Madzhab |Ahlul Hadith

Page 3 of 3 Previous  1, 2, 3

View previous topic View next topic Go down

Madzhab |Ahlul Hadith

Post by ummuyaser on Fri Jun 08, 2012 5:30 am

First topic message reminder :

Assalamualaikum,
Apakah Imam madzhab yang empat iaitu Ahmad, Hanafi, Malik dan Syafei bermadzhab dengan Madzhab Ahlul Hadith?

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down


Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by Ad-Dien on Fri Jun 08, 2012 4:37 pm

thtl wrote:cuba tengok cara Maliki vs hanbali:

1. Mazhab Maliki:

* Al-Qurannul-Karim.
* Sunah Rasululah yang sahih menurut pendapat beliau.
* Amalan para ulamak ahli Madinah ketika itu.
* Qiyas.

2. Mazhab Hanbali:
* Al-Qurannul-Karim.
* Ijmak sahabat Nabi
* Sunah Rasululah termasuk hadis mursal dan hadis dha’if
* Qiyas.

kenapa depa kata hanbali lebih ori dari maliki, sebab cara hanbali menetapkan hukumla..cara mereka menggunakan sunnah.

mungkin pengikut maliki kata, depa lebih Ori..

maka mendakwa siapa ORI ni adalah subjektif dien...

saya rasa menurut kajian kecik 2 saya(bukan tesis yek).. ada sebabnye jadi begitu...

hehe.. ehh mana pernah jumpa statement ulama mazhab cakap mereka lagi betul..heheheehhee Razz Razz

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Join date : 24/11/2011

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by thtl on Fri Jun 08, 2012 4:45 pm

kalau baca e-book kapten ada kat website dia..buku bagaimana bermazhab dalam Islam...

sekarang dien kena terima, empat mazhab tu semua root dia adalah dari ahli sunnah. hanafi yg org dok kata ahli ra'yi tu sebenarnya adalah dari ahli hadis Kufah. oleh sebab org Kufah ni amat strict dalam penggunaan hadis, sebab tu depa label ahli ra'yi, tapi madzhab ni ada root kpd Ibn Abbas dan ibn mas'ood.

Jadi, semua madzhab 4 tu adalah ahli hadis, sapa yg lebih ORI adalah subjektif, tapi akhirnya pengikut2 hanbali mendakwa mazhab merekalah mazhab ahli hadis yg asal. tapi dakwaan hanya tinggal dakwaan saja. sebab syafi'iyah dan Malikiah akan mendakwa yg sama
so, camna nak selesai...hehehe
ini dah sama macam salafi, sapa salafi paling ORI..kita pun dah kena penyakit yg sama hingga sekarang ni dah ada 10 mazhab salafi ori kat Malaysia...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by Ad-Dien on Fri Jun 08, 2012 4:47 pm

thtl wrote:kalau baca e-book kapten ada kat website dia..buku bagaimana bermazhab dalam Islam...

sekarang dien kena terima, empat mazhab tu semua root dia adalah dari ahli sunnah. hanafi yg org dok kata ahli ra'yi tu sebenarnya adalah dari ahli hadis Kufah. oleh sebab org Kufah ni amat strict dalam penggunaan hadis, sebab tu depa label ahli ra'yi, tapi madzhab ni ada root kpd Ibn Abbas dan ibn mas'ood.

Jadi, semua madzhab 4 tu adalah ahli hadis, sapa yg lebih ORI adalah subjektif, tapi akhirnya pengikut2 hanbali mendakwa mazhab merekalah mazhab ahli hadis yg asal. tapi dakwaan hanya tinggal dakwaan saja. sebab syafi'iyah dan Malikiah akan mendakwa yg sama
so, camna nak selesai...hehehe
ini dah sama macam salafi, sapa salafi paling ORI..kita pun dah kena penyakit yg sama hingga sekarang ni dah ada 10 mazhab salafi ori kat Malaysia...

ok.. tapi sayang kita ni berpecah khilaf tak macam mereka..mereka khilaf namun beradab menakjubkan... kitab zaman ni khilaf sampai bermusuhan...

jadi cmna status mazhab ahlul hadith? konfem Hanbal atau nak kaji dalam lagi?? hehe

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Join date : 24/11/2011

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by thtl on Fri Jun 08, 2012 4:50 pm

lebih adil kena kata kesemua madzhab tsb adalah mazhab ahlu hadis, cuma penggunaan hadis dalam berfiqih, metod berfikih yang kuat kpd sahabat, mmg mazhab Hanbali lebih kuat berbanding mazhab lain.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by Ad-Dien on Fri Jun 08, 2012 4:57 pm

thtl wrote:lebih adil kena kata kesemua madzhab tsb adalah mazhab ahlu hadis, cuma penggunaan hadis dalam berfiqih, metod berfikih yang kuat kpd sahabat, mmg mazhab Hanbali lebih kuat berbanding mazhab lain.

ye betul...semua mazhab tu ahlul hadith secara umumnya.. persoalan sekarang kedudukan Mazhab Imam Bukhari dan Muslim itu... yang paling rajih ialah? :study:

sambung nanti..nak balik dari maktabah ni... jmput semua share info ye.. salam

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by thtl on Fri Jun 08, 2012 5:02 pm

kalau dien ada penemuan baru silakanlah...

tapi kalau ada, kena lengkap, apa metod dia dalam istinbat...mana boleh dari hadis terus keluarkan hukum..kena adalah metod dia...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by Ad-Dien on Fri Jun 08, 2012 6:25 pm

thtl wrote:kalau dien ada penemuan baru silakanlah...

tapi kalau ada, kena lengkap, apa metod dia dalam istinbat...mana boleh dari hadis terus keluarkan hukum..kena adalah metod dia...

hehe... Syeikh setuju pendapat yang menyebut Imam Bukhar, Muslim dan selainnya hanya ahlul hadis sahaja dan bukan ulama' fiqh? Syeikh berpegang pendapat ni ke?

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by thtl on Fri Jun 08, 2012 6:32 pm

ana dah sebut sblm ni dia adalah mujtahid, amir al-mukminin hadis, dia boleh berfiqih utk diri dia tanpa perlukan mazhab...

sama dien tanya albani, dia tu mazhab apa, atau dien taya DYQ dia tu mazhab apa..

maka x perlu kita selidiki, apa mzhab Imam Bukhari.

tapi dalam dunia akademia, al-Bukhari adalah ahli hadis.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by Ad-Dien on Fri Jun 08, 2012 6:41 pm

thtl wrote:ana dah sebut sblm ni dia adalah mujtahid, amir al-mukminin hadis, dia boleh berfiqih utk diri dia tanpa perlukan mazhab...

sama dien tanya albani, dia tu mazhab apa, atau dien taya DYQ dia tu mazhab apa..

maka x perlu kita selidiki, apa mzhab Imam Bukhari.

tapi dalam dunia akademia, al-Bukhari adalah ahli hadis.

Saya pegang yang ini.

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by thtl on Fri Jun 08, 2012 6:53 pm

itulah dien tak halusi usyul asyrin pasal usyul apakah kita perlu bermazhab atau tidak...kan ust albanna dah jelaskan kat situ, org yg boleh menguasai ilmu istimbath, maka dia tak perlu bermazhab...bermazhab ni utk org awam dan muttabi'..Bukhari dia ada stand dia sendiri sebab diakan mujtahid, cuma mazhab dia rahsiakan dan ada dalam sahih Bukharinya...
kalau dien ada berani, cubalah keluarkan metod beliau dalam berfiqih dari 9000 hadis tu...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by Ad-Dien on Fri Jun 08, 2012 6:59 pm

thtl wrote:itulah dien tak halusi usyul asyrin pasal usyul apakah kita perlu bermazhab atau tidak...kan ust albanna dah jelaskan kat situ, org yg boleh menguasai ilmu istimbath, maka dia tak perlu bermazhab...bermazhab ni utk org awam dan muttabi'..Bukhari dia ada stand dia sendiri sebab diakan mujtahid, cuma mazhab dia rahsiakan dan ada dalam sahih Bukharinya...
kalau dien ada berani, cubalah keluarkan metod beliau dalam berfiqih dari 9000 hadis tu...

Ye.. tengah membaca beberapa penulisan berkaitan cara ahlul hadith intinbat hukum... saya ada satu koleksi qawaid ahlul hadith.. dalam tu diiterangkan serba sedikit kaedah ahlul hadith mengeluarkan hukum.

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by thtl on Fri Jun 08, 2012 7:00 pm

jangan keluarkan Imam Malik dan Imam Syafi'iy dari ahlul hadis tu ek?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by Ad-Dien on Fri Jun 08, 2012 7:02 pm

thtl wrote:jangan keluarkan Imam Malik dan Imam Syafi'iy dari ahlul hadis tu ek?


tak faham..kurang jelas ya syeikhuna

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by thtl on Fri Jun 08, 2012 7:10 pm

walaupun dien ekarang fokus kpd fuqaha Hanbali, jangan lupa, fuqaha' Malikiah dan syafi'iyah juga menggubal kawaid ahlul hadis mereka juga dalam mengeluarkan fiqih..itu pun dikatakan metod ahli hadis juga.

sebab madzhab hanbali tak boleh monopoli istilah ahli hadis tu utk depa je...jangan berebut istilah ahli hadis tu dan longgok kpd sekelompok orang je...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by Ad-Dien on Fri Jun 08, 2012 7:20 pm

thtl wrote:walaupun dien ekarang fokus kpd fuqaha Hanbali, jangan lupa, fuqaha' Malikiah dan syafi'iyah juga menggubal kawaid ahlul hadis mereka juga dalam mengeluarkan fiqih..itu pun dikatakan metod ahli hadis juga.

sebab madzhab hanbali tak boleh monopoli istilah ahli hadis tu utk depa je...jangan berebut istilah ahli hadis tu dan longgok kpd sekelompok orang je...

Ehh tak..tak..bukan hanbali je.. usul fiah ni ittifaq ahlul hadith...

Usul al-Fiqh 'ala manhaj Ahlul Hadith.. lepas saya telaah kitab ni saya percaya yang Ahlul hadith memang ada usul dalam intinbat syeikh...

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by thtl on Fri Jun 08, 2012 7:24 pm

imam malik, imam syafi'iy mmg ada usyul ahli hadis versi depa, sapa lagi yg ada usyul itu, Imam Bukhari ada tak yg dien dah jumpa, Imam Termizi?

ana pun nak tahu juga...imam Barbahary adalah usyul sunnah

dien pun boleh kalau nak keluarkan usyul hadis dien...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by Ad-Dien on Fri Jun 08, 2012 7:32 pm

thtl wrote:imam malik, imam syafi'iy mmg ada usyul ahli hadis versi depa, sapa lagi yg ada usyul itu, Imam Bukhari ada tak yg dien dah jumpa, Imam Termizi?

ana pun nak tahu juga...imam Barbahary adalah usyul sunnah

dien pun boleh kalau nak keluarkan usyul hadis dien...

ya Syeikhna.. Usul as-Sunnah tu Imam Ahmad bin Hanbal kan?
imam barbahari usul dia Syarhus Sunnah rasanya... sudah ada edisi tahqiq 'Abdurrahman B. Ahmad al-Jumaizi


_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by abu_aisyah on Fri Jun 08, 2012 7:41 pm

thtl wrote:hanafi yg org dok kata ahli ra'yi tu sebenarnya adalah dari ahli hadis Kufah. oleh sebab org Kufah ni amat strict dalam penggunaan hadis, sebab tu depa label ahli ra'yi, tapi madzhab ni ada root kpd Ibn Abbas dan ibn mas'ood.

ooh,saya ingat maksud ra'yi ni adalah mereka beramal banyak dengan qias+tak banyak hadis.ish2..slh kefahaman.

ape yg sy nampak disini adalah (hasil pemahaman saya atas siskusi ni),kenapa kita perlu marah (bagi mereka yg marahlah) org nak qunut subuh atau apa2 perkara khilaf sedangkan kesemua mazhab adalah ahlu hadis jua dimana disisi mereka merasakan hadis mereka yg paling kuat.jadi,mereka yg tidak mahu beramal/mahu beramal dengan fiqh 4 mazhab ni atau mana2 fiqh sunnah dari bukhari,daud dll..terpulang kepada masing2.begitu ke?

lagi,statement seperti'kita ikut sunnah,bukan para imam' adalah salah sbb para imam ni telah mengikut sunnah secara total.begitu ke Wink Wink ?

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by thtl on Fri Jun 08, 2012 7:58 pm

1. ahlu ra'yi, depa lihat maksud hadis yg tersirat atau maqosyid

2. mereka yg belum sampai ilmu istimbat atau tak cukup alat ilmu fiqh, kena ikut mana-mana madzhab yg 4 tu. yang dah pandai mencari sumber huku,, bleh utk bebas mazhab dan meneliti sendiri kitab hadis

3. maksud saya ikut sunnah ialah banyak maksud tu kekadang ada yg kena label ikut wahabi...begitu juga saya ikut Imam, kena tau Imam yg mana satu..imam yusof qardhawi ke, imam al-albani ke...hehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by Ad-Dien on Fri Jun 08, 2012 7:59 pm

abu_aisyah wrote:
thtl wrote:hanafi yg org dok kata ahli ra'yi tu sebenarnya adalah dari ahli hadis Kufah. oleh sebab org Kufah ni amat strict dalam penggunaan hadis, sebab tu depa label ahli ra'yi, tapi madzhab ni ada root kpd Ibn Abbas dan ibn mas'ood.

ooh,saya ingat maksud ra'yi ni adalah mereka beramal banyak dengan qias+tak banyak hadis.ish2..slh kefahaman.

ape yg sy nampak disini adalah (hasil pemahaman saya atas siskusi ni),kenapa kita perlu marah (bagi mereka yg marahlah) org nak qunut subuh atau apa2 perkara khilaf sedangkan kesemua mazhab adalah ahlu hadis jua dimana disisi mereka merasakan hadis mereka yg paling kuat.jadi,mereka yg tidak mahu beramal/mahu beramal dengan fiqh 4 mazhab ni atau mana2 fiqh sunnah dari bukhari,daud dll..terpulang kepada masing2.begitu ke?

lagi,statement seperti'kita ikut sunnah,bukan para imam' adalah salah sbb para imam ni telah mengikut sunnah secara total.begitu ke Wink Wink ?

ra'yi melebihkan hujah akal, logik namun masih berlandaskan sunnah.. sama sekali tidak bercanggah dan terkeluar darinya.

ye hujah yang sebut hadis sahih itu mazhab ada maksud tersirat yang dimaksudkan oleh Imam Syafie kepada muridnya.

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by abu_aisyah on Fri Jun 08, 2012 8:13 pm

Ad-Dien wrote:
ra'yi melebihkan hujah akal, logik namun masih berlandaskan sunnah.. sama sekali tidak bercanggah dan terkeluar darinya.

ye hujah yang sebut hadis sahih itu mazhab ada maksud tersirat yang dimaksudkan oleh Imam Syafie kepada muridnya.

1.ra'yi lawannya literal kah?

2.oh,pernah terbaca dulu masa afn tulisan ustaz emran rasanya.tp sudah lupa.huhu.kene baca balik.


abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by Ad-Dien on Fri Jun 08, 2012 8:20 pm

abu_aisyah wrote:
Ad-Dien wrote:
ra'yi melebihkan hujah akal, logik namun masih berlandaskan sunnah.. sama sekali tidak bercanggah dan terkeluar darinya.

ye hujah yang sebut hadis sahih itu mazhab ada maksud tersirat yang dimaksudkan oleh Imam Syafie kepada muridnya.

1.ra'yi lawannya literal kah?

2.oh,pernah terbaca dulu masa afn tulisan ustaz emran rasanya.tp sudah lupa.huhu.kene baca balik.


1. literal ke? lawan ra'yi ialah hadith la kan? ahlul ra'yi vs ahlul hadith? huhu..tunggu ustaz jelaskan.. saya tak arif bab nama-nama ni... literal, etc..huhu

2. ye.. Kenyataan imam Syafie ni yang disalah ertikan.

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by thtl on Fri Jun 08, 2012 8:32 pm

ahlu hadis vs ahlu ra'yi merujuk kpd madrasah Hijaz (maliki/hanabilah) dan madrasah abu hanifa di Kufah.

secara fiqh, ahlu ra'yi menghadkan penggunaan hadis kerana Kufah jauh dari sahabat, ia merujuk kpd melihat nas dari segi maqosyid atau falsafah hukum

manakala ahli hadis atau ahli hijaz merujuk kpd melihat amalan para sahabat atau maksud hadis secara literal sahaja tanpa perlu memikirkan falsafahnya. ia menjadikan para sahabat dihijaz sebagai cara sesuatu nas itu dilaksanakan.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by Ad-Dien on Fri Jun 08, 2012 9:56 pm



Dah semak ni tak syeikh?


Ad-Dien wrote:
thtl wrote:imam malik, imam syafi'iy mmg ada usyul ahli hadis versi depa, sapa lagi yg ada usyul itu, Imam Bukhari ada tak yg dien dah jumpa, Imam Termizi?

ana pun nak tahu juga...imam Barbahary adalah usyul sunnah

dien pun boleh kalau nak keluarkan usyul hadis dien...

ya Syeikhna.. Usul as-Sunnah tu Imam Ahmad bin Hanbal kan?
imam barbahari usul dia Syarhus Sunnah rasanya... sudah ada edisi tahqiq 'Abdurrahman B. Ahmad al-Jumaizi


_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by abu_aisyah on Sat Jun 09, 2012 8:37 am

thtl wrote:secara fiqh, ahlu ra'yi menghadkan penggunaan hadis kerana Kufah jauh dari sahabat, ia merujuk kpd melihat nas dari segi maqosyid atau falsafah hukum

banyak kene membaca sbb tak brapa phm. :roll:

1.menghadkan penggunaan hadis=kurang d=guna hadis,so guna pa?

2. menggunakan nas; hadis tak termasuk nas ke?nas tu AQ ke?

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by Ad-Dien on Sat Jun 09, 2012 9:03 am

abu_aisyah wrote:
thtl wrote:secara fiqh, ahlu ra'yi menghadkan penggunaan hadis kerana Kufah jauh dari sahabat, ia merujuk kpd melihat nas dari segi maqosyid atau falsafah hukum

banyak kene membaca sbb tak brapa phm. :roll:

1.menghadkan penggunaan hadis=kurang d=guna hadis,so guna pa?

2. menggunakan nas; hadis tak termasuk nas ke?nas tu AQ ke?


Saya cuba jelaskan dengan bahasa yang lebih mudah sekadar yang saya faham dan tahu sahaja insyaAllah.

1. beliau mempelopori Madrasah Ra'yi (penggunaan akal) dalam menggubal hukum. Madrasah ra'yi adalah warisan daripada pemahaman sahabat yang berada di Iraq. Keadaan mereka yang jauh dari ahlul madinah menyebabkan mereka kekurangan sumber hadith yang ada, kurang berbanding ahlul Hijaz. Jadi disebabkan itu mereka harus menggunakan ijtihad dengan segala kemampuan yang ada.Mereka juga bukanlah menghadkan penggunaan hadith. Sebetulnya hadith yang sampai kepada mereka itu yang terhad.

Ijtihad ra'yi tidak berlawanan dengan hadis Rasulullah bahkan tidak mendahului akal dari nas. Imam Abu Hanifah tidak mendahului qias akalnya berbanding nas. Qias dan ijtihadnya seiiring dengan nas yang ada yang sampai kepadanya. Beliau akan bertanya dahulu kepada para ulama' yang ada apakah terdapat nas Al-Quran dan hadis, atau fatwa sahabat untuk dipadankan dengan sesuatu masalah yang baru timbul.

2. Nas ialah dari Al-Quran dan Hadith.


Allahua'lam

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Madzhab |Ahlul Hadith

Post by Sponsored content Today at 11:13 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 3 of 3 Previous  1, 2, 3

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum