hukum lelaki memakai cincin

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

hukum lelaki memakai cincin

Post by abu_aisyah on Fri Jun 22, 2012 7:40 pm

assalamualaikum,

terdapat khilaf ke status hukum diatas?

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: hukum lelaki memakai cincin

Post by thtl on Fri Jun 22, 2012 7:55 pm

tak ada. lelaki mmg boleh pakai

khilaf ialah material cincin tu (emas, perak, suasa)...dan batu yg menghiasinya..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hukum lelaki memakai cincin

Post by abu_aisyah on Fri Jun 22, 2012 8:07 pm

oh yeah?baru ni terbaca.lelaki tidak boleh memakai cincin krn:
1.meyerupai wanita kerana barang perhiasan adalah utk wanita shj
2.nabi pakai pakai cincin bukan utk hiasan,tetapi ada cop mohor baginda.so,ia bukan sunnah.
3.jika pakai cincin perkahwinan,ini mnyerupai orang bukan islam.


abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: hukum lelaki memakai cincin

Post by thtl on Fri Jun 22, 2012 11:17 pm

Radd 1 dan 2:
[quote]Menurut Ibn Taimiyah ra. :-

أما خاتم الفضة فيباح باتفاق اللأئمة فإنه قد صح عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه اتخذ خاتما من فضة ، وأن أصحابه اتخذوا خواتيم ، بخلاف خاتم الذهب فإنها حرام باتفاق الأئمة الأربعة ؛

“Bagi cincin Perak, adalah dibenarkan menurut sepakat Imam-Imam, kerana sesungguhnya ia sahih datang dari riwayat bahawa Nabi memiliki cincin Perak, dan sesungguhnya para sahabatnya juga memakai cincin. Ini berbeza dengan Emas, yang diharamkan oleh sepakat Imam-Imam yang empat” [Majmu' Fataawa 25/63-65].

Radd no 3.
Banyak umat Islam menyerupai non-muslim:

1. angpow Raya meniru kaum Cina
2. pakai tali leher bg lelaki ketika kerja
3. sambutan birthday

Jika anda kata haram cincin kawin...kena nyatakan kpd bakal isteri anda.


thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hukum lelaki memakai cincin

Post by alDayyan on Sun Jun 24, 2012 3:54 pm

kalau cincin yg dipakai tu ada lambang tengkorak laa, bintang laa,, huruf2 laa... boleh jadi haramkan hukumnya?

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: hukum lelaki memakai cincin

Post by thtl on Sun Jun 24, 2012 5:55 pm

sil,

hukum cincin sedemikian bergantung kpd i'tikad pemilik cincin tsb...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hukum lelaki memakai cincin

Post by abu_aisyah on Mon Jun 25, 2012 5:54 pm

abu_aisyah wrote:oh yeah?baru ni terbaca.lelaki tidak boleh memakai cincin krn:
1.meyerupai wanita kerana barang perhiasan adalah utk wanita shj
2.nabi pakai pakai cincin bukan utk hiasan,tetapi ada cop mohor baginda.so,ia bukan sunnah.
3.jika pakai cincin perkahwinan,ini mnyerupai orang bukan islam.


saya rasa quote saya diatas tak sama seperti yg saya baca.
sbnrnya,penulis ditanya hukum lelaki memakai cincin suasa/platinum.
jawapan penulis:
ramai yg mengaggap hramnya lelaki memakai cincin krn logamnya shj.hram memakai emas,halal seperti perak,platinum dll.tetapi ada faktor lain yg mengharamkan lelaki memakainya:
1.cincin emas.bukhari 5514
2.niat kerana perhiasan;perhiasan khas utk wanita shj.bkuhari no 5546
3.cincin tunang/perkahwinan krn amalan bukan islam.menyerupai bukan islam.sahih sunan abu daud 4031

penulis menyatakan cicin yg dipakai oleh rasulullah bukan sbgi perhiasan atau cicin perkahwinan tetapi cop mhor baginda.jadi bukan sunnah memakai cincin.

ps:sama je ek?

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: hukum lelaki memakai cincin

Post by thtl on Mon Jun 25, 2012 6:45 pm

abu,
itu metod yg salah dalam berfiqih...mana boleh quote hadis dan terus keluarkan hukum halal dan haram.

sapa yg kata lelaki tak boleh pakai perhiasan, meenyalahi AQ...lihat ayat2 ni:

AQ 7:31 [Hai anak Adam, pakailah pakaianmu yang indah di setiap (memasuki) mesjid]
pakaian indah tu perhiasanlaa

AQ 7:32 [Katakanlah: "Siapakah yang mengharamkan perhiasan dari Allah yang telah dikeluarkan-Nya untuk hamba-hamba-Nya dan (siapa pulakah yang mengharamkan) rezki yang baik?" Katakanlah: "Semuanya itu (disediakan) bagi orang-orang yang beriman dalam kehidupan dunia]

fiqh yg bercanggah dgn AQ adalah void. maka rumusan Ibn Taymiyah stays

perhiasan cincin perak utk lelaki adalah harus menurut empat madzhab. Begitu juga jam ROLEX, kalau ikut fiqh yg enta pegang tu, jam utk lelaki pun haram hehehe

macam mana dgn kereta mercedes dan BMW..itu juga perhiasan..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hukum lelaki memakai cincin

Post by alDayyan on Tue Jul 03, 2012 6:39 am

pakai sekadar utk hiasan ala2 ganas je pak syeikh..Smile

lelaki diharamkan pakai emaskan? bagaiaman pula hukumnya sekiranya emas tu ada salam dalam peralatan2 tertentu seperti jam, hp, notebook dan sebagainya.. adakah ia jatuh sebagai barang perhiasan juga?

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: hukum lelaki memakai cincin

Post by thtl on Tue Jul 03, 2012 7:42 am

apa jua yg ada gold, maka diharamkan ke atas lelaki dan jatuh dalam perhiasan yg diharamkan. ia haram bukan sebab perhiasan tapi sebab GOLD. gold tu haram ke atas lelaki.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hukum lelaki memakai cincin

Post by Ahmad Shamil on Tue Jul 03, 2012 1:53 pm

عَنْ ابْنِ أَبِي مُوسَى قَال سَمِعْتُ عَلِيًّا يَقُولُ
نَهَانِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ الْقَسِّيِّ وَالْمِيثَرَةِ الْحَمْرَاءِ وَأَنْ أَلْبَسَ خَاتَمِي فِي هَذِهِ وَفِي هَذِهِ وَأَشَارَ إِلَى السَّبَّابَةِ وَالْوُسْطَى
قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ



drp ibn abi musa, katanya, aku mendengar Ali berkata: Rasulullah s.a.w. melarangku daripada memakai al-qassi (pakaian bergaris2 drp sutera) dan maitharah al-hamra (pelana drp sutera), dan drp memakai cincin pada jari ini dan ini , dan beliau menunjukkan kepada jari telunjuk dan jari hantu

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: hukum lelaki memakai cincin

Post by Ahmad Shamil on Tue Jul 03, 2012 1:55 pm

sedikit penambahan ttg hukum lelaki pakai cincin:

dilarang memakai cincin pd jari telunjuk dan jari hantu
dalil:
Ahmad Shamil wrote:عَنْ ابْنِ أَبِي مُوسَى قَال سَمِعْتُ عَلِيًّا يَقُولُ
نَهَانِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ الْقَسِّيِّ وَالْمِيثَرَةِ الْحَمْرَاءِ وَأَنْ أَلْبَسَ خَاتَمِي فِي هَذِهِ وَفِي هَذِهِ وَأَشَارَ إِلَى السَّبَّابَةِ وَالْوُسْطَى
قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ



drp ibn abi musa, katanya, aku mendengar Ali berkata: Rasulullah s.a.w. melarangku daripada memakai al-qassi (pakaian bergaris2 drp sutera) dan maitharah al-hamra (pelana drp sutera), dan drp memakai cincin pada jari ini dan ini , dan beliau menunjukkan kepada jari telunjuk dan jari hantu

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: hukum lelaki memakai cincin

Post by abu_aisyah on Thu Jul 05, 2012 2:42 am

ha'ah eh,dah ada hadis ali tu..sah2 rasulullah benarkan pakai cincin.camner boleh kata hukumnya haram oleh penulis.mungkin telah di edit oleh ediotr sehingga berubah ayat.cam tak logik lak.

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: hukum lelaki memakai cincin

Post by thtl on Thu Jul 05, 2012 5:54 am

sebab tu kena tau sapa editor dan penulis tu sapa? sapa guru dia? hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hukum lelaki memakai cincin

Post by abu_aisyah on Thu Jul 05, 2012 6:57 am

sheikh,beliau menulis utk soal jawab dalam majalah.beliau adalah kawan sheikh sendiri.hehe. KohKohKoh KohKohKoh KohKohKoh merangkap guru ana secara tak langsung krn membaca penulisan2 beliau.tu yg agak pelik beliau jawab begitu.takperlah,klu ade kesempatan..ana PM lah die terus.

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: hukum lelaki memakai cincin

Post by thtl on Thu Jul 05, 2012 7:18 am

sapa ek?

kawan thtl dan guru abu aisyah..hmmm.

setakat ni tak ada kawan saya yg kata, cincin HARAM utk lelaki, yakni semua jenis cincin dgn alasan lelaki tak boleh pakai apa jua perhiasan...

boleh PM..sapa dia?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hukum lelaki memakai cincin

Post by abu_aisyah on Thu Jul 05, 2012 7:26 am

ok,dah PM. Smile

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: hukum lelaki memakai cincin

Post by thtl on Thu Jul 05, 2012 7:33 am

dia memakai jam swiss yg agak mahal dan memandu kereta berharga RM 265,000

macam mana lelaki tak boleh pakai perhiasan....hehehe

cuba cek betul2, semua jenis cincin atau cuma cincin EMAS

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hukum lelaki memakai cincin

Post by abu_aisyah on Thu Jul 05, 2012 7:47 am

cincin emas mmg konfirm.tidak syak lagi.beliau pun tulis demikian.

tp,kesimpulan yg ditulis,"merujuk kepada soalan di atas, apa yang penting bukanlah jenis logam tetapi tujuan cincin itu dipakai.sudah dijelaskan lelaki tidak boleh memakai cincin atas tujuan perjiasan atau tanda sudah berkahwin. selain dari 2 tujuan ini, saya tidak mengetahui apa tujuan lain untuk seseorang lelaki memakai cincin,baik yang diperbuat daripada suasa, platinum atau apa-apa logam lain."

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: hukum lelaki memakai cincin

Post by thtl on Thu Jul 05, 2012 9:01 am

kena beri nas kenapa lelaki tak boleh pakai cincin kerana perhiasan?

apakah cincin perkahwinan itu mutlak haram? kerana menyerupai kafir?

kalau camtu, tak bolehlah pakai tie ke tempat kerja, sebab itukan business suit Barat...juga menyerupai pakaian org kafir.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hukum lelaki memakai cincin

Post by Razmin78 on Fri Jul 06, 2012 3:27 am

abu_aisyah wrote:
abu_aisyah wrote:oh yeah?baru ni terbaca.lelaki tidak boleh memakai cincin krn:
1.meyerupai wanita kerana barang perhiasan adalah utk wanita shj
2.nabi pakai pakai cincin bukan utk hiasan,tetapi ada cop mohor baginda.so,ia bukan sunnah.
3.jika pakai cincin perkahwinan,ini mnyerupai orang bukan islam.


saya rasa quote saya diatas tak sama seperti yg saya baca.
sbnrnya,penulis ditanya hukum lelaki memakai cincin suasa/platinum.
jawapan penulis:
ramai yg mengaggap hramnya lelaki memakai cincin krn logamnya shj.hram memakai emas,halal seperti perak,platinum dll.tetapi ada faktor lain yg mengharamkan lelaki memakainya:
1.cincin emas.bukhari 5514
2.niat kerana perhiasan;perhiasan khas utk wanita shj.bkuhari no 5546
3.cincin tunang/perkahwinan krn amalan bukan islam.menyerupai bukan islam.sahih sunan abu daud 4031

penulis menyatakan cicin yg dipakai oleh rasulullah bukan sbgi perhiasan atau cicin perkahwinan tetapi cop mhor baginda.jadi bukan sunnah memakai cincin.

ps:sama je ek?

Yang no. 2 tu, boleh bawakan hadithnya tak? Secara makna pun tak pa. Penomboran Sahih al-Bukhari yg tidak sama agak mengelirukan.

Cincin mirip dengan cicin Nabi S.A.W memang tidak boleh dipakai. Harus memakai selainnya (bagi lelaki, dengan syarat)

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، أَنّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اتَّخَذَ خَاتَمًا مِنْ فِضَّةٍ وَنَقَشَ فِيهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ، وَقَالَ : " إِنِّي اتَّخَذْتُ خَاتَمًا مِنْ وَرِقٍ وَنَقَشْتُ فِيهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ، فَلَا يَنْقُشَنَّ أَحَدٌ عَلَى نَقْشِهِ


Daripada Anas bin Malik R.A. : Bahawasanya Rasulullah S.A.W memakai cincin daripada perak dan telah diukir padanya "Muhammad Rasul Allah". Dan Baginda bersabda:
"Sesungguhnya daku memakai cincin daripada perak dan daku telah mengukir padanya "Muhammad Rasul Allah", maka janganlah seorangpun daripada kamu mengukir seperti itu".

[Al-Bukhari (5456)]

Faedah Hadith

1. Bahkan pengkhususan ini menguatkan lagi keharusan memakai cincin. Seolah-olah Baginda bersabda:
"Boleh pakai cincin, tapi jangan pakai cincin begini."

2. Larangan ini diikuti oleh para sahabat. Apabila cincin Rasulullah itu hilang ditangan Khalifah Uthman di Telaga Aris. Mereka tidak lagi membuat cincin seumpamanya.

Allahu a'lam....

Razmin78
AHLI
AHLI

Posts : 6
Points : 6
Join date : 27/11/2011
Age : 38
Location : Alor Setar - Kulim

Back to top Go down

Re: hukum lelaki memakai cincin

Post by thtl on Fri Jul 06, 2012 8:28 am

abu_aisyah,

hadis yg cikgu Razmin postkan di atas mematikan hujah Penulis terkenal tsb bahawa lelaki tak boleh pakai cincin sebagai perhiasan lelaki.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hukum lelaki memakai cincin

Post by abu_aisyah on Sat Jul 07, 2012 6:25 pm

ok,jazakumullahu khairan.jadi sheikh,bagaimana?perlu sampaikan kepada penulis?

cikgu razmin,ana tak ingat pulop hadis tu.majalahnya dirumah,sekarang berada dirumah ibu.

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: hukum lelaki memakai cincin

Post by thtl on Sat Jul 07, 2012 6:39 pm

tak payah sampaikan...dia tu mmg ada pegangan sendiri...hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

pencerahan dan jawapan dari penulis stelah ana ajukan perbincangan ini#1

Post by abu_aisyah on Mon Jul 09, 2012 7:04 am

pencerahan dan jawapan dari penulis stelah ana ajukan perbincangan ini:


Hukum memakai cincin terbahagi kepada tiga fasa:

Fasa Pertama: Memakai Cincin Emas.

Rasulullah SAW pada awalnya pernah memakai cincin emas, lalu kemudian baginda membuangnya. Yakni tidak lagi memakainya. Hadis berikut menjadi rujukan:

Bahwa Rasulullah SAW pernah meminta dibuatkan cincin dari emas. Apabila beliau memakainya, beliau selalu meletakkan mata cincin tersebut pada bagian dalam telapak tangan. Kemudian para sahabat pun meniru apa yang dilakukan oleh Rasulullah. Pada suatu ketika, beliau duduk di atas mimbar dan langsung menanggalkan cincin itu sambil berkata: “Dulu aku selalu mengenakan cincin ini dan meletakkan mata cincinnya di bagian dalam.” Lalu Rasulullah membuang cincin itu seraya berkata: “Demi Allah saya tidak akan memakainya lagi.” Melihat hal itu, para sahabat pun ikut membuang cincin mereka. [Shahih Muslim, no: 3898]

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: hukum lelaki memakai cincin

Post by Sponsored content Today at 4:55 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum