Ijmak Soreh Dan Ijmak Sukuti

View previous topic View next topic Go down

Ijmak Soreh Dan Ijmak Sukuti

Post by Ad-Dien on Fri Jun 08, 2012 6:56 pm



Ijma' Soreh (الاجماع الصريح)diterima pakai oleh semua mujtahid sedangkan Ijma' sukuti (الجماع السكوتي) hanya diterima oleh ulama' Hanafi, Imam Ahmad dan sebahagian syafieyyah. Sedangkan Imam Malik dan imam Syafie menolak ijmak sukuti.

Jadi apa pendapat antum semua. Yang mana yang antum yakini? Apakah boleh diterima pakai ijmak sukuti atau hanya berpegang ijmak Soreh sahaja. Bincangkan disini, insyaAllah.

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Ijmak Soreh Dan Ijmak Sukuti

Post by thtl on Fri Jun 08, 2012 6:58 pm

ana tengok jenis Hukum dulu.

kalau rokok, ana ikut ijmak sukuti, sebab ia dibantu oleh bukti medical

kalau LGBT, ana pun guna ijmak sukuti...

kalau demokrasi haram, yg ni ana tak ikut ijmak sukuti tu...hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ijmak Soreh Dan Ijmak Sukuti

Post by Ad-Dien on Fri Jun 08, 2012 7:01 pm

thtl wrote:ana tengok jenis Hukum dulu.

kalau rokok, ana ikut ijmak sukuti, sebab ia dibantu oleh bukti medical

kalau LGBT, ana pun guna ijmak sukuti...

kalau demokrasi haram, yg ni ana tak ikut ijmak sukuti tu...hehehe

Berikan asbab nya..ehehe

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Ijmak Soreh Dan Ijmak Sukuti

Post by ummuyaser on Fri Jun 08, 2012 7:06 pm

Ad-Dien wrote:

Ijma' Soreh (الاجماع الصريح)diterima pakai oleh semua mujtahid sedangkan Ijma' sukuti (الجماع السكوتي) hanya diterima oleh ulama' Hanafi, Imam Ahmad dan sebahagian syafieyyah. Sedangkan Imam Malik dan imam Syafie menolak ijmak sukuti.

Jadi apa pendapat antum semua. Yang mana yang antum yakini? Apakah boleh diterima pakai ijmak sukuti atau hanya berpegang ijmak Soreh sahaja. Bincangkan disini, insyaAllah.
Dien, boleh tak refleks dulu apa itu ijma Soreh dan ijma Sukuti?

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Ijmak Soreh Dan Ijmak Sukuti

Post by thtl on Fri Jun 08, 2012 7:07 pm

sebab yg saya sebutkan di atas, macam rokok, dah ada bukti medical, maka ijmak tak perlu sarih.

LGBT, aktiviti kaum gay lesbian ni mmg dah ada dalam AQ dan sunnah

demokrasi kerana maslahat sesuatu penduduk tidak sama, maka ijmak sukuti dalam isu demokrasi akan memudharatkan sebahgian penduduk Islam

maka kena tengok kes by case...sebab ijmak di zaman sekarang ni teramat susah kerana ada 56 negara OIC, 1.3 bilion umat Islam, maka macam mana nak capai ijmak sarih?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ijmak Soreh Dan Ijmak Sukuti

Post by thtl on Fri Jun 08, 2012 7:08 pm

ya, dien kena buka dgn definasi ijmak dan apa itu definasi sukuti dan sarih

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ijmak Soreh Dan Ijmak Sukuti

Post by Ad-Dien on Fri Jun 08, 2012 7:16 pm

thtl wrote:sebab yg saya sebutkan di atas, macam rokok, dah ada bukti medical, maka ijmak tak perlu sarih.

LGBT, aktiviti kaum gay lesbian ni mmg dah ada dalam AQ dan sunnah

demokrasi kerana maslahat sesuatu penduduk tidak sama, maka ijmak sukuti dalam isu demokrasi akan memudharatkan sebahgian penduduk Islam

maka kena tengok kes by case...sebab ijmak di zaman sekarang ni teramat susah kerana ada 56 negara OIC, 1.3 bilion umat Islam, maka macam mana nak capai ijmak sarih?

Ada pendapat kata ijmak di zaman ini mustahil/ hampir mustahil.. saya juga ada kecenderungan untuk membenarkan pendapat ni.. Allahua'lam

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Ijmak Soreh Dan Ijmak Sukuti

Post by Ad-Dien on Fri Jun 08, 2012 7:18 pm

thtl wrote:ya, dien kena buka dgn definasi ijmak dan apa itu definasi sukuti dan sarih

Silakan ustaz, saya tak pandai sangat.. Razz

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Ijmak Soreh Dan Ijmak Sukuti

Post by thtl on Fri Jun 08, 2012 7:25 pm

la ni tengah sibuk la dien..lagipun kitab2 rujukan ana tak bawa...dgn enta ni mana boleh quote sebarang sebab enta selalu nak nas dan dalil...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ijmak Soreh Dan Ijmak Sukuti

Post by Ad-Dien on Fri Jun 08, 2012 7:32 pm

thtl wrote:la ni tengah sibuk la dien..lagipun kitab2 rujukan ana tak bawa...dgn enta ni mana boleh quote sebarang sebab enta selalu nak nas dan dalil...

Memang lah.. manhaj ahlul hadith kan mau dalil.. hehe... Syeikh juga yang ajar kepada saya bukan? :study: :study:

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Ijmak Soreh Dan Ijmak Sukuti

Post by Ahmad Shamil on Fri Jun 08, 2012 9:45 pm

ijmak soreh= perkara yang hukumnya disepakati oleh ahli ijmak secara jelas

ijmak sukuuti= perkara yg hukumnya disebut oleh sebahagian ulamak mujtahid, dan ia menjadi masyhur, dlm masa yg sama ia tidak diingkari oleh ulamak2 mujtahid yg lain, sebaliknya mereka hanya diam. tindakan diam dan tidak mengingkari ini yg menjadikan ia dinamakan ijmak as-sukuuti

الكتاب : أصول الفقه الذي لا يسع الفقيهَ جهلُه
تأليف : أ.د. عياض بن نامي السلمي
عضو هيئة التدريس بقسم أصول الفقه
بكلية الشريعة بالرياض

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Ijmak Soreh Dan Ijmak Sukuti

Post by Ad-Dien on Fri Jun 08, 2012 9:52 pm

Abu_Zubair wrote:ijmak soreh= perkara yang hukumnya disepakati oleh ahli ijmak secara jelas

ijmak sukuuti= perkara yg hukumnya disebut oleh sebahagian ulamak mujtahid, dan ia menjadi masyhur, dlm masa yg sama ia tidak diingkari oleh ulamak2 mujtahid yg lain, sebaliknya mereka hanya diam. tindakan diam dan tidak mengingkari ini yg menjadikan ia dinamakan ijmak as-sukuuti

Imam syafie menolak Ijmak sukuti kerana berpendapat tidak boleh menyatakan diam itu sebagai setuju. Dzan tidak boleh dijadikan hujjah. Boleh jadi diam sebahagian ulama' membawa alamat lain.

jadi menurut ustaz bagaimana?

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Ijmak Soreh Dan Ijmak Sukuti

Post by Ahmad Shamil on Fri Jun 08, 2012 10:00 pm

Ad-Dien wrote:
Abu_Zubair wrote:ijmak soreh= perkara yang hukumnya disepakati oleh ahli ijmak secara jelas

ijmak sukuuti= perkara yg hukumnya disebut oleh sebahagian ulamak mujtahid, dan ia menjadi masyhur, dlm masa yg sama ia tidak diingkari oleh ulamak2 mujtahid yg lain, sebaliknya mereka hanya diam. tindakan diam dan tidak mengingkari ini yg menjadikan ia dinamakan ijmak as-sukuuti

Imam syafie menolak Ijmak sukuti kerana berpendapat tidak boleh menyatakan diam itu sebagai setuju. Dzan tidak boleh dijadikan hujjah. Boleh jadi diam sebahagian ulama' membawa alamat lain.

jadi menurut ustaz bagaimana?

diam kadangkala membawa makna
diamnya seorang gadis tanpa disertai petanda tidak suka menandakan dia redha
diamnya Rasulullah atas beberapa perkara menjadikannya sunnah taqririyyah

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Ijmak Soreh Dan Ijmak Sukuti

Post by Ad-Dien on Fri Jun 08, 2012 10:05 pm

Abu_Zubair wrote:
Ad-Dien wrote:
Abu_Zubair wrote:ijmak soreh= perkara yang hukumnya disepakati oleh ahli ijmak secara jelas

ijmak sukuuti= perkara yg hukumnya disebut oleh sebahagian ulamak mujtahid, dan ia menjadi masyhur, dlm masa yg sama ia tidak diingkari oleh ulamak2 mujtahid yg lain, sebaliknya mereka hanya diam. tindakan diam dan tidak mengingkari ini yg menjadikan ia dinamakan ijmak as-sukuuti

Imam syafie menolak Ijmak sukuti kerana berpendapat tidak boleh menyatakan diam itu sebagai setuju. Dzan tidak boleh dijadikan hujjah. Boleh jadi diam sebahagian ulama' membawa alamat lain.

jadi menurut ustaz bagaimana?

diam kadangkala membawa makna
diamnya seorang gadis tanpa disertai petanda tidak suka menandakan dia redha
diamnya Rasulullah atas beberapa perkara menjadikannya sunnah taqririyyah

ye faham, tapi Imam Syafie menafikan diam ulama' itu mutlak sebagai taqrir.. jadi pendapat Imam Syafie ini kurang rajih ke akhi?

menurut akhi bagaimana?

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Ijmak Soreh Dan Ijmak Sukuti

Post by Ahmad Shamil on Fri Jun 08, 2012 10:16 pm

ana bukanlah seorang ulamak untuk merajihkan mana2 pendapat..
nanti ana rujuk pandangan para ulamak dlm hal ni...

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Ijmak Soreh Dan Ijmak Sukuti

Post by Ad-Dien on Sat Jun 09, 2012 7:48 am

Ustaz Shamil wrote:ana bukanlah seorang ulamak untuk merajihkan mana2 pendapat..
nanti ana rujuk pandangan para ulamak dlm hal ni...

Maksud saya bukan begitu, maksud saya pendapat yang mana lebih kuat,,.. mungkin ada sebab kuat tertentu kenapa Imam Syafie dan imam Malik menolak Ijmak sukuti. sama-sama belajar ya ustaz.. Ajarkan ana ye.. Jazakallah :study: :study:

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Ijmak Soreh Dan Ijmak Sukuti

Post by Sponsored content Today at 9:19 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum