MAKLUMAT DAN BEBERAPA SOALAN BERKAITAN UMRAH

View previous topic View next topic Go down

MAKLUMAT DAN BEBERAPA SOALAN BERKAITAN UMRAH

Post by Abu_Imran on Thu Jun 21, 2012 3:21 am

Assalamualaikom....

jika ada rezeki ana nak pergi umrah...tetapi ana nak tau pengisian umrah mengikut sunnah yg sahih...

ana betul2 tak tahu adakah umrah ada rukun2 tertentu seperti haji... sila kongsikan

satu lagi soalan ana... ketika umrah adalah waktu kita musafir...adakah solat sunnah untuk di qasarkan?

insyaAllah akan ada soalan susulan..

Jazakallahukhair jaza....

Abu_Imran
AHLI
AHLI

Posts : 94
Points : 125
Join date : 26/11/2011
Age : 34
Location : Putrajaya

Back to top Go down

Re: MAKLUMAT DAN BEBERAPA SOALAN BERKAITAN UMRAH

Post by Ad-Dien on Thu Jun 21, 2012 8:19 am

Abu_Imran wrote:Assalamualaikom....

jika ada rezeki ana nak pergi umrah...tetapi ana nak tau pengisian umrah mengikut sunnah yg sahih...

ana betul2 tak tahu adakah umrah ada rukun2 tertentu seperti haji... sila kongsikan

satu lagi soalan ana... ketika umrah adalah waktu kita musafir...adakah solat sunnah untuk di qasarkan?

insyaAllah akan ada soalan susulan..

Jazakallahukhair jaza....


_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: MAKLUMAT DAN BEBERAPA SOALAN BERKAITAN UMRAH

Post by thtl on Thu Jun 21, 2012 9:04 am

abu_I,

apa pun kenalah beli buku dulu dan baca pelan2 sebelum cukup duit...hehehe

kalau keliru, baru tanya...
kebanyakan buku panduan umrah ni nipis je..dalam RM5.00 satu

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: MAKLUMAT DAN BEBERAPA SOALAN BERKAITAN UMRAH

Post by Ad-Dien on Thu Jun 21, 2012 9:24 am



jawab dulu pun takpe.. hehe Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: MAKLUMAT DAN BEBERAPA SOALAN BERKAITAN UMRAH

Post by thtl on Thu Jun 21, 2012 9:27 am

Umrah ada empat rukun je:
1. niat di miqat (plus ihram)
2. tawaf
3. sa'iy
4. gunting atau cukur rambut
selesai

solat jama' dan qasar.

semasa dalam perjalanan dari KLIA ke Mekkah.

bila dah settle kat hotel, tak ada lagi solat musafir sebab kena solat di mesjid haram..

habis

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: MAKLUMAT DAN BEBERAPA SOALAN BERKAITAN UMRAH

Post by Abu_Imran on Thu Jun 21, 2012 10:14 am

jazakallahukhair jaza..............

Abu_Imran
AHLI
AHLI

Posts : 94
Points : 125
Join date : 26/11/2011
Age : 34
Location : Putrajaya

Back to top Go down

Re: MAKLUMAT DAN BEBERAPA SOALAN BERKAITAN UMRAH

Post by abu_firdaus on Mon Jan 27, 2014 6:23 am

ada byk versi kalau baca buku/google.

soalan saya :
ada ke solat tertentu untuk ihram, samada sebelum atau selepas niat?

dulu ikut TH.. so ikut ustaz yg ajar ada solat tu.. so ikut je la masa tu (siap cara niat umrah nawaitu..) huhu

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: MAKLUMAT DAN BEBERAPA SOALAN BERKAITAN UMRAH

Post by thtl on Mon Jan 27, 2014 9:19 am

solat sunat Ihram tak ujud kalau berdasarkan nas. semua nas adalah tidak kuat/thabit

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: MAKLUMAT DAN BEBERAPA SOALAN BERKAITAN UMRAH

Post by abu_firdaus on Mon Jan 27, 2014 10:03 am

soalan seterusnya..tentang tawaf :
berlari2 anak (raml) sunat dilakukan pada 3 pusingan pertama utk tawaf qudum sahaja atau utk semua tawaf?
jika tawaf qudum, adakah termasuk tawaf umrah yg kita buat bila sampai mekah (since itu tawaf yg pertama kita buat bila sampai mekah)?

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: MAKLUMAT DAN BEBERAPA SOALAN BERKAITAN UMRAH

Post by thtl on Mon Jan 27, 2014 10:54 am

Jawab:
1. Ini fatwa Saudi
fatwa saudi ttg raml wrote: Melakukan raml (berjalan cepat) pada semua tujuh pusingan, sedangkan raml itu hanya dilakukan pada tiga pusingan awal ketika Tawaf Qudum, dan tawaf yang diikuti dengan saei sahaja. Jika sekiranya orang ramai yang penuh sesak raml tak perlu dilakukan.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: MAKLUMAT DAN BEBERAPA SOALAN BERKAITAN UMRAH

Post by thtl on Mon Jan 27, 2014 11:10 am

2. Tawaf Qudum tak perlu utk org Umrah...org datang utk umrah, terus tawaf umrahla..sebab dia menetap di Mekah sekejap je, biasanya seminggu.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: MAKLUMAT DAN BEBERAPA SOALAN BERKAITAN UMRAH

Post by abu_firdaus on Mon Jan 27, 2014 11:35 am

thtl wrote:2. Tawaf Qudum tak perlu utk org Umrah...org datang utk umrah, terus tawaf umrahla..sebab dia menetap di Mekah sekejap je, biasanya seminggu.
ye betul. sy maksudkan utk org yg buat umrah, tawaf qudumnya ialah tawaf unrah la.

so actually tawaf qudum ni cuma dibuat oleh org yg buat haji ifrad/qiran saja? atau ada situasi lain?

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: MAKLUMAT DAN BEBERAPA SOALAN BERKAITAN UMRAH

Post by thtl on Mon Jan 27, 2014 11:53 am

Ifrad dan qiran shj

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: MAKLUMAT DAN BEBERAPA SOALAN BERKAITAN UMRAH

Post by abu_firdaus on Tue Feb 04, 2014 4:28 am

sy ada dengar ceramah URD ni. 2 jam tp sy baru habis dlm 1 1/2 jam.
http://www.ilmusalaf.com/2014/01/ustaz-rasul-dahri-umrah-menurut-al-quran-as-sunnah/

beliau merujuk bukunya "mencontohi haji umrah rasulullah menurut al-quran dan hadis". katanya dia tulis bukunya ringkasan dari kitab haji tulisan ibn uthaimin, bin baz dan al-albani (kalau tak silap sy).

ada 3 perkara yg memusykilkan sy :
1. ada solat sunat sebelum niat ihram - mungkin telah dijawab oleh sheikh thtl (tiada solat sunat berkaitan ihram)
2. tawaf tidak perlu wudhu'. kalau wudhu terbatal, teruskan tawaf - memang ada khilaf ke? setahu saya 4 mazhab pun kata kena wudhu'
3. kalau kita niat haji/umrah bersyarat tahalul atas sebab tertahan, kita sudah dikira melakukan haji/umrah jika tertahan(tanpa sempat melengkapkan semua rukun) kerana Allah tanggung kekurangan - Yg saya faham ia melepaskan kita dari ihram tanpa bayar dam tapi tak dikira melakukan ibadat tersebut.

minta pencerahan.

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: MAKLUMAT DAN BEBERAPA SOALAN BERKAITAN UMRAH

Post by thtl on Tue Feb 04, 2014 9:19 am

kalau ulama' tsb masih hidup, lebih baik tanya dia dulu dgn WA, e-mail dsbnya.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: MAKLUMAT DAN BEBERAPA SOALAN BERKAITAN UMRAH

Post by Sponsored content Today at 6:35 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum