Baca Bismillah apabila membunuh binatang/serangga tanpa hak.

View previous topic View next topic Go down

Baca Bismillah apabila membunuh binatang/serangga tanpa hak.

Post by ZulQ on Mon Jun 11, 2012 4:12 pm

Assalamualaikum,

Kebelakangan ni baru datang ilmu kepada saya apabila kita baca Bismillah dalam perkara-perkara maksiat maknanya kita mempersendakan Islam. (Cth: Baca Bismillah apabila hendak minum arak)

Bagaimana pula apabila kita hendak membunuh serangga dan binatang tanpa hak ataupun dengan cara yang salah? Iaitu bila kita hendak spray semut dirumah ataupun bila hendak membakar sarang tebuan? Contoh satu lagi bila ternampak serangga yang putus sayapnya lalu kita bunuh. Adakah ini dianggap mempersendakan Islam jika kita membunuhnya dengan membaca "Bismillah"?

Niatnya hendak membunuh secara "clean kill" dan bukan untuk menyiksa, cuma cara digunakan tu salah dan melibatkan serangga/binatang yang Nabi S.A.W. larang bunuh.

ZulQ
AHLI
AHLI

Posts : 163
Points : 244
Join date : 28/11/2011

Back to top Go down

Re: Baca Bismillah apabila membunuh binatang/serangga tanpa hak.

Post by thtl on Tue Jun 12, 2012 4:15 pm

dalam urusan agama kita tunggu petunjuk samada dari Allah dan Rasul. Maka urusan membunuh yang tidak disebut kpd kita, maka tak usah kita tambah apa-apa bacaan kerana salaf tidak mengajarkan kpd kita demikian.

dalil:
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu bertanyakan (kepada Nabi) perkara-perkara yang jika diterangkan kepada kamu akan menyusahkan kamu, dan jika kamu bertanya mengenainya ketika diturunkan Al-Quran, tentulah akan diterangkan kepada kamu. Allah maafkan (kamu) dari (kesalahan bertanyakan) perkara-perkara itu (yang tidak dinyatakan di dalam Al-Quran); kerana Allah Maha pengampun, lagi Maha penyabar.
( سورة المائدة , 5:101

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Baca Bismillah apabila membunuh binatang/serangga tanpa hak.

Post by ZulQ on Tue Jun 12, 2012 4:28 pm

Begitu kesnya. Saya cuma berpandukan riwayat membunuh lalat (cerita tentang dua orang yang salah seorang daripada mereka membunuh lalat untuk berhala) pasal tu saya mengamalkan membaca Bismillah sebelum membunuh.

ZulQ
AHLI
AHLI

Posts : 163
Points : 244
Join date : 28/11/2011

Back to top Go down

Re: Baca Bismillah apabila membunuh binatang/serangga tanpa hak.

Post by thtl on Tue Jun 12, 2012 4:38 pm

riwayat ni, kisah sahabat ke atau kisah apa? saya tak tahu lagi kisah lalat dan berhala tu...boleh kasi cerita ringkas mengenainya?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Baca Bismillah apabila membunuh binatang/serangga tanpa hak.

Post by ZulQ on Tue Jun 12, 2012 5:04 pm

Dari Tariq ibn Shihab,

“ Sesungguhnya Rasulullah saw bersabda “ Seorang lelaki telah masuk syurga kerana seekor lalat dan seorang lelaki lain masuk neraka kerana seekor lalat. Sahabat bertanya “ Bagaimana boleh berlaku ya Rasulallah : Baginda saw bersabda : Dua orang lelaki telah melalui perkampungan satu kaum yang memiliki berhala. Setiap orang yang melalui berhala tidak akan dibenarkan lalu kecuali jika melakukan korban untuk berhala berkenaan. Dua orang tadi ditahan lalu dikatakan kepada mereka berkorbanlah.

Berkata seorang dari mereka kami tidak memiliki sesuatu untuk dikorbankan. Lalu berkata penjaga berhala ” berkorbanlah walaupun seekor lalat”. Lalu lelaki ini mengorbankan seekor lalat, lalu dia pun dibenarkan lalu. Kepada seorang lelaki yang lain , ia berkata “ aku tidak akan mengorbankan sesuatu selain kepada Allah, lalu mereka memancung kepalanya maka masuklah dia kedalam syurga.”

(HR Imam Ahmad)

WA tentang sanadnya.

ZulQ
AHLI
AHLI

Posts : 163
Points : 244
Join date : 28/11/2011

Back to top Go down

Re: Baca Bismillah apabila membunuh binatang/serangga tanpa hak.

Post by thtl on Tue Jun 12, 2012 6:08 pm

Jawapan dari Islam.web fatwa:

خلاصة الفتوى:

الحديث لم يصح مرفوعاً والصحيح وقفه على سلمان.

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعـد:

فإن الحديث المذكور رواه الإمام أحمد في كتاب الزهد، وأبو نعيم في حلية الأولياء بسنديهما كلاهما من طريق الأعمش، قال الإمام أحمد: حدثنا عبد الله أخبرنا أبي حدثنا أبو معاوية حدثنا الأعمش عن سليمان بن ميسرة عن طارق بن شهاب عن سلمان قال: دخل رجل الجنة في ذباب... وقال الحافظ أبو نعيم: حدثنا أبو أحمد محمد بن أحمد الجرجاني ثنا عبد الله بن محمد بن شيرويه ثنا إسحاق بن راهويه أخبرنا جرير وأبو معاوية عن الأعمش عن سليمان بن ميسرة عن طارق بن شهاب عن سلمان رضي الله عنه قال: دخل رجل الجنة في ذباب...

وقد أعله أهل العلم بثلاث علل:

الأولى: عنعنة الأعمش، وقد قال عنه الحافظ ابن حجر: سليمان بن مهران الأعمش محدث الكوفة وقارئها وكان يدلس، وصفه بذلك الكرابيسي والنسائي والدارقطني وغيرهم.

الثانية: احتمال إرساله لأن طارقاً لم يسمع من النبي صلى الله عليه وسلم وإن كانت له صحبة، وهذا في الحقيقة ليس بعلة لأن مثل طارق بن شهاب غالب رواياته عن الصحابة، وقد قال فيه العلامة ابن حجر رحمه الله تعالى: إذا ثبت أنه لقي النبي صلى الله عليه وسلم فهو صحابي على الراجح، وإذا ثبت أنه لم يسمع منه فروايته عنه مرسل صحابي وهو مقبول على الراجح. على أن سند هذا الحديث قد ثبتت فيه رواية عن سلمان وبهذا انتفت شبهة الإرسال.

الثالثة: أن الأثر موقوف على سلمان ويحتمل أنه من روايته عن أهل الكتاب، وهذه العلة لا شك أنها مؤثرة في رفع الأثر فلا يكون له حكم المرفوع؛ ولكنها لا تمنع من صحته موقوفاً على سلمان.

والله أعلم.



ringkasan terjemahan:
HR Imam Ahmad dalam al-Zuhud, bukan Musnad, dan Abu Nu'aim dalam Hilyah. ianya mursal atau dhaif sebab perawi A'masy dan ianya mauquf atau sahih mauquf kpd Salman al-Farisi dari kisah2 Israeliyat.

sekian

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Baca Bismillah apabila membunuh binatang/serangga tanpa hak.

Post by Ad-Dien on Tue Jun 12, 2012 7:02 pm

thtl wrote:dalam urusan agama kita tunggu petunjuk samada dari Allah dan Rasul. Maka urusan membunuh yang tidak disebut kpd kita, maka tak usah kita tambah apa-apa bacaan kerana salaf tidak mengajarkan kpd kita demikian.

dalil:
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu bertanyakan (kepada Nabi) perkara-perkara yang jika diterangkan kepada kamu akan menyusahkan kamu, dan jika kamu bertanya mengenainya ketika diturunkan Al-Quran, tentulah akan diterangkan kepada kamu. Allah maafkan (kamu) dari (kesalahan bertanyakan) perkara-perkara itu (yang tidak dinyatakan di dalam Al-Quran); kerana Allah Maha pengampun, lagi Maha penyabar.
( سورة المائدة , 5:101


Sahih. Sebagai tambahan:

عَنْ أَبِيْ هُرَيْرَةَ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ صَخْرٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُوْلُ: مَا نَهَيْتُكُمْ عَنْهُ فَاجْتَنِبُوهُ وَمَا أَمَرْتُكُمْ بِهِ فَأْتُوْا مِنْهُ مَا اسْتَطَعْتُمْ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ الَّذِيْنَ مِنْ قَبْلِكُمْ كَثْرَةٌ مَسَائِلِهِمْ وَاخْتِلَافِهِمْ عَلَى أَنبِيَائِهِمْ

Daripada Abu Hurairah ‘Abdurrahman bin Sakhr radhiallahu ‘anhu berkata, Aku mendengar Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Apa yang aku larang ke atas kalian maka kalian tinggalkanlah dan apa yang aku perintahkan maka kalian laksanakanlah sesuai dengan kemampuan kalian. Kerana sesungguhnya orang-orang sebelum kalian ditimpa kecelakaan disebabkan banyaknya pertanyaan dan perselisihan mereka terhadap Nabi mereka. ”(Riwayat Bukhari dan Muslim)

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Baca Bismillah apabila membunuh binatang/serangga tanpa hak.

Post by Dodo Don on Wed Jun 13, 2012 4:05 am

Yang saya dengar iaitu awalkan setiap pekerjaan dengan bismillah. Bagaimana kalau seseorang itu sudah terbiasa dgnnya hingga nak membuang air kecil juga dia baca bismillah?

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: Baca Bismillah apabila membunuh binatang/serangga tanpa hak.

Post by thtl on Wed Jun 13, 2012 5:27 am

ish, tak bolehlah camtu...nak amal agama ni kena disiplinkan diri...jangan jadikan anda macam robot...hehehe bila dah masukkan program bismillah, maka dalam tandas pun baca basmallah...kena re-program lain...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Baca Bismillah apabila membunuh binatang/serangga tanpa hak.

Post by Sponsored content Today at 2:59 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum