adakah tauriyah dibolehkan pada setiap masa?

View previous topic View next topic Go down

adakah tauriyah dibolehkan pada setiap masa?

Post by kalepensel on Sat Jun 16, 2012 2:08 pm

adakah tauriyah dibolehkan pada setiap masa?

kalepensel
AHLI
AHLI

Posts : 176
Points : 260
Join date : 30/01/2012
Age : 21
Location : Kota Bharu, Kelantan

Back to top Go down

Re: adakah tauriyah dibolehkan pada setiap masa?

Post by thtl on Sat Jun 16, 2012 2:15 pm

kena jelaskan istilah tauriah tu apa dia dulu?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: adakah tauriyah dibolehkan pada setiap masa?

Post by kalepensel on Sat Jun 16, 2012 2:26 pm

tauriyah ialah menggunakan makna yang jauh menggantikan makna yang dekat.

contoh dalam kisah Nabi Ibrahim. Ketika Nabi Ibrahim takut jika orang2 akan membunuhnya jika dia mengatakan bahawa Sarah itu ialah isterinya. Jadi dia menggunakan tauriyah dengan mengatakan 'hazihi ukhti'(ini ialah saudariku) bukannya 'hazihi zauji'(ini isteriku).

kalau ikut istilah biasa, kita faham hazihi ukhti ialah 'adik saya'. tetapi boleh jadi juga maknanya di situ 'saudara saya sesama Islam'.

boleh ke guna tauriyah contoh kalau mak saya kata "dah sembahyang zohor?" saya pun menjawab "dah sembahyang". tapi yang saya maksudkan ialah sembahyang zohor yang kelmarin, bukan hari ni. ini hanya contoh tak berkait dengan yang mati atau masih hidup Surprised

kalepensel
AHLI
AHLI

Posts : 176
Points : 260
Join date : 30/01/2012
Age : 21
Location : Kota Bharu, Kelantan

Back to top Go down

Re: adakah tauriyah dibolehkan pada setiap masa?

Post by thtl on Sat Jun 16, 2012 2:42 pm

Nabi Ibrahim buat tu kan utk dharurat dna baginda declare, 3 kali aje dia tauriah seumur hidup baginda.

kalau kita, bab solat camtu, mana boleh tauriah...hehehe
sebab itu peringatan emak kita...bila emak kita kata dah solat, beliau maksudkan waktu itu dan kita tak boleh tipu dgn istilah tauriah..sebab ia tak ada alasan dharurat pun sebab diakan emak kita...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: adakah tauriyah dibolehkan pada setiap masa?

Post by Ad-Dien on Sat Jun 16, 2012 5:47 pm


isu tauriyah ni macam ada kaitan dengan qawaid fiqhiyyah jugak rasanya..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: adakah tauriyah dibolehkan pada setiap masa?

Post by thtl on Sat Jun 16, 2012 6:11 pm

benda yg sama ler tu

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: adakah tauriyah dibolehkan pada setiap masa?

Post by Sponsored content Today at 4:54 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum