Terjemahan: Org yg melambatkan solat adalah mencuri waktu

View previous topic View next topic Go down

Terjemahan: Org yg melambatkan solat adalah mencuri waktu

Post by seijiseimura84 on Sat Jun 09, 2012 2:58 pm

Salam
nak tahu kenapa org yg melambatkan solat , Allah rujukkan kepada mereka yg mencuri masa??

buzy

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Terjemahan: Org yg melambatkan solat adalah mencuri waktu

Post by seijiseimura84 on Sat Jun 09, 2012 4:55 pm

up....

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Terjemahan: Org yg melambatkan solat adalah mencuri waktu

Post by thtl on Sat Jun 09, 2012 4:59 pm

Ingatkan JIM Carey MASK tadi... Laughing

doc nak tahu pasal apa?

nak kasi motivasi kpd mereka yg melambat-lambat kan solat ke? sampai dah nak masuk waktu yg lain??

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Terjemahan: Org yg melambatkan solat adalah mencuri waktu

Post by seijiseimura84 on Sat Jun 09, 2012 5:02 pm

saya nak tahu mengapa ia digelar "pencuri masa"

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Terjemahan: Org yg melambatkan solat adalah mencuri waktu

Post by thtl on Sat Jun 09, 2012 5:06 pm

ada hadis ke?
saya rasa tak ada...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Terjemahan: Org yg melambatkan solat adalah mencuri waktu

Post by thtl on Sat Jun 09, 2012 5:13 pm

dari segi logik..

org yg melambat-lambatkan solat bukan mencuri waktu doc..

tapi kehilangan waktu....waktunya habis dgn sia-sia..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Terjemahan: Org yg melambatkan solat adalah mencuri waktu

Post by Ahmad Shamil on Sat Jun 09, 2012 5:51 pm

kalau x silap, yg disebut oleh rasulullah tu "org yg mencuri dlm solat". iaitu org yg x sempurna rukuk dan sujud..kata org melayu solat ayam patuk padi

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Terjemahan: Org yg melambatkan solat adalah mencuri waktu

Post by thtl on Sat Jun 09, 2012 5:53 pm

betul, dalam Musnad Ahmad rasanya..
matan lebih kurang,

mahukah aku tunjukkan siapa pencuri dalam solat?

yaitu mereka yg solat macam ust syamil habaq tu, solat xpress

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Terjemahan: Org yg melambatkan solat adalah mencuri waktu

Post by zikrulmaut_sm on Wed Jun 13, 2012 3:29 pm

saya nak tanya, waktu bila saja yang kita dibenarkan melambatkan solat?

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Terjemahan: Org yg melambatkan solat adalah mencuri waktu

Post by thtl on Wed Jun 13, 2012 3:33 pm

1. cuaca terlalu panas. ia valid di saudi..bila bulan Jun-julai, suhu 45 selsus
2. solat isya', kalau ahli qaryah setuju..

kalau tidak semua kena time solat berjamaah kat mesjid.

masalah kita org lelaki ni, kena solat jamaah. maka kena ikut waktu mesjid berdekatan anda...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Terjemahan: Org yg melambatkan solat adalah mencuri waktu

Post by Sponsored content Today at 6:39 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum