kafirkah al-hajjaj abin yusuf ats tsaqafy?

View previous topic View next topic Go down

kafirkah al-hajjaj abin yusuf ats tsaqafy?

Post by abu_aisyah on Tue Jun 12, 2012 8:05 pm

tajuk diatas adalah tajuk bagi soalan (dibawah) didalam terjemahan fatwa2 shaikh al albani (Media Hidayah).

soalan: pendapat manakah yg benar tentang al hajjaj bin yusuf ats tssaqafy? apakah ia telah kafir?

Jawab: meskipun kita mengakui bahwa al hajjaj adalah seorang yg berbuat doasa dan aniya, akan tetapi kita tidak melihat ia mengingkari hal2 yg prinsip dlm agama yg telah diketahui secara pasti oleh kaum muslimin.

maka tidak boleh mengkafirkan hanya semata-mata dia telah berbuat dosa, menganiaya dan telah membunuh org2 yg tidak bersalah dari kaum muslimin.


abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: kafirkah al-hajjaj abin yusuf ats tsaqafy?

Post by abu_aisyah on Tue Jun 12, 2012 8:06 pm

Benarkah Hajjaj Seorang Yang Sangat Jahat?


Al-Hajjaj bin Yusuf as-Saqofi seorang gabenor Iraq yang dilantik oleh Khalifah Abdul Malik b. Marwan pada zaman khilafah Bani Umayyah Kebiasaannya beliau digambarkan sebagai penguasa yang zalim dan kejam bahkan seolah-olah penguasa paling kejam di atas muka bumi Allah ini hinggakan apabila timbul sahaja kisah tentang penguasa atau pemerintah yang zalim lalu terlintaslah untuk mengaitkannya dengan Hajjaj bin Yusuf as-Tsaqofi. Walaupun pentadbirannya yang keras dan berdisiplin dikritik oleh banyak pihak, namun antara jasa-jasanya yang dikenang umat Islam adalah :-

• Mendaulatkan bahasa Arab sebagai bahasa rasmi kerajaan.

• Menambah baris dan tanda-tanda di dalam bacaan Al-Quran untuk memudahkan pembacaan umat Islam.

• Menyelamatkan umat Islam yang diserang oleh kerajaan Hindu di India dengan menghantar Muhammad ibn Qasim sehingga berjaya mengukuhkan kuasa Islam di sana.

• Mengukuhan pertahanan Islam di Turkestan dengan menghantar tentera pimpinan Qutaibah ibn Muslim sehingga menembusi sempadan negara China.

• Meluaskan empayar Islam di Eropah dengan menghantar tentera Islam pimpinan Musa ibn Nusair dan Tariq ibn Ziyad ke Sepanyol.


Hajaj dikatakan berjasa besar kepada Islam kerana memasukkan baris kepada Al-Quran. Pada masa yang sama beliau dituduh membunuh sekian ramai orang Islam sesuka hatinya. Apakah maksud sebenar di sebalik cerita-cerita yang saling bercanggahan ini? Inilah agenda pereka-pereka kisah yang terdapat dalam buku-buku sejarah Islam; mereka ingin menyatakan bahawa Quran yang ada pada hari ini adalah Quran yang diragui kesahihannya kerana baris-baris yang ada dalam Quran ini adalah hasil usaha seorang yang amat jahat, pembunuh yang tidak berperikemanusian yang bernama Hajjaj!! Ini lah fitnah dahsyat musuh-musuh Islam yang ditelan bulat-bulat oleh kita orang Islam!

Video ini juga memaparkan kepalsuan dakwaan tersebut dan Hajjaj seorang yang baik berdasarkan hadits Shahih Bukhari


abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: kafirkah al-hajjaj abin yusuf ats tsaqafy?

Post by abu_aisyah on Tue Jun 12, 2012 8:08 pm

....yg mana yg tepat?

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: kafirkah al-hajjaj abin yusuf ats tsaqafy?

Post by thtl on Tue Jun 12, 2012 9:57 pm

tokoh2 kontroversi ni senang je...

kita dok tengah-tengah. ada dua ekstrim, satu kata hajjaj ni baik sangat dan banyak jasanya
satu lagi, kata hajjaj ni monster, penyembelih umat Islam...

bila kita dok tengah-tengah, maka Hajjaj ni ada baik dan ada jahatnya. sebab kita kena adil, kena lihat sejarah dgn suasana politik zaman mereka. zaman mereka, pembangkang kerajaan ni mesti diperangi sebab mereka bangkang bukan macam PKR dan PAS bangkang sekarang, zaman Hajaj pembangkang kerajaan semuanya ada tentera bersenjata. beliau sebagai Panglima angkatan tentera daulah ummayah, terpaksalah mengikut perintah untuk menghancurkan semua penentang daulah ummayad.

kita kena paham lagu tu...bila daulah ummayah stabil, barulah hajjaj menabur bakti sebab dia pun nak buat pahala juga selepas menebas tengkok penentang kerajaan, maka dia membuat beberapa jasa yg disebut di atas tu. Tapi ketangkasan dia meranapkan pembangkang daulah ummayah, mmg tak dinafikan. sekarang kita nilai sebagai kejamla..spt mana kita nilai assad disyria sekarang, tpi di zaman Hajjaj, itu tugas biasa sahaja.

Kes yg sama ialah status S. Muhammad abdul Wahab. ada yg kata dia teruk, dan ada yg puji dia meelangit, kita kena dok tengah-tengah dan lihat suasana politik zaman tsb, zaman daulah othmaniah (ottoman turks yg lembik dan korup)

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: kafirkah al-hajjaj abin yusuf ats tsaqafy?

Post by Ahmad Shamil on Wed Jun 13, 2012 7:09 am

thtl wrote:tokoh2 kontroversi ni senang je...

kita dok tengah-tengah. ada dua ekstrim, satu kata hajjaj ni baik sangat dan banyak jasanya
satu lagi, kata hajjaj ni monster, penyembelih umat Islam...

bila kita dok tengah-tengah, maka Hajjaj ni ada baik dan ada jahatnya. sebab kita kena adil, kena lihat sejarah dgn suasana politik zaman mereka. zaman mereka, pembangkang kerajaan ni mesti diperangi sebab mereka bangkang bukan macam PKR dan PAS bangkang sekarang, zaman Hajaj pembangkang kerajaan semuanya ada tentera bersenjata. beliau sebagai Panglima angkatan tentera daulah ummayah, terpaksalah mengikut perintah untuk menghancurkan semua penentang daulah ummayad.

kita kena paham lagu tu...bila daulah ummayah stabil, barulah hajjaj menabur bakti sebab dia pun nak buat pahala juga selepas menebas tengkok penentang kerajaan, maka dia membuat beberapa jasa yg disebut di atas tu. Tapi ketangkasan dia meranapkan pembangkang daulah ummayah, mmg tak dinafikan. sekarang kita nilai sebagai kejamla..spt mana kita nilai assad disyria sekarang, tpi di zaman Hajjaj, itu tugas biasa sahaja.

Kes yg sama ialah status S. Muhammad abdul Wahab. ada yg kata dia teruk, dan ada yg puji dia meelangit, kita kena dok tengah-tengah dan lihat suasana politik zaman tsb, zaman daulah othmaniah (ottoman turks yg lembik dan korup)

kena ada fiqh memahami waqi', begitu syiekhuna?

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: kafirkah al-hajjaj abin yusuf ats tsaqafy?

Post by thtl on Wed Jun 13, 2012 7:18 am

Ya, fiqh waqe' (fiqh Realitas, versi Indo)

bayangkan kita nak nilai zaman Hajjaj..itu 1400 tahun dulu...zaman tu, semua politik semua diputuskan dengan pedang...pembangkang mana ada lagi...semua pembangkanng zaman tu adalah bughat atau penderhaka daulah.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: kafirkah al-hajjaj abin yusuf ats tsaqafy?

Post by Ahmad Shamil on Wed Jun 13, 2012 7:25 am

adakah kerana x memahami fiqh waqie menyebabkan sebahagian org meletakkan pemberontak bersenjata dengan pembangkang kerajaan demokrasi dalam satu bakul

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: kafirkah al-hajjaj abin yusuf ats tsaqafy?

Post by thtl on Wed Jun 13, 2012 9:01 am

ya, betul, sapa yg belajar saudi mmg akan letak pembangkang dlm demokrasi dalam satu bakul sebab politik di hijaz tidak berubah sejak Daulah Ummayah sampai daulah saudiah laani...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: kafirkah al-hajjaj abin yusuf ats tsaqafy?

Post by abu_aisyah on Wed Jun 13, 2012 9:14 am

thtl wrote:Ya, fiqh waqe' (fiqh Realitas, versi Indo)

bayangkan kita nak nilai zaman Hajjaj..itu 1400 tahun dulu...zaman tu, semua politik semua diputuskan dengan pedang...pembangkang mana ada lagi...semua pembangkanng zaman tu adalah bughat atau penderhaka daulah.

fiqh realitas itu tulisan siapa?boleh pegi cari nnt.

tetapi,sejarah yg mentakan hajjaj itu ada membunuh (benteras) sahabat yg menjadi pembangkang ketika itu adalah benar?

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: kafirkah al-hajjaj abin yusuf ats tsaqafy?

Post by thtl on Wed Jun 13, 2012 10:27 am

fiqh Realiti ni tak ada dalam kitab. itu adalah ilmu yg perlu kpd ahli fiqh. Ia merupakan 8 ilmu baru yg mesti ahli fiqh kuasai. buku, 8 Fiqh baru oleh Mustafa Malaikah, terjemahan Dr Basri Ibrahim, Jahabersa

Ya Hajjaj ni memerangi sahabat dan tabi`ien yang membangkang kerajaan Bani Umayyah. antara yg terbunuh di tangannya ialah Khalifah Mekah, Abdullah Ibn Zubair. Ibn Zubair memerintah mekah dan madinah dan mengiytiharkan dirinya sebuah kerajaan.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: kafirkah al-hajjaj abin yusuf ats tsaqafy?

Post by Ad-Dien on Thu Jun 14, 2012 1:18 am



kita patut moderate.. kan?

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: kafirkah al-hajjaj abin yusuf ats tsaqafy?

Post by thtl on Thu Jun 14, 2012 6:55 am

ya dien,

dalil:

AQS al-Baqarah, 2:143 [Dan demikian (pula) Kami telah menjadikan kamu (umat Islam), umat moderat]

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: kafirkah al-hajjaj abin yusuf ats tsaqafy?

Post by abu_aisyah on Thu Jun 14, 2012 1:34 pm

thtl wrote:fiqh Realiti ni tak ada dalam kitab. itu adalah ilmu yg perlu kpd ahli fiqh. Ia merupakan 8 ilmu baru yg mesti ahli fiqh kuasai. buku, 8 Fiqh baru oleh Mustafa Malaikah, terjemahan Dr Basri Ibrahim, Jahabersa

Ya Hajjaj ni memerangi sahabat dan tabi`ien yang membangkang kerajaan Bani Umayyah. antara yg terbunuh di tangannya ialah Khalifah Mekah, Abdullah Ibn Zubair. Ibn Zubair memerintah mekah dan madinah dan mengiytiharkan dirinya sebuah kerajaan.

kedua2 khabar yg saya bawakan diatas ke 2 2nya benar.lalu di tafsirkan/diamati dengan fiqh realiti?

buku2 sejarah begini antara contohnya apa?

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: kafirkah al-hajjaj abin yusuf ats tsaqafy?

Post by thtl on Thu Jun 14, 2012 1:50 pm

u kena cari buku ni: jahabersa

Kesalahan-kesalahan terhadap fakta-fakta sejarah yang perlu diperbetulkan semula / Ibrahim Ali Sya'wat ; penterjemah Dr Basri Ibrahim al-Hasani al-Azhari 4 Jilid

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: kafirkah al-hajjaj abin yusuf ats tsaqafy?

Post by Ad-Dien on Thu Jun 14, 2012 3:07 pm

thtl wrote:u kena cari buku ni: jahabersa

Kesalahan-kesalahan terhadap fakta-fakta sejarah yang perlu diperbetulkan semula / Ibrahim Ali Sya'wat ; penterjemah Dr Basri Ibrahim al-Hasani al-Azhari 4 Jilid


_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: kafirkah al-hajjaj abin yusuf ats tsaqafy?

Post by Ahmad Shamil on Thu Jun 14, 2012 5:55 pm

kalau x silap saya buku ni tajuk arabnya Abathil yajibu an tumha min at-tarikh- lebih kurang la rasanya

saya cuba cari versi pdf arab tp x jumpa

buku ini diperkenalkan kepada saya oleh guru sirah saya di uia, sheikhuna dr laith suud jaseem al-iraaqi
ketika itu saya dan seorg shbt menemui beliau bertanyakan soalan tentang kisah2 sirah mengenai perselisihan sahabat yg berlaku di zaman uthman dan Ali r.a.

satu lagi buku yg beliau rekemenkan ialah buku al-awasim min al-qawasim karya ibn Arabi

dien, kt kedai ust fikri ada jual tak?

ust thtl, syeikh ibrahim ali yg ini jugakah yg mengarang kitab "Soheh Sirah Nabawiyyah"? saya ada kitab ini. kawan di jordan tlg belikan

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: kafirkah al-hajjaj abin yusuf ats tsaqafy?

Post by Ad-Dien on Thu Jun 14, 2012 6:15 pm

Ahmad Shamil wrote:kalau x silap saya buku ni tajuk arabnya Abathil yajibu an tumha min at-tarikh- lebih kurang la rasanya

saya cuba cari versi pdf arab tp x jumpa

buku ini diperkenalkan kepada saya oleh guru sirah saya di uia, sheikhuna dr laith suud jaseem al-iraaqi
ketika itu saya dan seorg shbt menemui beliau bertanyakan soalan tentang kisah2 sirah mengenai perselisihan sahabat yg berlaku di zaman uthman dan Ali r.a.

satu lagi buku yg beliau rekemenkan ialah buku al-awasim min al-qawasim karya ibn Arabi

dien, kt kedai ust fikri ada jual tak?

ust thtl, syeikh ibrahim ali yg ini jugakah yg mengarang kitab "Soheh Sirah Nabawiyyah"? saya ada kitab ini. kawan di jordan tlg belikan

Kitab Syeikh Ibn Arabi tak ada jual di maktabah sini, saya pun masih tercari-cari sebenarnya kitab beliau...

العواصم القواصم

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: kafirkah al-hajjaj abin yusuf ats tsaqafy?

Post by Ahmad Shamil on Thu Jun 14, 2012 6:34 pm

maksud ana buku pertama, syeikh ibrahim yg diterjemahkan tu, ada?

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: kafirkah al-hajjaj abin yusuf ats tsaqafy?

Post by Ad-Dien on Thu Jun 14, 2012 6:38 pm

Ahmad Shamil wrote:maksud ana buku pertama, syeikh ibrahim yg diterjemahkan tu, ada?

Buku tu tak pasti.. dekat maktabah yang saya jaga ni tak ada.. kat kedai utama mungkin ada kot..kedai tu Syeikhna Alamghiri jaga... cuba tanya dia..

atau beli online jika tak ada di kedai kami..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: kafirkah al-hajjaj abin yusuf ats tsaqafy?

Post by Sponsored content Today at 9:12 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum