Tukar Pendapat

View previous topic View next topic Go down

Tukar Pendapat

Post by Nizam on Thu Jun 14, 2012 4:03 pm

Salam

bolehkah berkongsi cara tukar dari satu pendapat kepada pendapat yang lain?

saya wat contoh, saya pegang pendapat A, kemudian datang si polan membawa mendapat B lalu kami bincang, saya jadi keliru antara pendapat A atau B, kemudian bertanya pada masyaikh/rujub kitab dan akhirnya memegang pendapat A jugak. masa saya tengah keliru tuh apakah saya masih dikira memegang pendapat A?

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Tukar Pendapat

Post by thtl on Thu Jun 14, 2012 5:49 pm

ya, semasa keliru, anda masih pegang kpd pendapat A. yang dikira ialah keputusan selepas merujuk kpd masyaikh/rujuk kitab.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tukar Pendapat

Post by Nizam on Thu Jun 14, 2012 6:09 pm

Khabarnya jika bertanya kepada masyaikh tapi masih tak puas hati kemudian tanya masyaikh lagi sorang baru puas hati maka pendapat masyaikh kedua tu yg dikira, berdasarkan kisah sorang tu terminum air susu isterinya lalu bertsnya pada abu musa jika tak silap lalu dijawab dia menjadi anak susu isterinya. Tapi orang tu rujuk pula pada ibn masud lalu beliau berkata tak jadi anak susuan maka pendapat ini diterima.

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Tukar Pendapat

Post by Ad-Dien on Thu Jun 14, 2012 6:27 pm



ini ada berkaitan was-was ke akhi? Pegang yang akhi paling yakini..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Tukar Pendapat

Post by Nizam on Thu Jun 14, 2012 6:42 pm

Hehehe kadang kita belajar buka kitab tu ini, tapi benda ni kita tak tau

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Tukar Pendapat

Post by Ad-Dien on Thu Jun 14, 2012 6:44 pm

Nizam wrote:Hehehe kadang kita belajar buka kitab tu ini, tapi benda ni kita tak tau

Kitab apa yang akhi maksudkan? Tak boleh masuk ke?

Mungkin berat sangat kot... takpe.. biasakan dengan bacaan yang bertahap-tahap.. nanti lama-lama bacaan berat pun boleh dihadam dan difahami, insyaAllah akhi..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Tukar Pendapat

Post by Nizam on Thu Jun 14, 2012 6:48 pm

Ana wat contoh mcm ni akhi

Sorang tu terminum susu isterinya lalu dia rasakan yg nikahnya terbatal kerana ada pendapat minoriti, jadi dia elakkan bergaul ngan isteri utuk beberapa waktu. Tak lama kemudian dia terjumpa pendapat jumhur yg lebih kuat mengatakan dia tak jadi anak susu. Lalu dia amik pendapat ni. Soalnya apakah pendapat yg lama tu masih efektif pada dia?

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Tukar Pendapat

Post by Abi khyra on Fri Jun 15, 2012 3:53 am

Nizam wrote:Ana wat contoh mcm ni akhi

Sorang tu terminum susu isterinya lalu dia rasakan yg nikahnya terbatal kerana ada pendapat minoriti, jadi dia elakkan bergaul ngan isteri utuk beberapa waktu. Tak lama kemudian dia terjumpa pendapat jumhur yg lebih kuat mengatakan dia tak jadi anak susu. Lalu dia amik pendapat ni. Soalnya apakah pendapat yg lama tu masih efektif pada dia?


kenapa bole terminum susu isteri? susu isteri disimpan dlm tin F&N ker? Smile Smile

Abi khyra
AHLI
AHLI

Posts : 24
Points : 36
Join date : 06/06/2012

Back to top Go down

Re: Tukar Pendapat

Post by thtl on Fri Jun 15, 2012 5:43 am

Ini bab jimak ketika isteri selepas nifas..

kita kena tahu kenapa ada pendapat minoriti tu..kena teliti hujah mereka dulu...rasanya hujah tu amat payah terjadi...almost impossible. so, pendapat tu tertolak.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tukar Pendapat

Post by Ad-Dien on Fri Jun 15, 2012 10:09 am



Boleh bawakan kedua-dua pendapat tu tak akhi Nizam?

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Tukar Pendapat

Post by abu_aisyah on Tue Jun 19, 2012 3:40 pm

soalan:seseorang sering terlupa samada dia membaca fatihah atau tidak ketika solat berjemaah.kebiasaannya berlaku ketika rakaat pertama dan kedua ketika imam membaca secara jahar.dia berpegang/belajar bahawa setiap rakaat wajib membaca fatihah.utk mengatasi masalah ini,dia mengubah pegangan dia menjadi tidak wajib baca fatihah ketika imam rakaat imam membaca jahar dengan:
a.hanya mengetahui ada nya pendapat menyatakan tidak wajib sedangkan dia tidak membaca/mengetahui langsung nas2 pendapat tersbut;
b.mengetahui dengan rinci dalil2 pendapat yg menyatakan tidak wajib tersebut.

bagaimana situasi ini?

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Tukar Pendapat

Post by thtl on Tue Jun 19, 2012 5:51 pm

a. Boleh sebab ada keperluan kerana dia sering terlupa. Ini kaedah penganut syafi'iy bila mereka ke Mekah, maka bersentuhan dgn perempuan tidak batal wudhuk, maka mereka pakai kaedah madzhab lain ketika berada di Mekah sepanjang musim Haji.

b. Jika dah tahu dengan terperinci dalil setiap Imam, maka dia boleh pilih yang paling kuat dan tinggalkan yang lain.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tukar Pendapat

Post by Ad-Dien on Tue Jun 19, 2012 6:04 pm

thtl wrote:a. Boleh sebab ada keperluan kerana dia sering terlupa. Ini kaedah penganut syafi'iy bila mereka ke Mekah, maka bersentuhan dgn perempuan tidak batal wudhuk, maka mereka pakai kaedah madzhab lain ketika berada di Mekah sepanjang musim Haji.

b. Jika dah tahu dengan terperinci dalil setiap Imam, maka dia boleh pilih yang paling kuat dan tinggalkan yang lain.

Imam Hanafi menurutnya tidak wajib fatihah kan?

isu ni ada perbahasannya baru ni... talfiq rupanya ada lawannya..

bukan taqlid ..hehe

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Tukar Pendapat

Post by thtl on Tue Jun 19, 2012 6:08 pm

dien,

jumhur tak baca bila Imam baca dgn jahar. syafi'iyah je yg kena baca semua rakaat

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tukar Pendapat

Post by Sponsored content Today at 3:15 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum