumbuhan mazhab.

hanafi akan kata, hadis2 dalam musnad abu hanifah saja yg sahih sebab hadis mesti di approved oleh ahli kufah. gitulah kisahnya dien..org mazhab hanbali hanya akan pakai hadis2 dalam musnad ahmad aje..panjang cerita.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by Ad-Dien on Fri Jun 08, 2012 4:08 pm

thtl wrote:tak boleh jawab dien, sebab saya kesibukan di jazan ni, banyak report due.
kemudian kitab2 perbandingan mazhab saya semua ada di mesia..

dien tak kan tak ada langsung kitab pasal sejarah pertumbuhan mazhab?

cuba buat homework dulu...

hari ni pun dah banyak saya kasi tu...

kenapa org saudi pilih hanbali bukan maliki, itu panjang cerita, kenapa org mesir dan malaysia pilih syafi'iy dan kenapa org India pilih hanafi...atau kenapa org afrika utara pilih maliki.

sebab terbesar ialah penajaan atau ia dijadikan mazhab resmi negara oleh sultan masa tu..

Ada kitab-kitab berkaitan..tu yang tanya lagi detail.. soalan saya hanya berkisar kepada kenapa AHLUL HADITH dinisbahkan kepada HANBALI dan bukan maliki.. hehe..bukan mazhab untuk orang awam...

sebab saya tak jumpa kata putus yang mereka semua Hanbali.. yang saya jumpa bercampur baur..ada ulama cakap syafieyyah, ada yang cakap mereka tu mazhab maliki dan Ahmad...dan mereka nuqilkan dalam tabaqat mereka nama imam Hadith ni...

tu yang saya nak detail lanjut pendapat mana yang kebih rajih.. walaupun sy sdnri ada kecndrungan mereka lebih kepada Hanbali... cuma nak cari yang lebih rajih dan kuat sahaja... Allahua'lam

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by Ad-Dien on Fri Jun 08, 2012 4:10 pm

ummuyaser wrote:Jazakallahu khairan katheeran Sheikh, semoga Allah permudahkan urusan, hari ni je banyak yang saya pelajari di sini. Semoga dapat teruskan diskusi ni di lain hari.

Ek? Boleh ke kami berdua berdiskusi ni Kak? Kalau nak tambah silakan ye... tak ada halangan kak

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by Ad-Dien on Fri Jun 08, 2012 4:14 pm

thtl wrote:semua empat madzhab tu semuanya mazhab ahli hadis atau ahli sunnah. sebab semua madzhab ada kitab hadis, maliki=muwatta', syafi'iy=musnad syafi`iy, hanafi=musnad imam abu hanifah atau hadis ahli kufah dan hanabilah=musnad ahmad.
cuma, masing2 akan saling mensahihkan hadis depa dan mendha`ifkan hadis2 dalam musnad orang lain, itulah punca perselisihan dan pertumbuhan mazhab.

hanafi akan kata, hadis2 dalam musnad abu hanifah saja yg sahih sebab hadis mesti di approved oleh ahli kufah. gitulah kisahnya dien..org mazhab hanbali hanya akan pakai hadis2 dalam musnad ahmad aje..panjang cerita.

Ye semua mereka Imam Sunnah.. cuma nak cari pendapat rajih di mana kedudukan Ahlul hadith seperti Bukhari , muslim dan sebagainya dalam Mazhab fiqh ni...

Adapun yang saya bold kan tu... saya rasa saya ada jawapannya.. ada sedikit kajian sy buat sesaje lah.. mengenai kenapa boleh wujud khilaf antara mereka dan lahir ijtihad yang berbeza...

menurut pengamatan saya...mereka sebenarnya bukanlah saling mendhaifkan hadis dan qaul antara satu dengan yang lain syeikh... bukan saling mendhaifkan dan menyatakan mereka lebih sahih... tu setakat yang saya kaji je lah..

kalau nak cerita bab ni kena buat tread khas kot... Allahua'lam... tegur mana yang saya salah syeikhna

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by thtl on Fri Jun 08, 2012 4:16 pm

cuba tengok cara Maliki vs hanbali:

1. Mazhab Maliki:

* Al-Qurannul-Karim.
* Sunah Rasululah yang sahih menurut pendapat beliau.
* Amalan para ulamak ahli Madinah ketika itu.
* Qiyas.

2. Mazhab Hanbali:
* Al-Qurannul-Karim.
* Ijmak sahabat Nabi
* Sunah Rasululah termasuk hadis mursal dan hadis dha’if
* Qiyas.

kenapa depa kata hanbali lebih ori dari maliki, sebab cara hanbali menetapkan hukumla..cara mereka menggunakan sunnah.

mungkin pengikut maliki kata, depa lebih Ori..

maka mendakwa siapa ORI ni adalah subjektif dien...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by thtl on Fri Jun 08, 2012 4:19 pm

di mana kedudukan Imam Bukhari, Muslim, Abu Daud, WA, itu dien kena buat tesis..hehehe

tapi saya rasa depa ni sbg mujtahid mmg tak ikut mana-mana. cuma rahsia fiqh mereka, dien kena kaji sahih Bukhari, 9000 hadis tu, itulah mazhab dia yang dia tak pernah promote kat sapa-sapa hingga dia mati si Samarkhand.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by ummuyaser on Fri Jun 08, 2012 4:29 pm

Ad-Dien wrote:
ummuyaser wrote:Jazakallahu khairan katheeran Sheikh, semoga Allah permudahkan urusan, hari ni je banyak yang saya pelajari di sini. Semoga dapat teruskan diskusi ni di lain hari.

Ek? Boleh ke kami berdua berdiskusi ni Kak? Kalau nak tambah silakan ye... tak ada halangan kak

Silakan, silakan...memang nak kasi laluan pun... terbaik

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by Ad-Dien on Fri Jun 08, 2012 4:37 pm

thtl wrote:cuba tengok cara Maliki vs hanbali:

1. Mazhab Maliki:

* Al-Qurannul-Karim.
* Sunah Rasululah yang sahih menurut pendapat beliau.
* Amalan para ulamak ahli Madinah ketika itu.
* Qiyas.

2. Mazhab Hanbali:
* Al-Qurannul-Karim.
* Ijmak sahabat Nabi
* Sunah Rasululah termasuk hadis mursal dan hadis dha’if
* Qiyas.

kenapa depa kata hanbali lebih ori dari maliki, sebab cara hanbali menetapkan hukumla..cara mereka menggunakan sunnah.

mungkin pengikut maliki kata, depa lebih Ori..

maka mendakwa siapa ORI ni adalah subjektif dien...

saya rasa menurut kajian kecik 2 saya(bukan tesis yek).. ada sebabnye jadi begitu...

hehe.. ehh mana pernah jumpa statement ulama mazhab cakap mereka lagi betul..heheheehhee Razz Razz

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by thtl on Fri Jun 08, 2012 4:45 pm

kalau baca e-book kapten ada kat website dia..buku bagaimana bermazhab dalam Islam...

sekarang dien kena terima, empat mazhab tu semua root dia adalah dari ahli sunnah. hanafi yg org dok kata ahli ra'yi tu sebenarnya adalah dari ahli hadis Kufah. oleh sebab org Kufah ni amat strict dalam penggunaan hadis, sebab tu depa label ahli ra'yi, tapi madzhab ni ada root kpd Ibn Abbas dan ibn mas'ood.

Jadi, semua madzhab 4 tu adalah ahli hadis, sapa yg lebih ORI adalah subjektif, tapi akhirnya pengikut2 hanbali mendakwa mazhab merekalah mazhab ahli hadis yg asal. tapi dakwaan hanya tinggal dakwaan saja. sebab syafi'iyah dan Malikiah akan mendakwa yg sama
so, camna nak selesai...hehehe
ini dah sama macam salafi, sapa salafi paling ORI..kita pun dah kena penyakit yg sama hingga sekarang ni dah ada 10 mazhab salafi ori kat Malaysia...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by Ad-Dien on Fri Jun 08, 2012 4:47 pm

thtl wrote:kalau baca e-book kapten ada kat website dia..buku bagaimana bermazhab dalam Islam...

sekarang dien kena terima, empat mazhab tu semua root dia adalah dari ahli sunnah. hanafi yg org dok kata ahli ra'yi tu sebenarnya adalah dari ahli hadis Kufah. oleh sebab org Kufah ni amat strict dalam penggunaan hadis, sebab tu depa label ahli ra'yi, tapi madzhab ni ada root kpd Ibn Abbas dan ibn mas'ood.

Jadi, semua madzhab 4 tu adalah ahli hadis, sapa yg lebih ORI adalah subjektif, tapi akhirnya pengikut2 hanbali mendakwa mazhab merekalah mazhab ahli hadis yg asal. tapi dakwaan hanya tinggal dakwaan saja. sebab syafi'iyah dan Malikiah akan mendakwa yg sama
so, camna nak selesai...hehehe
ini dah sama macam salafi, sapa salafi paling ORI..kita pun dah kena penyakit yg sama hingga sekarang ni dah ada 10 mazhab salafi ori kat Malaysia...

ok.. tapi sayang kita ni berpecah khilaf tak macam mereka..mereka khilaf namun beradab menakjubkan... kitab zaman ni khilaf sampai bermusuhan...

jadi cmna status mazhab ahlul hadith? konfem Hanbal atau nak kaji dalam lagi?? hehe

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by Sponsored content Today at 7:59 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum