Status Athar Abu Hurairah

View previous topic View next topic Go down

Status Athar Abu Hurairah

Post by Ad-Dien on Wed Jun 27, 2012 8:21 pm


Mohon tahqiq Athar Abu Hurairah tersebu, insyaAllah

Athar Abu Hurairah RA menceritakan :

Sebelum kemunculan Dajjal, Mesir ketika itu diperintah oleh seorang pemerintah kuku besi, yang bernama Ham (Ha dan Mim, ada yang berpandangan Ham itu ialah Husni Mubarak), dan selepas kejatuhannya, akan digantikan dengan seorang pemerintah yang adil.

Apakah yang terjadi selepas itu?

1. Kembalinya sistem khilafah
2. Berlakunya peristiwa berdarah di musim haji
3. Kemunculan Imam Mahdi (diserang oleh tentera Sufyani)
4. Kemunculan Dajjal
5. Kemunculan Nabi Isa AS
6. Dunia menjadi aman
7. Kemunculan Yakjuj dan Makjuj yang merosakkan dunia
8. Dunia kembali aman setelah Yakjuj dan Makjuj dihapuskan oleh Allah
9. Manusia hidup dengan senang dan aman
10. Manusia semakin lupa dan kembali sesat
11. Matahari terbit arah barat
12. Muncul Daabbatul Ardh
13. Keluarnya asap Dukhan
14. Orang beriman dimatikan oleh Allah
15. Terkeluarnya api yang besar, yang menghalau semua manusia ke Syam
16. Berlakunya kiamat, kehancuran yg total
17. Semua mati - sangkakala pertama
18. Semua hidup - sangkakala kedua
19. Semua manusia ke Tanah Mahsyar
20. Dihitung, dihisab, ditimbang...
21. Samada syurga atau neraka

(cadangan rujukan : al Isya'ah Li Asyratis Sa'ah, karangan al Barzanji)

Apakah yang kita dok tengah buat la ni?

1. Dok mengarut dalam FB
2. Dok kutuk sana kutuk sini, tapi tanak bersama gerakan Islam
3. Tak habis2 nak buat jemaah baru, konon lagi power dari jemaah asal
4. Cakap banyak, tapi tanak bantu Islam..
5. Dok baca kisah-kisah akhir zaman, tapi tanak buat kerja2 Islam
6. Dok kaji tentang tanda-tanda akhir zaman, tapi lepas kaji, makan nasi lemak, minum susu dan tidur.. takda apa-apa hasil

Muhammad Mujahid bin Ir Hj Mohammad Fadzil
BA, Uni. al Azhar,usuludin aqidah falsafah...

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Status Athar Abu Hurairah

Post by Ahmad Shamil on Thu Jun 28, 2012 1:08 pm

al Isya'ah Li Asyratis Sa'ah, karangan al Barzanji

sesiapa yg ada kitab ini minta tolong keluarkan matan arab athar ini
ia mungkin membantu proses kita takhrij dan tahqiq hadis

ana cuba cari guna maktabah syamilah dgn kata kunci abu hurairah, dajjal, mesir setakat ni x jumpa

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Status Athar Abu Hurairah

Post by Ad-Dien on Thu Jun 28, 2012 7:20 pm

Ahmad Shamil wrote:al Isya'ah Li Asyratis Sa'ah, karangan al Barzanji

sesiapa yg ada kitab ini minta tolong keluarkan matan arab athar ini
ia mungkin membantu proses kita takhrij dan tahqiq hadis

ana cuba cari guna maktabah syamilah dgn kata kunci abu hurairah, dajjal, mesir setakat ni x jumpa


Jazakallah ya ustazna ana pun ada sedikit zann mengenai nya..adakah ia thabit athar Abu Hurairah atau bukan..

dikatakan ia ditulis oleh pelajar al-Azhar Mesir... kalau akhuna ada kitab yang dia syorkan tu boleh cuba try cek disitu..ana tak ada kitab tu..

barakallahufik

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Status Athar Abu Hurairah

Post by elhamra' on Sat Jun 30, 2012 10:01 am

dari status FB Fathi Al-Sakandary..

Telah tersebar dalam internet akan athar yang kononnya dari Abi Hurairah yang berbunyi: "Sebelum kemunculan Dajjal, Mesir ketika itu diperintah oleh seorang pemerintah kuku besi, yang bernama Ham (Ha dan Mim, ada yang berpandangan Ham itu ialah Husni Mubarak), dan selepas kejatuhannya, akan digantikan dengan seorang pemerintah yang adil".

Ketahuilah bahawa ia adalah dakwaan Palsu dan Dusta kepada Abu Hurairah.
Sesetengah dengan mudah menipu orang awam bahawa kononnya athar ini mempunyai rujukan dengan berkata "cadangan rujukan : al Isya'ah Li Asyratis Sa'ah, karangan al Barzanji", saya telah menyemak kitab tersebut dan tiada athar ini.

Nasihat saya, dalam keghairahan serta kefanatikan mengulas kemenangan Mursi di Mesir, usahlah hingga kita berdusta kepada para Sahabat Nabi SAW. ~ Fathi Al-Sakandary , pelajar Darul Hadith Li Dirasah Kutub al-Sunnah, Iskandariah, Mesir ~

elhamra'
AHLI
AHLI

Posts : 36
Points : 44
Join date : 25/12/2011

Back to top Go down

Re: Status Athar Abu Hurairah

Post by ummuyaser on Sat Jun 30, 2012 12:04 pm

Salam, Dr Mujahid Rawa ke yang bawa kisah HM(Husni Mubarak) tu...?

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Status Athar Abu Hurairah

Post by thtl on Sat Jun 30, 2012 12:25 pm

Muhammad Mujahid bin Ir Hj Mohammad Fadzil
BA, Uni. al Azhar,usuludin aqidah falsafah...

YB namanya Dr Mujahid Yusoff al-Rawa

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Status Athar Abu Hurairah

Post by ummuyaser on Sat Jun 30, 2012 12:43 pm

thtl wrote:
Muhammad Mujahid bin Ir Hj Mohammad Fadzil
BA, Uni. al Azhar,usuludin aqidah falsafah...

YB namanya Dr Mujahid Yusoff al-Rawa
Oh saya tak perasan...syukran jazilan Sheikh. Tapi siapakah dia Muhammad Mujahid ni..orang melayu kah atau bangsa lain?

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Status Athar Abu Hurairah

Post by thtl on Sat Jun 30, 2012 12:52 pm

mestilah melayu, siap ada bin dan ayahnya pulak ada Ir.

cuma TS kena jelaskan sapa mohd mujahid ni...rasanya masih muda, sebab baru ada BA

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Status Athar Abu Hurairah

Post by Ahmad Shamil on Sat Jun 30, 2012 1:21 pm

ada satu lagi hadis perlukan kepastian status

عن رسول الله (ص):
(يحكم الحجاز رجل اسمه اسم حيوان ، إذا رأيته حسبت في عينه الحول من البعيد ، وإذا اقتربت منه لاترى في عينه شيئاً ، يخلفه أخ له اسمه عبدالله. ويل لشيعتنا منه ، أعادها ثلاثاً ؛ بشروني بموته أبشركم بظهور الحجة )
مئتان وخمسون علامة: 122


Akan diperintah tanah Hijaz(Saudi) oleh seorang lelaki bernama haiwan, jika kamu melihatnya dari jauh, kamu mengira matanya kuyu, jika kamu dekatinya kamu tidak lihat ada sebarang masalah pada matanya. Dia kelak akan digantikan oleh abangnya bernama Abdullah. Celakalah sesiapa yang menjadi pengikutnya! - diulanginya 3 kali - Berikan khabar gembira kepadaku tentang kematiannya, dan aku akan memberi tahu kamu khabar gembira tentang munculnya hujjah (Imam Mahdi).
ana cari dlm maktabah syamilah x jumpo

sumber:
http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=News&file=article&sid=15264


_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Status Athar Abu Hurairah

Post by elhamra' on Sat Jun 30, 2012 2:29 pm


YB namanya Dr Mujahid Yusoff al-Rawa[/quote]
Oh saya tak perasan...syukran jazilan Sheikh. Tapi siapakah dia Muhammad Mujahid ni..orang melayu kah atau bangsa lain?[/quote]

kak UY,

ni blog Ibnu Ir Fadzil tapi dekat setahun dah tak update.

yang saya tahu, ustaz nih orang melayu kita yang belajar di mesir antara kepimpinan Rumah Negeri Perak di kaherah (KPIPM-saya tak ingat stand for apa-)dan antara orang kuat PMRAM(Persekutuan Melayu Republic-Arab Mesir), saya tak pasti beliau ada lagi tak di mesir atau dah balik malaysia..
hanya kenal nama ustaz ni je itupun kawan saya budak perak yang banyak cerita pasal ustaz nih, tak pernah lagi bersua muka..

kalau nk rujuk lebih lanjut terus sahaja ke FB beliau Ibnu Ir Fadzil

elhamra'
AHLI
AHLI

Posts : 36
Points : 44
Join date : 25/12/2011

Back to top Go down

Re: Status Athar Abu Hurairah

Post by Ad-Dien on Sat Jun 30, 2012 6:06 pm

elhamra' wrote:dari status FB Fathi Al-Sakandary..

Telah tersebar dalam internet akan athar yang kononnya dari Abi Hurairah yang berbunyi: "Sebelum kemunculan Dajjal, Mesir ketika itu diperintah oleh seorang pemerintah kuku besi, yang bernama Ham (Ha dan Mim, ada yang berpandangan Ham itu ialah Husni Mubarak), dan selepas kejatuhannya, akan digantikan dengan seorang pemerintah yang adil".

Ketahuilah bahawa ia adalah dakwaan Palsu dan Dusta kepada Abu Hurairah.
Sesetengah dengan mudah menipu orang awam bahawa kononnya athar ini mempunyai rujukan dengan berkata "cadangan rujukan : al Isya'ah Li Asyratis Sa'ah, karangan al Barzanji", saya telah menyemak kitab tersebut dan tiada athar ini.

Nasihat saya, dalam keghairahan serta kefanatikan mengulas kemenangan Mursi di Mesir, usahlah hingga kita berdusta kepada para Sahabat Nabi SAW. ~ Fathi Al-Sakandary , pelajar Darul Hadith Li Dirasah Kutub al-Sunnah, Iskandariah, Mesir ~

Ya..syukran,,,tadi akhuna Fathi sudah maklumkan pada ana

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Status Athar Abu Hurairah

Post by Sponsored content Today at 9:05 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum