Air mazi najis ringan?

View previous topic View next topic Go down

Air mazi najis ringan?

Post by Nizam on Sun Jun 17, 2012 11:08 am

Salam

Apakah benar air mazi ni boleh disucikan dengan merenjis air suci ke atasnya? Contoh pada cadar kita hanya spray dengan air ja.

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Air mazi najis ringan?

Post by thtl on Sun Jun 17, 2012 1:52 pm

Ya, renjis renjis je

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Air mazi najis ringan?

Post by Ad-Dien on Sun Jun 17, 2012 1:59 pm

thtl wrote:Ya, renjis renjis je

renjis-renjis je macam renjis kat pengantin tu.. Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Air mazi najis ringan?

Post by thtl on Sun Jun 17, 2012 2:51 pm

dien kasilah hadis satu dua..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Air mazi najis ringan?

Post by Ad-Dien on Sun Jun 17, 2012 4:06 pm

thtl wrote:dien kasilah hadis satu dua..

عن علي بن أبي طلب قال: كنت رجل مذاء فاستحييت أن اسأل النبي صلى الله عليه وسلم. فأمرت المقداد بن الأسود فسأله فقال فيه الوضوء.


Daripada Ali bin Abu Talib berkata: Aku adalah seorang laki-laki yang mudah mengeluarkan air mazi. Kerana malu untuk bertanya Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam, maka aku menyuruh Miqdad bin Al-Aswad untuk bertanya. Lalu ia pun bertanya kemudian Rasulullah menjawab: "Cukup baginya berwuduk." (Riwayat Bukhari)

Juga dalam riwayat Bukhari dengan lafaz yang berbeza:


فقال توضأ واغسل ذكرك


Baginya wuduk dan mencuci kemaluannya.


Allahua'lam.

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Air mazi najis ringan?

Post by Dodo Don on Sun Jun 17, 2012 4:31 pm

Saya juga berasa agak musykil dgn air mazi yg najis sifatnya sedangkan air mani tidak. Kemusykilan saya ialah tidakkah kedua-duanya akan bercampur kerana keluar dari tempat yg sama.

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: Air mazi najis ringan?

Post by Ahmad Shamil on Sun Jun 17, 2012 5:57 pm

tambahan:
saudara dodo don, berkenaan kemusykilan anda, mmg ada ulamak yg berpendapat bahawa mani adalah najis.
ini merupakan pendapat Imam Abu Hanifah, Imam Malik dan salah satu pendapat yg diriwayatkan drp Imam Ahmad.

dalil mereka:
ketika aisyah ditanya ttg air mani yg terkena pakaian, beliau berkata: aku membasuhnya dari pakaian Rasulullah...(Bukhari dan Muslim)

- basuhan tidak dilakukan melainkan jika terkena najis

- org yg kata x najis jawab: tak semua yg benda dibasuh sbb najis. ada yg dibasuh sebab terkena benda yg kotor tp x najis sprt hingus. tindakan aisyah bermaksud nak jaga kebersihan, bukan nak bersihkan najis.

pengarang soheh fiqh sunnah merajihkan pendapat yg mengatakan ia x najis

pd zaman nabi, para shbt mimpi basah, tentulah air mani terkena badan atau pakaian..ia dah jadi satu benda yg biasa. jika mani itu najis, tentu baginda s.a.w peringatkan shbt utk bersuci drpdanya, sepertimana nabi peringatkan shbt utk beristinjak. tp x ada seorg shbt pun meriwayatkan nabi suruh basuh air mani yg lekat pada badan/pakaian.

(soheh fiqh sunnah, 1/76)

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Air mazi najis ringan?

Post by Nizam on Sun Jun 17, 2012 6:03 pm

Ahmad Shamil wrote:tambahan:
saudara dodo don, berkenaan kemusykilan anda, mmg ada ulamak yg berpendapat bahawa mani adalah najis.
ini merupakan pendapat Imam Abu Hanifah, Imam Malik dan salah satu pendapat yg diriwayatkan drp Imam Ahmad.

dalil mereka:
ketika aisyah ditanya ttg air mani yg terkena pakaian, beliau berkata: aku membasuhnya dari pakaian Rasulullah...(Bukhari dan Muslim)

- basuhan tidak dilakukan melainkan jika terkena najis

- org yg kata x najis jawab: tak semua yg benda dibasuh sbb najis. ada yg dibasuh sebab terkena benda yg kotor tp x najis sprt hingus. tindakan aisyah bermaksud nak jaga kebersihan, bukan nak bersihkan najis.

pengarang soheh fiqh sunnah merajihkan pendapat yg mengatakan ia x najis

pd zaman nabi, para shbt mimpi basah, tentulah air mani terkena badan atau pakaian..ia dah jadi satu benda yg biasa. jika mani itu najis, tentu baginda s.a.w peringatkan shbt utk bersuci drpdanya, sepertimana nabi peringatkan shbt utk beristinjak. tp x ada seorg shbt pun meriwayatkan nabi suruh basuh air mani yg lekat pada badan/pakaian.

(soheh fiqh sunnah, 1/76)

khabarnya Dr Wahbah Az Zuhaily pun berpendapat tak najis mani

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Air mazi najis ringan?

Post by Ahmad Shamil on Sun Jun 17, 2012 6:05 pm

Nizam wrote:
Ahmad Shamil wrote:tambahan:
saudara dodo don, berkenaan kemusykilan anda, mmg ada ulamak yg berpendapat bahawa mani adalah najis.
ini merupakan pendapat Imam Abu Hanifah, Imam Malik dan salah satu pendapat yg diriwayatkan drp Imam Ahmad.

dalil mereka:
ketika aisyah ditanya ttg air mani yg terkena pakaian, beliau berkata: aku membasuhnya dari pakaian Rasulullah...(Bukhari dan Muslim)

- basuhan tidak dilakukan melainkan jika terkena najis

- org yg kata x najis jawab: tak semua yg benda dibasuh sbb najis. ada yg dibasuh sebab terkena benda yg kotor tp x najis sprt hingus. tindakan aisyah bermaksud nak jaga kebersihan, bukan nak bersihkan najis.

pengarang soheh fiqh sunnah merajihkan pendapat yg mengatakan ia x najis

pd zaman nabi, para shbt mimpi basah, tentulah air mani terkena badan atau pakaian..ia dah jadi satu benda yg biasa. jika mani itu najis, tentu baginda s.a.w peringatkan shbt utk bersuci drpdanya, sepertimana nabi peringatkan shbt utk beristinjak. tp x ada seorg shbt pun meriwayatkan nabi suruh basuh air mani yg lekat pada badan/pakaian.

(soheh fiqh sunnah, 1/76)

khabarnya Dr Wahbah Az Zuhaily pun berpendapat tak najis mani

ia merupakan pendapat mazhab As-Syafie, Daud Az-zohiri, dan pendapat yg Asohh dlm mazhab Ahmad

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Air mazi najis ringan?

Post by soni on Sun Jun 24, 2012 6:44 am

Bagaimana hukumnya air mani yang bercampur mazi? Kerana air mani keluar setelah air mazi keluar, maka menurut saya seharusnya keduanya bercampur, apakah hukum air mani tu jadi najis?

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Air mazi najis ringan?

Post by thtl on Sun Jun 24, 2012 9:04 am

yalaa..kalau enta bawa sampel campuran tadi ke Jabatan Kimia utk ujikaji dalam makmal, maka najislah sesuatu yang suci + najis. hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Air mazi najis ringan?

Post by soni on Sun Jun 24, 2012 9:07 am

bererti semua air mani najis ke? (kerana tercampur mazi menurut saya)

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Air mazi najis ringan?

Post by thtl on Sun Jun 24, 2012 9:11 am

Islam tak suruh kita selidiki.

sebab, jika anda pakai kain utk bersama isteri, maka kain itu sepatutnya tidak digunakan lagi utk solat. selepas projek bersama isteri, kain yg anda pakai dibasuh ler....hehehe

orang zaman dahulu kala, kain ada sehelai dua je..sebab tu depa sangat perihatin pasal mazi dan mani...zaman kita ni manusia ada 100 helai pakaian...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Air mazi najis ringan?

Post by ummuyaser on Sun Jun 24, 2012 9:24 am

soni wrote:bererti semua air mani najis ke? (kerana tercampur mazi menurut saya)

Ni dah masuk was was.... Wink

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Air mazi najis ringan?

Post by soni on Sun Jun 24, 2012 9:26 am

ummuyaser wrote:
soni wrote:bererti semua air mani najis ke? (kerana tercampur mazi menurut saya)

Ni dah masuk was was.... Wink

Memang susah buat hilang was-was ni...

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Air mazi najis ringan?

Post by thtl on Sun Jun 24, 2012 9:31 am

senang je..

pakaian yg digunakan semasa aktiviti bilik tidur jangan guna utk solat. Orang dahulukala, zaman pakaian mahal dan susah dapat, itulah satu-satunya pakaian depa, jubah itulah utk solat dan utk tidur. org arab basuh jubah sekali sebulan pun ada...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Air mazi najis ringan?

Post by abu_aisyah on Wed Mar 20, 2013 1:04 pm

air mazi boleh keluar tanpa dikontrol.boleh jadi banyak/sikit.biler dah banyak yakni berlendir dah bukan bertompok atau titik,tu dah kene basuh la kan?syarat nak basuh mcm basuh najis2 lain jugakkan?pastikan kesan tiada.warna dan bau memang takde la kot.

satu lagi,kadang tengah solat..air mazi masih boleh keluar.dah abis solat tengok ada.macamana solat tu?

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Air mazi najis ringan?

Post by Mohamad hafiz on Wed Mar 20, 2013 1:14 pm

Abg Abu Aisyah, mcm mna bole keluar tnpa dikontrol ? huhuhu, nmpk seram baca statement abg Abu Aisyah.. Sya tk biasa sngt dngr psl benda ni.. tapi menurut yg sya tahu,

Kalau Seluar yg terkena Air Mazi tu kering, dan badan kita kering, Sah Solat.. Kering disini maksudnya Air Mazi tu tak terkena pada badan Smile

Tapi kalau Air mazi tu kering, Contohnya badan kite berpeluh, Bila peluh tu jatuh ke tempat Air mazi tu, jika Air mazi tu terkena badan, Maka Solatnya tidak sah. .

Selagi Air mazi tak terkena badan , Solat masih sah KohKohKoh

Tak tahu betul atau tak sebab saya ni baru setahun jagung Sad

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Air mazi najis ringan?

Post by thtl on Wed Mar 20, 2013 7:10 pm

Abu,
madzi keluar bila teransang je...dalam solat, mana boleh keluar mazi? kalau seseorang sedang terangsang, maka jangan solat lagi...tunggu kemaluan cool down dulu...
basuh kain yg kena mazi, renjis saja tanpa pedulikan bau dan warna sbb ia najis ringan.

Kalau ketika solat kluar cecair, ia bukan mazi, tapi wadi atau kencing tidak tus. Jika ia bukan penyakit yg sukar diubati, maka solat tetap sah. Jika ia terjadi sekali sekala, maka solat anda batal.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Air mazi najis ringan?

Post by thtl on Wed Mar 20, 2013 7:14 pm

MH,
najis walaupun dah kering, pakaian tu tak sah di bawa solat. kena cari pakaian yg lain. kat mana belajar fiqh taharah camtu??

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Air mazi najis ringan?

Post by Mohamad hafiz on Thu Mar 21, 2013 1:36 am

Sya terdngr je dri ustaz .. Tapi yg sebenarnya Kami tidak diajar tu.. cuma sya terdengar perbualan ustaz di Sekolah tmpt kmi je..

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Air mazi najis ringan?

Post by sitisu on Fri Jan 31, 2014 8:28 pm

thtl wrote:Abu,
madzi keluar bila teransang je...dalam solat, mana boleh keluar mazi? kalau seseorang sedang terangsang, maka jangan solat lagi...tunggu kemaluan cool down dulu...
basuh kain yg kena mazi, renjis saja tanpa pedulikan bau dan warna sbb ia najis ringan.

Kalau ketika solat kluar cecair, ia bukan mazi, tapi wadi atau kencing tidak tus. Jika ia bukan penyakit yg sukar diubati, maka solat tetap sah. Jika ia terjadi sekali sekala, maka solat anda batal.

ohh. kalo camtu cadar pun kalu tak mo renjis dulu terus masuk mesin je dah dikira cadar tu bersih suci la ?

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: Air mazi najis ringan?

Post by thtl on Fri Jan 31, 2014 8:49 pm

cadar yg kena mazi dan mani, mmg terus masuk mesen basuh. no problem, sbb mazi najis paling ringan dan mani adalah suci.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Air mazi najis ringan?

Post by alDayyan on Sat Feb 01, 2014 6:12 am

maaf OFF TOPIK jap..

bagaimana dgn seluar2 budak2 sekolah dan para pekerja pejabat yg memakai seluar labuh hingga ke tumit sampai berjalan pun terpijak sedikit di bahagian tumit. ketika mereka nak solat zohor atau jumaat, mereka cuma lipat dan sembunyikan bahagian kotoran tersebut dan dirikan solat. ada yg kata itu cuma debu kering saja, walhal mungkin ada kotoran najis2 tertentu sebab mereka ke tandas ke longkang dan sebagainya. sah ke solat mereka yg berpakaian sebegitu?

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Air mazi najis ringan?

Post by thtl on Sat Feb 01, 2014 11:19 am

sah, sebab geseran dgn tanah akan menyucikan kotoran kpd hujung seluar tsb. dalil:
Dari seorang ibu putra Ibrahim bin Abdurrahman bin ‘Auf bahwa ia pernah bertanya kepada Ummu Salamah istri Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, ‘Sesungguhnya aku adalah seorang perempuan yang biasa memanjangkan (ukuran) pakaianku dan (kadang-kadang) aku berjalan di tempat kotor?’ maka Jawab Ummu Salamah, bahwa Nabi pernah bersabda, “Tanah selanjutnya menjadi pembersihnya.” (HR. Trmidzi, Ibnu Majah, Imam Malik dan Tirmidzi. Hadits shahih) HR Termidzi lidwa no 133

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Air mazi najis ringan?

Post by Sponsored content Today at 3:02 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum