Hadith Ruqyah Al-Fatihah

View previous topic View next topic Go down

Hadith Ruqyah Al-Fatihah

Post by Ibnu Sarkawi on Tue Jun 19, 2012 4:57 pm

Assalammualaikum.. berkenaan hadis Al-fatihah sebagai ruqyah, binatang apakah yang paling tepat menyengat. Saya terlihat terjemahan di internet ada yang mengatakan ular ada yang mengatakan lipan. Terjemahan di lidwa pula binatang dan juga serangga. Saya guna online jd x dpt copy paste hadisnya, mohon jasa baik ahli2 panel memberikan terjemahan yang lebih sesuai untuk hadis tersebut.
- Sahih Bukhari 5308
- Sahih Bukhari 2115
- Sahih Muslim 4080
- Musnad Ahmad 10562

Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: Hadith Ruqyah Al-Fatihah

Post by thtl on Tue Jun 19, 2012 5:22 pm

terjemahan lidwa.Ina

Telah menceritakan kepadaku Muhammad bin Basyar telah menceritakan kepada kami Ghundar telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Abu Bisyr dari Abu Al Mutawakkil dari Abu Sa'id Al Khudri radliallahu 'anhu bahwa beberapa orang sahabat Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mengadakan suatu perjalanan, ketika mereka melewati salah satu perkampungan dari perkampungan Arab, orang-orang kampung tersebut tidak menerima mereka, ketika sikap mereka masih seperti itu seorang pemimpin mereka terkena sengatan kalajengking, lalu mereka pun berkata; "Apakah diantara kalian ada yang mempunyai obat, atau seorang yang bisa meruqyah?" lalu para sahabat Nabi pun berkata; "Sesungguhnya kalian tidak mau menerima kami, maka kamipun tidak akan melakukannya sehingga kalian memberikan imbalan kepada kami, " akhirnya mereka pun berjanji akan memberikan beberapa ekor kambing."Lalu seorang sahabat Nabi membaca Ummul Qur`an dan mengumpulkan ludahnya seraya meludahkan kepadanya hingga laki-laki itu sembuh, kemudian orang-orang kampung itu memberikan kepada para sahabat Nabi beberapa ekor kambing." Namun para sahabat Nabi berkata; "Kita tidak akan mengambilnya hingga kita bertanya kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam tentang hal ini, " lalu mereka bertanya kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam tentang pemberian itu hingga membuat beliau tertawa. Beliau bersabda: "Tidak tahukah bahwa itu ruqyah, ambillah pemberian tersebut dan berilah bagiannya untukku."

fokus dia kpd ruqyah fatihah bukan sengatan tu...kat tanah arab yg paling biasa ialah kala jengking

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadith Ruqyah Al-Fatihah

Post by Ibnu Sarkawi on Tue Jun 19, 2012 5:29 pm

terima kasih syeikh thtl.. hanya ingin terjemahan yg lebih tepat untuk disandarkan kepada hadis tersebut. Jazakallahukhairan Smile

Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: Hadith Ruqyah Al-Fatihah

Post by thtl on Tue Jun 19, 2012 5:47 pm

ini teks dalam sahih Bukhari:

أن ناسا من أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم أتوا على حي من أحياء العرب فلم يقروهم ، فبينما هم كذلك ، إذ لدغ سيد أولئك

Iz ludighaa = bila ketua baduwi tu kena sengat.

binatang tak dinyatakan sebab ianya tak penting sebab nak merangkumi semua sengatan binatang berbisa..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadith Ruqyah Al-Fatihah

Post by ummuyaser on Tue Jun 19, 2012 5:54 pm

Salam Sheikh, saya nak tanya, Kitab Adzkar Imam Nawawi boleh guna untuk panduan tak? Dalam dia kan banyak doa doa dari Rasulullah saw?

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Hadith Ruqyah Al-Fatihah

Post by thtl on Tue Jun 19, 2012 6:01 pm

masyaAllah, itu kita rujukan utama kita dalam zikir dan doa..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadith Ruqyah Al-Fatihah

Post by ummuyaser on Tue Jun 19, 2012 6:06 pm

thtl wrote:masyaAllah, itu kita rujukan utama kita dalam zikir dan doa..
Alhamdulillah syukran Jazilan Sheikh..ana tanya sebab kitab ni dan Kitab Zadul maad yang ada kat simpanan. Kadang tu adik-adik ni sebut nama-nama kitab spt Hisnul Muslim, sedangkan ana takda kitab tuu....

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Hadith Ruqyah Al-Fatihah

Post by Ad-Dien on Tue Jun 19, 2012 6:09 pm



Al-Azkar memang terbaikk... Hisnul Muslim pun baik

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Hadith Ruqyah Al-Fatihah

Post by thtl on Tue Jun 19, 2012 6:30 pm

UY,

al-Azkar tu kitab tebal, manakala Hisnul Muslim adalah saiz poket, senang nak bawa ke mana-mana

Hisnul Muslim cuma ambil se bahagian dari al-Azkar

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadith Ruqyah Al-Fatihah

Post by ummuyaser on Tue Jun 19, 2012 6:36 pm

thtl wrote:UY,

al-Azkar tu kitab tebal, manakala Hisnul Muslim adalah saiz poket, senang nak bawa ke mana-mana

Hisnul Muslim cuma ambil se bahagian dari al-Azkar

Oo..gitu...dah faham, Jazakumullah Sheikh n Dien...

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Hadith Ruqyah Al-Fatihah

Post by Ibnu Sarkawi on Tue Jun 19, 2012 8:19 pm

Ada tak terjemahan melayu Al-Azkar yang sudah ditahqiq?

*Hisnul Muslim (terjemahan Dr.Abdul Basit) hadis2nya banyak dinilai Al-Albani, Syuib Al-Arnout dan Syeikh Bin Baaz.

Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: Hadith Ruqyah Al-Fatihah

Post by thtl on Tue Jun 19, 2012 8:20 pm

indo ada
syaikh salim bin ied al-hilali muhaqqiqnya

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadith Ruqyah Al-Fatihah

Post by Sponsored content Today at 7:57 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum