Pekasam

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Pekasam

Post by Nizam on Fri Jun 15, 2012 2:05 pm

salam

sapa tau wat pekasam? macam mana rasanya? meh kongsi skit

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani
avatar
Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Pekasam

Post by thtl on Fri Jun 15, 2012 2:15 pm

ikan kena bersih sebersih-bersihnya..kena basuh banyak kali dan kena bilas dgn air asam jawa atau air bilasan beras..nak buang hanyir...

kemudian goreng beras sampai light brown dan tumbuk atau blend halus.

Ikan kemudian diasinkan, disapu garam, kena kasi masin supaya tahan lama dan lepas tu tabur beras goreng tumbuk

taruk asam keping 4-5 keping (kalau nak lebih masam)

kemudian simpan ditempat sejuk dan kering.

goreng garing bersama bawang dan perahkan limau nipis, ia sedia utk dimakan
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Pekasam

Post by Nizam on Fri Jun 15, 2012 2:17 pm

syeikh tui ka kalau ikan yang banyak tulang macam lampam kalau dibuat pekasam tulangnya akan rapuh. ana sekarang dok buru lampam, lau dapat nak dibakar tulang banyak, kalau benar wat leh pekasam leh rapuh tulang ingat nak suruh mak member wat.

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani
avatar
Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Pekasam

Post by thtl on Fri Jun 15, 2012 2:27 pm

kalau pekasam, mmg tulang akan hancus...kena simpan lama sikitlah, bagi beras tu meresap dalam daging ikan dan tulang....
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Pekasam

Post by Nizam on Fri Jun 15, 2012 2:28 pm

dulu abg member pernah dapat belida, last mak dia wat pekasam

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani
avatar
Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Pekasam

Post by thtl on Fri Jun 15, 2012 2:32 pm

bila enta sebut pekasam enta nak penaya ana di saudi arabia.. Laughing

kat sini mana nak dapat daa...
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Pekasam

Post by Nizam on Fri Jun 15, 2012 2:34 pm

takpa nak balik cuti nanti leh la lepas gian Laughing

rasa dia macam mana ek

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani
avatar
Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Pekasam

Post by abu_aisyah on Fri Jun 15, 2012 2:37 pm

pengalaman makan perkasam,maaf kata "rasa cam nak keluar balik".mungkin ketika tu sahabat ana tu goreng tak garing,takdak limau.
avatar
abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Pekasam

Post by thtl on Fri Jun 15, 2012 2:39 pm

dia rasa macam ikan masin je, tapi dia ada flavour masam-masam sebab serbuk beras tu...

kena try lah dulu, saya selalu beli kat pasar malam...dalam plastik

di Perlis mmg banyak
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Pekasam

Post by Dodo Don on Fri Jun 15, 2012 3:19 pm

Saya tak pernah rasa tetapi dari nama dan baunya saya sudah boleh jangkakan ianya akan menyebabkan saya terluah balik. Saya terlalu memilih sehingga tidak akan akan sesuatu yg berwarna pelik walaupun belum rasa lagi. Saya tidak makan bawang, durian, buah naga, honey dew, dan yg pahit spt peria, petola, bendi, terung dan labu.
avatar
Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: Pekasam

Post by ummuyaser on Fri Jun 15, 2012 3:23 pm

thtl wrote:bila enta sebut pekasam enta nak penaya ana di saudi arabia.. Laughing

kat sini mana nak dapat daa...

Sheikh, kat Mesir ada satu musim peralihan antara musim bunga dan musim panas, depa buat ikan macam pekasam, peram bawah tanah. Lepas tu depa makan mentah masa perayaan Syammun nassim

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/
avatar
ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Pekasam

Post by Nizam on Fri Jun 15, 2012 3:29 pm

ummuyaser wrote:
thtl wrote:bila enta sebut pekasam enta nak penaya ana di saudi arabia.. Laughing

kat sini mana nak dapat daa...

Sheikh, kat Mesir ada satu musim peralihan antara musim bunga dan musim panas, depa buat ikan macam pekasam, peram bawah tanah. Lepas tu depa makan mentah masa perayaan Syammun nassim

wah unik!

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani
avatar
Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Pekasam

Post by thtl on Fri Jun 15, 2012 4:39 pm

Don,

kalau nak cari isteri, kena cari yg jenis sama dgn u..kalau tidak haru...

masakan melayu mana boleh tak masuk bawang...

ikan pekasam ni yg makan ialah org yg ada root dgn kampung...
anak2 saya pun dah tak makan sebab root depa dah bandar subang jaya...hehehe
burger dan pizza
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Pekasam

Post by Ad-Dien on Fri Jun 15, 2012 4:50 pm

thtl wrote:Don,

kalau nak cari isteri, kena cari yg jenis sama dgn u..kalau tidak haru...

masakan melayu mana boleh tak masuk bawang...

ikan pekasam ni yg makan ialah org yg ada root dgn kampung...
anak2 saya pun dah tak makan sebab root depa dah bandar subang jaya...hehehe
burger dan pizza

makanan root orang pahang...

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien
avatar
Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Pekasam

Post by thtl on Fri Jun 15, 2012 4:55 pm

camna org pahang buat pekasam?
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Pekasam

Post by Nizam on Fri Jun 15, 2012 4:59 pm

kawan ana cakap pekasam rasa macam ikan masin tapi ada basah2 skit rasa masam. tapi bila syeikh thtl cakap benda sama maka ia kira sahih ler.

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani
avatar
Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Pekasam

Post by ummuyaser on Fri Jun 15, 2012 6:59 pm

Nizam wrote:
ummuyaser wrote:
thtl wrote:bila enta sebut pekasam enta nak penaya ana di saudi arabia.. Laughing

kat sini mana nak dapat daa...

Sheikh, kat Mesir ada satu musim peralihan antara musim bunga dan musim panas, depa buat ikan macam pekasam, peram bawah tanah. Lepas tu depa makan mentah masa perayaan Syammun nassim

wah unik!
Memang unik Nizam, tapi kak tak tau laa resepi dia lagu mana...hang kena pi serch kat Ence google la tu

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/
avatar
ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Pekasam

Post by thtl on Fri Jun 15, 2012 7:50 pm

kalau dapat resepi baguz tu...sebab boleh makan begitu saja...dah boleh jimat minyak sawit..hehehe

rasanya depa guna ikan yg paling banyak dalam sg Nil, Nile perch atau lampam Nil
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Pekasam

Post by ummuyaser on Sat Jun 16, 2012 3:16 am

thtl wrote:kalau dapat resepi baguz tu...sebab boleh makan begitu saja...dah boleh jimat minyak sawit..hehehe

rasanya depa guna ikan yg paling banyak dalam sg Nil, Nile perch atau lampam Nil

Ada kat sini sheikh...



scroll ke minit 46:28

Dan di sini...
http://www.youtube.com/watch?v=zaHXuOZzlX0&feature=related

Minit 13:21

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/
avatar
ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Pekasam

Post by Dodo Don on Sat Jun 16, 2012 1:19 pm

Kalau orang Banjar dia panggil wadi', tak tahulah ada beza tak dgn pekasam ni.
avatar
Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: Pekasam

Post by thtl on Sat Jun 16, 2012 2:12 pm

kalau wadi, itu dien kardawi

avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Pekasam

Post by Ad-Dien on Sat Jun 16, 2012 3:04 pm

thtl wrote:kalau wadi, itu dien kardawi


femes juga yek saya ..ehe

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien
avatar
Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Pekasam

Post by NAZ on Sun Jun 17, 2012 4:43 pm

Nizam wrote:salam

sapa tau wat pekasam? macam mana rasanya? meh kongsi skit
Kalau ada kat KL...sentiasa dapat kat pasar Chow Kit Road.

Jika ada kat Shah Alam...pi ka Pasar Tani hari Ahad kat Stadium Shah Alam...semua ada.

bila mak saya goreng saya makan la juga, tapi kat rumah tak pernah ada stok.

lagi satu ikan terubuk asin dari sarawak tu...dah bersapau kat dalam peti ais rumah saya. nak makan memula memang tak reti
avatar
NAZ
Muslimah
Muslimah

Posts : 215
Points : 305
Join date : 26/11/2011
Location : De'Cini

Back to top Go down

Re: Pekasam

Post by ummuyaser on Mon Jun 18, 2012 5:22 am

Kak tak penah buat, tapi nengok Tok kat Kedah buat, depa goreng beras untuk salut kat ikan tuu...Ada jenis jenis ikan yang sesuai buat Pekasam ni, nak kena tanya pakar. Paling mudah pi pasar tani, cari yang pure Pahang mari atau Kedah mari...

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/
avatar
ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Pekasam

Post by noorul khairy on Sat Apr 13, 2013 6:52 pm

rugi jugak kalau tak pandai makan masakan kampung.

noorul khairy
AHLI
AHLI

Posts : 27
Points : 35
Join date : 13/04/2013

Back to top Go down

Re: Pekasam

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum